Kommentit

10626 - 10675 / 49054
<< >>

Idman.png 28.05.2022 21:32 <Make> Varmasti mallisto on muuttunut pikku hiljaa.
DSC_0001.JPG 28.05.2022 21:26 <Make> Niin se pitäisi mennä. Varoo vaan hukkaamasta muttereita ja toivoo, etteivät ole ruostuneet jumiin.
DSC_0001.JPG 28.05.2022 13:02 <Froggy> Kai tuo avautuu ihan vaan pyörittelemällä nuo kolme mutteria ja vetämällä tuo ylin "kerros" irti.
IMG_7254.jpg 28.05.2022 11:28 <Mikko Koho> Jouko: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10650
DSC_0001.JPG 28.05.2022 11:13 <Selma> Miten tähän valaisimeen saa vaihdetuksi lampun. Mistä avataan? Muura-mesta, Valokäpy, hyvin vanha (jotain 20 v.)
IMG_7254.jpg 27.05.2022 23:41 <Jouko> Missäs kuvassa se alkuperäinen uutislinkki tähän aiheeseen oli?
Idman.png 27.05.2022 22:22 <Froggy> Kyllä T-Pot näkyy olleen jo 2001: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-69352 Ellipsinatikalle ja Eh:lle tuota oli ainakin tuolloin vielä.
Mistral_led.png 27.05.2022 21:27 <Make> Niimpäs näyttää olevan, sitten on kai harvinainen: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-120219
Idman.png 27.05.2022 21:23 <Make> Ainakin 1996 oli putkilolle huurrettu kupu. Tuon kuvatekstin perusteella muutos voisi olla 2005 paikkeilla. Olikohan ellipsinatikalle sen jälkeen enää valaisinta ollenkaan.
Idman.png 27.05.2022 09:42 <Froggy> Ai tuliko se niin myöhään, luulin että se tuli 90-luvun alussa.
Mistral_led.png 26.05.2022 23:06 <Froggy> Kauha taitaa olla Thorn Marianne.
Idman.png 26.05.2022 21:26 <Make> Minun mielestä T-Pot tuli joskus 2000-luvun alussa, L-G:ssä sanotaan 2003.
IMG_3830.JPG 26.05.2022 21:21 <Make> Varmaan sen takia on laitettu opaalipintainen maissilamppu.
Pysakki.png 26.05.2022 21:18 <Make> Sitten se on joku muu, ne näkemäni ovat mielestäni teräskuorisia, mutta saman muotoisia.
Mistral_led.png 26.05.2022 21:13 <Make> Varmaan 250W eh ollut. Mutta, tuolla on joku erikoisempi kauha: https://www.google.fi/maps/@61.3664708,23.7790298,3a,15y,77.13h,122.08t/data=!3m6!1e1!3m4!1s2ptFQVMKhNQ2zGXj2q775w!2e0!7i13312!8i6656
IMG_7254.jpg 26.05.2022 21:04 <Make> Ja perimmäinen syy taisi olla perinteinen, eli ei ajan tasalla olevat piirustukset.
IMG_7254.jpg 26.05.2022 20:01 <Hartsa> Lyhennetynä suojaus puuttui ja ei laukaisut katkaisijaa.
Idman.png 26.05.2022 18:56 <Froggy> Tuossa on AEG Koffer T-potilla: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-38468 AEG:n valaisintuotanto taisi siirtyä Philipsin omistukseen samalla kun Idmaninkin.
IMG_7254.jpg 26.05.2022 14:35 <Mikko Koho> Mikäli oikein käsitin niin päämuuntaja syötti kiskoa, jolla olivat lähdöt, ja joka oli yhdistetty katkaisijan välityksellä toiseen kiskoon, jolla olivat sitten nollajännitteen mittaus, maasulkuvirran kompensointi ja niin edelleen. Vian tullessa päälle suojaus laukaisi näitä kiskoja yhdistävän katkaisijan mutta ei muuta, jolloin lähdöt jäivät päämuuntajan perään, lähdöt menettivät maasulkuvirran kompensoinnin ja nollajännitteen mittaus meni toimimattomaksi.
Laatikko.png 26.05.2022 14:28 <G_Hermann> Kyllä nää alusta pitäen on asennettu näin, kun rakennus valmistui. Olisikohan katoksen melkein tasakattoisuudella jotain osuutta tähän, ei varmaan jätetty mitään tilaa vesieristyksen ja laudoituksen väliin?
Pysakki.png 26.05.2022 14:21 <G_Hermann> Valaisimen ulkokuori on jotain ABS- muovin tyyppistä, vain heijastin on peltiä. Voi olla että tätä mallia käytetään autopesuloissa, kun on holkit molemmissa päissä runkoa ja ilmeisesti kuminen tiiviste sopisi tasolasi suojan piirteisiin. Yläosa jota ei tullut kuvaan on holvikaaren muotoinen ja se sisältää tod. näk. kuristimen.
Tuntematon.png 26.05.2022 13:39 <G_Hermann> Näköjään ollut halpa meininki Ideaparkilla kun rakensi tuon kevyenliikenteen väylän. Calliksia kannattelevat pylväätkin ovat yhdellä olakkeella varustettuja, liekö ollut jotain ylitarjonta alennuksia, kun noin heppoisen oloiset pylväät valikoituneet, ottaen huomioon lopullisen kokoonpanon pituuden...
Idman.png 26.05.2022 13:33 <G_Hermann> T-pot taisi olla joissain määrin AEG:n kehittämä/käyttämä, mutta Philipsihän sitä pääasiassa on käyttänyt jo vuosikymmeniä, ei vain tullut mieleen T-pot termi kun kuvauksia kirjoittelin. :)
IMG_7254.jpg 26.05.2022 13:24 <G_Hermann> Elikkä ymmärrykseni mukaan automaattinen vikavirta ei toimunut, koska keskijännitekojeistoa oli peukaloitu yhdistämällä kiskot toisiinsa tilapäisesti, jotta voitiin ohittaa oma katkaisijavaunu, joka oli jumiutunut auki asentoon. Samalla ohitettiin nollan mittauspiste, joka vaikutti oleelliseti suojausten toimintakykyyn. Ja näin ollen tujusähkö pääsi 20 kV & 230/400 V oikosulun takia vapaasti riehumaan kuluttajien sähkökeskuksiin "vaivihkaa".

Kiinnostavimmat raportin kappaleet itselleni olivat; 2.1 - 3.3, 4.2, 9.2, sekä 11 - 15
Mistral_led.png 26.05.2022 12:01 <G_Hermann> Tie on kuulunut valtatie verkkoon aina vuoteen 1969 saakka. Pylväissä on ollut kenties suuritehoistakin kauhaa, joka sopii ohuisiin varsiin, kuitenkin sijoitettuna lyhyillä pylväsväleillä ajanmukaisesti. Kuvan viereinen kiinteistö on rakennettu kuitenkin vasta 1980-luvulla, joten tähän viritelmään ollaan päädytty silloin vasta.
IMG_7254.jpg 26.05.2022 11:45 <Hartsa> Tutkita raportti tapahtuneesta....

https://tukes.fi/documents/5470659/6372867/Onnettomuustutkintaraportti_Rakennuspalot_Lieksassa.pdf/239926a6-30df-c615-f9b6-e0ef81fc5c9a/Onnettomuustutkintaraportti_Rakennuspalot_Lieksassa.pdf?t=1653300421385
IMG_7254.jpg 26.05.2022 00:02 <Mikko Koho> Linkki Tukesin artikkeliin ja raporttiin:
https://tukes.fi/-/virheellinen-sahkokytkenta-aiheutti-lieksassa-rakennuspalojen-sarjan#ad1e34a3

Tuo raportissa mainittu valvontajärjestelmän tapahtumien/hälytysten käsittelyn epähavainnollisuus ei ole pelkästään sähköverkkopuolen vitsaus, vaan yleinen ongelma myös muilla toimialoilla, ja mainintoja siitä on esiintynyt myös esimerkiksi merenkulkupuolen tutkintaraporteissa. Joku yksittäinen, usein esiintyvä, rutiinivika saattaa tuottaa tekstiä puolesta kuvaruudullisesta useampaan kuvaruudulliseen kun joka hemmetin toimenpide, jonka automaatio suorittaa, kirjoitetaan listaukseen.
IMG_7254.jpg 25.05.2022 21:19 <Hartsa> Ei liity nurmeksen asemaan...lieksan tulipalojen syy https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c3b80aad-ee1b-4387-8fe8-f522d32f477a
IMG_7254.jpg 25.05.2022 21:19 <Hartsa> Ei liity nurmeksen asemaan...lieksan tulipalojen syy https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c3b80aad-ee1b-4387-8fe8-f522d32f477a
IMG_3830.JPG 25.05.2022 08:27 <Froggy> Tuo on kuitenkin vähän ikävä täysin kirkkaalla kuvulla kun sisuskalut näkyy ja lamppu häikäisee.
Tuntematon.png 24.05.2022 22:31 <Froggy> Callikselta nämä näyttää omasta mielestä.
Idman.png 24.05.2022 22:29 <Froggy> Tarkoitat varmaan Philipsin T-pot -optiikkaa, olikohan se silti AEG:n kehittämä? T-pot tuli Idmanin putkilonatikkavalaisimiin kun Idmanista tuli osa Philips-konsernia joskus 90-luvun puolessa välissä.
IMG_3830.JPG 24.05.2022 21:50 <Make> Jaa, lieneekö olleet kellastuneita.
Ellipsi.png 24.05.2022 21:28 <Make> Idman 807 71 tai jollain uudemmalla tyypillä.
Mistral_led.png 24.05.2022 21:23 <Make> Oho, on ollut tarkkaa valonjaon kanssa, kun valaisin on ripustettu pylväiden väliin. https://www.google.fi/maps/@61.3673097,23.780189,3a,60y,41.71h,108.44t/data=!3m6!1e1!3m4!1sHZlXj0xTarILWjbVsjvpDw!2e0!7i13312!8i6656
Tuntematon.png 24.05.2022 21:18 <Make> Taitaa olla aito Vialuksi Callis tai GE Lunalys: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10308
Laatikko.png 24.05.2022 21:09 <Make> Aika kiinteiltä vaikuttavat. Onkohan ne lisätty myöhemmin, kun on pintaputkitettu?
Katos.png 24.05.2022 21:05 <Make> Heittimessä lukee jotakin, ei nähnyt edes luonnossa?
Onkohan katolla ollut liikaa lumikuormaa... Ilmeisesti se on pettänyt jokaisen tuen kohdalta.
Idman.png 24.05.2022 21:00 <Make> On tuo paikka, missä valaistuksen suunnittelu on hieman outo varsien pituuden osalta.
Pysakki.png 24.05.2022 20:57 <Make> Onko loistevalaisin teräskuorinen? On varmaan ollut tasolasilla, olen nähnyt kai autonpesuhallissa. Toisaalta kannat ovat silloin melkoisen lähellä lasia. Valmistajasta ei ole havaintoa.
Siteco_SQ.png 24.05.2022 18:30 <G_Hermann> *Korjaus: Idmanit olivatkin 8511 mallia 150W valonlähteillä.
20220521_175850.jpg 24.05.2022 15:11 <G_Hermann> Tuo sähkökaapilta lähtevä jappi on kyllä jännästi asennettu, kun ei ole viety valaisinpylvästä pitkin ylös, vaan jätetty melkein vapaasti seisomaan ja väännetty tuommonen kaarre loppuun.
20220521_140424.jpg 24.05.2022 15:01 <G_Hermann> Sopiva kolo vaikkapa ampiaispesälle... :D
Kun kerran raahattu käytettynä jostain, niin lieköhän edes tuota ohuen varren muovista "adapteri" kilpeä tuolla taka-aihiossa.
IMG_3837.JPG 24.05.2022 09:00 <Froggy> Keltainen K niin kuin korvaava natikka, kävisi hyvin järkeen. Nykyään pitäisi olla oma merkki kovaavalle ledille, etenkin jos liitäntälaitteet on ohitettu.

Huomasin että yhteen valkoiseen Indal Lumaan oltiin liimattu punainen 100 W natikan tarra ilmeisesti vitsillä tai merkiksi jostain.
IMG_3837.JPG 24.05.2022 08:28 <Froggy> On kyllä sen verran hämärää ettei näe. Aika outoa olisi jos noin oltaisiin kytketty vielä vanhan lampun ollessa poikallaan.
20220521_175850.jpg 23.05.2022 22:15 <RicuP. > Aika erikoinen on asennus. Valaisimet olisi ainakin saaneet olla korkeammalla. Aika ison näköiset muutenkin.
IMG_3837.JPG 23.05.2022 22:03 <RicuP. > Vai meneekö nuo johtimet nyt kuristimen ohi suoraan kantaan? Jos on etukäteen muutettu kytkentä Led lampulle?
Tuo lampputarran päällä oleva tarra voisi mun mielestä tarkoittaa korvaavaa natikkaa. Numero voi olla ryhmän numero.
20220521_185005.jpg 23.05.2022 21:54 <RicuP. > Oma veikkaukseni on PSO tai Fresta. Siellä tunnelin ylittävällä kadulla oli natikka PSO HKB10 alunperin kun katu rakennettiin. Sitten tuli 8512, sitten Manta ja nyt on AEC:n kiekkovalot. Tunnelin toisella puolella valot oli Fresta ja toisella minicompact MK1. Nyt on Schreder Nano ja Manta.
20220521_185005.jpg 23.05.2022 21:48 <RicuP. > Olen nähnyt samanlaisia Hyvinkäällä ainoastaan yhdessä tunnelissa 6kpl. Olivat 1970 -luvun alusta. Häipyivät n. 5v sitten. Olivat paljon isompia kuin normaalit siltavalot.
20220521_185005.jpg 23.05.2022 21:30 <Make> Niin taitaa olla Idman yleensä sileä. Tumma kilpi sopisi myös Frestaan. Onko siinä sitten Frestan siltavalaisin!?

10626 - 10675 / 49054
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017