230 V
Paksupohjainen La Strada näyttää tältä sisältä. Malli on 15-112 135W 1,15A. Ei ollut patenttinumeroa.
Vuodelta 1970. Hyvinkää, Sääksi
30.05.2016
Kuvaaja: Ricu Pelkonen
01.06.2016 22:09
<RicuP.>
Voisikohan olla, että vanhemmassa tasakantisessa versiossa olisi ollut kuristin toisinpäin ns. makaamassa ja siinä semmoiset paljaat ruuviliittimet tuossa kiinnitysraudan paikalla? Jos se supistusholkin näköinen onkin ollut kiinteästi siinä, niin sisällä ei olisi ollut tuota rautaa. Tuonne ei kyllä minkäänlaista konkkaa varmaan mahtuisi, ei edes sen ajan pyöreää häiriönpoisto konkkaa..
02.06.2016 23:21
<RicuP.>
Joo, näissä oli taas vanha numero. Samoilla nurkilla oli myös niitä Ornon harvinaisempia puistovaloja. Kaapeli näyttäisi olevan 4x2,5, että vähän paksu on. Tähän oli pylväs joskus vaihdettu, ehkä luukku on siksi jäänyt auki. Kaapelikin on ehkä uudempaa kun on kevi.
03.06.2016 21:44
<Make>
Nuo ovat kai vain vähän vanhempia kuin tämä:
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8960 Lampunkanta on ilmeisesti sama kuin tässä? -64 esitteessä kun on ihan erilainen kanta.
Kuristin näyttää vähän viritellyltä, kun siinä ei ilmeisesti ole omaa liitintä, vain lankojen päät. Kuristimen mallin vaihtuminen on aiheuttanut tässä valaisimessa paljon ongelmia...
06.07.2016 00:09
<RicuP.>
:D
Pitkä pätkä 125W LaStradoja on vielä käytössä ajettaessa Jokelasta Ridasjärventietä kohti Kaukasia.
18.01.2018 21:33
<Make>
"Eloksoitu al-peiliheijastin/ sisäänrakennettu kuristin/ tila häiriönvaimennuskondensaattorille. Varma heijastimen kiinnitys. Tilauksesta varustettuna vaiheensiirtokondensaattorilla tai varokkeella."
https://issuu.com/cyrilbarrow/docs/orno__1966 sivu 60. Mihin ihmeeseen noiden on tarkoitus mahtua??
18.01.2018 23:19
<RicuP. >
Siinä on insinöörillä sovittelemista. :D
Löytyi tasaluukkuinen 125W malli ilman luukkua. Pitää käydä kuvailemassa.
Nyt on ainakin heijastimen kiinnityksiä ilmeisesti paranneltu.
19.01.2018 17:11
<ku-pe>
Kun kompesoitiin, niin kansi oli syvävedetty kuppi, johon konkka mahtui.
19.01.2018 19:23
<RicuP. >
On vaan niin, että myös tässä on ollut syvä kuppi, vaikka ei ole kompensoitu? Onko sitten käynyt niin, että on alettu käyttämään syvää kuppia kaikissa versioissa, oli kompensointia tai ei..?
19.01.2018 19:51
<ku-pe>
Tuo sinun "syvä kuppi" on kaikissa La Strada valaisimissa. Myöhemmin kuin "Seti" alkoi vaatimaan kompensointia, niin tuo suora kansi korvattiin tuolla syvävedetyllä kannella (kuppi) joka on tuossa lighting-galleryn kuvassa havaittavissa, oli n. 45 mm korkea.
19.01.2018 21:03
<Make>
Esitteessä ei ole La Stradan korkeutta kerrottu. On aika korkea, jos tuo kansi on 45 mm. "Heijastin 250x 500." Keravalla olen nähnyt vain suoralla kannella.
20.01.2018 13:47
<ku-pe>
La Strada mitat: 500X250X130 mm
20.01.2018 17:55
<Make>
Paha sanoa varmaksi tuosta kuvasta, mutta näyttää kuin kansi olisi matalampi.
14.06.2023 18:54
<RicuP. >
Minun vastaava on sisältä aivan erilainen. Siinä konkan paikka on varren kiinnityksen takana piilossa ja kuristin on vain etureunasta kiinni ruuvattavalla ja siirrettävällä pellillä. Kuristimen liitinruuvit on sivullepäin?? eikä niitä pääse ruuvaamaan jos kuristin on paikallaan. Kuristin ei myöskään mahdu ulos, jos syöttöjohto tulee sisään.. Syöttöjohdossa irrallinen vedonpoisto, joka kuitenkin menee putken läpi.
Kiinnitysrauta on melkein samanlainen. Pultteja ei vaan pääse hylsyllä kiertämään, kun kauhan kiinnitysruuvien päät on edessä.
Varma heijastimen kiinnitys on kyllä varma, ne oli ainoat ruuvit, mitkä ei auenneet. Jossain luki, että heijastin on helposti irrotettavissa, mutta en kyllä keksi miksi se pitäisi irrottaa, kun kuristinkotelokin on päältä umpinainen.
14.06.2023 21:34
<Make>
Johan on tarkkaa suunnittelua...
Ei kai heijastimen irrotus helpota jotenkin asennusta?
Mistä lienee löytynyt, en ole ainakaan Järvenpäässä nähnyt...
15.06.2023 21:47
<RicuP. >
Tuossa taisikin olla semmoinen juttu, että kuristin oli ollut jo alunperin väärin kasattu. Kotelon pohjalla on nimittäin semmoinen pykälä minkä taakse kuristin kuuluisi vissiin jäädä. Nyt kun käänsin kuristimen samoin kun kuvassa, niin se on paljon fiksummin paikallaan ja tilaa jää vielä hyvin ja liittimillekin pääsee nyt jotenkin ruuvarilla. Kuristin on n. sentin irti kannan liittimistä ja vie nyt vain n. puolet kotelon tilasta, eli reuna on tuossa keskimmäisen mutkan kohdalla.
Tänään myös laitoin valaisimen käyntiin ja kuten olettaa saattoi, ei mitään ongelmia. Vähän äänekäs vaan on, mutta se kuuluu asiaan.
En tiedä miten heijastimen poisto helpottaisi asennusta. Mun mielestä sitä ei tarvitse missään tilanteessa ikinä poistaa. Voi olla, että on ajateltu että ilkivallan takia heijastin on hyvä olla vaihdettava.
Kyllä se valaisin vaan sieltä löytyi, pimeänä ja huoltamattomana ja niin päin suunnattu, että ei sillä virkaa enää olisi ollutkaan. Uudet teräspylväät oli asennettu kai 1980-90 nurkilla ja varmaan siitä lähtien pylväs on toimittanut vain päätepylvään virkaa valaisimineen. Nyt uusi on kuitenkin asennettu ja suunnattu sivutien suuntaisesti.
16.06.2023 22:43
<Make>
Vai oli se väärin kasattu... Miksi lienee kuristin joskus irrotettu. Kuristin lienee custom-malli, onko siinä valmistajaa?
Tuollaisia palikkatestejä tulee aina välillä vastaan.
La Stradat ovat sitten Järvenpäästä häipyneet ehkä 80-luvulla. En muista siellä koskaan nähneeni. Selvästi myös liikennejärjestelyt ovat muuttuneet. Siellä ihmetellään, että monessa paikassa on pitkästä aikaa "uusia" valoja toiminnassa...