24.06.2007 23:21
<Joni>
Wanhoja Rautarouvia. :)
24.03.2008 11:27
<Pentti>
Imatralta Hikiään, josta edelleen Turkuun ja Helsinkiin rakennetun päälinjan pylväs.
Suunnittelu ja maastotutkimukset aloitettiin vuonna 1923. Johtosuunnat tutkittiin v.1925. Pylväsperustuksia on alettu tehdä heinäkuussa -25 kolmen työryhmän voimin Imatran-Kymijoen välillä. Vuoden lopussa oli valmiina 668 perustusta. Aluksi rakennettiin yksi 110 kV 3-vaihevirtapiiri, se otettiin käyttöön vuoden 1929 alussa. Toinen virtapiiri lisättiin myöhemmin, samon ukkosköydet "ukkoset". Ensimmäiset kuparijohtimet on vaihdettu alumiiniin, myös eristimet on vaihdettu. Pylvään numerolappu on orren päällä oikealla.
"Kun tämä valmistuu, ei Helsingistä ikinä sähkö lopu".
Rakentamisesta kertoo teos:
Kauas ja korkealle Linjamiesmuistoja
ISBN 951-9100-25-3.
Arvi A. Karisto Oy:n kirjapaino 1984.
24.03.2008 11:29
<<Pentti>>
24.03.08 11:27 <Pentti> Imatralta Hikiään, josta edelleen Turkuun ja Helsinkiin rakennetun päälinjan pylväs. Suunnittelu ja maastotutkimukset aloitettiin vuonna 1923. Johtosuunnat tutkittiin v.1925. Pylväsperustuksia on alettu tehdä heinäkuussa -25 kolmen työryhmän voimin Imatran-Kymijoen välillä. Vuoden lopussa oli valmiina 668 perustusta. Aluksi rakennettiin yksi 110 kV 3-vaihevirtapiiri, se otettiin käyttöön vuoden 1929 alussa. Toinen virtapiiri lisättiin myöhemmin, samon ukkosköydet "ukkoset". Ensimmäiset kuparijohtimet on vaihdettu alumiiniin, myös eristimet on vaihdettu. Pylvään numerolappu on orren päällä oikealla. "Kun tämä valmistuu, ei Helsingistä ikinä sähkö lopu". Rakentamisesta kertoo teos: Kauas ja korkealle Linjamiesmuistoja ISBN 951-9100-25-3. Arvi A. Karisto Oy:n kirjapaino 1984.
24.03.2008 16:18
<Tero Silveri>
Mistäköhän saisi ostaa tuon Kauas ja korkealle kirjan?
17.04.2008 10:23
<TK>
Meillä näkyy olevan firman kirjastossa kyseinen teos, otanpa viikonlopuksi lukuun :)
17.04.2008 12:22
<TK>
"Kirjaa ei ole tarkoitettu yleiseen myyntiin vaan jaettavaksi linjamiehille ja heidän ystävilleen. Väärään osoitteeseen eksynyt pyydetään palauttamaan. "
18.04.2008 07:36
<Tero Silveri>
Voisiko kysyä syytä miksi kirjaa ei saisi olla muilla?Mielestäni se on hyvä asia jos kirja on suosittu ja haluttu.?
18.04.2008 13:53
<TK>
Ilmeisesti alun perin kirjaa ei ole tehty kaupalliseen levitykseen vaan IVO:n henkilökunnalle. Tuo teksti on vaan painettu kirjan takakanteen.
18.04.2008 14:28
<Tero Silveri>
Joo.Onhan se varmaan niin ettei alun perin sitä ole tehty myyntiin,mutta nyt kun Ivo on jo Eltel ja kaikki muuttunut muutenkin niin voihan niitä jotkut myydäkin.Itse olen ainakin ostanut paljon kirjoja jotka alkuun oli vain VR:n henkilökunnalle.Ja voimajohtotöistä on todella vähän kirjoja tai esitteitä ja kuvia.Itse tosin nykyisin kuvaan työmaita ja kalustoa joten kyllä tulevaisuudessa on muistoja jos joku haluaa.
En tosin laita niitä nettiin.Paperikuvina kaikki.On hienoa kyllä kun aika monet kuvaa voimajohtopylväitä yms.
21.05.2008 12:01
<Sähkäri>
Alunperin johto koostui neljästä vaihejohtimesta. Yksi oli varavaiheena mahdollista johdon jonkin vaiheen vikaantumisen varalle, purettiin myöhemmin kun ei vastannut tarkoitustaan. Jos joku kiertelee kameran kanssa, niin kuvatkaapa kaikkien ihmeteltäväksi teräsrakenteen alaosa - tyvi. Siitä näkee hyvin, miten rakenne on aikoinaan asennettu. Teräsrakenteen tyvellä on tappisarana ja jalat koottiin "sivuille" ja nostettiin rakenteen saranatapin varassa pystyyn. Tästä syystä myös ristivaarnat ovat rakenteelle välttämättömiä ja rakennetta ei voi tukea johdon suuntaisin haruksin. Jakojen noston jälkeen asennettiin kurjella orsi ja liitettiin osat yhteen. Kertokaapa tuon pussilla olevan vaijerin tarkoitus jalkojen välissä?
07.03.2011 13:41
<Jouko>
Voisiko olla, kuten Sähkäri sanoi, eräänlainen turvavaijeri, jos ristivaarna sattuisi korroosion takia murtumaan, niin turvavaijeri kiristyy ja tukee ristikkorakennetta ettei se pääse kaatumaan saranansa vuoksi. Tiedä sitten miten vaakaorsi on kiinnitetty pystyrakenteisiin.. Liekö sekin saranalla ja pulteilla?..
Tietääkö kukaan mitä Tammelan Portaassa romahtaneen rautarouvan tilalle pykättiin? (
http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=3627) "Kuukkelin" kamera-auto on alueella ajellut keväällä -09, mutta romahtaminen on sattunut vasta sen jälkeen...
07.03.2011 14:11
<Mikko Koho>
Nuo rautarouvat olivat tosiaan alunperin yhdellä virtapiirillä mutta neljällä johtimella. Sittemmin ne on muutettu kahdelle virtapiirille, vuosilukua en tiedä. Ukkosköysiä ei alunperin muistaakseni ollut.
08.03.2011 12:23
<Pekka>
En usko että tuo poikittain oleva vaijeri pystyy tukemaan rakennetta sivusuunnassa jos ristivaarna katkeaa. Veikkaan että sen tehtävä on uhrautua ja estää ristivaarnan palaminen poikki johtimen mahdollisesti irrotessa eristeestä ennen kuin suojat toimivat ja näin turvata tukirakennetta.
14.12.2020 20:00
<Arho Flyktman>
Rautarouvan pylväät suunnitteli Niilo Saarivirta. Pylvästyypiksi valittiin vapaasti seisova teräsportaali jollaisia oli jo suunniteltu ulkomailla mutta ei vielä missään kokeiltu. Otos on kirjasta Linjanvetoa yhdeksänkymmentä luvulta. Rautarouvassa oli alunperin kuparijohtimet jotka vaihdettiin alumiinisiin 60 luvulta. Siltä ajalta ovat ilmeisesti myös nykyiset lasieristimet. Pylväät olivat lyijymaalilla maalatut ja lehmät saivat niistä myrkytyksiä.