![]() |
02.06.2023 23:07
<Froggy>
Niin olikin. Vähän yllättää, että on Philipsit. Ehkä Puristustuote ei vielä valmistanut loistelampun kantoja tuohon aikaan. |
![]() |
02.06.2023 23:01 <Make> Vai tuotakin on löytynyt. Liekö jostain tuoltapäin: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9595 |
![]() |
02.06.2023 22:52 <Make> Vai sillä lailla. Mikä noissa voi hajota, lampunkanta? |
![]() |
02.06.2023 22:47 <Make> Järvenpää oli sen toinen omistaja: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003401765.html |
![]() |
02.06.2023 22:38
<Make>
Aika samalta näyttää. Valmistaja on kuitenkin Oy Radio E. Hellberg. Töistä löytyy yksi... Sukkulakuvassa olikin jo pohdittu 4.6.2019: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9107 Lampunkannat taitavatkin olla tuossa Philipsit pyöreällä logolla. |
![]() |
02.06.2023 22:33 <Froggy> Onko tämä nyt sieltä Rajamäeltä? |
![]() |
02.06.2023 22:30 <Froggy> Näiden sekaan on tullut jotain Philips Coreline Malagoita tässä jossain välissä, muuten ovat suuremmaksi osaksi ennallaan. |
![]() |
02.06.2023 22:27 <Froggy> Niin on yllätten edelleen, vaikka työmaa on ilmeisesti vihdoin valmistunut. |
![]() |
02.06.2023 22:20 <Make> Jaa se on noin hieno systeemi. Ruuvit kai aukesivat, kun näyttävät ruostumattomilta. |
![]() |
02.06.2023 22:17 <Make> Ei siis auennut ja avain jumissa... Tuo pieni reikäkö oli vaihdon syy? https://www.google.fi/maps/@60.4053304,25.136338,3a,30y,26.09h,76.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1s26207ZVlNvsksKQQMK2NRA!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu |
![]() |
02.06.2023 22:10 <Make> Järeä ainakin on. Lähtivät tietysti... |
![]() |
02.06.2023 22:08
<Make>
Niin näyttää. Jos Keravalta on, voisi olla Saviontaival: https://www.google.fi/maps/@60.3906325,25.0939823,3a,37.5y,184.37h,88.56t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3HnTlXUQapcVIX2mEYZAxQ!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu Vanha varsikin pysyi, niin on hyvän näköinenkin. |
![]() |
02.06.2023 22:08 <RicuP.> Jaaha, tämä on Järvenpäästä. Ei nyt heti löytynyt keskuksesta muuta merkkiä, pitää joku päivä käydä uudestaan. Kotelo on myös semmoista mallia mitä en ole nähnyt. On perus peltinen kennokeskus. |
![]() |
02.06.2023 22:06 <Froggy> Tuossa Metallivalmisteen sukkulassahan on samanlaiset kuristimet: https://www.bukowskis.com/en/lots/1107344-teollisuusvalaisin-metallivalmiste-oy-1900-luvun-puolivali?from_language=fi On varmaan Sähkösäppien tekemät. |
![]() |
02.06.2023 22:03 <RicuP.> Niin minustakin näyttää. Ei ehtinyt tutkia enempää. Kokoelmasta löytyy vain yksi 0-lk 1-os pinta pisrorasia jossa sama logo. Ei oikein voi olla PSO kaan ehkä.. On näkynyt myös suoralla korkealla vivulla olevia uppo kytkimiä, missä oli ihan PSO logo. Kannet jousilla kiinni. |
![]() |
02.06.2023 21:59 <RicuP.> Niinhän tuo muuten onkin. Pisrorasia on vähän samaan tyyliin, mutta pohjaosa on erilainen. |
![]() |
02.06.2023 21:57 <RicuP.> Nämä muuten taitaakin olla Sähköliikkeiden Metallivalmiste Oy. Semmoisia nimittäin oli Ohkolan sairaalassa kellarissa. Vuosimalli oli 1959. |
![]() |
02.06.2023 21:57
<Make>
Logo on ainakin Tuusulan Seudun Sähkölaitos. Vaikea sanoa keskuksesta tuon perusteella... |
![]() |
02.06.2023 21:53 <Make> Patti on vielä noin pienikin. |
![]() |
02.06.2023 21:52
<Make>
On ainakin Sähköliikkeiden Oy 420 oloinen, ehkä uudempi kuin: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-224604 On varmaan alkuperäiset lamput... |
![]() |
02.06.2023 21:46 <Make> Eikös kytkin ole Strömfors/ Tapio Wirkkala hohtavilla napeilla? En ole nähnyt. |
![]() |
02.06.2023 21:44 <Make> Logo on kai P ympyrän sisällä? Töissä on samalla logolla kuivan tilan malleja, en tiedä, kuka on. |
![]() |
02.06.2023 21:42 <Make> Koomikolla taisi olla kuva vastaavasta. |
![]() |
02.06.2023 21:38 <Froggy> Kaapeli tulee muistaakseni valaisimen mukana valmiiksi kykettynä, on aika järeän oloinen. Lienee Kiinasta omalla nimellä tilattu... |
![]() |
02.06.2023 21:32 <RicuP.> En ole kyllä Elektrosviittiä koskaan Suomessa nähnyt. |
![]() |
02.06.2023 21:31 <Froggy> Valaisin on yllättäen kai natikka Nano... |
![]() |
02.06.2023 21:29 <RicuP.> Juu, tämä koriauto on joku demo malli, Sprintterin avolavaan tehty + GSR 22m nostimella. Ite kyllä tykkään enemmän Sprinter+ Versalift versiosta. Siinä ei välttämättä tarvitse tukijalkoja käyttää ollenkaan ja ne sekä itse nostin on paljon nopeampi liikkeissään + eristetty ja tavaraa saa sisään. Tässä kun on vaan hytti ja kaikki tavarat ulkona koko ajan. Ainoa plussa tässä on iso nostokori, tosin sekin avonainen. |
![]() |
02.06.2023 21:14 <RicuP.> On vaan sisällä, tosin ikkunan vieressä |
![]() |
02.06.2023 21:11
<RicuP.>
Juu, tämä oli itsellekin uusi juttu. Eli on neljä eristettyä johdinta, R,S,T,N. Vaijeria ei ole mitenkään maadoitettu vissiin korroosion takia. Kaapelin tarkempi anatomia on kuten Amkassa, paitsi johdin, missä on vain yksi harjanne on PEN. Vaijeri on kiinnitetty johtimiin wanhan mallin nippusiteillä. Itse vaijeri on suora ja johtimet vaan on kierretty keskenään yhteen ja kiinnitetty vaijeriin. Tähän kannatusvaijeriin ei sitten mikään normaali sammakko pure, vaan luistaa. Pitää laittaa aina joku stoppari, liitin tai päätepidin sammakon eteen vedossa. Onneksi normaali Ouneva päätepidin puree tähän ja semmoinen tulikin. Tätä piti kuitenkin jatkaa, kun vaijeri yllättäen katkesi.. Jatkoksi tuli Amkan vaijeri joka kiinnitettiin 3kpl siirtymäliittimillä. Johtimet kuitenkin jatkettiin 4x ja PEN teipattiin pylvään ja liittimien kohdalta. Kuvan kannake oli kyllä umpi ruosteessa, mutta onneksi aukesi WD40 + pulttipyssyn kanssa aika hyvin. Se olisi muuten jäänyt linjaan roikkumaan kun pylvään paikka hieman vaihtui. |
![]() |
02.06.2023 20:52 <Keijo> Lähes vastaavanlainen tuli itselle vastaan pari vuotta sitten, pitääkin laittaa kuva siitä. |
![]() |
02.06.2023 20:49 <qwerty1> Onkos tämä ammk kaapeli sellainen, että kannatusvaijeria ei käytetä sähkön siirtämiseen vaan kaikki 4 johtoa (3L+PEN) on eristetyt? Onko kannatusvaijeri maadoitettu? |
![]() |
02.06.2023 20:46 <Hartsa> Vanha turvavalokeskus vissiin.. |
![]() |
02.06.2023 20:43 <Hartsa> Ikivanha hämäräkutkin.. |
![]() |
02.06.2023 20:42 <Hartsa> Vissiin olet korilla hommissa.. |
![]() |
02.06.2023 20:41 <Hartsa> Olin varma et peukalo otti pahemminkin osumaa... |
![]() |
02.06.2023 19:04 <Froggy> Tuossa on jotain tšekkoslovakialaisia tehdasvaloja, ovat sentään kokonaan metallisia: https://www.tori.fi/uusimaa/Loft_Tehdas_Valaisimet_6kpl_113658290 Onkohan merkki Elektrosvit, on IP-luokkakin. Taas on 500W E27... |
|
02.06.2023 18:28
<RicuP. >
Eihän nuo lähteneet millään tempulla irti, vaan sahasin koko pylvään pätkiksi ja nostettiin nysä jalustoineen päivineen ylös. Huomasi, että pylväissä oli pieniä eroja keskenään, mm. luukun ja varren kiinnityksessä ja korossa, että olivat vähän eri vuosikertaa. Varren liittimessä oli jopa sähkönumero. Nyt on uudet pylväät ja jalustat asennettu. Varmaan on isompaa pylvästä mietitty, ehkä 10+2, kun nyt taitaa olla 8+1,5. |
|
02.06.2023 18:17
<RicuP. >
Luulen että suurin syy tuohon rakenteeseen on suunnittelussa. Liitinrunko on varmaan siksi kaksiosainen, että ollaan saatu nuo lautasruuvit pyöriteltyä sisäkautta kun lautaset on olleet jo ruuveissa kiinni. Tupla ruuveilla on haettu jotain luotettavuutta tai pienempää kiristysmomenttia tai että noiden osien liitoskohta kuormittuu tasaisemmin. Muusta rakenteesta en oikein osaa sanoa miksi on tuommoinen. Varmaan joku valmistustekninen juttu, kun kaikki osat näkyy menevän paikalleen samasta suunnasta. Mutta kyllä Katkot, Ounevat ja muut on paljon yksinkertaisempia ja sitä kautta luotettavampia ja edullisempia valmistaa. |
![]() |
02.06.2023 18:11 <Froggy> Hienoa. Hyvä, että löytyy myös parempia kuvia. |
![]() |
02.06.2023 16:51 <Kari Paavola> Tämä jykevä koppi näytti seisovan tukevasti paikallaan vieläkin ja toivottavasti pysyy pitkäänkin, tuoreiden kuvien kera https://bussikirjasto.fi/muuntamot/kortti.php?haku=560-16200-1 |
![]() |
01.06.2023 21:57 <Make> Vai niin kävi, hyvä ettei pahemmin käynyt. |
|
01.06.2023 21:52
<Make>
Onkohan materiaalit jotenkin muuttuneet, kun nykyliittimissä ei ole tuollaisia irto-osia. Ja liitinruuveja vain yksi per liitos. Sisäosakin on tosiaan parista osasta koottu, kun nykyiset ovat yhdestä. |
![]() |
01.06.2023 21:45
<Make>
Voisiko 412 olla tiivisterenkaallisilla kannoilla oleva versio? IP-luokkaan tuo eri numero tuntuisi liittyvän tällä kertaa. Kuvan yksilökin on tosiaan "tippa kolmiossa". |
|
01.06.2023 21:39
<Make>
Vai pylväsnäyttelykin tulossa... Alunperin Nokioilla on jalustana kuvan mallin isompi versio. Kaikissa isoissa Nokioissa + joissakin muissa vanhoissa luukku on noin ylhäällä. Onkohan Ja-Ko betoneihin ajateltu ensin isompia pylväitä. |
![]() |
01.06.2023 21:31
<Make>
Varmasti on iso ja kallis homma, kun 30.3 ensimmäinen havainto eikä vieläkään liene valmista. Alkuperäiset valot olisivat kuulemma vaatineet "perusteellista kunnostusta". Tiedä sitten, tuskin se noin kauaa olisi vienyt... Parkkihallin sähkönsäästöväitteeseen vastine oli, että "esim. kohdevalojen vaihdossa säästöt toteutuivat". Käyttötunteja kyllä kertyy, kun tuokin on auki jo reilun kellon ympäryksen joka päivä. Ainakin parkkihallissa näkyy olevan valot jo paljon aiemminkin. Luvattuihin käyttötunteihin ja kertakäyttöisyyteen ei otettu kantaa... Vai Monixia vielä löytyy jostain. TMS471 näkyy olevan Oiva-niminen. Kehutaan olevan helposti asennettava. |
|
01.06.2023 20:31 <RicuP. > Lautaset on siksi, että alumiiniruuvi ei osu suoraan kupariseen johtimeen. Suunnittelu näyttää hyvin monimutkaiselle. |
![]() |
01.06.2023 19:24 <RicuP. > Hienot on maisemat tuosta kuvakulmasta! |
![]() |
01.06.2023 19:20
<RicuP. >
Tänään juuri tein ensimmäisen kallioraudoilla kiinnitetyn pylvään. Kyllähän nuo osat pirusti painaa, että hyvä ettei isompaa vahinkoa sattunut. |
![]() |
01.06.2023 19:13
<RicuP. >
Enston koukussa vaan se prikka on kiinteä, niin koukkua ei voi työntää suoraan kannattimen läpi helposti ilman ylös vääntämistä: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/13720 Salomaan konepajan koukussa prikka on irtonainen ja koukussa on sille stoppari. |
![]() |
01.06.2023 15:37 <Hartsa> Tuolaisesta kallioraudasta on ikäviä kokemuksia..työauton takatilassa taljaa kaivelless pyörähti peukalon päälle noin 10-15cm korkeudesta niin mustui koko kynsi ja aikanaan lähti vekka mutta oli kipee !! onneks ei murtunut |
© Janne Määttä 2004-2017