![]() |
02.06.2023 22:17 <Make> Ei siis auennut ja avain jumissa... Tuo pieni reikäkö oli vaihdon syy? https://www.google.fi/maps/@60.4053304,25.136338,3a,30y,26.09h,76.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1s26207ZVlNvsksKQQMK2NRA!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu |
![]() |
02.06.2023 22:10 <Make> Järeä ainakin on. Lähtivät tietysti... |
![]() |
02.06.2023 22:08
<Make>
Niin näyttää. Jos Keravalta on, voisi olla Saviontaival: https://www.google.fi/maps/@60.3906325,25.0939823,3a,37.5y,184.37h,88.56t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3HnTlXUQapcVIX2mEYZAxQ!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu Vanha varsikin pysyi, niin on hyvän näköinenkin. |
![]() |
02.06.2023 22:08 <RicuP.> Jaaha, tämä on Järvenpäästä. Ei nyt heti löytynyt keskuksesta muuta merkkiä, pitää joku päivä käydä uudestaan. Kotelo on myös semmoista mallia mitä en ole nähnyt. On perus peltinen kennokeskus. |
![]() |
02.06.2023 22:06 <Froggy> Tuossa Metallivalmisteen sukkulassahan on samanlaiset kuristimet: https://www.bukowskis.com/en/lots/1107344-teollisuusvalaisin-metallivalmiste-oy-1900-luvun-puolivali?from_language=fi On varmaan Sähkösäppien tekemät. |
![]() |
02.06.2023 22:03 <RicuP.> Niin minustakin näyttää. Ei ehtinyt tutkia enempää. Kokoelmasta löytyy vain yksi 0-lk 1-os pinta pisrorasia jossa sama logo. Ei oikein voi olla PSO kaan ehkä.. On näkynyt myös suoralla korkealla vivulla olevia uppo kytkimiä, missä oli ihan PSO logo. Kannet jousilla kiinni. |
![]() |
02.06.2023 21:59 <RicuP.> Niinhän tuo muuten onkin. Pisrorasia on vähän samaan tyyliin, mutta pohjaosa on erilainen. |
![]() |
02.06.2023 21:57 <RicuP.> Nämä muuten taitaakin olla Sähköliikkeiden Metallivalmiste Oy. Semmoisia nimittäin oli Ohkolan sairaalassa kellarissa. Vuosimalli oli 1959. |
![]() |
02.06.2023 21:57
<Make>
Logo on ainakin Tuusulan Seudun Sähkölaitos. Vaikea sanoa keskuksesta tuon perusteella... |
![]() |
02.06.2023 21:53 <Make> Patti on vielä noin pienikin. |
![]() |
02.06.2023 21:52
<Make>
On ainakin Sähköliikkeiden Oy 420 oloinen, ehkä uudempi kuin: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-224604 On varmaan alkuperäiset lamput... |
![]() |
02.06.2023 21:46 <Make> Eikös kytkin ole Strömfors/ Tapio Wirkkala hohtavilla napeilla? En ole nähnyt. |
![]() |
02.06.2023 21:44 <Make> Logo on kai P ympyrän sisällä? Töissä on samalla logolla kuivan tilan malleja, en tiedä, kuka on. |
![]() |
02.06.2023 21:42 <Make> Koomikolla taisi olla kuva vastaavasta. |
![]() |
02.06.2023 21:38 <Froggy> Kaapeli tulee muistaakseni valaisimen mukana valmiiksi kykettynä, on aika järeän oloinen. Lienee Kiinasta omalla nimellä tilattu... |
![]() |
02.06.2023 21:32 <RicuP.> En ole kyllä Elektrosviittiä koskaan Suomessa nähnyt. |
![]() |
02.06.2023 21:31 <Froggy> Valaisin on yllättäen kai natikka Nano... |
![]() |
02.06.2023 21:29 <RicuP.> Juu, tämä koriauto on joku demo malli, Sprintterin avolavaan tehty + GSR 22m nostimella. Ite kyllä tykkään enemmän Sprinter+ Versalift versiosta. Siinä ei välttämättä tarvitse tukijalkoja käyttää ollenkaan ja ne sekä itse nostin on paljon nopeampi liikkeissään + eristetty ja tavaraa saa sisään. Tässä kun on vaan hytti ja kaikki tavarat ulkona koko ajan. Ainoa plussa tässä on iso nostokori, tosin sekin avonainen. |
![]() |
02.06.2023 21:14 <RicuP.> On vaan sisällä, tosin ikkunan vieressä |
![]() |
02.06.2023 21:11
<RicuP.>
Juu, tämä oli itsellekin uusi juttu. Eli on neljä eristettyä johdinta, R,S,T,N. Vaijeria ei ole mitenkään maadoitettu vissiin korroosion takia. Kaapelin tarkempi anatomia on kuten Amkassa, paitsi johdin, missä on vain yksi harjanne on PEN. Vaijeri on kiinnitetty johtimiin wanhan mallin nippusiteillä. Itse vaijeri on suora ja johtimet vaan on kierretty keskenään yhteen ja kiinnitetty vaijeriin. Tähän kannatusvaijeriin ei sitten mikään normaali sammakko pure, vaan luistaa. Pitää laittaa aina joku stoppari, liitin tai päätepidin sammakon eteen vedossa. Onneksi normaali Ouneva päätepidin puree tähän ja semmoinen tulikin. Tätä piti kuitenkin jatkaa, kun vaijeri yllättäen katkesi.. Jatkoksi tuli Amkan vaijeri joka kiinnitettiin 3kpl siirtymäliittimillä. Johtimet kuitenkin jatkettiin 4x ja PEN teipattiin pylvään ja liittimien kohdalta. Kuvan kannake oli kyllä umpi ruosteessa, mutta onneksi aukesi WD40 + pulttipyssyn kanssa aika hyvin. Se olisi muuten jäänyt linjaan roikkumaan kun pylvään paikka hieman vaihtui. |
![]() |
02.06.2023 20:52 <Keijo> Lähes vastaavanlainen tuli itselle vastaan pari vuotta sitten, pitääkin laittaa kuva siitä. |
![]() |
02.06.2023 20:49 <qwerty1> Onkos tämä ammk kaapeli sellainen, että kannatusvaijeria ei käytetä sähkön siirtämiseen vaan kaikki 4 johtoa (3L+PEN) on eristetyt? Onko kannatusvaijeri maadoitettu? |
![]() |
02.06.2023 20:46 <Hartsa> Vanha turvavalokeskus vissiin.. |
![]() |
02.06.2023 20:43 <Hartsa> Ikivanha hämäräkutkin.. |
![]() |
02.06.2023 20:42 <Hartsa> Vissiin olet korilla hommissa.. |
![]() |
02.06.2023 20:41 <Hartsa> Olin varma et peukalo otti pahemminkin osumaa... |
![]() |
02.06.2023 19:04 <Froggy> Tuossa on jotain tšekkoslovakialaisia tehdasvaloja, ovat sentään kokonaan metallisia: https://www.tori.fi/uusimaa/Loft_Tehdas_Valaisimet_6kpl_113658290 Onkohan merkki Elektrosvit, on IP-luokkakin. Taas on 500W E27... |
|
02.06.2023 18:28
<RicuP. >
Eihän nuo lähteneet millään tempulla irti, vaan sahasin koko pylvään pätkiksi ja nostettiin nysä jalustoineen päivineen ylös. Huomasi, että pylväissä oli pieniä eroja keskenään, mm. luukun ja varren kiinnityksessä ja korossa, että olivat vähän eri vuosikertaa. Varren liittimessä oli jopa sähkönumero. Nyt on uudet pylväät ja jalustat asennettu. Varmaan on isompaa pylvästä mietitty, ehkä 10+2, kun nyt taitaa olla 8+1,5. |
|
02.06.2023 18:17
<RicuP. >
Luulen että suurin syy tuohon rakenteeseen on suunnittelussa. Liitinrunko on varmaan siksi kaksiosainen, että ollaan saatu nuo lautasruuvit pyöriteltyä sisäkautta kun lautaset on olleet jo ruuveissa kiinni. Tupla ruuveilla on haettu jotain luotettavuutta tai pienempää kiristysmomenttia tai että noiden osien liitoskohta kuormittuu tasaisemmin. Muusta rakenteesta en oikein osaa sanoa miksi on tuommoinen. Varmaan joku valmistustekninen juttu, kun kaikki osat näkyy menevän paikalleen samasta suunnasta. Mutta kyllä Katkot, Ounevat ja muut on paljon yksinkertaisempia ja sitä kautta luotettavampia ja edullisempia valmistaa. |
![]() |
02.06.2023 18:11 <Froggy> Hienoa. Hyvä, että löytyy myös parempia kuvia. |
![]() |
02.06.2023 16:51 <Kari Paavola> Tämä jykevä koppi näytti seisovan tukevasti paikallaan vieläkin ja toivottavasti pysyy pitkäänkin, tuoreiden kuvien kera https://bussikirjasto.fi/muuntamot/kortti.php?haku=560-16200-1 |
![]() |
01.06.2023 21:57 <Make> Vai niin kävi, hyvä ettei pahemmin käynyt. |
|
01.06.2023 21:52
<Make>
Onkohan materiaalit jotenkin muuttuneet, kun nykyliittimissä ei ole tuollaisia irto-osia. Ja liitinruuveja vain yksi per liitos. Sisäosakin on tosiaan parista osasta koottu, kun nykyiset ovat yhdestä. |
![]() |
01.06.2023 21:45
<Make>
Voisiko 412 olla tiivisterenkaallisilla kannoilla oleva versio? IP-luokkaan tuo eri numero tuntuisi liittyvän tällä kertaa. Kuvan yksilökin on tosiaan "tippa kolmiossa". |
|
01.06.2023 21:39
<Make>
Vai pylväsnäyttelykin tulossa... Alunperin Nokioilla on jalustana kuvan mallin isompi versio. Kaikissa isoissa Nokioissa + joissakin muissa vanhoissa luukku on noin ylhäällä. Onkohan Ja-Ko betoneihin ajateltu ensin isompia pylväitä. |
![]() |
01.06.2023 21:31
<Make>
Varmasti on iso ja kallis homma, kun 30.3 ensimmäinen havainto eikä vieläkään liene valmista. Alkuperäiset valot olisivat kuulemma vaatineet "perusteellista kunnostusta". Tiedä sitten, tuskin se noin kauaa olisi vienyt... Parkkihallin sähkönsäästöväitteeseen vastine oli, että "esim. kohdevalojen vaihdossa säästöt toteutuivat". Käyttötunteja kyllä kertyy, kun tuokin on auki jo reilun kellon ympäryksen joka päivä. Ainakin parkkihallissa näkyy olevan valot jo paljon aiemminkin. Luvattuihin käyttötunteihin ja kertakäyttöisyyteen ei otettu kantaa... Vai Monixia vielä löytyy jostain. TMS471 näkyy olevan Oiva-niminen. Kehutaan olevan helposti asennettava. |
|
01.06.2023 20:31 <RicuP. > Lautaset on siksi, että alumiiniruuvi ei osu suoraan kupariseen johtimeen. Suunnittelu näyttää hyvin monimutkaiselle. |
![]() |
01.06.2023 19:24 <RicuP. > Hienot on maisemat tuosta kuvakulmasta! |
![]() |
01.06.2023 19:20
<RicuP. >
Tänään juuri tein ensimmäisen kallioraudoilla kiinnitetyn pylvään. Kyllähän nuo osat pirusti painaa, että hyvä ettei isompaa vahinkoa sattunut. |
![]() |
01.06.2023 19:13
<RicuP. >
Enston koukussa vaan se prikka on kiinteä, niin koukkua ei voi työntää suoraan kannattimen läpi helposti ilman ylös vääntämistä: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/13720 Salomaan konepajan koukussa prikka on irtonainen ja koukussa on sille stoppari. |
![]() |
01.06.2023 15:37 <Hartsa> Tuolaisesta kallioraudasta on ikäviä kokemuksia..työauton takatilassa taljaa kaivelless pyörähti peukalon päälle noin 10-15cm korkeudesta niin mustui koko kynsi ja aikanaan lähti vekka mutta oli kipee !! onneks ei murtunut |
![]() |
01.06.2023 10:16 <Jouko> Yllätys, tolppamuuntajia puulaatikoineen olikin vielä useampia jäljellä tuolla seudulla. Runkolinjat vaikutti kuitenkin uusitun. Kuvan muuntajaa ei näkynyt. |
![]() |
01.06.2023 10:10 <Jouko> Haarajohto ei tainnut koskaan sähköjä saada, maakaapeloitu jo tämäkin tienoo. |
![]() |
01.06.2023 10:08 <Jouko> Maakaapeloitu nämäkin. |
![]() |
01.06.2023 08:31
<Froggy>
En ole ikinä itse nähnyt missään Sähkösepät-kuristimia, ellei tuo ole niiden tekemä: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/13194 Olisikohan Philipsit tehty samassa tehtaassa... |
![]() |
31.05.2023 23:54
<Jouko>
Nyt oli avojohto jo kadonnut, kopille metsässä lie maakaapeli sitten nykyään. Olisiko pari 400 V avojohtoa enää ollut 4-tien varrella pystyssä Jyväskylästä pohjoiseen, kuvaus aikaan löytyi kuitenkin vielä useita käytössä. Samoin 20 kV ilmajohdot kovasti vähentyneet. |
![]() |
31.05.2023 21:41
<Make>
Ne palavat jatkuvasti, että tunteja on kertynyt. Joku mestari oli saanut pari ritilää irti, niin valaisin näkyi paremmin... Kuvut ovat vielä huurrettu ja uritettu, ettei kovin hyvin normaalisti näe. Toinen ritilä oli paikalla ja asennettu nyt takaisin, mutta toista ei näkynyt... 2000lm ymmärtäisin, jos valo tulisi vain puoli kierrosta. Kuten ylhäällä on jo havaittu, ympärisäteilevässä se on aika huijausta. |
![]() |
31.05.2023 21:33
<Make>
Sähkösepät kävi myös mielessä. Pitää varmaan tutkia lisää sopivassa välissä... Vai oikein uusia natikan kuristimia on nähty. MST näkyy olevan puolalainen MST Sp. z o. o. Sp. k. ul. Chrobrego 8, 11-400 Kętrzyn Poland. En ole ennen kuullut. |
![]() |
31.05.2023 21:24
<Make>
La Stradaa sielläkin oli muutama seassa. Noita varsia ei kai ollut siellä enempää. Maali on sitten kestävää, kun vieläkin on... Ei tuossa muuta vikaa taida oikeastaan ollakaan, kuin sokka ja irronnut hitsaus. Ei yllätä, että varren ruuvit jumiutuvat äkkiä kiinteissä. Kierteet pitäisi öljytä, ei sellaista varmaan kukaan tee. Vastaava klassikko on halogeeniheittimien lasin ruuvi. |
![]() |
31.05.2023 21:13
<Make>
On tyypiksi kerrottu VV24E150G4-840. Sytyttimet näkyvät olevan niin käyttämättömät, ehkä se viittaa aitojen led-putkivalaisimien käyttöön. Partcossa on muutama Valtavalo listattuna, mutta eivät postita niitä. Myös Sanpekilla oli, mutta nyt ei näkynyt? |
© Janne Määttä 2004-2017