![]() |
24.03.2022 19:46
<RicuP. >
Heijastimet on täysin samat kun on PSO HKB 11, 13 ja HKP 5 ym. malleissa. Tuo on vielä sitä vanhaa mallia jossa Net liitin on tuossa, kun uudemmissa se on suoraan kytkentäkannen alla ja blokki on varmemmin kiinni. Monesti näkee, että se on kolauksesta pudonnut kuvun läpi alas. Ei tuo ihan huonoimmasta päästä kunnossa kuitenkaan ole, kun välillä näkee reikiä rungossa joista valo paistaa läpi. |
![]() |
24.03.2022 19:33 <RicuP. > Mitä lie käynyt, ei taas kerrottu |
![]() |
24.03.2022 19:17 <RicuP. > Olisko tämä ja koko katos vissiin jotain Keski-Euroopan valmistetta |
![]() |
24.03.2022 18:26 <RicuP. > Tuo on omasta mielestäkin hyvän näkönen, siisti pieni. On vieläpä Made in Finland. Olisiko Onnisen Hyvinkään tuotantoa, jossa tehdään muutenkin kokoonpanoa, esivalmistusta ja pakkausta. Tuskin on ABB:n tekele, kun vikis on Siemens eikä kotelossa lue mitään ABB:hen viittaavaa, muuta kuin vakio osissa, kannessa, pistorasiassa ja tiivisteissä. Pohja on vissiin Onnisen itse suunnittelema ja teettämä. Siinä ei lue muuta kun kiinnitysreikien mitat. |
![]() |
24.03.2022 17:03 <Froggy> Itsekin olen nähnyt. Lamppu on vissiin sellainen T12, jossa on vain yhdet nastat päissä. |
![]() |
24.03.2022 15:02 <G_Hermann> No nyt on kätevän oloinen vikis, näyttää myös silmään tuo kostin ulkomuoto mainiolta. |
![]() |
24.03.2022 14:53
<G_Hermann>
Oho, kerko olikin 15000pF, eli 15nF! Mitäköhän päässäni pyöri kun muokkasin kuvaa... Yritin korjata Temakia juottamalla uuden 100kΩ vastuksen, kun vanha näytti mittarin mukaan jotain 117kΩ resistanssia ja muutenkin näytti pintapuolisesti kärsineen ylikuumenemisesta. Liekö entisen asukkaan 75W hehkulampuilla jotain virkaa tähän? Muut komponentit, esim. valoanturi, diodi, sekä Motorolan valmistama MAC97A6, joka piilottelee varistorin takana ovat kunnossa. Vitrohmin 208-8 sarjan tehovastuskin oli toimiva. Ongelmana on yhä se, että hämäräkytkin on hidas (n. 5min "kuumeneminen") ja eikä kytke valoja pois päivänvalossa vaikka osoittaisi kirkkaalla taskulampulla suoraan anturiin... Vai voisiko simppelisti tehovastuksen alla olevan 90°C termostaattikytkimen toimintaperiaate kusta, kun pyörittää nykyään 11W ledejä? |
![]() |
24.03.2022 13:09 <Terssi> Olisiko tehovastus 15K 10%. Valmistaja on Vitrohm. |
![]() |
24.03.2022 10:29 <Hartsa> Ei liity kerettiin mutta espoossa ollut vakavatilanne....https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e855f042-0d9b-46bc-b123-4f667cdc79e2 |
![]() |
23.03.2022 23:14
<Hartsa>
Kokonaan vaihdon tarpeessa :D käytöstä tosin ei oo varmuutta palavatko enään.. |
![]() |
23.03.2022 23:12 <Hartsa> Voi olla joko nii taikka sitten on lyhyellä pylväällä.. |
![]() |
23.03.2022 22:49 <RicuP. > Hyvinkäällä oli kerran erään ostarin pylonnista yksi pleksi irti. Sisällä oli E40 kantaiset isot tynnyriledit. Erään marketin pylonniin asennettiin Led kanoottivalot pystyyn ja jätettiin vanhat Eh:t sinne vain pimeiksi. |
![]() |
23.03.2022 22:41 <RicuP. > No kyllä. On lievästi sanottuna aika kamalassa kunnossa.. |
![]() |
23.03.2022 22:39 <RicuP. > Tuli tuossa kesällä etsittyä vikaa kun Siemenssin kärry ei suostunut kytkeytymään verkkoon. Syyksi paljastui Sontheimerin pääkytkin josta liitin käynyt kuumana ja kontakti palanut. Sain onneksi pikku kikkailulla Katkon kytkimen sinne Bals rasian sisään aika kivuttomasti pienellä karan muokkauksella. Ne on todella kalliita minuutteja kun kone seisoo. Nyt on toinen 125A rasia valmiina varalla. |
|
23.03.2022 22:32
<RicuP. >
Itse kävin myös nyt viikonloppuna Jyväskylässä, Saarijärvellä, Kannonkoskella ja Muuramessa. Koitin katsella myös että mitä lamppua käyttävät Seleniumeissa, mutta en saanut ohimennen selvää. Sillan valoista oli toinen puoli kokonaan pimeä. Sen sijaan Jyväskylässä ei juuri mikään ollut muuttunut sitten viime kesän. Rautatieaseman vaijeriphilipsit oli vaihtuneet ufoihin ja Keljonkankaalle oli tullut ledejä. Siellä oli alunperin natikka Siemenssit jotka vaihdettiin muutama vuosi sitten Mistralleihin ja nyt kiinteiksi ledeiksi.. Kannonkoskella on myös vielä vanhat valaisimet, eikä yhtään led valaisinta näkynyt. Keski-Suomessa on käytetty todella paljon Järnkonstia maanteillä ja niin on edelleenkin. |
![]() |
23.03.2022 22:17 <RicuP. > Taitaa olla nuo Sähkö-Lahden kamat poistossa kun meni konkkaan. Nykyään niitä myy Hämeenlinnalainen Cerbelux Oy. Ei tästä nyt niin kauaa ole kun tilasin säkillisen kantoja sieltä. Yleensä valmistajat tilaa suoraan maahantuojalta. Tukut varmaan pistää tilaustuotteeksi että saadaan kalliita kiinalaisia kertakäyttövalaisimia kaupaksi. |
![]() |
23.03.2022 21:49
<Make>
Ainakin Rexelillä näkyy moni kantamalli olevan tilaustavaraa nyt. Kauppiasta häiritsee nykyään pahasti, jos joku muutos olisi halpa ja helppo... Sarjakytkennässä toimivia 59 cm:n lediputkia ilmeisesti on jonkin verran, vaikka asiaa ei kauheasti mainosteta. Pelti ainakin kallistuu, meidän peltiosatoimittaja ilmoitti nostavansa hintoja nyt 9%. Viime kesänä nousi jo 25%... |
![]() |
23.03.2022 21:39
<Make>
Oho, vai nyt on sisäkuva tuosta. Saman tyylinen termostaattiratkaisu on saman ajan Strömforsin hk:ssa. Anturi ilmeisesti katsoo erikoisesti ylöspäin. Ei se kovin vaikea korjattavakaan liene. 153 taitaa olla 15nF, 3 on joku kerroin. |
|
23.03.2022 21:26
<Make>
Jotain 15 taisin laskea pimeitä. Ei nyt ihan värilliset, mutta vaikutti joltain 4000K maissilampulta. Ennen ne tuntuivat paljon kirkkaammilta, nyt oli ihan riittävät myös. Saattaa olla Luma gen2. Oli kai vaihe kateissa tai jotain, kun vähän matkaa oli aina vuorotellen toisen puolen valo pimeä. |
![]() |
23.03.2022 20:48
<G_Hermann>
Toivottavasti ei poistu tukkureilta Edisonit ja G-kannat, olisi harmin paikka jos ei pystyisi korjaamaan yksittäisiä valaisimia. Joutuisi heittämään kyseiset valaisinrungot jorpakkoon vaikka ei olisi mitään vikaa muualla valaisinta. Vaihattaa sitten tilalle samahkon näköisen valaisimen, jos ei samaa mallia valmisteta enää. Kuvitteellisesti pahimmassa tapauksessahan joutuisi repimään koko tilasta kaikki "vanhat" rungot, kun asiakas ei olisi tyytyväinen härön näköiseen ratkaisuun. Suurinhan osa ns. vanhanmallisita valaisimista on täysin yhteensopivia vaihdettavien ledien kanssa sähköteknisesti. Korkeintaan tarvitsee ohittaa johdon pätkällä elektroniset kuristimet ja konkat niinkuin jo Ricu mainitsi, sekä muuntaa kytkentä rinnakkaiseksi jos alkup. putket sattumosin ovatkin kytketty sarjaan. Mitenköhän kalliiksi mahtaa mennä uudet kannalliset-, sekä kiinteätvalasimet jos materiaaleista tuleekin oikeasti pulaa? Muuutenkin maksavat jo jonkin verran. :| |
![]() |
23.03.2022 14:38
<Jouko>
Em. lyhyt linkki vei aikanaan Kansalaisen Karttapaikalle, muistelen että Oulun Kirkkokangas oli kohteena, ainakin silloiset 110 ja 220 kV voimalinjat siitä meni, mitä lie tänä päivänä.. Kohta kymmenisen vuotta kun viimeksi Oulun seudulla enemmän pyörinyt. |
|
23.03.2022 09:27
<Froggy>
No oliko Heinolassa myös tuolloin niin monta pimeänä? Oliko niissä heittimissä mahdollisesti jotkut värilliset ledit? SQ:den jatkona on vissiin Lumat. |
![]() |
22.03.2022 17:12 <Mikko Koho> Paikkakunnalla käy silloin tällöin rekan peräkärryyn asennettu magneettikuvausyksikkö ja muissa asioissa ohi mennessä tuli vilkaistua, että minkälaisen syötön kärry tarvitsee. Näytti olleen 400V 3x125A pistorasian perässä. |
![]() |
21.03.2022 20:35 <Jouko> Ei led-heittimiä rinnevalaistuksessa sorsita varsinaisesti häikäisyn takia, natikkavaloilla vain lienee käyttöikää vielä jäljellä tai ne on juuri uusittu ennen ledien yleistymistä, näin suotta ole lähdetty niitä ennenaikoja vaihtamaan. Kyllä led-heittimiä näkee jo laskettelurinteiden varsillakin. Takavuosina näki joskus tavallisia R7s-halogen heittimiäkin käytössä joissain pienissä keskuksissa, sekä kauhavalaisimia elohopealampuin. Kauhavalaisimet sopii juuri hiihtohissin nousulatua valaisemaan, niitä on monissa keskuksissa käytetty. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7574 |
![]() |
21.03.2022 20:09 <Jouko> No nyt on erikoinen asetelma. |
![]() |
21.03.2022 19:57 <Make> Aika lyhyt pylväs vai onko vaan paljon lunta? |
![]() |
21.03.2022 19:55 <Make> Valaisin on esim. Idman 154HGX jostain vuosituhannen vaihteesta. |
![]() |
21.03.2022 19:52
<Make>
Oho! On kyllä "hieman" pesun tarpeessa. Tuo vanhin malli ei yleensä kellastu. Tuolla on kai samasta paikasta, johonkin on vaihdettu myös uudempi ufo: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-45452 Pylväänpäävalaisin puupylväässä on todella erikoinen yhdistelmä. Jossain pohdittiin, että tuon ufon kuristin olisi pylväässä. Onkohan noissa sitten sekavalolamput? |
![]() |
21.03.2022 14:44 <Hartsa> Voimalalta kuvattua...https://www.youtube.com/watch?v=rZ1WC6RSJa8 |
![]() |
20.03.2022 21:40
<Make>
Tuossakin oli säädetty kolaroitujen Cupoloiden korvikkeita: https://www.google.fi/maps/@62.2874614,25.7437565,3a,75y,118.57h,103.01t/data=!3m6!1e1!3m4!1scB5XepAHP5B_kBQJlbWhOA!2e0!7i13312!8i6656 Cupoloiden varret oli sahattu jostain kaaren puolivälistä poikki. Jatkona oli jotkut 90 ast kulmat, joissa Victorit ovat kiinni. Ovat ne melkoisen pienet Cupoloihin verrattuna. |
![]() |
20.03.2022 21:26
<Make>
Vaajakosken Haloissa näytti monessa olevan ainakin pallon ulkopinnan valo pimeä. En tiedä, onko vika vai ominaisuus. Vaajakosken Lumat ovat kyllä todella isoa mallia, on pitkä kuin mikä. Palokan ABC:n mainospylonissa oli melkoinen vilkuttelu useammassa kohti. Ja sielläpäin oli Idman natikka-8522 vaihtunut paikoitellen Lumaan, olivat jopa 3000K. |
|
20.03.2022 21:13 <Make> Nyt kuvan näyttelyyn on lisätty ainakin Philips DigiStreet... |
|
20.03.2022 21:09
<Make>
...vähemmän yllättäen se on Philips CitySoul LEDGINE, eli vanha paksu malli: https://www.specifiedby.com/philips-lighting/citysoul-ledgine Tuli myös ajettua Jyväskylä-Kerava-väli. Niin on joka ikinen salmiakki häipynyt Heinolasta. Ledit vaan tuntuivat olevan kaikki samaa kokoa, vaikka ennen oli 250W ja 400W. Sillan heittimet olivat vielä natikalla. Leivomäessä oli vielä eh-salmiakkia: https://www.google.fi/maps/@61.9178928,26.1169426,3a,75y,79.63h,101.64t/data=!3m6!1e1!3m4!1sftUmk94UMEoD5hocrG75Gg!2e0!7i13312!8i6656 Hartolassa oli kai natikka-Seleniumeissa jotakin korvaavia lamppuja: https://www.google.fi/maps/@61.5780778,26.0069779,3a,37.5y,93.25h,88.81t/data=!3m6!1e1!3m4!1swH0Eh7JS32JfdJUYkKlRrA!2e0!7i13312!8i6656 Kallioleikkauksen heittimissä taisi olla jotkut korvaavat lamput valon määrästä ja väristä päätellen. Nyt Mantat olivat natikalla. Lahdessa on SQ:t edelleen, jatkona olevat leditkin toimivat suunnilleen. |
![]() |
20.03.2022 18:50
<Tuomo Y>
Tuo on PCM-toistin ("pulssikoodimodulaatio") digitaalisilla kupariyhteyksillä. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12339 Noita Arhon mainitsemia pupinikeloja käytettiin puhelinkaapeleissa alentamaan puhetaajuusalueen (0-4Khz) vaimennusta. Kaapelissahan on luonnostaan kapasitanssia ja lisäämällä induktanssia (pupinikeloja) saatiin yhteydelle aikaan ikään kuin alipäästösuodatin, jossa vaimennus pysyi pienempänä puhetaajuuden alueella ja voitiin siten vetää pitempiä kaapeleita. Nimi pupini tulee keksijästään Mihajlo Pupinista https://en.wikipedia.org/wiki/Mihajlo_Pupin |
![]() |
20.03.2022 18:05 <Koomikko> Saneerattu maakaapeliksi Väliniementien ja Huuhilontien välillä, siitä eteenpäin uutta avojohtoa Kouvolan rajalle ja Huuhilontien varteen. |
![]() |
20.03.2022 00:06 <Mikko Koho> Olisivatko ne "magneetit" olleet ferriittirenkaita, joita näkee nykyisin häiriönpoistotehtävissä myös joissakin kotitalouksien tietokonekaapeleissa. |
![]() |
19.03.2022 18:59
<Froggy>
Tämä valaisin on vissiin kehitetty SLO:n edeltävän 8510 / HKB 13 -mallin pohjalta. Ensimmäiset olivat vielä SLO:n nimellä tehtyjä ennen kuin Idman ja SLO yhdistyivät. Putkilonatikalle tyyppi oli 8511. Pienien versioiden tyypit olivat 8521 ja 8522. Suunnittelija on kuulemma Antti Tiensuu. "Nykyaikainen tievalaisin, joka on helppo asentaa ja huoltaa. Se on valoteknillisesti korkealuokkainen ja täyttää Tielaitoksen laatu- ja valotekniset vaatimukset. Rakenne: Pylväskiinnike painevalettua alumiinia, runko SMC-muovia, heijastimet 8511:ssa vasarrettua elaksoitua alumiinia, optiikka putkenmuotoiselle lampulle, 8512:ssa kiiltoelaksoitua alumiinia, optiikka ellipsoidin muotoiselle lampulle, kupu 8511:ssa helmikuvioitua iskunkestävää akryylia, 8512:ssa kirkasta iskunkestävää akryylia. -- Liitäntälaitteet ja muut sähköiset komponentit on asennettu 'sähköblokkiin', joka on kytketty pikaliittimellä valaisimeen. Tilauksesta valaisin toimitetaan sulakkeella varustettuna (tunnus V)." Idman Katu- ja tievalaisimet 3/1990. |
![]() |
18.03.2022 22:57 <Arho Flyktman> Kyseessä on jokin puhelinverkon vahvistin. Näitä on ollut ainakin LM Ericsson merkkisiä. Sitten on ollut pupinoituja puhelinkaapeleita joiden ympärillä on ollut rengasmaisia magneetteja. |
|
18.03.2022 21:15 <Make> ...tällä viikolla siihen tuli oikein uusi eh! |
![]() |
18.03.2022 21:14
<Froggy>
Niin näkyy. Voi kyllä olla myös eri nimellä mutta samalta kiinalaiselta valmistajalta... Ekolunalla näkyy olleen paljon tutun oloisia valaisimia, etenkin Kiinassa näkyneitä... Löytyy myös kopioita joistakin brittiläisistä seinävaloista ja amerikkalaisesta NEMA Headista. |
|
18.03.2022 21:11
<Make>
Tuo oli vain ilmausta vaille, takana on ilmausruuvi. Nyt se paahtaa aina täysillä, kun ei ole mitään säätöä, kuin sulut ja pumpun nopeus. Joskus se on kuulemma jäätynytkin... Mutta nyt huomasin, että sammuttimet olisi pitänyt tarkastaa jo vuosi sitten. Ainakin ennen oli, että tarkastaja ottaa yhteyttä, kun tarkastus ajankohtainen. Lieneekö koronan takia jäänyt. |
![]() |
18.03.2022 21:09 <Froggy> Minusta tämä näyttää kyllä kiinteältä. |
![]() |
18.03.2022 20:33 <Make> Voi uskoa, että Esmi oli yleinen. Vai tuolloin värit muuttuivat. |
![]() |
18.03.2022 20:30
<Make>
Kauhoihin saa vaikka mitä korvaavia lamppuja. Kevyt kotelointiluokka on kai siitäkin hyvä, että valaisin pääsee myös kuivumaan sisältä. Tuota luukkuakin olen joskus epäillyt vuodon syyksi. |
|
18.03.2022 20:27
<Make>
SLO:ssa on reunalistat jiirikulmissa ja A-S:ssä ei. Voihan se olla liiketunnistin. Nimittäin tuli mieleen, voisiko Ornossa olla joku varavalotoiminto? 13.2. mainittu pienempi Ornon lappu taitaa olla juuri kuvan valaisimessa, jossa vain yksi lamppu palaa. Toisaallakin näytti palavan yksittäinen lamppu. |
![]() |
18.03.2022 20:19
<Make>
Tuollaista on varmasti kaikkialla. Tunnelin katon korjaaminen ainakin kuulostaa jo aika isolta työltä. Tuollaisesta varavalosta tiputteli nyt myös vettä: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-161773 Ruosteesta päätellen lienee tapahtunut ennenkin. Se varsinkin lienee mukava korjata, kun junarata kulkee päällä. |
![]() |
18.03.2022 20:08
<Make>
Onkohan kirjoittajalla ollut enemmän teoriapuoli hallussa. Eipä kuristinta ainakaan niin vaihtaa tarvitse, ohittaa korkeintaan. Konkista siellä ei taidettu sanoa mitään. Mahtaako vaan kohta saada ruuvikiinnitteistä G13-kantaa, kun näkyy olevan poistuva: https://eshop.rexel.fi/product?storeid=0&catalogid=2&groupid=50006549&subgroupid=50212452%2c50212453&id=4020021 Sama juttu E40-kannassa. |
![]() |
18.03.2022 19:53 <Make> Vai Fagerhult iski taas, taisivat vielä sinällään toimia. Täällä on Osramin GU10 spottilamput, myös Made in Ukraine. Nyt lienee tuotannossa häiriöitä... |
![]() |
18.03.2022 19:48 <Make> Voi muuten hyvin olla. On erikoinen IP-luokka, kun on merkitty IP 60. https://docplayer.fi/30083943-Kissankulma-1-kempele-puh-copyright-ekoluna-oy-y.html |
![]() |
18.03.2022 19:41 <Make> Voi muuten olla malli KW-SA, tuossa parempi luettelo: https://docplayer.fi/30083943-Kissankulma-1-kempele-puh-copyright-ekoluna-oy-y.html |
© Janne Määttä 2004-2017