![]() |
02.05.2022 06:33 <Hartsa> Näin....jääny vähän laskut maksamatta ja naps...https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008786174.html |
|
01.05.2022 21:08 <Make> Vaikea sanoa. Joskus monimetallikin syttyy vähän välkkyen. |
![]() |
01.05.2022 21:05
<Make>
Tuo yksihaarainen pylväs taitaa olla yhtenäinen, ettei edes vartta voi käyttää uudestaan. Tuota toisen tyylistä harrastetaan myös Vantaalla. |
|
30.04.2022 22:40 <Froggy> Onkohan tuolla sellaiset apulamput: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-213628 Joku hatara muistikuva olisi, että olisivat syttyneet välkkyen kuin loistelamput. Jos ne sytytysapulamput ovat jotakin PL-lamppuja. |
![]() |
30.04.2022 22:33
<Froggy>
Ei tarvinnut kun kyseinen pilväs oli suunnilleen tuo: https://www.google.fi/maps/@60.8730068,26.6572652,3a,37.9y,283.78h,98.78t/data=!3m6!1e1!3m4!1sp_b3IZGO3J6aOm_43aLhkg!2e0!7i13312!8i6656 Vähän tulee ongelmia jos joku designpylväs kolaroidaan... Tunnelikadulla ollaan odotettu varmaan koko talvi ja kevät uutta pylvästä, kun yksi tuollainen designpylväs oli kolaroitu siellä: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12120 |
|
30.04.2022 20:34 <Make> Nyt on tuo kello ja koko talo häipymässä... A&T:n loistevalaisimet on kai jo irrotettu ripustuskiskoineen. Aitakin on jo vedetty ympärille, ettei pääse enää katsomaan sisään. |
![]() |
30.04.2022 20:25 <Make> Pitikö jopa asfalttia avata? https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12943 |
|
30.04.2022 20:13 <Make> Noin se varmasti onkin. Taitaa olla ainakin Amerikassa yleinen ratkaisu, joskus olisin lukenut. https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-213618 |
|
30.04.2022 20:09 <STP> Rovaniemen Sinetässä Pohtimolammella oli tuollainen puolivälistä kyytiin ottava systeemi länsipuolen rinteissä 80-luvun lopulla. Hissin toisen puolen rinne oli "koko pitkä" ja loiva alaosastaan ja toinen puoli oli tehty vaan tuolle puolikkaalle matkalle vaaran yläosaan. |
|
30.04.2022 12:20 <Froggy> Jos juuri niin kui Jouko mainitsi, mutta sitä varten juuri pikemminkin, että saataisiin jonkinlainen kirkas valo välittömästi ja sitten kun monimetalli on kirkastunut tarpeeksi, niin apulamppu sammuu. |
|
30.04.2022 11:51
<Jouko>
Tulisi mieleen jokin pieni ja tehokas hehkulamppu varsinaisen monimetallin kyljessä, jotta ko. lamppu lähtisi kylmällä säällä nopeasti palamaan. Mutta että sisävalaisin... Takavuosina suunnittelin pihavalotolppaan vastaavaa, jossa yleisvalona oli tehokas mutta hitaasti lämpenevä energiansäästölamppu. Kuvun sisällä olisi kaksi lampun kantaa ja toisessa noin 100 W hehkulamppu antamassa samalla "starttiapua" että välitöntä valoa pihalle, ja jokin aikarele tms.. Ei edennyt tuotantoon asti. |
|
29.04.2022 22:42 <Make> 22.7.2016 mainittu valaisin Thorn-Orno 5300 oli saatavana 70, 150 ja 250 watin kaksipäisellä monimetallilla: https://issuu.com/cyrilbarrow/docs/orno_thorn_1990/81 Kyllä, sekin on Heikki Turusen muotoilua. En vaan tiedä, mikä tuo lisävaruste sytytysapulamppu mahtaa olla? |
![]() |
29.04.2022 21:23 <Make> Tuntuu olevan pylvään vaihto sen verran kallista, ettei varmaan ole haluttu tilata erikoismallia. |
|
28.04.2022 20:46 <Make> Nyt valaisin näkyy olevan Vizulo Micro Martin, se on kai uusi Tuusula-malli. |
![]() |
28.04.2022 15:15 <Froggy> Tuolla Prisman pihassa on vaihdettu yksi yhden valaisimen pylväs. Ehkä on kolaroitu tai jotain. Uusi pylväs on normaali teräksen värinen Tehometin olakepylväs ja valaisin on edelleen Sirius. |
|
28.04.2022 11:36 <Jouko> Sähköaseman paikalla nykyään vain iso aidattu, hiljaa pusikoituva alue.. |
|
28.04.2022 11:31 <Jouko> Keinovikaerotin, ks. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9912 |
|
28.04.2022 10:54
<Jouko>
Tietääkö kukaan onko/oliko muualla kuin Joutsan jo edesmenneillä Vehmasrinteillä hissiin nousupaikkaa keskellä hissilinjaa? Siellä oli rinteiden yläosa hieman haastavampaa ja loppuosa leppoisan loivaa, joten puolimatkasta pystyi nousemaan hissiin jos halusi laskea vain vaativampaa osuutta, tai streetin hyppyreitä kuluttaa. Useamman kerran tuli siellä takavuosina käytyä. Paikka suljettiin v. 2008 kai heikon kannattavuuden takia, lumetustekniikan uusimistarpeestakin oli jotain juttua. Vintertecin referenssilistan mukaan ankkurihissi rakennettu 1988-89 (teho 45 kW, kap. 1200h/t, mitat 573/69m) Omistaja kertoi aikanaan että rinne perustettiin jotta lomamökkejä menisi vuokralle talvellakin. Mökkitoiminta kai pyörii siellä edelleen, ilmakuvissa rinteet jo metsittymässä. |
|
28.04.2022 10:27 <Juippi> Vihonviimeistä törkyä. |
|
28.04.2022 10:27 <Juippi> Vihonviimeistä törkyä. |
![]() |
28.04.2022 00:14 <Jouko> Joo, vähän pidempi palojakso sen lopulta poltti loppuun. |
![]() |
27.04.2022 21:30 <Make> Kyllä tuplajännitteellä pitäisi rikkoutua hyvin nopeasti. |
![]() |
27.04.2022 21:28 <Make> Sitten on varmaan ollut panostettu... |
|
27.04.2022 21:26
<Make>
Aika erikoiselta valinnalta tuntuisi täällä, Englannissa enemmän todennäköiseltä. Design alkaa olla vähissä kaikkialla... |
![]() |
27.04.2022 21:15
<Make>
... voisiko olla AEC ILLUMINAZIONE, AEC 2: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-213558 Vai nekin ovat tietysti häipyneet... |
|
27.04.2022 16:09 <Froggy> Olivatkohan 11.07.2019 mainitut Oculukset ehkä pienpainenatikalla, kun sellaisiakin oli saatavilla joskus: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/11440 |
![]() |
26.04.2022 23:31 <Froggy> Tai ehkä pikemminkin Philips GrandeVilleä. Nyt on Karlux Talakset ja "Cobrien" tilalla on Artequat: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12065 |
|
26.04.2022 23:27 <Froggy> Niin kai. Nyt ei ole ainakaan enää mitään designia jäljellä tuolla... |
![]() |
26.04.2022 23:25
<Froggy>
Sovite tuntuu kyllä Nokialta, kun on noin siisti ja sopii juuri tuohon varteen. Kauha on ehkä joku Leuci. Niin ehkä. Katselin myös, että tuonne on jätetty jonkin verran vanhoja malleja jäljelle. Onkohan enää... |
|
26.04.2022 23:24
<Jouko>
Tuossa filmiä kun laitetaan tuli kattilaan hiilivoimalaitoksessa, ilmeisesti öljyllä sytytetään: https://m.youtube.com/watch?v=Y0B_UH_Ltqs Igniter And Flame Inside Boiler - Thermal Power Plant (Furnace Start Firing) Hiilipölyn syöttö kattilaan, sisäkuvaa: https://m.youtube.com/watch?v=wHMtwixo1n8 coal fired boiler burners.AVI Kattilan pohjalta palotapahtumaa kuvattuna, mielenkiintoinen kuvakulma tämäkin: https://m.youtube.com/watch?v=wySZl6JIwQw Inside a Coal Fired Boiler |
![]() |
26.04.2022 22:46
<Mikko Koho>
Puolalta katkeavat Gazpromin toimitukset huomisesta alkaen. https://www.hs.fi/talous/art-2000008776488.html Tuo uutisessakin mainittu Hollannin kaasupörssi vaikuttaa maakaasun hintoihin täälläkin vaikka emme (vielä) ole kyseisen pörssin aluetta. Liettuan ja Puolan välille pitäisi ihan näitä aikoja valmistua uusi yhdysputki, jolloin Suomi ja Baltian maat ovat yhteydessä keski-Euroopan markkinoihin. Ilmeisesti jo nyt kaasun toimitussopimukset on, ainakin osin, hinnoiteltu Hollannin pörssin mukaan kun moni Suomalainen jälleenmyyjä hinnoittelee maakaasun Hollannin TTF:n mukaan. |
![]() |
26.04.2022 22:40 <Mikko Koho> Tuo Dropboxi meni erroriin kun sen sisältöä on järjestelty ja siirrelty uudelleen. Sehän jakaa sille varatun kansion koneelta pilveen. |
![]() |
26.04.2022 22:31
<Hartsa>
Olkiluoto 3:n turvallisuusjärjestelmä aktivoitui yllättäen https://yle.fi/uutiset/3-12418308 |
|
26.04.2022 21:56 <Jouko> Kreosoottitolpassa ehkä voimavirtapistoke ollut lumitykkiä varten, vesiliitäntäkin osuvasti kohdalla . Tolppa varmasti vanhempi kuin itse laskettelurinne. |
![]() |
26.04.2022 21:54
<Make>
Outoa, että kaikki eivät ole kiinalaisia. Tuohon tyyliin liittimet yleensä keskuksissa laitetaan. Jos kaikki johtimet on tarkoitettu verkkojännitteelle, niin pitäisi käydä. Joskus 24V liittimet haluttaisiin omaan keskusosaan, usein ei vaan oikein ole tilaa sellaiseen. |
|
26.04.2022 21:50 <Jouko> <22.1.2012> Kolin kaksoisankkurit oli sähkömoottoreilla, joskin kummassakin erilaiset voimansiirrot ja kulmavaihteet. Erikoisuutena mm. sähkömoottorilta hihnavedolla kulmavaihteelle ja siitä hammasrattaalle, toisen hissin tekniikka vaikutti yksinkertaisemmalta. Havainto talvelta 2018 |
![]() |
26.04.2022 21:34
<Make>
Sitä ei tiedä, kuka betonipylvään sovittimen on tehnyt. Varsihan lähtee al-pylväästä irti. Kenen malli sekin kauha lienee... Tuo eristimet varressa- ratkaisu on jo normaalimman näköinen. Sielläkin on monenlaisia valaisimia, ollut vielä 2019. |
|
26.04.2022 21:22 <Make> Noissa kai on olevinaan ongelma tuo kaksikantainen monimetallilamppu. Vastaavissa SBP:n valoissa on kuitenkin korvaavat lamput, valotehosta en osaa sanoa. |
![]() |
26.04.2022 21:18 <Make> Empä osaa sanoa... Vieressä taitaa olla Thorn-Orno 5345:a. |
![]() |
26.04.2022 20:56
<Jouko>
Kuvan maisemassa tuli viime kesänä seikkailtua, puolen kesää kestäneen ohijuoksutuksen houkuttelemana. Tuossa jossain se kutupurokin virtasi, oli jo vähän pusikoitunutta. Dropbox sanoo että error.. |
![]() |
26.04.2022 20:56
<Jouko>
Kuvan maisemassa tuli viime kesänä seikkailtua, puolen kesää kestäneen ohijuoksutuksen houkuttelemana. Tuossa jossain se kutupurokin virtasi, oli jo vähän pusikoitunutta. Dropbox sanoo että error.. |
![]() |
26.04.2022 17:46 <Froggy> Mikähän vastaava tämä on...: https://www.google.fi/maps/@60.9502675,25.7735016,3a,17.8y,243.48h,107.68t/data=!3m6!1e1!3m4!1sDs43t9JRhR8ZL9H6e_QPVQ!2e0!7i13312!8i6656 |
|
26.04.2022 14:25 <Froggy> Myös toisen K-Supermarketin Philipsin erikoiset monimemetallivalaisimet vaihtuneet CorelineMalagaan: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=5331&pos=154&pid=164136 Tuo CorelineMalaga on vissiin vain varteen asennetteva... Tuolla oli käytetty kaikissa Philipsin omaa ZRP220-sovitetta noiden vanhojen lisäksi... |
![]() |
25.04.2022 22:34
<Froggy>
Aluksi luulin että normaalista alumiinipylväästä olisi vaan takaistu tuommoinen pylvään päähän tuleva varsi. Varsiin oli joskus tapana laittaa eristimet tilan säästämiseksi. Valaisin on neuvostoliittolainen halpa kopio LBL:stä, aito on paljon siistimmän näköinen: https://www.google.com/maps/@59.4741792,25.021628,3a,36.2y,353.2h,108.93t/data=!3m6!1e1!3m4!1s0UUs4-07A-YfAj5je4iMVw!2e0!7i13312!8i6656 Tuossa on myös erilainen eristimet varressa -ratkaisu. |
![]() |
25.04.2022 21:39
<Make>
Ei varmaan sovitinta ole valmiina, kun autoradiota harvemmin asennetaan taloon. Johdon pätkästä varmaan saa tehtyä. Pitäisi olla joku ovaali terä prässiin, että saisi kojerasiaa muistuttavan aukon tehtyä. |
![]() |
25.04.2022 21:31 <Make> Ompas sille kaiuttimelle monta käyttökohdetta keksitty… |
![]() |
25.04.2022 21:28
<Make>
Kyllä, Nokialta näyttää. Toisessa paikassa on myös eristimet keksitty laittaa valaisinvarsiin… Onkohan tuo valaisin joku LBL Mandolin. |
![]() |
25.04.2022 21:22 <Make> Ilmeisesti sammuttimet on tarkastettu, kun näyttivät toimivan. |
![]() |
25.04.2022 19:51
<RicuP. >
Juu, sama vekotin on. Oli sopivan litteä malli. Pitäisi vaan löytää tuohon sopiva antenniliitin, että saa verkkoon kytkettyä, kun tuolla rimpula antennilla ei oikein tee mitään. Rasioina on ABB AUS74.2 joissa säätyvä pohjaosa. Noissa on kätevää, kun on nippusiteille paikat rasian sisällä ja takana, että saa myös takana kulkevat johdot kiinni. Lisäksi on pienet aihiot ohuille johtimille. Ei tuossakaan oikein pelivara riitä edes tuohon muovikanteen, että joutui laittamaan toppulat rasian tassujen alle. |
![]() |
25.04.2022 19:27 <RicuP. > Sama kaiutin, mutta saunakaiuttimen nimellä oli tukussa myynnissä. Liitin on semmoinen pistoliitin sokeripala. |
© Janne Määttä 2004-2017