|
05.10.2012 02:23 <RicuP.> Vielä n.4v sitten, kun ei vielä tiedetty mistään kielloista, asennettiin tuhansia uusia EH valaisimia puistoihin ja kaduille ja v.2015 jälkeen; jos korvaavatkin lamput kielletään; ne pitäisi heittää romikselle ja asentaa uudet natriumvalaisimet? Tämäkö on sitten niin ekologista? |
|
05.10.2012 00:37
<Marko>
Elohopeahöyrylampun valotehokkuus on uutenakin huonohko ja ennen kuin kukaan mitään himmenemistä huomaakaan, on yli puolet valosta lähtenyt pois. Siihen kun yhdistetään vielä parhaan kiiltonsa menettänyt heijastin tai kellastunut muovikupu esim. pihavaloissa, niin ei ole hurraamista. Pahimmillaan loppuunkäytetty 125 W elohopeahöyrylamppu tuottaa valoa suunnilleen saman verran kuin 25 W hehkulamppu tai muutaman watin ledi. Nykyään alkaa olla jo mukavaa vaihtelua päästä ajamaan hyväkuntoisilla elohopeahöyrylampuilla valaistua tietä. Väittäisin, jotta korvaavien natikoiden käyttö ei mikään vallitseva maan tapa ole, vaan lienee paikkakuntakohtaista. On myös informoitu niiden tulevan kielletyksi samaan aikaan, mutta on myös kerrottu, että parempia saa jatkossakin. Ainakin osa korvaavista natikoista on kestoiältään, valotehokkuudeltaan ja hinnaltaan huonompia kuin varsinaiset natikat. |
|
04.10.2012 23:02 <Mikko Koho> Tuota Joukon kikkaa porukat käytti amiksessa kerran "CSI-valona." Siellä oli demokäyttöön tehty valaisin mistä oli tarkoituksella otettu kerros tai kerroksia pois niin että näkee valon syntyperiaatteen. Automaatiopuolen tyypit keksi sitten laittaa sen osoittamaan erään huoneen ovea niin että kun pelailivat tietokoneella ja joku tuli sisään niin vilkaisu siltä varalta että joku olisi suorittanut "seksualisia tarpeitaan".. Muistaakseni kukaan ei ollut tai yksikään ei ainakaan jäänyt kiinni, joko siksi että teki hommat siististi tai siksi että aallonpituus ei ollut ihan sopiva ja jäljet eivät hohkaneet.. |
![]() |
04.10.2012 22:53
<Mikko Koho>
Tarkoitatko tuolla vahingolla sitä kun Tuusulan täyttölaitos meinasi lähteä taivaalle? Itseasiassa sinnehän täältä Imatralta tavaraa aikoinaan kuskattiin ja siellä se höyrystettiin ja pakattiin pulloihin. Jos jotakuta kiinnostaa niin tuossa raportti siitä mitä kävi, varmaan hyödyllistä lukea kaikille jotka vähänkään enemmän kaasujen kanssa joutuvat toimimaan: http://www.tukes.fi/Tiedostot/varoasiat/raportit/Tuusula_messerhappipullo101105.pdf Juu, tuo Woikosken mylly on seisonut todella pitkään ja ollut vain myyntipisteenä. 1965 paikkeilla tuolla oli vain kaksi laitosta, Ovakon tehdas mikä täytti vain Ovakon pulloja ja pääosa tavarasta meni tehtaalle putkia pitkin ja sitten tämä. |
|
04.10.2012 22:33 <Jouko> Kauhavalaisimenakin tunnettu. Elohopealampusta (josta maitolasi rikottu), kuristimesta ja flektistä saa näppärä sähkäri oivan ilmanraikastus härpäkkeen, otsonoimalla ummehtuneet rakennusten ym. seisonta autojen sisätilat... Sitä valoa ei sitten parane tuijottaa, saati samassa tilassa oleskella ennen tuuletusta!! Muuten voi olla seuraava tokaisu paikallaan: "Ei menny niinku Strömsössä" :-) |
|
04.10.2012 22:33 <RicuP.> Eipä enää juuri vaihdeta uusia EH polttimoita noihinkaan, vaan tilalle laitetaan korvaava natriumlamppu, joka toimii vanhalla kuristimella. Kyllähän tuohonkin valaisimeen saa korvaavia lamppuja vielä tulevaisuudessakin. Ja hyvä niin. |
|
04.10.2012 22:12
<Joni>
Tää on tää vanha klassikko. Jotenki sympaattinen ja mukava :) |
![]() |
04.10.2012 22:07
<Iota>
Mukavaa tietoa. Olen itse käynyt joskus siinä 1965 paikkeilla isän mukana kaasutehtaassa. Ei kovin paljoa aikaisemmin eikä niin montaa vuotta myöhemminkään, mutta ihan tarkkaan en muista, kun ikää silloin ei ollut kovin paljoa. Mutta tuo Teppanalan tehtaan sisäpihakatos voisi olla se paikka jossa happipullot silloin täytettiin(?). Kaasu tuli betoniseinän läpi. Kiepillä oleva pikku kupariputki liitettiin täytettävään happipulloon ja venttiili avattiin. Tosi kylmä tavara veti kupariputken ja kaasupullon kaulan sinertävään jäälumeen. Pullo kai punnittiin ennen täyttöä ja sisään pulloon laskettiin vaa'an neulaa seuraten sopiva määrä happea. Kai nesteenä (tai osittain nesteenä)? Sitten piti jonkin aikaa odottaa pullon lämpenemistä ja paineen nousua/tasautumista juuri täytetyssä kaasupullossa. Heti sen betoniseinän takana toisella puolella oli jokin allas joka 'savusi' kylmän kaasun höyrystyessä avonaisesta altaasta. Siinä altaassa oli se kompuraksi luulemani rengas pystyssä seisomassa, alaosastaan kai nestehapessa tai hiilidioksidissa jäähtymässä(?). Mutta on se saattanut olla jokin jakotulkkikin tms. Hämärästi olen muistavani jonkin suuren moniurahihna- tai vauhtipyöränkin. Paikka muistaakseni piti kovaa meteliä ja oli kovin jännittävä muutoinkin. Olisivatko sitten olleet ne mainitsemasi Adolf Messerin tekemät myllyt vuodelta 1955, jotka siellä meteliä pitivät? Omat muistikuvat ovat vähän niukkoja. Messerin nykyisistä tehtaista taitaa löytyä YouTubesta jokin video. Ikävää että heille Suomessa kävi se vahinko, ovat olleet 'ilmaseppinä' alalla kuitenkin jo pitkään. Jos löydät tai päätät kuitenkin jakaa kaasutehdas kuviasi, sähköpostini: psuikka@hotmail.com |
|
04.10.2012 21:45 <Jouko> Maanteiden varrella näkee monesti "kilometrikaupalla" AMKAA yhden ainutta välisulaketta näkemättä. Katsottu kai riittävän pelkät lähtöjen sulakkeet. Pari paikkaa tulee mieleen joissa on katu-/kenttävalaisimelle sulakerasia laitettu syystä tuntemattomasta... Maakaapeloiduilla katuvalopylvällä on monesti uusissa asennuksissa juurikotelossa ~10 A tulppasulake. |
|
04.10.2012 21:33 <miko> ni niin, suuria seisovia pylväät. Tämä on se Ä ja Ö |
![]() |
04.10.2012 20:25
<Mikko Koho>
Tuon videon hinta: melu kuului auton sisään, jossa ei ollut radio auki, yli 300m päähän, 120m päässä naapurirakennuksen suojassa kivijalan viereen kyykistyneenä vastapuoli sai puhelimessa puolesta sanoista selvän. Käsittääkseni tuo ei kuitenkaan kantautunut joka suuntaan yhtä "hyvin" vaan toisessa paikassa oli hiljaisempaa ja toisessa kohina kävi ihan helvetillisenä. Järjen käytöstä ja kuulon ajoittaisesta sormilla suojaamisesta huolimatta seuraava ilta/yö oli olo milloin ei tiennyt miten päin olisi, joko särki korvia tai sitten joka helkkarin ääni kävi hermoon. Särkylääkkeen kanssa saatujen yöunien jälkeen seuraavana päivänä tarkastuttamaan korvat: ei vauriota. Vielä se päivä meni lääkkeiden kanssa ja kolmantena päivänä pystyi jo olemaan mutta kosken kohinaa sisältävät videoleikkeet saivat jäädä. Tarinan opetus: ainakaan allekirjoittanut EI enää tarvitse yhtään oppituntia aiheesta: "käytä kuulosuojaimia." |
![]() |
04.10.2012 20:17
<Mikko Koho>
Kerran pääsin käymään tuolla sisällä ns. hihasta nykäisemällä kuvaamassa vanhaa museokoneistoa, vuosi taisi olla 2008. Laitos oli silloin varastona mutta oli tarkoitus laittaa paikat kuntoon ja siivota paikat ja muutenkin kunnostella paikkoja niin että ne olisivat vähän paremmassa kuosissa. Kuvat taitavat olla edelleen tallessa jos äskettäin sattunut tiedostojärjestelmän kaatuminen ja epätoivoiset pelastusoperaatiot eivät ole tilannetta muuksi muuttaneet. Mutta itselläni on sisäkuvien suhteen linja että niitä ei julkaista/suuremmin jaella jos ei ole jotain ihan spesiaalia. Siitä voi tulla sanomista, oli aihetta tai ei. Isommissa firmoissa jollakin loppuu aina työt kesken ja jos kahvit läikkyvät siihen samaan syliin niin kiukunkohde etsitään vaikka väkisin ja vaikka asia olisi muiden kanssa sopimalla ollut ok. Mutta koneistosta voisi kertoa että se on Adolf Messerin tekemä mylly vuodelta 1955. Messerhän käsittääkseni vetäytyi jossain vaiheessa laitosten teosta mutta rupesi sitten taas tekemään itse niitä. Kompura oli tuossa makaava kolmiasteinen mäntäkone missä vaiheet ovat sarjassa ja toisessa päässä on helkkarin iso vauhtipyörä. Prosessikaaviokin tuosta on mutta se kuuluu juuri niihin "ei mielellään jakoon" juttuihin. |
|
04.10.2012 20:04 <Mikko Koho> Jos en väärin muista niin täällä on yhdessä kohtaa AMKA:ssa välisulakkeet mutta en muista että ovatko ne juuri valaisinpiuhoissa. |
|
04.10.2012 19:42 <Hartsa> toki toki.....uutenahan Eh antaa ihan jees valotehon mutta vanhempana ja vaihtamattomana ihan paska palaa kyllä mutta valoteho on onneton. |
|
04.10.2012 18:00 <Marko> Ei välttämättä enää vuosikymmeniä valaise, koska lampun markkinoille saattaminen tulee kielletyksi noin 2,5 vuoden päästä. Hyvä niin, koska tällaisten valotehokkuus on yleensä jotain todella surkean ja tyydyttävän välillä. |
|
04.10.2012 15:16 <RicuP.> Lasikuituinen koppa näissä on ollut. |
![]() |
04.10.2012 13:19
<Iota>
Kuvateksti kertoo Teppanalan vanhasta happitehtaasta: "Laitoksen alkuperäinen tuotantokoneisto evakuoitiin Viipurista ja myöhemmin rakennusta laajennettiin ja sinne asennettiin toinen ja suurempi tuotantokoneisto joka on edelleen paikoillaan." Kysymys: oliko/onko tuo vanha koneisto rakenteeltaan minkälainen? Olisiko siitä kuvaa tai toimintaperiaatteen selvennystä? Oliko/onko itse kaasukompressori sellainen jäähdytetty teräsvalurenkaassa oleva monimäntäinen tähti'moottori'tyyppinen kaasunpuristaja? Oliko/onko se saksalaisvalmisteinen? Olen nähnyt jonkin sellaisen kauan aikaa sitten 60-luvulla siellä Ovakon maisemissa. Olisiko sitten kuitenkin ollut tuo edellä mainittu Ovakon oma kaasutehdas silloin kyseessä? Myöhemminhän siellä toimi Messer? Näiden kaasutehtaiden historia on mielenkiintoinen, miksei niiden tulevaisuuskin. Wikipediassa on kovin vähän näiden kaasutehtaiden historiasta Suomessa (tai Viipurissa). Vain Woikosken kaasutehtaasta on jotain tietoa. Mistäköhän näiden historiasta saa tietoa? Toivottavasti asioista tietävät kirjoittavat jotain laajemminkin Wikiin. (Keskustelu Woikoski: http://fi.wikipedia.org/wiki/Keskustelu:Woikoski) Ps. Kiva tuo 'Nestetyppeä, liquid nitrogen (LN2/LIN)' video! |
|
04.10.2012 12:31 <Hartsa> Ehken ollut lasikuituinen rakenne ?? |
|
04.10.2012 12:30 <Hartsa> Hyvä orno valaisee vielä vuosia =) |
![]() |
04.10.2012 09:45 <Tiina> Perus venäläislaatuajattelutapaa. PS: se on muuten "venäläinen", ei "Venäläinen". |
|
04.10.2012 08:51 <calm> Näin äkkiseltään ajateltuna en kyllä muista missään katuvalaistuksessa nähneeni näkyviä sulakkeita / valaisin tai edes välisulakkeitakaan. |
|
04.10.2012 07:20 <Mikko Koho> Vai olisiko muualla välisulake? Pylväsvarokekytkin tms. niin että jos valaisin pamahtaa niin ei "jäykempi" sähkö pääse tekemään järjettömimpiä tuhojaan.. |
|
03.10.2012 23:52 <P. Ylväs> Paljonhan noita on katuvaloja ilman valaisinkohtaista sulaketta. Eri asia sitten onko se erityisen hyvä asia yksittäisen valaisimen vikaantuessa... |
|
03.10.2012 23:47 <P. Ylväs> Tätä samaista muuntamoa on tainnut eräs koulutuspalveluja tarjoava henkilö käyttää varoittavana esimerkkinä... |
|
03.10.2012 23:22 <RicuP.> Täs on oikastu kun ei ole laitettu sulaketta valaisimelle |
|
03.10.2012 23:20 <RicuP.> Eikös tolle valaisimelle pitäis olla sulake tossa amkassa vai onko taas ''oikastu''? |
|
03.10.2012 23:01 <RicuP.> Löytyykö tietoa kuka on valmistaja |
|
03.10.2012 23:00 <RicuP.> Jonkun valmistajan logo toi härveli? |
![]() |
03.10.2012 20:17
<Mikko Koho>
http://www.wpoy.com/references.htm Vuodelta 1989 olevia kompaktiturbiineja näyttäisi olevan, ei siis bulbeja. Samantapaisia kuin tässä: http://www.wpoy.com/tjusterby.htm http://www.wpoy.com/products_compact_turbine.htm |
|
03.10.2012 18:00 <Sami> Tässä uudet pylväät: http://goo.gl/maps/yk9wy |
|
03.10.2012 09:44 <Tuurin Tuuraaja> Koskensaaren tehtaiden kohdalla menee vielä näissä vanhoissa, osin ruosteisissa teräs- ja puuportaaleissa... |
![]() |
02.10.2012 23:56 <Marko> Kuka prkele on jättänyt pihavalot päälle, vai näyttääkö vain siltä? |
![]() |
02.10.2012 09:27 <Hartsa> Erikoista kyllä että ei valvomoa ole rakennettu ylös päälle,Vaikka helppo ollut varmasti toteuttaa. No mietietty että ei se koskaan ylivuotoa tule laitokselle... |
![]() |
02.10.2012 09:24 <Hartsa> Ois vähän pusikoiden raivaamista tuollakin asemalla =) |
![]() |
01.10.2012 19:32 <Jii> Taajaman sähkönsyöttö todennäköisesti maakaapeloitu Hännilänsalmen uuden maantiesillan rakentamisen aikoihin noin 2008-2009. Etummaisena johtoerotin, mutta seuraavan pylvään erottimelle ei ole kytketty mitään. |
![]() |
30.09.2012 00:09 <Asentaja Itse> Kauniita ovat nuo lasiset eristimet |
|
29.09.2012 19:25 <RST> Jep jep, taas on todettava että väärässähän minä olin...paljon noita on koukuille päätetty :-) |
|
29.09.2012 14:32
<Mikko Koho>
Jos ei ole jo linkitetty ja ette ole nähneet niin tuossa Fortumin Espoon verkkovalvomo: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288503265890.html |
![]() |
27.09.2012 22:27
<Hartsa>
http://www.youtube.com/watch?v=ODy4fjefhmc&feature=relmfu mittari AEG berlin J6 |
|
27.09.2012 22:17
<Jouko>
Esimerkki ns. kiristyspylväästä puumuuntamon edustalla, jossa johto päätetty kopin tukieristimille: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5307 Sekä ilman "vedonpoistoa" vrt.: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5508 & http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5507 Koukuille päätetty, vrt.: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=6102 http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=1594 |
![]() |
27.09.2012 22:05 <Jouko> Kyltti lisätty ehkä johtoerottimen kuorman katkaisu kyvyttömyyden vuoksi. Jos tämä on haarajohdon alussa, niin kaikki muuntajaerottimet on avattava ensin ja sitten vasta tämä. Rengasverkossa tämä voisi toimia ensin avattavana välierottimena ja seuraavana avattaisiin sitten syötön puolelta kuormanerotin... |
|
27.09.2012 20:19 <J.P> Ei kai "läpikoukku" päättämiseen oikeastaan sen huonompi ole kuin vetoerkkukaan oikein mitoitettuna ja näin määräyksentekijät ovat sen ajatelleetkin, puukierteen varassa oleva sensijaan ei ole kelvannut varmennettuun rakenteeseen. |
|
27.09.2012 19:14 <M. Asentaja> Oma kokemukseni on että puisen kopin vieressä oli yleensä harustettu pylväs joka otti linjan vetorasituksenja siitä lyhyet johtimet koukuille kopin seinään. Tiilikopeissa taas oli useimmiten lautaset, se kun ei painunut vinoon johtimien vedosta. |
|
27.09.2012 17:39 <RST> Jaa vai niin, kyllä ainakin täällä etelässä on jokaisen kopin (jota itse on päässyt saneeraamaan) seinässä roikkunut lautaset. Koukulle päättäminen ei oikein kuullosta hyvältä idealta ellei kyseessä ole jokin tosi lyhyt haara... |
|
27.09.2012 15:48 <RicuP.> Kyllä lautasiakin käytettiin, mutta ei suinkaan aina tuohon aikaan. Usein käytettiin koukkuja, kun ne oli halvempia ja jostain syystä sallittuja. |
|
27.09.2012 13:43
<Mikko Koho>
Noissa tulisi jo ongelmia siinä että eräs F-alkuinen ja kuusikirjaiminen energiayhtiö alkaisi mutista vastaan. Ekonomi/lakimies-sektori kun laskisi että vettä menee huti voimaloista, siispä rahaa meillekin korvauksena. Huomioimatta sitä että kun sama "jööti" ajetaan yhdestä uomasta niin siinä vaiheessa kun aletaan ohijuoksuttamaan niin ollaan jo optimin yli. Koneiden hyötysuhteet (ts. paljon tulee sähköä siihen verrattuma mitä fysiikan lakien mukaan olisi edes mahdollista) eivät ole enää parhaimmillaan ja uoman padotusilmiö (ts. virtausvastus) alkaa syömään laitosten putouskorkeutta. Näillä 1000m3/s virtaamilla Imatran koneet, jotka näyttivät eilen olevan kaikki pelissä, eivät enää mitenkään nielisi kaikkea tulevaa vettä ja Tainionkoski juuri ja juuri nielisi jos kaikki neljä myllyä olisivat pelissä. Eilinen Tainionkosken juoksutus oli olevinaan ihmisten mielestä niin mielenkiintoinen että se sai porukat älykääpiöiksi. Ensinnäkin padolla on kyllä kieltokyltti huoltosilloille menosta mutta kun matala portti oli lukitsematta niin yhdessä vaiheessa porukkaa oli melko runsaastikin apinoimassa padon päällä vaikka takana menevä Tornansilta riittäisi ihan hyvin juoksutusten ihailuun ja kuvaamiseen. Sitten pariin-muutamaan otteeseen tuli nähtyä kun muutama tyyppi meni aidan toiselle puolelle siten että jyrkkää rinnettä alas ja seisoivat padon reunamuurilla ilman mitään kaidetta ja nenän alla purkautui suoraan yhden luukun virtaama.. Vain pieni horjahdus ja vanha tuttu sanonta "luoja karsii hulluimmat" olisi toteutunut. |
|
27.09.2012 11:29
<Jouko>
Imatran kirjeenvaihtajan iltareportaasi SSP:n kollegoille ;) Juoksutuksia varmasti vielä riittää. Sen Verran korkealla oli vesi täällä Saimaan vastakkaisella puolella, kun kaupungin sataman vedenkorkeusmittaria vilkaisin muutama day sitten. Kymijoen vesistön ja Vuoksen vesistön yhdistämisellä tuskin saavutettaisiin sangen edullista hyötyä jakamalla virtausta hieman ''naapurillekin''. Honkataipaleella oli korkeuseroa Kymin puolesta noin 4,5m. Missä lienee paremmat putouskorkeudet Vuoksesta Kymiin, vai onko niitä edes.., eos. [Päivä mutinoita] |
|
26.09.2012 23:22
<Mikko Koho>
Tänään ois pitäny olla popcornit ja limpparia mukana. Ajoivat Tainionkoskea kahden koneen virtaamalla kun yhdessä koneessa oli sukeltaja ja naapurikone piti pitää seis. Noin iso kuohu Tainiolla on nykyään tosi harvinaista. Tuli nähtyä kun yhtä luukkua ajettiin ja lopulta työn valmistuttua ja toisen koneen startattua toinen luukku ajettiin kiinni. Nyt 'viihdettä' tarjoaa Imatra. 21.30 aikoihin ajoivat toisen luukun 50m3/s virtaamaan vaikka ylävesi oli selvästi alhaalla. Reilua tuntia ja vaihdettua ajovalonpolttimoa myöhemmin molemmat luukut olivat taas kiinni. Nyt 23.12 konehuoneessa kolahti ja hetkeä myöhemmin taas vesi virtaa.. Nyt on mittatikusta taskulampulla katsoen ylävesi vähän terveemmillä lukemilla. Onko tässä bongailussa järkeä? EI. Onko tämä hauskaa? Huvinsa kullakin.. |
![]() |
26.09.2012 21:40 <Tiina> Jep, herra Mäkon kaltaisesti naama pitäisi olla aina näkkärillä. Kas näin: :| |
![]() |
25.09.2012 22:57 <Hartsa> No sattui tuo kamera olemaan matkassa :) |
© Janne Määttä 2004-2017