![]() |
06.06.2023 00:58 <Jouko> Nämäkin johdot nyt jo maakaapeloitu, vain tyhjä maastokäytävä jäljellä. |
![]() |
06.06.2023 00:47 <Jouko> Näytti että kaapelipeikko olisi nämä Niinilahden johdotkin jo vienyt.. |
![]() |
06.06.2023 00:39 <Jouko> Kaapelipeikko vienyt nämäkin johdot. |
![]() |
06.06.2023 00:34
<Jouko>
Voisiko googlen katunäkymän harmaaseinäinen koppi olla Posti- ja telelaitoksen aikainen puhelinkaukoverkon välivahvistinasema? (1.4.2016: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8808 ) Mutta tarvittiinko sellaisessa verkkosähköä, olisiko sähkölle jokin muu käyttö ollut. Koppi oli muistaakseni ikkunaton ja alle tuli kaapeleita. Nyt ohiajaessa siellä se näytti yhä seisovan. Yritin tähän saada pari vertauskuvaa katunäkymästä toisaalta nelostien ko. kopeista mutta palvelupa ei vaihteeksi ollut yhteistyöhaluinen. |
![]() |
05.06.2023 21:30 <Make> Vai niin. Joskus Idman oli myös sähkötukku. |
|
05.06.2023 21:28
<Make>
Niin näkyy Stauffer system- nimellä noita löytyvän. Tuolla vanha on suhteellinen käsite... 60-lukuisessa saksalaisessa prässissä on varmaan 20 rasvanippaa. On tuon tyylinen Edel: https://exportmaschinen.de/metallbearbeitungsmaschinen-und-werkzeugmaschinen/blechbearbeitung/stanzmaschine-fabr-edel-typ-hm-25250-masch-nr-222191169_i69326 Ja 70-luvun venäläisissä prässeissä on jopa keskusvoitelu kammesta pyörittämällä: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-193996 Mutta, uusia ongelmiakin tuli. Varmaan itse tehdyssä kierteiden tekokoneessa on kulmavaihde tehty kumi- ja metallilautasilla. Eli jonkinlainen kitkasysteemi. Pyörimissuunta vaihtuu, kun työkappaletta vetää tai työntää. Toisen suunnan kumi vaan on hapertunut täysin. Ei äkkiseltään tuollaisia taas löytynyt. Jotain lumilinkojen kitkakytkimiä vain. |
![]() |
05.06.2023 20:49 <Make> Ja onko Sanpek lopettanut kuluttajamyynnin? Sitä verkkokauppaa ei löydy enää ollenkaan. |
![]() |
05.06.2023 01:22 <Jouko> Uusi mylly tuolla näkyi nyt pyörivän, joskin tarkempia speksejä ei pikaisella haulla osunut kohdalle.. |
![]() |
04.06.2023 23:58 <Jouko> Tuossa nyt Oulun seudulla käydessä näytti että Riutunkarin kolmesta myllystä kaksi oli ajossa ja kolmas seisontavakuutuksessa vaikka hyvin tuulinen sääjakso oli meneillään. Paikallisilta tuntureilta horisonttia tähyillessä näkyi useitakin tuulivoimaloita. |
![]() |
04.06.2023 21:33 <Froggy> Näköjään Idman on myynyt 80-luvulla myös iValoa... Luettelosta löytyy ainakin nuo 201-206 ja keittiön seinävalaisimet 150-153+853. |
|
04.06.2023 21:12
<Make>
Niin näkyy olevan. Ei ole vaan pylväs osunut ihan keskelle ja kaapelikin tulee ulkopuolelta... Myös Järvenpäässä on katsastuskonttorin pihassa Idmanit al-pylväissä. |
|
04.06.2023 21:04 <Froggy> Tuolla näkyi noita eri kokoisinakin jopa: https://www.google.fi/maps/@60.5393518,26.9679704,3a,15y,31.29h,75.33t/data=!3m6!1e1!3m4!1sxiPoeoJtztudpXDbbS-0iw!2e0!7i13312!8i6656 Liittyyköhän jotenkin Idmaniin kun tuollakin on niiden valaisimet ja niiden myymä Nokian alumiinitolppa. Myös katsastuskonttorin sisävalot on kaikki Idmania. |
|
04.06.2023 20:41 <Make> Vikailmoituskupongin kartassa on vain keltaisia pisteitä. Taisi selvitä, miksi muutamia valoja ei tunnuta korjattavan. Niiden kohdalla ei ole näköjään pistettä ollenkaan. |
|
04.06.2023 19:01 <Make> Yhdessä tunnelissa on jotain oudompia maavaloja monimetallilla ja muutama jopa toimii. Niissä on paksu säleikkö lasin päällä, eli on hieman hankala puhdistaa... Onko se lasin kanssa samoilla ruuveilla kiinni, kolme näkyy olevan. |
![]() |
04.06.2023 10:05 <Jouko> FG:n Huutokoski - Jyväskylä 110 kV johtoa oli Lievestuoreen kohdalla vastikään uusittu samanlaisille pylväille kuin Puumalassa, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12714 |
![]() |
04.06.2023 00:23 <RicuP. > On se. Maanrakentajien juttu. Mielummin olisi pieni harus ollut parempi. Nyt postinjakaja tuohon törmää |
![]() |
03.06.2023 22:34
<Make>
Sitä ei tiedä... Kuvan mallin tyyppi kai alkaa EK tai LK ja alhaalla on 220V. |
![]() |
03.06.2023 22:26
<Make>
Kyllä, ja muotoilija on osannut asiansa. Vieressä on Fibox EK-kotelo. |
![]() |
03.06.2023 22:23 <Make> Kävin katsomassa. Tukipylväs on aika lähellä tien reunaa, on kuitenkin rakoa. |
![]() |
03.06.2023 22:20
<Make>
Vai tuollaista on maan alla. Joskus olen nähnyt, että on kulmaraudoilla kiinni, kun on näkyvä kallio. On varmaan joku tarkoitus, että vasen tuki on ylempänä? |
![]() |
03.06.2023 22:12 <Make> Puhelinlinjoja purkaessa nuo kannattimet pitäisi varmaan ottaa talteen. Muistan, että aikoinaan tuo oli yleinen malli ainakin maaseudulla. |
|
03.06.2023 22:01
<Make>
Voi olla, että lautaset onkin asennettu ennen ruuvien paikoilleen kiertämistä. Momenttijuttu voi olla tuplaruuvien syy, tuossa on aika pieni momentti nykyisiin verrattuna. Nykyiset vastaavat palat ovat kaikilla hyvin saman oloisia. On kai jostain profiilista sahattu ja tehty vain reiät ja kierteet ruuveille. |
![]() |
03.06.2023 21:49 <Make> Onko noiden Dali-ohjelmointia tullut vielä vastaan? Vai tehdäänkö sellaista edes... |
![]() |
03.06.2023 21:44
<Make>
Niin näkyy, kolme neljästä... Neljäskin on aika tuore. Tuo kaapeli taitaa nyt olla ainoa museokomponentti ko. linjassa. HKB9:t ovat tietysti joskus vaihtuneet Siriuksiin. Hyvä, että WD40 löytyy autosta, välillä ei siltä tunnu. |
![]() |
03.06.2023 21:33
<Make>
Kaapelit näyttävät moderneilta, ylös kai lähtee ML:t. Rasia taitaa olla yleensä Helsingissä näkyvä malli. Onko vaan pala pois koristeesta? |
![]() |
03.06.2023 21:28
<Make>
Vai Nano on tuollainen. Yleensä se onkin pylvään päässä sen omalla mutkapalalla. Se on kai kulmikas valaisimen puolelta. Yksi sellainen on murtunut kai työmaa-ajoneuvoista. Alunperin tuossa oli kai HKB4:t. Tuolle alikululle tehdään näköjään jotain myös. Ilmeisesti ainakin kaiteet on vaihdettu. Siellä on viimeiset Vialuksi AL-siltavalaisimet... |
![]() |
03.06.2023 21:19 <Make> Olisiko eri ikäiset jotenkin eri seosta? Uudemmat pienet ovat ihan paperia, mutta vanhat teräväkulmaisella luukulla eivät ehkä. |
![]() |
03.06.2023 21:14
<Make>
Tuossa Museopolulla on varmasti tarkka sovitus autojen kanssa: https://www.google.fi/maps/@60.4053867,25.1122291,3a,15y,60.22h,92.1t/data=!3m6!1e1!3m4!1sa59Y3YV1oRNzHsjD4wqvTg!2e0!7i13312!8i6656?entry=ttu Tosin ei ole läpiajoa... Kuvan päätepylvääseen on näköjään lisätty myös maadoituselektrodi kirkkaasta kuparista päätellen. |
![]() |
03.06.2023 20:24 <Hartsa> Varmaan hohkaa vielä hyvin.. |
![]() |
03.06.2023 20:24 <Hartsa> Tossa tuo nappi hohkaa pimeässä.. |
![]() |
03.06.2023 20:21 <Hartsa> Mikähän säädettävä härpäke tossa on ollut... |
![]() |
03.06.2023 20:19 <Hartsa> Miloin lie jäänyt pois käytöstä? Onko tuo syöttänyt niitä ampiaspesä valoja?? Kuvaahan joskus akustokin |
![]() |
03.06.2023 20:17 <Hartsa> Siinä menee oma aikansa kyllä jalkoja laittaessa ja se on aita armias joka kertainen myrppy saat kaikki laitettuu niin joko eestä tai takaa joku tahtoo autollaan pästä ohi,monesti mahtuu kun takakoiven ajaa nippuun ohi mut monasti koko häskä kasaan ja siirtyy tieltä pois..meillä on MAN TGR Fassi 125 takanosturilla johon saa korin kiinni.. |
![]() |
03.06.2023 20:13 <Hartsa> Varmaan harvemmin joudut kengillä meneen tolppaan...itse joutuu kun on paikkoja mihin ei korilla pääse. |
![]() |
03.06.2023 13:58 <Arho Flyktman> Katosta riippuvat valaisimet on Fagerhult Teres sarjaa. Valaisimessa on ilmeisesti pienloistelamput tai ledit. Katossa on kattoilmahajottajia joista yksi on ilmeisesti jäähdyttävä. muut Fläktwodeja. Tuossa voi olla yksi upotettava kaiutin. |
![]() |
03.06.2023 13:53
<RicuP. >
Galaxia on tullut huollettua myös. Parempi rakenne olisi alas aukeava, että saa puhdistettua paremmin, eikä sade heti katsele. Myöskin jos valaisin on todella korkealla, niin alas aukeava on parempi. Galax on todella helppo avata ja huoltaa muuten. |
![]() |
03.06.2023 13:41 <Arho Flyktan> Tuon Philips HRP 11 valaisimen lisäksi 1971 ilmestyi toinen hieman samantapainen valaisin Holophane VM 2. Idman 8511 8512 ilmestyi 1987. Holophanessa ei ollut tuota luukkua selkäpuolella. Gewiss avenuessa ja O387411 87414 valaisimessa on tuon luukun kohdalla linkku jolla koko selkä aukeaa. Valaisimessa aukeaa vain selkä. Myos Järnkonst 8420 Galax valaisimessa aukeaa vain selkä. |
![]() |
03.06.2023 11:00 <Froggy> Täytyypä vielä käydä katsomassa mitkä kuristimet on noissa Metallivalmisteissa: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-160286 |
![]() |
03.06.2023 10:10 <RicuP. > "Hopealle tuloksella"= HKP5 kiitos tekstin korjaus:D |
![]() |
03.06.2023 01:45
<RicuP.>
Olivat huomanneet että pylväs oli alkanut murtua osuman jälkeen. Tuo alumiini ei oikeasti kestä kovinkaan paljon. Näitä ei tarvinnut sahata kuin 2/3 niin katkesi ihan vähän kääntämällä. Ihmettelen vielä, että miten Hyvinkään muutama Hopealle tuloksella on pysynyt pystyssä, vaikka niihin oli kolaroitu pylväs lyttyyn niin että luukku irti, eikä ollut silloin vielä tuota mustaa suojaosaa edes.. |
![]() |
03.06.2023 01:29 <RicuP.> Ruuvit aukeaa, mutta itse kiila ei välttämättä aukea. Yleensä aukeaa kun lyö ruuvit sisään sekä hakkaa vartta ja pylvästä, mutta aina sekään ei auta. Yleensä kun alkaa puukkosahalla sahaamaan niin siitä tärinästä se sitten aukeaa.. |
![]() |
03.06.2023 01:22 <RicuP.> Aikakin HKB11 saisi jäädä. Nyt vanhat tiivisteet ei myöskään ole ongelma, sillä olen hankkinut myös tiivistenauhaa muutamaa eri kokoa vastaaviin ja muihinkin. |
![]() |
03.06.2023 00:02
<RicuP.>
Tuolta on, mutta vähän eri kohdasta. Vanha pylväs oli 6m, sahattiin uudet samaan mittaan. Oli tilattu taas uudet varret, mutta juuri tuo Nano on max 50mm varrelle, niin vanhat varret säästyi, eikä niissä mitään vikaa ollutkaan. Nyt varret on vaan kiristetty niin, ettei hevillä hetkahda. |
![]() |
02.06.2023 23:52
<RicuP.>
Juu, ruuvit näkyy lukevan A2. Kyllä näitä sai hakata että aukesi. On kyllä suunniteltu tätäkin osaa jonkun aikaa, kun vertaa nykyiseen, jossa vain kolme 10mm ruuvia suoraan puristamassa vartta. Uudet kuitenkin kääntyy kolauksesta, mutta nämä ei hievahda mihinkään. |
![]() |
02.06.2023 23:43 <RicuP.> Tuossa päätteessä, "housussa" lukee VP 2x30 |
![]() |
02.06.2023 23:40 <RicuP.> Tavallaan tuo päällimmäinen valurautainen tyvi on vain koriste. Itse pylväs menee sen läpi. On kuitenkin laitettu kunnon rasia, että ollaan saatu kaapeleiden päät tiiviiksi. Varmaan tunnin homma ollut kytkeä yksi. |
![]() |
02.06.2023 23:36 <RicuP.> Rajamäellä joo, mutta eivät lähde. Rinnalle on kyllä tehty uudet valot monta vuotta sitten, mutta nämä ovat jonkinlaisessa suojeluksessa. Olisi mielummin jättänyt nämä käyttöön jollain Ledicon lampuilla kun kerran kaapelit ja kaikki on ok... |
![]() |
02.06.2023 23:30 <RicuP.> Vai tuommoiset valmistajat löytyi. En ole tuosta Hellbergistä kuullutkaan |
![]() |
02.06.2023 23:28 <RicuP.> On Museopolulta. Vaihdettiin 3 viimeistä tolppaa. |
![]() |
02.06.2023 23:09 <Froggy> Niin varmaan. Oli myös useampi pylväs yhdessä paikkaa vaihdettu jonkun kaivuutyömaan takia. |
© Janne Määttä 2004-2017