1 - 50 / 49110
>>
![]() |
17.09.2025 19:07
<MrLamp>
...ja pian menee Turussa Uittamon K-Market remonttiin... hetkeen en olekaan huomannut mitään remontteja K-Marketeissa, mutta näköjään taas tapahtuu. Siellä on jotain T5-valaisimia katossa ja T8 Newofficeja muistaakseni elektronisilla, pitänee laittaa kuvaa. Kauhean huono sisäilma sielläkin taidettiin huomata... |
|
17.09.2025 15:37 <Eino> Milloinkaan juuri tuollaisia lasieristimiä on viimeksi suomessa käytetty ja missä? Itse ainoastaan tiedän että Tervossa on rakennettu linja joskus 40-luvulla missä on ollut tuollaiset eristimet, minulla on siitä Tervon vanhasta linjasta 6 lasieristintä tallessa. |
|
17.09.2025 14:15 <Patrik> oiskohan siinä ollut liitin ohjattua vaihetta varten joka tulisi esim kytkimeltä |
|
17.09.2025 08:45
<Tuomo Y>
tuo alla olevan linkin oikeanpuoleinen lasieristin ei liene kuitenkaan ihan 45 kV eristin... tuontimalli jonka max käyttöjännitetasosta ei minulla ole tietoa https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/4454 Tässä löytyy valikoima erilaisia lasieristimiä, tuo em. on ilmeisesti CD 344.2? https://www.nia.org/general/gifona/cd_complete_01.htm |
|
16.09.2025 19:30 <Hartsa> Putkessa voi olla varasulakeitakin.. |
|
16.09.2025 19:29 <Hartsa> Joo siinä on sulakeenvaihto työkalu on putkessa.... |
![]() |
16.09.2025 19:20 <J.P> Eiku siis 1:1 haruskaltevuus tapauksesssa yhden johtimen kiristys x 3 x 1,4 / vaijerien määrällä... |
|
16.09.2025 15:48 <Eino> Tarkoitan siis tällaisia 45kV eristimiä https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/4454 |
|
16.09.2025 15:40 <Eino> Onko tuossa muuntaja-pylvään kahdessa orressa vanhat lasieristimet? |
![]() |
16.09.2025 10:16 <Patrik> aattelin et vois viikonloppuna hakea pari korvaavaa tuolta motonetistä. Täytyy laitttaa ainakin hämäräkytkimen perässä oleviin valoihin koska ne palaa joka ilta monta tuntia |
![]() |
15.09.2025 23:36
<J.P>
1:1 kaltevuus => vaijerissa vetoa 1,4 x johtimien veto, 25mm2 vaijeri sallittu kuorma max 1750 kg, Eli yhden johtimen kiristys x 3 / vaijerien määrällä... |
|
15.09.2025 21:32 <Make> Nyt näkyi kai juuri kuvan rasia upotettuna ilman valaisinta. On siinä kuutiovalo joskus ollut jäljistä päätellen. Vatco lukee sisällä. Sisällä on myös vähän erikoinen kytkentärengas kai viidellä liittimellä + PE. |
![]() |
14.09.2025 11:09
<Lars>
En ole vielä nähnyt nuo komposiittimunat, vain kuvissa. Ehkä ne alkaa näkemään kun niitä tulee halvemmaksi, nyt ne ovat noin 5€ kalliimpi kappaleena. Riippuu mikä johto on käytetty mimmoista harusratkaisu tarvitaan. Me ollaan rakentamassa Al132 johtoa, yhdessä kiristyspylväässä oli käytetty 2 kpl harusvaijereita per suunta. Olin johtimiä kiristämässä ja mun piti myös kiristää harukset pikkasen alkoi vaijerin säikeet katketa sammakon alla. Haruskaltevuuteksi on käytetty 1:1. Kyllä Profila on aina määränyt 4 kpl harusvaijeria päätepylväisiin Al132 johtimelle. Ne harukset täytyy kestä myös tykkilumitilanteet, puita linjalla ym tapauksia. |
![]() |
13.09.2025 23:31 <Make> On vähän tainnu tiet muuttua... |
|
13.09.2025 23:28
<Make>
Niin luulisi olevan kääntyvä. Eikö asentaja osannut kääntää. Oli vielä perinteisen kaverina, vaikka elektroniseen kai pitäisi laittaa molemmat samanlaiset. Tuntui kyllä toimivan. Megamaneista taisi olla joskus L-G:ssä juttua. Ovat kai aika vanhoja, kun tuolloin jo olivat melkoisen himmeitä. |
![]() |
13.09.2025 23:23
<Make>
Onko johdon palamista ollut enemmän kuin se yksi tapaus? On jo useita syitä, miksi jotkut vaihtavat lampun irrottamalla lasin. Lumi päällä lienee toinen syy. |
![]() |
13.09.2025 23:18
<Make>
Vai säkillinen vähänkäytettyjä, ei kai vaan jo korjattuja siltavaloja ole niin paljoa häipynyt... Putkiloissa isoin E27- malli on kai 4200lm myös Philipsillä. Ellipseissä löytyy myös 6000lm. https://www.lamppuexpress.com/philips/trueforce-led |
![]() |
13.09.2025 21:51 <Patrik> Ai philipsejä vai noita led energien versioit?. Ainut taitaa nois oikeestaan olla hinta. Yllättävän hyviä noi led energiet on. Ollut tilassa jossa kylmä ja kostea ilma nii toiminut hyvin 7w upotettavat kiinteät aika kauan |
![]() |
13.09.2025 14:12 <RicuP. > Liekö se ihan ensimmäinen malli. Löytyy samanlaisista 1960 -luvun kuva, missä lukee tyyliin, että "täysin uudentyyppinen nykyaikainen 4x 400W valaisin". |
|
13.09.2025 14:07 <RicuP. > Näin on. Vieläkään ei ollut mitään sanottavaa kunnosta. Koitin aluksi nostokorilla kaataa, jos olisi ollut mätä tyvestä, mutta ei hievahtanutkaan. On kuitenkin n. 1000kg potkua. On tyvestä varmaan 10mm teräsputkea + valurautainen mansetti ympärillä, mikä sekin painoi varmaan yli 100kg, kun rautakangella sitä kokeilin liikuttaa... |
![]() |
13.09.2025 14:00 <RicuP. > Nuo lamput on kyllä täysin samanlaisia kuin Philips... Täällä niitä olisi säkillinen vuoden käytettyjä |
![]() |
13.09.2025 13:55 <RicuP. > Ihan ruuvilla on. Pitää joskus laittaa kuva, kun osuu kohdalle. Erikoinen suunnittelu on kyllä.. Myös se, että lampulle menevä johto palaa poikki kannan pellin kohdalta, kun ei kestä sytyttimen jännitettä... Joku SB -firma on oikea valmistaja. |
|
13.09.2025 13:47
<RicuP. >
Se saa olla puskassa museoitumassa. Oli kyllä sattumaa, että sattui varret löytymään kaikkiin. En ole kyllä tuommoista mallia nähnyt ennen. Pultit on vaan reikien tukkeena. On SLO 8510 1984. Vanha amka varmaan ollut koko sillan rakennuksen ajan. Sillan pylväässä myös vanha 1960-luvun Tuottajain kone "killu". Siirsin vain hieman sen paikkaa. Ennen sillan paikalla olleet valaisimet on silloin lisätty tyhjiin pylväisiin. 1967 kuvissa joka toinen pylväs pitäisi olla tyhjä tuosta kohtaa.. |
|
13.09.2025 13:36 <RicuP. > Keravan asemalle tuli ympärisäteilevat linsseillä. Linssit on kuplan muotoiset. Teho taisi olla jotain 35w.. |
|
13.09.2025 13:34 <RicuP. > Idman käytti juuri samanlaisia muttereita. Erikoiset nuo Megaman kannat, en ole ennen nähnyt. |
|
13.09.2025 13:31 <RicuP. > Kyllä noissa ledeissä pitäisi olla kääntyvä kanta.. |
![]() |
13.09.2025 13:14
<RicuP. >
Kyllähän tuo riittää. Vaijerit ei vaan saisi olla toisissaan kiinni. Onko kukaan nähnyt jo https://www.ensto.com/fi/yritys/uutiset/Tuoteuutiset/uusi-kestava-ja-kevyt-polymeerinen-haruseristin/ |
![]() |
13.09.2025 12:48 <Lars> Tai kaksi tuplavaijerit, yksittäinsen vaijerin vetolujuus on 17,5 kN. Harusmunan ja LS20 silmukan tai kalliosilmuksen vetolujuus ovat 35 kN joten kaksinkertainen vaijeri voi käyttää. |
![]() |
13.09.2025 00:01
<Patrik>
Noit oon katellutkin joskus. Aattelin koittaa kuumentaa noin 200° sen ruuvinja ympäristön ja heittää kylmää vettä päälle. Sillä taktiikalla on kaikkki ruuvit auennu aina |
|
12.09.2025 23:53 <Make> Nyt tuollaisessa on yksi korvaava lamppu! On vaan sellainen yhdelle sivulle näyttävä. Lisäksi kannat ovat kai niin päin, että se näyttää ihan oikeasti sivulle... |
|
12.09.2025 23:51 <Make> Nuo Fluidit ovatkin näköjään Ledien edessä olevalla opaalipleksillä. Eivät ole kovin tehokkaita, että ylivalaistusta ei taida olla. Miksi lienee moiset valittu. |
|
12.09.2025 23:47
<Make>
Huomasinkin, että se oli kadonnut. Puskissa taisi olla myös 8512. Hyvä, että on yhtenäinen valaisinmallisto. Ei taida ihan natikan kuristimen virta sopia 250W eh:lle... Sehän nyt on kummallinen versio muutenkin. |
![]() |
12.09.2025 23:41 <Make> Siis onko kaapelikenkä ihan ruuvilla eikä abiko? On taas melkoista suunnittelua, jos sellainen pitää ruuvata irti lamppua vaihtaessa. |
![]() |
12.09.2025 23:32
<Make>
Motonetissä on samantyylisiä putkilolamppuja ja lieneekö oikeasti kuinka samoja... Nyt myös E40-kannalla! https://www.motonet.fi/tuote/led-energie-led-hid-lamppu-t46e40-40w-7200-lm-4000-k-ip65-kirkas-360?product=43-00391 https://www.motonet.fi/tuote/led-energie-led-hid-lamppu-t38e27-17-w-2800-lm-4000-k-ip65-kirkas-360?product=43-00389 Vai 8154 on saatu. Selvästi WD40 ja muut konstit tulevat edelleen tarpeeseen... |
|
12.09.2025 23:22 <Make> Se olisi pysynyt pystyssä varmaan monta sataa vuotta... https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-120213 |
![]() |
12.09.2025 23:16
<Make>
Vai tuollaista vikaa on kuppikannoissa. Tuo käämin poikki meno tuntuisi aika erikoiselta, paitsi jos on May&Christe... |
![]() |
12.09.2025 23:05 <Make> Jaa, että on niin monenlaisia. Turussa vai missä oli sellaistakin, että kuvun pohja on vaakasuorassa. |
![]() |
12.09.2025 22:49 <RicuP. > Tuolla myös ainakin 2kpl ja todella kauan sitten.. https://maps.app.goo.gl/SAoTjPsa1WAAryBe6?g_st=ac |
![]() |
12.09.2025 20:42 <Froggy> Kuulostaa niin joltain urakoitsijalta tai sähköyhtiöltä... Yksi erottuva sana on myös "asema", liekö sitten jopa kohteen nimi. |
![]() |
12.09.2025 20:41 <RicuP. > Nyt kun on tutkittu noita HKP valaisimia enemmän, niin vanhemmissa on hieman syvempi kupu, kuin uudemmissa.. Esim. kuvan valaisimissa on syvempi kupu. |
![]() |
12.09.2025 19:53 <RicuP. > Ainakin vanhoissa SV E40 kannoissa on ollut samaa vikaa. Lamppu pitää kiertää todella voimalla kiinni, tai kääntää koskettimia sisäänpäin. Voi olla, että moni kauha on mennyt romuihin tuon takia. Liekö lipareet kääntyneet, tai joku mitta hieman muuttunut. Mun mielestä SV kannat on kuitenkin suunniteltu niin, että pohjakosketin on se mikä ottaa ensin kiinni ja joustaa ja sivukoskettimet pysyvät paikallaan ja ottavat vastaan viimeiseksi. |
|
12.09.2025 19:32 <RicuP. > https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/14247 |
![]() |
12.09.2025 19:25
<Froggy>
Se pinttymä on tuota mustanruskeaa. On varmaan lillunut vedessä useamman vuoden, kun kotelossakin on ollut vettä. Juuri tänään selvitin oikeaa vikaa, kun ei ilman kuristintakaan toiminut. Oli juuri myös kannan nollakoskettimessa, joka ei yltänyt lamppuun. Vanha kuristin kuitenkin ehti jo mennä romukuorman mukana ajat sitten... |
|
12.09.2025 19:21 <Patrik> Hienoa että sait pelastettua sen. Kokeilitko jo että toimiiko se? |
![]() |
12.09.2025 19:20
<Patrik>
Sain kokoelmaan yhden tälläisen. Varokepesää ei ollut ollenkaan kytketty ja ne ruuvit oli aivan jumissa. Myös kannen ruuvi katkennut osittain. Kansi pysyy kiinni tuolla varokekannella. Onko mitää halpaa korvaavaa ledi lamppua suositella. Olis hyvä hommata muutama talveksi jos sähkönhinta on mallia kultaharkko/kwh |
|
12.09.2025 19:16 <RicuP. > Otin talteen valaisimet ja jakorasian pelteineen. Pylväs meni romuihin. |
|
12.09.2025 19:13
<RicuP. >
Se on sieltä. Se linja puretaan tässä syksyllä tai keväällä niin pelastin sen jo. Nyt tuolla tiellä on kaikissa pylväissä valot. Viimeksi lisätty on 3m varsi ja HKB8 vm.1968. alkuperäiset on 1967. Osasta löytyi konkka, liekö kaikissa edes ollut, tai otettu pois. Sillan lähellä luulin kaikkien olevan HKB13 Eh 250W, mutta yksi olikin LU 250W, josta vain poistettu sytytin! Rungon takana oli myös pultit, vaikka ei ollut pylvään pää mallia ja jousikiinnitteisellä luukulla... |
|
12.09.2025 19:04 <Patrik> Otitko talteen vai menikö roskiin |
|
12.09.2025 18:58 <RicuP. > Yksi pylväs lähti, muut jää. Oli todella paksua ja painavaa terästä. Puukkosahalla sahatessa useampi kymmenen minuuttia per pätkä ja useampi terä meni. N.1,5m pätkiksi tein, eikä loppupätkiä enää jaksanut yksin nostaa pakuun.. Valaisimet oli kiinni joillain messinkiruuveilla. Pylvään sisällä yläpäässä OSY jakorasia kiinni pylvään läpi ruuvatussa pellissä johon alhaalta tullut 4x2,5 pelkät langat tuli peltiin kiinnitetyn vedonpoiston läpi. Siitä haarautui 3x2,5 valaisimelle Mu, Ha, Pu, vaikka Pu ei oltu kytketty. Nämä valaisimet on olleet 1994 vuodesta käyttämättä. |
![]() |
12.09.2025 18:44
<RicuP. >
Alumiiniin tulee joskus semmoisia vaaleita syöpymiä, mitkä ei lähde oikein millään pois. Onko kuristin todella rikki? Mun yhdessä PSO:n vastaavassa oli saman oloinen vika, ettei lamppu syttynyt. Vika oli kannassa nolla koskettimessa ja toinen vika oli, että johdin oli liian syvällä kuristimen liittimessä. Mietin vaan, kun en todella koskaan ole tavannut tuota mallia rikkinäisenä, varsinkin, kun tuossa pitäisi olla vielä hyvä jäähdytys. |
1 - 50 / 49110
>>
© Janne Määttä 2004-2017