![]() |
29.03.2022 23:07
<RicuP. >
Noita vikis pistorasioita katsellessa näkyy olevan toimitusvaikeuksia melkein kaikilla Etherma vikis tuotteilla niin, ettei niitä ole saanut pitkään aikaan. Missä lie niitäkin valmistetaan, kun lukee made in EU.. Myös ne sveitsiläiset, joita on ABB, Etherma ja Norwesco nimillä näkyy olevan monesta paikkaa loppu. Tuon ABB säätimen kanssa on kyllä toiminut kaikki mitä olen testannut. Pitää vaan aina muistaa valita oikeat asetukset. Nykyään myös lamppujen himmennystekniikka ei ole enää niin kirjavaa. |
![]() |
29.03.2022 22:09
<RicuP. >
Tämä malli ei käy kiskoon. Sen sijaan nyt löytyi myös A-Collection merkkisenä sama pistorasia.. |
![]() |
29.03.2022 21:46 <Make> Ainakin GE:llä oli myös yhden moduulin yhdistelmiä. Toinen malli sopi automaatin tilalle syöttökiskoon, eli vikavirran sai lisättyä jälkeenpäin. |
![]() |
29.03.2022 21:43
<Make>
On huomattu, että toimitusaikaa on välillä yllättävissä asioissa. Hyvä, että himmennys toimii. Se tuntuu olevan vähän tuurista kiinni. |
|
29.03.2022 21:38 <Make> Onhan noita M13-M10 kierresovittimia: https://www.valaisintarvike.com/product/593/vaihtonippeli-m13x1-sisak-ja-m10x1-ulkok Eri asia on, miten painavaa lamppua tuo kestää. Sisustusvalaisimiin sopii varmaan paremmin. Vanhat kuppikannat lienevät aika järeitä. |
![]() |
29.03.2022 19:41
<RicuP. >
Juu, on yhden modulin kokoinen Siemens yhdistelmä, eli aika kehittynyt malli. On aavistuksen halvempi tukussa ainakin kuin muut vastaavat. |
![]() |
29.03.2022 19:23 <RicuP. > Nyt tuo projekti alkaa vasta olla valmis. Loput valaisimet tuli tänään ja laitoin heti paikalleen. Himmennin toimii hyvin 8x 19W putkien kanssa. |
![]() |
28.03.2022 23:39 <Hartsa> Pitää tässä kuvata uudelleen noi.. nopsaan tuli kuvattua... |
![]() |
28.03.2022 23:38 <-/-> Oy Airam ab |
![]() |
28.03.2022 23:37 <Hartsa> Joo made in Finland |
![]() |
28.03.2022 21:15 <Make> On sen verran vanhan näköinen, että lienee Suomessa tehty. |
![]() |
28.03.2022 21:14 <Make> Näkyy olevan niin aito Osramin eh-lamppu, vieläpä De Luxe. Tarkennus vaan on mennyt pahasti pieleen… |
![]() |
28.03.2022 16:15 <Jouko> Korokepohjan alla lienee tavallinen, ehkä modifioitu yhdistelmästotsi, kuten Make arveli? Haaroituskin näyttää onnistuvan. |
![]() |
28.03.2022 16:06 <Jouko> Tuosta on myös samanlainen Ensto liiketunnistimella AVR 70.4 |
![]() |
26.03.2022 21:52 <Hartsa> Paljonkahan maksaa moinen rasia normi kulutajalle ? |
![]() |
26.03.2022 21:50 <Hartsa> Aika näppärälle vaikuttaa 😀 |
![]() |
26.03.2022 21:31 <Keijo> Tässä on muuten markkinoiden helpoin pinta-asennettava vikuripistorasia. Jos jotain huonoa pitää keksiä niin kaapelia tuohon ei saa tuotua alakautta, ainoastaan ylhäältä, sivuilta tai pohjasta. |
![]() |
26.03.2022 15:43 <Make> Tuollakin on 97 cm:n ja muitakin eksoottisia lediputkia montaa versiota, väitetään olevan saksassa tehty: https://www.germanledtech.de/en/ |
![]() |
26.03.2022 12:47 <Froggy> Tuosta putkesta on ehkä mahdoton tehdä kunnollista lediversiota. |
![]() |
26.03.2022 10:19
<RicuP. >
Vielä kun käännät tuon niin, että lamppu on alaspäin, niin hyvä tuli. Led lampun kanssa tuolla asennus asennolla ei ole mitään merkitystä lämmön takia. Kumma joo nuo laatikon tekstit. AVR70 taitaa olla 60W ja AVR71 oli joskus 75W nyt sekin 60W luettelon mukaan. Löytyy 2000 -luvun alusta pari AVR71 valaisinta ja vielä Philips Prismatic 18W lampuilla |
![]() |
26.03.2022 10:05
<RicuP. >
Johdot on ihan rapsakkaa, jos vähänkin koskee on kuparit esillä. Myös tuo liitin murenee jos menee koskemaan. Juu, nuo kannat tuntuu laadukkailta. Toisessa päässä on vihreät kannat jousella. Muuta ei lue kun Made in Italy. Liitin on Wago. |
![]() |
25.03.2022 22:58
<Make>
On kyllä johdot tummuneet, kun näkyvät menevän tyhmästi lampun takaa. Onko M-Lightissa oikein Stucchin kannat? |
![]() |
25.03.2022 22:52
<Make>
Laatikossa lukee ensin 60W ja perään 75W... Tuossa on kai PMR365- tiivistekin mukana. Pahasti näyttää mittari pieleen. |
![]() |
25.03.2022 22:47
<Make>
AVR7 ei tunnu kellastuvan, jos on ollut täysin auringolta varjossa. Vai Biltema-linjalle menossa... Kiiluuko tuo led-heitin vai onko vain heijastus? |
![]() |
25.03.2022 22:43
<Make>
Onko ne liittimet nyt varmasti tarkoitettu alumiinille, yleensä ei ole?! Juuri eilen joku tuli kysymään kanteen kiinnitettävää 63A:n Enston kytkintä johonkin lämpöpumppuun. Oli myös yhden vaiheen johdot kärynneet. Minä sitten tein odottaessa uudet johtosarjat. Alkuperäisessä oli 2x 10mm2:n johdinta yritetty tunkea aivan liian pieneen holkkiin. |
![]() |
25.03.2022 22:18
<Make>
Sitten tuo on joku erikoisempi katos. Auralight varmasti kestää muutaman huonon ledin verran ainakin elektronisella sytyttimellä. On kyllä erikoinen malli, kun on vielä pakkasputki. On 97 cm:n lediputkia ulkomailla, laadusta ei ole tietoa: https://www.dotlux.de/shop/DOTLUX-LED-tube-LUMENPLUS-97cm-12W-4000K-frosted-rotating-end-cap-special-size Joku voisi kehittää sellaiset "jatkopalat", joilla 90 cm:n putken saisi 97 cm:n valaisimeen... Sopisi ainakin, jos lamppu ei kauheasti näy. En tiedä, olenko nähnyt Sitecon loistevalaisinta. Tietysti niissäkin on jotakin vikaa... |
![]() |
25.03.2022 22:02 <Make> Olisi hyvä lapiohomma, paitsi jos on asfaltti... |
![]() |
25.03.2022 21:59
<Make>
Siinä vasta keksintö. Yhden moduulin pelkkää vikavirtaa ei kai ole, niin on laitettu yhdistelmä vähän kuin turhaan. Onko tuo liukukansi ihan irrallinen? |
![]() |
25.03.2022 21:53
<Make>
On asiallinen kytkentä, kun ei ole yhtään elkoa. Ilmeisesti termostaatti kytkee normaalisti vaihetta nuoli ulos- liittimeen, vaikka kuvassa vähän muulta näyttää. Anturia voisi vähän epäillä. Täällä Theben LU117 juonii vähän samaan tyyliin, joskus valot syttyvät turhan aikaisin ja palavat aamulla turhan valoisalla. Siinä lienee kovassa auringonpaisteessa olo vaikuttanut. Periaatteessa tuo triac voisi kai olla toinen "herkkä" osa. |
![]() |
25.03.2022 20:25
<RicuP. >
Juu, kun tuommoisen kovan alu kaapelin pään kytket siihen, niin ei saa tarpeeksi vääntömomenttia siihen millään ristipäällä. Täällä on ollut aina perus Bals CEE 125A boksi kytkimellä. Tuo Marechal on ihan hiton kallis. Saivat sitten kontin asentajat käyttää CEE/ MH soviteroikkaa. |
![]() |
25.03.2022 20:17 <RicuP. > Menisiköhän se nastakanta ruuvinreikiin jos niitä vähän suurentaa? Siihen saa erillisen kulmapellin jolla ruuvikiinnitys valaisimen pohjaan. Eri juttu on sitten kiinnittää kanta jos entinen on ollut kiinni niillä väännettävillä peltiliuskoilla jota tapaa ainakin SLO ja A-T on harrastanut paljonkin. |
![]() |
25.03.2022 20:15 <Hartsa> Niimpä..kunhan ei vain oo päästy valojen ohjaukseen kiimni tms.. |
|
25.03.2022 19:59 <RicuP. > Yleensä jos auran hytti vaikka kolahtaa niin valaisin yleensä kääntyy sivulle. Nämä oli kuitenkin vääntyneet pystysuoraan. Liekö ilkivaltaa, alhaalta työnnetty jollain pitkällä kepillä, niinkuin oli tehty Hyvinkään Sveitsissä luontopolulla. Oli joskus lehdessä juttua. |
|
25.03.2022 19:55 <RicuP. > Siinä vähän ennen kylää on kauhoja mut keskustassa on 8512 ja mini varmaan jostain 1980-90 vaihteesta. 8512 on natikalla vieläpä. Kirkon suunnilla on Victoria valaisimia, eli sitä hattuversiota, en tiedä millä lampulla. Muuten näytti olevan kauhoja |
|
25.03.2022 19:15
<Froggy>
Täällä ei ole ollut koskaan ainuttakaan isoa Järnkonstia, pelkkiä Minicompacteja vaan. Mitä olen suht. tuoreista Kannonkosken kuvista nähnyt, niin päätielläkin saattoi olla 125 W kauhat. Mikä lie korkea härveli iskenyt Minicompacteihin jos on noin... |
|
25.03.2022 16:13
<RicuP. >
Vähän näytti erikoiselta torviheittimien kotelot. Vanhoissa SLO-Idman 80W alasvaloissa oli kuristinkotelo tehty siihen alurunkoisen pitkulanmuotoisen prismakupuvalaisimen runkoon. Kuvun tilalla oli peltikansi. Hyvinkäällä ei enää ole niitä Järnkonsteja vissiin enää kuin pari ja nekin Eh erään kujan päässä. Ei näkynyt autosta niin hyvin, mutta valaisimet oli 8512, minicompact, Victoria, HKB4, fresta ja uusin kauha. Varmaan korvaavia lamppuja käyttävät. Muutamasta Minicompactista puuttui päällinen niin että heijastimet oli taipuneet ylös. Osassa oli myös päällinen kuvun kanssa yläviistossa. Mitä lie käynyt.. |
![]() |
25.03.2022 15:58
<RicuP. >
Itse asiassa tuossa on ihan opaali aika paksu lasi. Aukeaa kyljissä kahdella kolmiolukon tyyppisellä lukolla. Yleensä Hyvinkäällä on käytetty katosta jossa valoviiva kolmella normi putkella, mutta on myös vastaavia yhdellä putkella. Valokatteella olevissa on putket lipan etureunassa. Putki on Auralight 36W-1 740, jossa T8 kokoinen kanta jonka reunat on levennetty. Kaikin puolin erikoisputki. Tuossa rungossa on kyllä leveyttä, että siihen voisi saada pari 600 putkea tai yhden 900 putken esim. M-Light Orion valaisimella. Nyt on Airamillakin vastaava valaisin Base, joita tilasin muutaman heijastimella 2x 1500 kokoa. Tulevat huuvan sisään lasin taakse 2x 49W Sitecon rungon tilalle. |
![]() |
25.03.2022 15:38
<RicuP. >
Tuon mallisissa katoksissa kun ei lue missään mitään. On muutenkin aika harvinainen versio, jossa on 1m etuseinä oikealla. Juu syöttö puuttuu, sen takia tuota piti ihmetellä. On jäänyt valopylväs hommien jälkeen laittamatta. Pylväs olisi n. metrin päässä. Pitää varmaan jollain leukojen vetoa kestävällä teräsputkella katolle vetästä tai jotain.. |
![]() |
25.03.2022 12:20 <G_Hermann> Korjaan edellistä kommenttiani, tehdas on todennäköisesti täällä: https://www.google.fi/maps/place/58+Av.+de+Chevreuse,+78370+Plaisir,+Ranska/@48.7972465,1.9640158,361m |
![]() |
24.03.2022 23:11 <G_Hermann> Näemmä lakkautettu vuonna 2014 tuo "GOULD Electronics" -yhtiö, eli siinä mielessä jo antiikkia tuokin sulake. Jos on JCDecauxin tekele, niin on varmaankin koottu osittain Helsingin toimipisteessä. Osaset valmistetaan tod. näköisesti jossain Pariisin ympärillä sijaitsevalla tehdasalueella. Ehkäpä täällä: https://www.google.fi/maps/place/12+Rue+Marconi,+76150+Maromme,+Ranska/@49.4864794,1.021671,259m |
![]() |
24.03.2022 21:53
<Make>
Tuo on kai sellainen prismakuvullinen valo, joita pysäkeillä yleensä on? Vai niissä on 1 metrin lamput, en ole tiennyt. Pakkasputki näyttää itsetehdyltä. Tuonko takia erään pysäkin valot ovat huonosti huollettu. Siinä on kolme valoa ja kerran kaikki olivat pimeitä. Sitten vain yksi vaihdettiin? Vipeledillä oli tuollainen led-putki, mihin lienevät menneet, kun lopetti. |
|
24.03.2022 21:46
<Make>
Juuri huomasin, että Keravalla on parissa SGS203:ssa jotkin vaaleat lamput. Keltaisten kupujen läpi on vaikea nähdä... Niin taisi olla toinen puoli pimeä. Heittimet ovat kai Idman P3-29 ja P3-30. Ensimmäisissä on kai sytytin heittimen juuren kotelossa. Joskus vuosituhannen vaihteessa Jyväskylän suunnille tuli paljon uusia pitkiäkin valaistuja osuuksia. Niihin juuri tuli Järnkonstit. Jossakin vaan taisi olla vaihdettu Mantoihin... Se on jo erikoista, ettei kiinteitä ledejä nykynyt, oliko sitten korvaavia? |
![]() |
24.03.2022 21:36 <Make> Nyt ei vaan näy yhtään aktiivista artikkelia ruuvikiinnitteisissä kannoissa, mitä juuri vanhoissa valaisimissa tarvitaan. Sen sijaan Idman Office- kanta on vielä hyllytavaraa... |
![]() |
24.03.2022 21:29
<Make>
Noissa Sontheimereissa on kai sellaiset todella matalakantaiset ristipääruuvit, on vaikea kiristää kunnolla. Niitä kun on sitten jälkikiristetty, niin menevätkin välillä vielä monta kierrosta lisää... Joskus tehtiin 250A:n Marechal-pistorasioilla olevia koteloita samaan tarkoitukseen, jossain on pohdittukin. |
![]() |
24.03.2022 21:18 <Make> Voi muuten ollakin maissilamput, kun alunperin vaikuttivat olvan eh:lla. |
![]() |
24.03.2022 21:14
<Make>
Näkyy olevan ison putkisulakkeen pidin ja liekö kytkin myös, kun nollakin menee läpi. Mutta tuleeko tuohon syöttöä ollenkaan? |
![]() |
24.03.2022 21:10
<Make>
Oudon näköinen huoltokytkin, nyt sellainen sentään on. Onko tuo blokki kiinni kannan vieressä olevalla teräslankavivulla? |
![]() |
24.03.2022 21:02
<Make>
Kyllä, Fa6- kanta. En ole koskaan nähnyt muita tehoja käytössä kuin 40W. Töissä on pari sellaista. Mistä lienee saa lamppuja, kun ainakin sähkönumero on lopetettu. Lamppuexpressissä taitaa olla. Näkyy olevan myös tuntematon ovaalin mallinen halogeeniheitin. Kerran katselin tuollaisen kilpeä, ei vaan tainnut oikein selvitä. |
![]() |
24.03.2022 20:00 <RicuP. > Juu, näin on. Melko yksinkertaisilla kytkennöillä saa yllättävän paljon toimintoja aikaiseksi. Automaattisen tilanneohjauksenkin pystyisi tekemään päästöhidastetuilla releillä, jotka ohjaa painikehimmentimiä. Kokeilin sen ohjaamiseksi kytkentää, jossa kolme 6 painiketta. Kun yhtä painetaan, pitopiiri aukeaa ja kytkeytyy toinen pitopiiri. Pientä hiomista siinä olisi vielä. Kunhan nopeasti kokeilin. |
![]() |
24.03.2022 19:53
<RicuP. >
Juu, nuo on aina hankalia paikkoja. Tuokin tunneli on 5m syvällä katutason alapuolella.. Nyt kuvan kasasta on valunut jo niin vettä, että pyörätiellä on paksu jääkerros ja kovasti näyttää suuntaavan alikululle päin. |
© Janne Määttä 2004-2017