|
05.03.2023 14:09
<Froggy>
Aika kompakti on varmaan Eh:llakin. Eikä taaskaan ole mitään heijastinta... Tuo runko on varmaan alunperin suunniteltu vain hehkulampulle. Lampputyyppiä on aika vaikea arvata, jos ei ole Eh tai natikka... |
|
|
05.03.2023 14:01 <Froggy> Mitäköhän mieltä Tukes on moisista ratkaisuista... |
|
|
05.03.2023 13:14 <Jouko> Kiinteistörajojen mukaan olisi samaa tonttia nelostien molemminpuolin, veikkaan asiakkaan omaa johtoa. |
|
|
05.03.2023 08:43
<Late>
Kyseessä lienee 1-vaihe liittymä johdon päässä. Jospa odottelisivat että asiakas purkaa sen pois ja sen jälkeen purkavat johdon pois - tai sitten tilaa 3-vaihe liittymän... Nykytilanteessa riski liittymän purkautumiselle on niin suuri ettei kannata enempiä saneerauksia harrastaa Jälkimmäinen paikka on nyt hiukka muuttunut kun ohituskaista on valmistunut |
|
05.03.2023 07:23 <Hartsa> Juu on edelleen ja jopa huollossa saanut uuden polttimon niin on kirkas vslo jälleen aikansa.... |
|
04.03.2023 22:44 <Froggy> Vahän on piuhaa ja valaisinkin on näköjään nippusiteillä kiinni. |
|
04.03.2023 22:41 <Froggy> Onkohan alunperin ollut tälläinen: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12720 |
|
04.03.2023 22:23
<Froggy>
Täällä harrastellaan vaihesammutuksia kaupungin teillä syrjäisillä alueilla: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/11265 http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/11111 http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9218 Jotain säätöä on kai ollut nyt taas kun joulun paikkeilla vähän aikaa paloi kaikki, vaikka koko syksyn ja taas nyt palaa vain joka toinen tuolla Kiehuvassa... Joskus on näkynyt ledeillä valaistuilla alueillakin noita sammutuksia, lähinnä noita on niillä vähäisillä alueilla, joilla on vielä natikoita... Kesällä on myös sammutettuina kaikki ihan ydinkesustaa lukuunottamatta, vaikka kuinka pimeää olisikin. |
|
|
04.03.2023 21:20 <Make> Ja miten lienee tolppien kestävyys? Pari kertaa olen nähnyt, että merkkivalot vilkkuvat kai jonkin vian merkiksi. Ainakin toinen näkyy olevan samassa tilassa edelleen. |
|
04.03.2023 21:09 <Make> Ehkä entisellä työpaikalla? |
|
04.03.2023 21:08 <Make> Sitten on kestänyt varmaan aikalailla luvatusti. |
|
04.03.2023 21:06
<Make>
En ole kauheasti tuota ilman heijastinta nähnyt. Muuten asennukset ovat taas sellaisia, että... |
|
04.03.2023 21:04 <Make> Järeältä näyttää ainakin nuo kulmaraudat. |
|
04.03.2023 21:02 <Make> Vai oikein 400 watin eh:lla... |
|
04.03.2023 21:00
<Make>
Eikä varmaan turhia himmennyksiä ole myöskään. Liekö kuvan valaisin vielä paikoillaan? Lampun vaihtamalla tuotakin voi hyvin polttaa aina tarpeen mukaan. |
|
04.03.2023 20:56
<Make>
Ei varmaan ole runkoa ihan suunniteltu sille lampulle. Vastaavia Glamoxeja oli pari 35 watin MM versiona. Toisesta oli kupu rikki, niin tilalle tuli kai tuollaiset Defat, millä lienee lampulla. |
|
04.03.2023 20:47
<Make>
Apukoskettimella saa varmaan vältettyä kipinöinnin ja lämpiämisen, jos se ohjaa sähköt pois, kun tulppa ei ole kunnolla paikoillaan. Voisiko tämä olla koko rasian idea? Ei kai Super-mallia edes tarvitse, jos ei muuta ole tarkoitus tehdä. |
|
04.03.2023 20:39
<Make>
Vai tunneleita on monta päällekkäin. Liekö tunnelivalo tiivistekannoilla oleva avomalli? Varmaan sinne ei kovin herkästi osuta lamppuja vaihtamaan... Mielenkiintoista, että pumput on laitettu pois päältä noin valmiiksi. |
|
|
04.03.2023 20:27
<Make>
Nuo kaikki uudet Dulux D/E:t ovat kiinalaisia. Tunteja luvataan 20000, kun 90-lukuiselle saksalaiselle vain 8000h. Saa nähdä... L-G:ssä on varmasti ollut juttua sormi- vastaan kaariputki eroista. |
|
|
04.03.2023 14:52
<Froggy>
Varmaan on joku halvempi ratkaisu. Ainakin halppiksissa on näkynyt sitä. Ne italialaiset G23:t mitä olen itsekin nähnyt ovat kannasta kokonaan muovisia, mutta noissa kiinalaisissa on alumiininen osa samalla tavalla kuin Philipseissä, Airameissa ja muissa. Saa nähdä, kuinka paljon on laatu laskenut... Nuo em. italialaiset 7W duluxit ovatkin merkattu 03.2016, silti ovat aika hyvin kestäneet eivätkä ole edes tummuneet katodeiden kohdalta. |
|
04.03.2023 01:05 <RicuP. > xD xD |
|
03.03.2023 23:05 <Jouko> Joskus männävuosina oli jossain pääkaupunkiseudun tunnelissa päässyt hieman tulvimaan. Perjantaina oli sähömiehet kytkeneet pumppaamon kylmäksi että maanantaiaamusta pääsee kallion ropaajat heti aloittamaan työnsä,.. ja kuinkas sateisena viikonloppuna kävikään. Sähömiehet sitten saivat kytkeä pumppuja takaisin virroille kastuneisiin keskuksiin seisomalla munia myöten vedessä normivaatteissa. :D Työmaalle jätetty ropaajien pakettiauto kuulemma peseytyi niin että vesiraja hipoi sisällä tuulilasin alareunaa. |
|
03.03.2023 20:33
<RicuP. >
Ja vielä se, että jos nyt vaihdan normaalin rasian tuohon "super" malliin niin pitääkö olla vikis jos vaihdetaan vaan vanha rasia uuteen..? Onko tuon superin ainoa ero nyt vaan se, että siinä on indikointi esim kontaktorille? |
|
03.03.2023 20:28
<RicuP. >
On vissiin jotenkin peilissä kiinni, ei kyllä ole mitään ruuveja. Näitä sukoja on nyt tutkittu ja on huomattu että koskettimien rakenne on niissä täysin sama kuin normaalissa.. Tiedä sitten onko materiaali jotenkin parempaa, ettei ala löystyä. Ainakin ABB 1-os ei ole kyllä löystynyt paikassa missä sitä käytetään päivittäin. Myös latauslämmityskoteloissa Theben kello on tavallisessa pistorasiassa kiinni kotelon sisällä, että en tiedä onko tuo koko super suko nyt joku höpö homma.. |
|
03.03.2023 20:06 <RicuP. > Etualalla lattiassa näkyykin yksi luukku mistä pääsee tunneliin ja vieressä aukon suojakaide. |
|
03.03.2023 20:03
<RicuP. >
Wiskit menee omalla hyllyllään ja on merkattu suurjännite kilvillä muutaman metrin välein, tai ainakin suurinpiirtein. Välillä on kyllä eksynyt muitakin kaapeleita samalle hyllylle. Tämän tunnelin alla on myös toinen tunneli missä putket ja osa kaapeleista menee. Ihmettelivät, että siellä on valoissa jotain vikaa kun ei syty. No sieltä oli kaikki lamput palaneet, että vain kolme paloi. Valaisimia on n. 48 kpl ja ovat Orno ja SLO tunnelivaloja. Jostain putkien päältä löytyi myös alkuperäisiä lamppujen pakkauksia, joten jätin sinne myös pari uutta museoon. Tunneli on muutenkin mielenkiintoinen paikka. Se menee melkein koko talon laajuisesti ja on C- osalla osin kahdessa kerroksessa ja niin ahtaat on portaat, että hyvä kun mahtuu menemään ilman työliivejä. Sinne ei kyllä mielellään mene. Kerran oli joku putki siellä vuotanut ja jäljet on sen mukaiset, kun oli melkein kattoon asti vettä ennen kun kukaan huomasi. Labran kohdalla oli myös viemäriputki vuotanut ja oli aika iso märkä läntti jotain kamaa, mikä aiheutti asentajille kovan päänsäryn ja pahoinvoinnin. Ainetta analysoitiin parinkin tahon tutkimuksilla, mutta koostumusta ei saatu selville... |
|
|
03.03.2023 19:35
<RicuP. >
Tuolla: 921 E63 https://maps.app.goo.gl/SjBGsc3yk7JMdhbDA |
|
|
03.03.2023 19:05
<RicuP. >
On kyllä erikoinen keksintö, mutta hyvä että avojohto on säästynyt. On varmaan korkeutta pitänyt lisätä. Joukon linkin orressa näkyy olevan rullaeristimet! Tuosta oikealle ja aika pitkään eteenpäin niin näkyy maassa paljon kaadettuja pylväitä joissa kaarevissa varsissa Idman 8512 enemmän tai vähemmän päreinä. Yksi jopa haudattu maahan. Amka myös menee tien varressa maassa ja on vissiin vielä kiinni pylväissä. Taitaa olla vielä jännitteinenkin! |
|
|
03.03.2023 18:36
<RicuP. >
Minkähän takia on käytetty tuommoisia kaaren muotoisia putkia? Niitä on näkynyt myös E27 lampuissa. Viimeksi kun tilasin osrameita G23 ja 2G kannoilla olivat kaikki made in Italy. Jännä, että tehdas on pitänyt viime metreillä siirtää, vai jatkuuko tuotanto EU:n ulkopuolisiin maihin. Sylvaniat on myös China, paitsi T5 ja T8 loisteputket Germany. Sekin tehdas varmaan lopettaa kohta. |
|
03.03.2023 18:29
<RicuP. >
On aika tiukka sovitus. On ollut E27 35W monimetallillakin, joissa elektroninen Osram liitäntälaite. Kuvan Ledicon lamppuja tuli asennettua melkein 200kpl tuonne. |
|
03.03.2023 17:28 <Froggy> Aika nippa nappa menee tuo Dulux F tuohon Defaan. Ottaa melkein kuristimeen kiinni sekä kuvun ja lampun välissä on ilmaa noin 2mm... |
|
|
03.03.2023 16:36
<Froggy>
Kai niissä Philipsin ensimmäisissä PL-S:ssä oli jo ne sormiputket 80-luvun alkupuolella. Nuo minun tilaukset tuli pari päivää sitten. Ihan kaikki Osramit on näköjään made in China... Onkohan samasta tehtaasta kuin Airamit ja vastaavat. |
|
|
03.03.2023 10:39 <Froggy> Tuossa uudempi katunäkymä ko. paikasta: https://maps.app.goo.gl/hieD6QYXbiwvYS2U9 |
|
|
03.03.2023 10:37 <Froggy> Tuo Kärsämäen johto näkyi olevan myös paikoillaan. |
|
03.03.2023 02:50
<RicuP. >
Täällä kokeiltiin joskus yösammutusta jossain sivupaikoissa sillä seurauksella, että koko ohjaus meni niin sekaisin että kokeilun jälkeen oli monta ryhmää pimeänä vielä aika kauan. Saatiin vasta muutaman viikon päästä kuntoon paletti. Nykyään täällä ei enää mitään valoja sammutella missään, vaan kaikki palaa kaiket yöt. Sillä ei vissiin enää juurikaan merkitystä, kun tehot on pudonneet 135W>35W per kpl. |
|
03.03.2023 00:21 <Jouko> Mikkelissä näyttäisi tällä hetkellä sammuvan joka kolmas katuvalo klo 22:00 aikaan ja tämän talven energiakriisin myötä täyssammutus joskus puolesta yöstä kukonlauluun keskustan ulkopuolelta. Toki kesällä valot sammutettu kaikkialta keskustaa ja Elyn teitä lukuunottamatta. |
|
03.03.2023 00:06 <Jouko> Onko noissa miten merkitty tai eroteltu 20 kV tms. keskijännitekaapelit? Yhdessä tehdaskompleksissa wiski kiersi käytävän hyllyillä muiden kaapelien seassa muuntamosta toiseen juuri mitenkään merkitsemättä. Tuotannon loputtua ei taida wiski enää olla jännitteinen. |
|
02.03.2023 21:51
<Make>
Onkohan nuo sukot tuossa pellissä kiinni? En ole nähnyt myöskään. Kovasti Super sukon väitetään olevan tukevampi. Siihen saa myös apukoskettimen tulpan paikallaan olosta kertomaan. |
|
02.03.2023 21:33
<Make>
Vai seassa on käyttämättömiä kaapeleita. Toki ne silloin pitäisi poistaa, jos tilakin alkaa loppua. Vasen hylly ja putket ainakin lienee lisätty joskus. Sen sijaan ei haittaisi, jos jossakin olisi jätetty vanhat valaisimet paikoilleen... |
|
02.03.2023 21:25 <Make> Jaa, noita on useampi rikki. Useimmat nykyiset vastaavat tuskin kestävät ainakaan paremmin... |
|
|
02.03.2023 21:23
<Make>
1994 vuoden luettelossa PL-T on ainoa kaaripäinen malli. Muut mallit ovat "sormiputkia". PL-T:stä ei ole tuossa luettelossa 13 watin tehoa, vain 18, 26 ja 32W. 10 watin Dulux D/E:t tulivat jo tänään. |
|
02.03.2023 19:20 <Froggy> Oli aika epätasaisesti. Ehkä kestää jos sitä pikku hiljaa satelee eikä tule kaikkea kerralla. |
|
|
02.03.2023 16:09
<RicuP. >
Muistaako/ tietääkö joku vielä sitä ensimmäistä PL-T lamppua, missä putket on U -muotoiset? Niitä näkyy löytyvän 13, 18-32W 827 mallia avaamattomia paketteja vuodelta 2001, on vielä Made in Holland. Milloin lie keksittiin se "sormiputki" missä putket on yhdistetty kyljistä toisiinsa. Valmistustapa on näköjään Philips maailmanlaajuisella patentilla suojattu ja vissiin aika haastava valmistaa. Se vähän tarkoittaa, että myös noissa Panasonic putkissa olisi philipsillä näppinsä pelissä. |
|
02.03.2023 15:24 <RicuP. > Kyllä se varmaan kestää jos paino on tasainen, mutta jos kupu pääsee liikkumaan niin hajoaa. Kunnolla suunnitellussa voima tulee runkoon eikä kupuun. |
|
02.03.2023 15:08
<RicuP. >
Jännä että on GE kilkkeet, vaikka on UTU:n tekemä joka edustaa Hageria. Pistorasiat on myös erikoista mallia. Sukosta tuli mieleen, että onko sillä normaalilla, vaikka ABB 1-os sukolla mitään eroa siihen "Super" sukoon verrattuna? Koskettimet näyttää ainakin olevan ihan samaa rakennetta. |
|
02.03.2023 13:05 <Froggy> Oli aika ihme kun näin Torin päällä valtavan kasan lunta! En tiedä oliko kyseessä perinteinen vai lediversio. |
|
02.03.2023 00:41 <RicuP. > Oli vähän pidempäänkin myöhässä.. Tämän tilalla on nyt jonkun aikaa ollut valaisin, jossa 3 kirkasta roikkuvaa akryylipalloa joiden sisällä heijastimet RGBW ja alavalo. Ohjaus on vaan vieläkin hakusessa.. On aika näyttävän näköinen, mutta en tiedä miten lopullinen. |
|
02.03.2023 00:31 <RicuP. > Näin on. Nyt siinä on E27>GU10 sovitteet ja himmennettävät Osram 10W lamput olleet jo monta vuotta. |
|
02.03.2023 00:16 <RicuP. > Näissäkin Led putket nykyään. Alakatto oli joskus tuossa.. Sen verran on tilaa, että trukilla mahtuu alta. Alakatto ollut joskus 2x n. 8mm langoilla kiinni, kun nykyään käytetään sitä 1x n. 4mm lankaa. |
|
02.03.2023 00:00
<RicuP. >
Itseasiassa hylly tuli juuri näillä kohdin alas oikealta sivulta. Ei enää auennut muuntamoiden ovet. Hylly on alkuperäinen raskas teräshylly. Kuvassa näkyy vanhoja alkuperäisiä alakatto Lautex "lauta" peltejä missä on kiinni paloilmaisimet ym. yhä edelleen. Valaisimet on SLO, tai osa Sähköliikkeiden Oy ja varustettu Led putkilla. Tässäkohtaa puuttui yksi valaisin joka poistettu kaapelihyllyn asennuksen tieltä. Se löytyi ja asensin paikalleen uudella kuvulla. Ennen oli ritilät, mutta niitä ei saanut enää ehjänä pois, kun alle oli lisätty tavaraa. |
© Janne Määttä 2004-2017