![]() |
13.04.2023 21:58 <Froggy> Iwasakinkin korvaavat on kai jossain vaiheessa kadonneet Suomen markkinoilta, ei ainakaan Lem-Kemin sivuilla enää näy. |
![]() |
13.04.2023 21:54 <Froggy> Ai noita tuollaisia tehdään vielä. Kuvan versio on varmaan kuitenkin jo "vintagea"... |
![]() |
13.04.2023 21:30 <Make> Varmasti eh:ta löytyy vielä monen varaston perältä. Relumina on kansainvälisillä sivuilla, Suomessa ei taida olla juurikaan myynnissä: https://www.sylvania-lighting.com/en-int/relumina/ |
![]() |
13.04.2023 21:20
<Make>
Vai noin se on ajastettu. Ei kai siinä muuta huoltoa tarvitse, kuin varresta irti (jos lähtee) ja romulavalle. L95B10, C10, 100 000h Onko uudemmassa versiossa olevinaan joku salpa: https://easyled.fi/tuotteet/valaisimet/pro-flow/ |
|
13.04.2023 21:04
<Make>
Liekö tuollaisia liittimiä ammattitason merkeillä: https://www.tokmanni.fi/jatkoliitin-3-napainen-ip68-finbullet-6438152087589?gclid=EAIaIQobChMIgY-gl7an_gIV0MzVCh27agDbEAQYAyABEgJGPfD_BwE Kai tuo varren sisään mahtuisi. Kiinteä liitosjohto on kyllä melkoinen keksintö. |
![]() |
13.04.2023 20:49
<Make>
Friedland on yksi valmistaja, ei taida tuo vaan olla. Ääni dB/1m 90. Jännitevaihtoehdot 24AC, 230AC, 12DC, 24DC. Näin Finnparttiassa 2010 ja edelleen: https://www.finnparttia.fi/epages/finnparttia.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014102905/Categories/%22Ovikellot%20ja%20h%C3%A4lyttimet%22/Merkinantotorvet Hinnat vaan ovat melkein tuplaantuneet... |
![]() |
13.04.2023 20:26 <Make> Ehkä tuokin auttaa ainakin verrattuna kokonaan ilman olevaan. |
![]() |
13.04.2023 20:21
<Make>
Vähän kuulostaa tilauksesta tehdyltä mallilta. En tiedä, miten ritilät tehdään. Ainakin Ornossa se on jotenkin leikattu ja taitettu yhdestä osasta. Liekö hitsauksessa ollut jo jotain automaatiota. Kannan ruuvinpaikoissa on pieni pituussuunnan säätövara. Vaan ottaako takapelti ensin vastaan? |
![]() |
13.04.2023 20:09 <Make> Tosiaan aukotus vähän heittää. On tuttu tilanne, kun niitä käsin merkitään... Koneesta riippuen tähtääminenkään ei ole aina helppoa. |
![]() |
13.04.2023 20:06
<Make>
Liekö heijastimen puuttuminen joku markkinointikikka. Natikkaversiota on voitu myydä kalliilla paremmalla hyötysuhteella... 8512 natikkaversiossa näkyy se niin olevan, eh:sta en tiedä. Yhteen on sytytin vaihdettu suht hiljattain kuvan tyyliin... Kupu on viety samalla. |
![]() |
13.04.2023 16:46 <Late> Savilahden uusi sähköasema on tuo betonikuutio tuon taustan kulmapylvään vieressä. Vanhan aseman kenttä on vielä käytössä kunnes verkko on saatu käännettyä uudelle asemalle. Tuon "viäntöpylvään" takana on uusi portaalipylväs jonka molemmin puolin on 110 kV kaapelinpäätteet (tai siis tulee olemaan...) |
![]() |
13.04.2023 16:21 <Tolppa-apina> Kyllä meillä ainakin on varastossa Hql lamppuja, relumiinojakin muutama, niitä ei taida enään uusia saada. |
![]() |
13.04.2023 09:02 <Jouko> Nämä väännetyt maisemapylväät menevät välillä yli ymmärryksen, tuostakin varmasti kehitellään vieläkin hienompi ja teknisesti monimutkaisempi hässäkkä joskus jonnekin.. |
![]() |
13.04.2023 08:59 <Jouko> Savilahden sähköasema jossain tuolla katveessa kuitenkin lie edelleen? |
![]() |
12.04.2023 22:46
<Froggy>
Kyllä jostain varaston nurkasta luulisi löytyvän vielä. Niin minustakin on aika kamalan näköinen ja häikäisee. |
![]() |
12.04.2023 22:42
<Froggy>
Jaa, tuskimpa noita hirveästi availlaan kuitenkaan. Niin okin auki tämä. |
![]() |
12.04.2023 22:38
<Froggy>
Niin on. Oikeanpuoleiset taitaa olla Philips CitySoul gen2 taas jollain tehon ohjauksella tms. kun on tuollaiset nupit päissä. On pitänyt tuostakin mallista tehdä enemmän räpylän/ufon näköinen verrattuna vanhempaan versioon... |
![]() |
12.04.2023 21:20
<RicuP. >
Tuo ProFlow on muuten ihan jees, mutta kaikkien ruuvien kierteet on porattu rungon läpi. Esim. alapuolella olevien kannen kiinnitysruuvien reijät on kannen läpi ylös asti, jolloin sisään menee kaikki ja jumiutuminen on maksimoitu. Samoin kiinnityksen ruuvit on ylöspäin. Kuvan valaisimesta on muuten kansi auki ja kannen ruuvi roikkuu tuossa alla. |
|
12.04.2023 21:08
<RicuP.>
Juuri siksi vaihdetaan kaapeli, kun noihin nykysuunnittelun valaisimiin on niin hankalaksi tehty kaapelin sisäänvienti. Tosin valmis kaapeli ei ole järkevä/ käytännöllinen muissa kuin noissa perus varsissa. Varteen pujottaminen on yllättävän työlästä varsinkin jos on lerppa mmj tai kumikaapeli miljoonalla mutkalla. Monissa pilipali valaisimissa on tietty kaapeli jo vakiona tehtaalta tullessa. Kerran on jouduttu varsia lyhentämään, että se kaapeli riitti perille asti. Vähän parempaan valaisimeen pylväässä olevan kaapelin asennus ei nyt mikään paha homma ole. |
![]() |
12.04.2023 20:44
<RicuP. >
Mistä lie löydetty vielä Eh. Täällä ei ole enää vuosikausiin käytetty. Relumina on kyllä melkoinen möllöttäjä noissa valaisimissa, kun on niin pitkä ja polttopiste päädyssä. |
![]() |
12.04.2023 20:38 <RicuP. > Luulisi, että myös Eh mallissa olisi tuo heijastin, kun lamppu on täysin samanlainen valonjaoltaan ja kooltaan. Vai onko tuo heijastin joku uudempi keksintö.. Ainakin vanhoissa 8512 malleissa on tuo. Siinä sytyttimen vaihto edellyttää kasetin irroittamista. Niitä ei tosin enää huolleta ainakaan täällä, vaan tilalle vastaava. Juuri purettiin muutama kymmenen. Erittäin huonokuntoisia olivat. Niissä tosin yläluukku oli hyvin jämähtänyt paikoilleen, mutta silti oli vettä ja kaikkea pskaa täynnä ampiaispesistä lähtien, melkein jokaisessa oli. |
![]() |
12.04.2023 20:19
<RicuP. >
No jo on korkkiruuvi:D Valaisimia ei kyllä erota että onko edes. |
![]() |
12.04.2023 20:10
<RicuP. >
Ei ole ei. Ei ole myöskään ihan osunut reikätyökalun alle millilleen pelti. |
![]() |
12.04.2023 20:05
<RicuP. >
Noi on leikkaussalien, valmisteluhuoneiden, kipsaus, toimenpide ja endoskopiahuoneiden jotain yleis hälytyksiä/ henkilökutsuja, sekä happi, ilokaasu, paineilma hälytykset. Häly kytketään tämmöiseltä taululta: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/13609 |
![]() |
12.04.2023 18:57 <Hartsa> Okei... joo |
![]() |
12.04.2023 18:55 <Hartsa> Varmaan sen ihmeempiä ole kuin akkuvesipullo ja hapon ominaispainomittari voi olla kennojännitemittarikin vielä talella. Akkupäiväkirja suojavälinelaatikko seinällä jossa on kertakäyttö muoviessuja hanskoja,sekä suojalasit. |
![]() |
12.04.2023 18:50 <Hartsa> Kyssin kopteri liikenteen takia estevalot tehty 110kV linjaan.. |
![]() |
12.04.2023 18:45 <Keijo> Pylvään huipulla olevat olevat lentoestevalot 2kpl saavat käyttösähkönsä pylväässä olevan aurinkopaneelin ja akuston avulla. Marras-tammikuu välillä valojen toiminnassa olikin ongelmia auringonvalon vähyyden takia, olipa pylvään juurella ainakin yhtenä päivänä aggregaatti ilmeisesti akkuja lataamassa. |
![]() |
12.04.2023 18:34 <RicuP. > Sininen on varavoima, vihreä on lääkintäsuojaerotus muuntaja + varavoima ja punainen on 24V osasto. Jos olisi Ups, niin olisi oranssi myös. Pistorasioissa on samat värit. |
![]() |
12.04.2023 18:25
<RicuP. >
On vaikea, kun jonkun pitäisi pitää ritilää samaan aikaan ylhäällä ja toisen ronkkia ruuvi ritilän koloon. Ruuvi ei itsestään keikahda paikalleen ja ritilän pitää olla juuri oikeassa kohdassa. Lisäksi ruuvin mutteri ei ole millään paikallaan vaan ruuvi voi nousta tuonne ylös ritilää nostettaessa. On muutenkin ollut todella suuritöinen valaisin valmistaa, kuten päädyistä näkee + ritilöiden lamellit on jokainen erikseen pistehitsattu ritilän runkoon. Tähän menee putket todella tiukasti, että välillä sai pelätä että hajoaa. |
![]() |
12.04.2023 18:12
<RicuP. >
Ei ollut ei. Kyllä ainakin edellytykset paremmalle hyötysuhteelle on, tosin heijastimen muotoiluun ei tässä kovin paljoa ole vaivaa nähty, kun on vain 90° taitettu pelti. |
![]() |
12.04.2023 18:08
<RicuP. >
Homma menee juuri näin kun muhentaja sanoi. Lisäksi akuilla varmennetaan 24V sähköverkkoa, joka on ajalta ennen upseja. 24V perässä on nykyään vain toimenpidevalot ja jotain valvontalaitteita. Akuista en tiedä sen enempää, mutta niitten mittaamiseen on jotain vehkeitä tuolla. |
![]() |
12.04.2023 12:29 <Froggy> Nämä on hävinneet tästä joskus. |
![]() |
12.04.2023 00:26
<muhentaja>
Nyt saapi ricu kertoa tarkemmin vielä, mutta oma muistikuva on että noissa tarkimman tason UPSeissa käy koko ajan invertteri verkon rinnalla akustoon kytkettynä (joka on myös latauksessa koko ajan), ja käytännössä hetkenkään katkoa ei tule tule verkkosyöton katketessa, vaan lähinnä osa jaksosta. Sitten kun havaitaan sähkökatkos startataan dieselit ja synkataan käynnissä oleviin inverttereihin, ja vaihdetaan lopulta hallitusti diesel varavoimalle. Jykevimmissä laitoksissa käy sitten myös diesel koko ajan verkkoon tahdistettuna. Noissa kuluttajatason UPSeissahan käy kyllä pieni useamman jakson mittainen "napsu" mutta se on niin lyhyt ettei PCn powerin suotokonkat ehdi purkautua. |
![]() |
12.04.2023 00:13
<muhentaja>
Jep sinisissä vaunuissa oli alkaliakustot 24V. Nuo alkaliakuthan taisi olla käytännössä jokainen kenno osastoituna omaan "purkkiinsa" myös isommilla jännitteillä. |
![]() |
11.04.2023 23:34 <Hartsa> Eikös ricu memnytkin niin että akusto syöttää hetken lääkintälaitteita kunnes Vvk saa syötön generaattorilta. Tuskin suoraan kytkeytyy genun perään ja tämä akusto olis viimeinen sähkölähde generaattorin sammuttua syyn X takia. Kuvaahan joskus varavoima jos onnistuu.. |
![]() |
11.04.2023 23:29 <Hartsa> Ainakin VR sinisussä vaunuissa oli alkaaliakustot ja dieselvetureissa mahtaa olla vieläkin käytössä. |
![]() |
11.04.2023 22:27
<muhentaja>
Joskus vuosia sitten olen ollut tekemisissä myös nikkeli-rauta alkaliakustojen kanssa. Lieköhän niitä enää missään käytössä? Ei saa merkinnöistä selvää, mutta olettaisin että jos on saneerattu niin on ainakin nyt lyijy-happoakut. Kennojen korkit oli myös eri näköiset niissä alkaliakuissa. Noissa lyijy-happoakuissakin on kennolevyjen rakenteessa ero starttiakun ja sitten noiden muiden käyttötarkoituksien (paikallisakku varavoima/mökkisähköt tai trukkiakku) välillä. Starttiakku on optimoitu antamaan lyhyen aikaa todella paljon virtaa, mutta kestää hyvin kehnosti mm. syväpurkautmista. Nuo muut happoakkutyypit on sitten optimoitu antamaan tasaisemmin virtaa pidemmän aikaa. Kismittää vain noissa kuluttajatason UPSeissa se kun ei niissä ole mitään akkujen välistä tasapainotusta, jos on esim. 2x12V akut, niin ei se oikein hyvää pidemmän päälle varaustasapainolle tee. Sitten alkaa tulla mitä ihmeellisimpiä vikakoodeja self testissä, ja varoaika noin 10s... No oli toisessa jo sen verran matala napajännite että ei muuta kuin uudet akut kehiin. Onneksi laite syö kaksi vakiomallin akkua eikä jotain poropietarimallin pakettia josta saisi maksaa ns. käsiä ja jalkoja. |
![]() |
11.04.2023 22:19 <Froggy> Kyllä niitä relumiinoja näkyi aika paljon, kuvan valaisimessa taitaa olla nyt kuitenkin normaali elohopealamppu, lienee joskus myöhemmin vaihdettu sellaiseen takaisin. |
![]() |
11.04.2023 21:36 <Make> Tuossa lienee parempi optinen hyötysuhde, kun lampuilla on omat heijastimet. Jos lamput ovat saman heijastimen sisällä, silloin valaisevat lähinnä toisiaan. |
![]() |
11.04.2023 21:32
<Make>
Kanta on Helvar OP31. Vai on vähän vaikea yksin huoltaa… |
![]() |
10.04.2023 23:58 <Hartsa> Kunnon happoakkuja. Taitavat olla vieläkin käytössä.. |
![]() |
10.04.2023 23:57 <Hartsa> Punainen taitaa olla varavoiman.. |
![]() |
10.04.2023 23:55 <Hartsa> Mistäs nuo hälyytelee jos on tarvis ?? |
![]() |
10.04.2023 21:02 <Koomikko > Viäntö. |
![]() |
10.04.2023 18:38 <Make> Tuli käytyä katsomassa kuvan mallin eh-versiota. Kilvet vaan olivat sellaista mallia, missä ei lue enää mitään... Kai tyyppi on 8510 HQL250W. Eroja on, että yläheijastimen etureunan kantattu osa puuttuu. Se on kai niiteillä kiinni, kun pienet rei'ät on. Lisäksi sytytinlaitteen kiinnityskorva puuttuu. |
![]() |
10.04.2023 10:50 <Tolppa-apina> Kaivopuistoon olen ainakin laittanut jokusen relumiinan, tiedä onko vielä vai vaihtunut johonkin muuhun |
|
10.04.2023 10:26
<Jouko>
Tuukkalan tiilikoppi hiljattain purettu, 2021 kesällä oli uusi puistomuuntamo viereen rakenteilla, viereisen mielisairaalakompleksin purkutyömaan aikana. Toinen 20 kV ilmajohdoista vielä pystyssä mutta kaiketi kylmillään, ESE harrastanut alueella ahkeraa maakaapelointia parin viime vuoden aikana. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10863 Oikeanpuoleinen 20 kV johto tullut suoraan Pursialan sähköasemalta, vasen syötti alueen jakeluverkkoa Porrassalmen museotien ja VT 13 välisellä alueella. |
![]() |
10.04.2023 10:10
<Jouko>
Hmm, mainitun peltoaukean valopylväät jotenkin muuttuneet, samat kauniit punaruosteiset pylväät oli edelleen mutta Ornot vaihdettu joihinkin kierrätyskauhoihin. Oliko korvaavat led-lamput kuitenkin liian vaivalloiset kiertää elohopealamppujen tilalle.. Alueelle on sinänsä suunniteltu uusia katulinjoja peltoaukean reunoille kaavamuutoksen myötä, vanhat pylväät palvelevat sitten sinne asti. Googleauto ei vissiin ole uskaltanut siellä ajella kun ei linkki nyt onnistu... |
![]() |
10.04.2023 01:05 <RicuP. > Heijastin on kyllä symmetrinen näissä, vaikka voisi olla epäsymmetrinen. Valaisimet on kyllä ihan hyvän näköisiä tuommoisella ulkonevalla ritilällä. Näitä on ollut alunperin jotain 800kpl. Nyt on Led putkilla ja osa on häipynyt remontin alta. |
© Janne Määttä 2004-2017