![]() |
08.04.2013 15:51
<Mikko Koho>
Nyt kun tiedetään millaisissa käsissä Suomen kalakantojen hoito on niin voisiko samalla, voimaloiden kalatiekiukuttelun ohella, ihan oikeasti rauhoittaa ne kalat joiden on tarkoitus nousta kalaportaita ylös? Olisi ihan asiallinen ele kalastajilta voimayhtiöitä kohtaan, samalla kun oppisivat noudattamaan voimaloiden vieressä olevia kalastuskieltomääräyksiä. http://www.hs.fi/kotimaa/Maatalousministeri+torjuu+kalastuskritiikin++Ihmisill%C3%A4+on+liikaa+aikaa/a1365386092083 http://areena.yle.fi/tv/1849685 |
![]() |
07.04.2013 20:32 <Jii> Ja käyttöönhän nuo uudet johdot on nyt otettu, vaikkakin vasta yksi (20/1/0,4kV) jakelumuuntaja oli kytkettynä muiden ollessa vielä kylminä. (Näyttäisi kaksi uutta kilovoltin konetta löytyvän tästä johdosta.) Aiemmin mainitun Hirvijärven kohdalle oli uusi kulmapylväs pystytetty alkuviikosta ja vanha 20 kV johto jompattu siihen muutostöiden valmistumiseen asti. Kuvan erotinasemalta lähtevässä 'Väisälänsaaren' johdossa oli langat katkottuna jo parista kohtaa... |
|
05.04.2013 21:21 <RicuP.> Kyllä, mutta sen hankinta oli niin monimutkanen juttu, että en luovu:D |
|
05.04.2013 21:17 <RicuP.> Saman malliset, mutta isommat. Tuo on ihan ensimmäisiä eristinmalleja mitä on käytetty. |
![]() |
05.04.2013 21:13 <RicuP.> Valaisin on Thorn Galax: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2535&pos=0&pid=71527 |
![]() |
05.04.2013 21:11 <HertziBoy> Voi olla tukevampi rakenne, jos maasto on pehmeä siitäkohtaa. |
![]() |
05.04.2013 21:09 <HertziBoy> Jospa se on törmäysturvallisempi |
![]() |
04.04.2013 22:36 <Hartsa> näppärää !! jollakin on ollut hyvä idea kun tuon on tehnyt. |
![]() |
04.04.2013 22:03 <Jouko> Satunnaisella googletuksella tuli tuollainen juttu vastaan lintujen levähdysorsista: http://www.jenergia-lehti.fi/index2.php?id=12&selPage=1&type=4&articleId=4878 |
![]() |
04.04.2013 21:38
<Jouko>
Selvisipä tämän kojeistorekin tarkoitus kun rakentaja itse sen tuossa taannoin kertoi, eli kyseessä on siirrettävissä oleva "kytkinasema" neljällä vähäöljykatkaisijalla mitta- ja omakäyttömuuntajineen. Esimerkiksi sähköaseman 20 kV kytkemön vikaantuessa kojeistorekki kuljetetaan kuorma-autolla paikalle, jolloin voidaan mm. kaapeleilla kytkeä kolme johtolähtöä kulkemaan tämän kautta, neljännen katkaisijan toimiessa päämuuntajalta tulevan sähkönsyötön 'kennona'. Toisena vaihtoehtona neljä johtolähtöä kytketään keskenään yhteen tämän kojeiston kautta. Tietävämmät kertokoon tarkemmin eri kytkentämahdollisuuksista... |
![]() |
04.04.2013 21:17 <P. Ylväs> Tuota työmaata tuli ajeltua ihan asiakseen katsomaan viime tiistaina. Ei ollut ihan tasamaata tuon johdon reitti... |
![]() |
04.04.2013 20:46 <Jouko> Kaatlammen vanhan mehtälinjauksen korvaava 20 kV johto oli pistetty aluille Anttolantien varteen, läheiseltä Häyryläntien erotinasemalta (ks. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=4008 ) noin 2,5 km päähän Honkalahden EA:lle asti. Uusi linjaus kytkettäneen Tornimäen kevytsähköasemalta rakennettavaan yhdysjohtoon Metsä-Sairilantien varteen... |
![]() |
03.04.2013 21:28 <Joni> Aika metka pylväs. Veikkaan, että ihan uniikki kyllä. |
![]() |
03.04.2013 00:04 <Jouko> Tuossa valumiskuva ko. kyllästeestä: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=3978 |
![]() |
02.04.2013 22:27
<Hartsa>
Ajoitteko CCA vai Kreosootti pylväitä lavalla ?? |
![]() |
02.04.2013 14:17
<Mikko Koho>
Joskus aiemmin, kun uutisia enemmän seurasin, löytyi sellainen omanlaatuinen tapaus jossa firma tuomittiin yhteisösakkoon mutta kahdelle päällikölle tuli kyllä tuomiot muttei rangaistusta. En muista nimikkeitä mutta jokatapauksessa rikosrekistereissä lienee merkintä työsuojelurikoksesta tms. mutta sakot tai ehdolliset jätettiin pois. Kyse oli Messer Suomen Tuusulan täyttölaitoksen onnettomuudesta jossa happipullo hajosi täytössä ja täyttäjän vaatteet syttyivät palamaan niin että 50% ihon pinta-alasta sai eriasteisia palovammoja. Syynä erikoiselta kuulostavaan ratkaisuun oli se että yrityksen Suomen toiminnot olivat niin sekavasti johdettuja että vaikka mitään tietämättömyyttä tai laiminlyöntiä, jotka olivat osasyynä turmaan, ei olisi ollutkaan niin silti henkilöiden valtuudet ja mahdollisuudet suorittaa lakisääteisiä velvotteitaan katsottiin kyseenalaisiksi. |
![]() |
02.04.2013 09:44 <Säkäri> Muistelen joskus itä Suomessa työkeikalla myrkytuhoja korjatessa pylväitä ajatettiin suoraa kyllästämöltä. Oli kuorma-auton lava ja vaatteet aika öljytty reissunjälkeen. |
![]() |
02.04.2013 09:41 <Säkäri> Kylläpä se tuntuu olevan nykyään käytäntö että aina kun joku kuoleen niin jokun on saatava tuomio, tulee mieleen se rekka turma jossa kuski syytteet kun nuoriso ajoi kolmiontakaa eteen. Ei suoranaisesti liity tähän mutta kuvaa ajan henkeä. Noita työturvallisuus lakeja, standardeja jne. jonkinverran lukeneena niitä pystyy pyörittää niin että aina löytyy syyllinen ja vastuu henkilöt. |
![]() |
01.04.2013 00:56
<Jouko>
Nyt olikin jo aika valmiin näköistä käyttöönottoa ajatellen. Närvälän risteykseen on hiljattain valmistunut uusi kaukokäyttöinen kytkinasema kaksilla verkkokatkaisijoilla kuten aiemmin arvelin. Katkaisijat vain on sijoitettu erilliseen peltikoppiin maakaapeleiden varaan. Syötön puolelle oli laitettu kammiollinen 'tehoerotin', lähdöille pelkät piiskaerottimet. Jännitekin näytti olleen jo kytkettynä Korpikosken puoleisesta päästä, vaikkakin kaikki muuntajaerottimet olivat aukiasennossa. Hirvijärven rannalla, jossa vanha ja uusi 20 kV johto kohtaavat, oli Raven-johtimet vielä nykyisen pylväsmuuntamon tyveen sidottuna. Taitanee vaatia keskeytyksen sähkönjakeluun jotta uusi kiristyspylväs saadaan pykättyä paikalle.. Kerkeäisiköhän ikuistaa metsän siimeksestä wanhaa koukkulinjaa ennen sen purkamista jahka lumet tuossa sulaa... |
![]() |
31.03.2013 22:54 <Hartsa> Eikun kone tuottamaan =) |
![]() |
31.03.2013 17:29 <Säkäri> Kyllä ne kalastajat aina puhuvat noista voimaloiden haitoista, vaikka eivät itse ota huomioon liika kalastusta. Helpompi on syyttää toisia kun ottaa omasta toiminnasta vastuun. Voimalaistos on kumminkin toiminut 100v joessa niin kannattaako sitä seisottaa turhanpanttina, energiaa kumminkin tarvitaan niin enemmin sitä tuotetaan vedellä kuin hiilellä. Enkä usko että tuollaisella pienemmällä voimalaitoksella on säästössä ylimääräisiä euroja niin voisivat kalastajat (ympäristön suojeliat) ja voimalaitos yhteistyössä ja "talkoo voimin rakentaa" kaloille kulkureitit. |
![]() |
31.03.2013 17:12 <Säkäri> Kyllä itse aika usein tulee lyötyä tappi tilalle, jos ylipäätään lähtee toi koukku irti. Autossa yleensä pidän kyllästettyjä puuntappeja varalla, jos ei olisi valmiina niin tuskin tulisi paikanpäällä veisteltyä. En varmaan muuten tekisi mutta eräs vanhempi asentaja vaati että pitää laittaa, niin on sitten jäänyt päähän toi. |
![]() |
31.03.2013 08:27 <RST> Käsi ylös kaikki jotka veistää puutapin ja lyö se reikäään esim. wanhaa koukkua poistettaessa...itselläni jää kyllä käsi alas... |
![]() |
30.03.2013 18:11 <Säkäri> Ei pylvääseen saisi jättää reikiä kun vanhoja kalusteita otetaan pois reijät pitäisi tukia kyllästetyllä puutapilla ja mahdollisimman tiiviisti. |
|
30.03.2013 16:34 <Jouko> Puhelinjohdon eristimet? |
![]() |
30.03.2013 13:56
<Mikko Koho>
Muistaakseni aika yleinen kaava noissa kyllästyksissä on karkeasti: -Pylväät kyllästystankkiin ja tankki kiinni. -Alkutyhjiö, avaa puun solut ja saa tavaran imeytymään paremmin. -Kylläste tankkiin ja painetta sisään. Sen jälkeen määrätty aika määrätyssä paineessa. -Paine pois ja valutetaan ylimääräiset nesteet tankista pois. -Tyhjiö jolla ilmeisesti imaistaan irralleen jääneet kyllästeet pihalle. -Pylväät pois tankista. -Sen jälkeen määrätty kiinnittymisaika että juurikin nuo pahimmat valumat ehtii pois. |
![]() |
30.03.2013 13:22
<calm>
Noille kulmillehan se Hulminkuljun alue olisi osunut. Aika harvaksi rakennukset jäi. Tälle talvea Kotilan lähikauppakin oli tainnut lopettaa. Viime talvena se vielä muistaakseni auki oli. Sen ainoan kerran kun Luostolla on tullut laskemassa asti käytyä (joskus 90-luvun loppupuolella), niin keskimmäinen hissikin kyllä oli olemassa. Yläosaltaan taisivat mennä aika rinnakkain toisen hissin kanssa. Tiedä nyt sitten oliko se hissi mitenkään erityisen pitkä muihin nähden, vaikka pisin olikin.. Wintertecin referenssilistassa nämä Paljakan hissit mainitaan rakennetun 1990-1991, hissilinjan ja rinteiden pylväiden vuosinaulat sanoivat 1987. Nopeudetkin samoiksi väitetään, mutta kyllä tätä hissiä ainakin pyöritetään huomattavasti nopeammin kuin toista. |
![]() |
30.03.2013 12:33 <Säkäri> Itsellä on ainakin sellainen käsitys että krosootti pylväitä pitäisi säilyttää varastolla/laanilla tiettyaika jotta pahimmat myrkyt haihtuu tai imeytyy pylvään sisään. Jotenkin olisi ollut muistikuva että kyllästyksen ja pystytyksen väli pitäisi olla 3 kk. |
![]() |
29.03.2013 08:42
<Mikko Koho>
Saa nähdä miten kauan Virtaankosken turbiinit seisovat. Se on varmaa että jos meno ei muutu niin noita voimaloiden pysäytyksiä tulee vielä lisää. Onhan se tietysti harmi jos kalat eivät pääse yläjuoksulle mutta toisaalta, vaikka pienvoimaloilta puuttuu säätömahdollisuus mitä usein käytetään vasta-argumenttina, niin mielestäni kuitenkin jokainen säästetty hiilidioksiditonni on ihan riittävä motiivi pitää voimalat käynnissä. Toisaalta, kalastajathan voisivat tehdä vastavedon. Jos kerta kalakannat ovat niin huonossa jamassa mitä väitetään niin samaan aikaan kalateiden kanssa lopetetaan kalastus! Tottakai jokainen potentiaalinen emokala pitää jättää vesistöihin tuottamaan lisää poikasia ja kaloja! Sehän vasta olisi ympäristöteko! |
![]() |
28.03.2013 22:59 <Jouko> Uutisklippi Virtaankoskelta 26.11.2012 http://areena.yle.fi/tv/1752972 |
|
28.03.2013 22:37 <Jouko> Eiköhän tuo 400/230 volttia, eristimet vain massasta poikkeavat. Ehkä 10 kV nupit uusiokäytössä..? |
![]() |
28.03.2013 22:17
<Jouko>
Kiitokset Jannelle muuten tuosta kuvasta ja hienosta historian kerronnasta vanhoine rinnekarttoineen! Onkos tuossa ilmakuvassa näkyvät 'metsätiet' niitä Hulminkuljun kunnallistekniikalla varustettuja 'asuinkatuja'? http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?e=543971&n=7172610&scale=8000&width=800&height=800&showSRS=EPSG:3067&mode=orto&tool=siirra&lang=fi En tiedä kuinka kannattavaa on näin syrjässä sijaitsevaa hiihtokeskusta pyörittää ja mistä tarvittava rahoitus tulee.. Ukkohallassakin talvella 2011 pohdittiin syrjäistä sijaintia ja mm. ruokakaupan puutetta. Uutta hotelliakin? siellä pykäsivät rinteen juurelle, vaikka lomamökkejä nähtiin paljolti myytävänä /tyhjillään. Ehkäpä pienimuotoinen kylpylä saunamaailmoineen ja uusi kesävesihiihtorata hieman auttaa myyntiä, mutta luulisin tuolla olevan aika hiljaista sulan maan aikaan kuten myös Paljakassa. Miten käynee toiselle näistä keskuksista jos yksi kupsahtaa kannattamattomana? Väheneekö vai kasvaako jäljelle jääneen kävijämäärät, eos... Paljakan 110 kV sähköasema lienee samassa 1980-luvun lopun huumassa rakennettu "Suomen suurinta hiihtokeskusta" ajatellen... |
![]() |
28.03.2013 21:46
<STP>
Tuollainen löytyi: http://bngr.fi/keskustelu/15-laskettelukeskukset/78747-lopettaneet-keskukset/sivu-6/ On siis ollut kolmas hissi. |
![]() |
28.03.2013 21:37 <Jouko> Ensimmäisen pitkän (Suomen pisin laahushissi?) hiihtohissin pylväsperustukset valettiin kuuleman mukaan suoraan tunturiin. Betoniarkut pitäisi siis vieläkin olla näkyvissä, en vain ole 2000-luvun taitteen alkuvuosien jälkeen siellä käynyt (hotellin aulassa joskus ollutta jättiametistia etsimässä) etten tarkemmin osaa sanoa... Arktikumissakos se nykyään on... |
![]() |
28.03.2013 21:25 <P. Ylväs> Muistaakos kukaan arvon tovereista onko Luostolla ollut joskus kolmekin hissiä huipulle asti ja olisiko siinä tapauksessa keskimmäinen purettu pois? Rinnekartasta jotain tällaista on pääteltävissä ja ikivanhoissa esitteissä kolme hissilinjaa piirrettynäkin http://www.panoraama.com/luosto/rinnekartta/kartta.phtml. Vai onko tuo vain ollut suunnitelmissa? Luoston erikoishissin perustuksetkin mainitaan Vintertec Offshoren referenssilistalla ajoittuen juuri lamavuosien alkuun. Tämänkeväistä kertaa ennen kävin siellä 90-luvun lopulla ja tarkkaa muistikuvaa ei kyllä asiasta ole. |
|
28.03.2013 21:21 <Jouko> Asean 19,2-24 kV (XBE 24A2) ylijännitesuojat. |
![]() |
28.03.2013 18:22 <calm> Esitekarttalinkki vielä jäi matkasta: http://calm.iki.fi/paljakka_90_91 |
![]() |
28.03.2013 18:20
<calm>
Nykyinen rinnekartta sentään melkein täsmää reaalimaailman tilanteeseen, http://www.panoraama.com/paljakka/ . Vain Kuru 1-4 -rinteet ovat jääneet ihan luonnontilaisiksi ja Pingviini-hissi jatkuu lähes puolet pidemmälle. Punaisella ja vihreällä merkityt mökkitontit ovat toki edelleen täysin rakentamattomia. Kauden 90-91 esitteeseen sen sijaan oli lipsahtanut useampikin toteuttamatta jäänyt juttu. Rinteiden 5 ja 6 välistä hissiä ei ole ikinä ollut, rinne 16 kyllä paikalle raivattiin, mutta ei ikinä hoidettu sen enempää ja rinteen 13 alapäässä mainitut palvelut parkkipaikkoineen jäivät täysin rakentamatta. Mutta ei siinä vielä mitään, samaisessa esitteessä on mökkirakentajan mainos kuvineen, http://calm.iki.fi/hulminkulju . Sanomattakin lienee selvää, että loma-asuntoalue jäi hyvin pitkälti rakentamatta, siirtohissistä puhumattakaan. Mutta tästä kuvasta voi arvella miksi tämän kuvan hissi on edelleen tunnukseltaan L11. Taiteellinen vapaus on ollut kuvassa melkoinen, mutta kyllä tämä ehkä vasemmalta lukien 11. iso hissi olisi tuossa suunnitelmassa ollut (nyt 4.). Etelään olisi tullut vielä 6 hissiä lisää ja tähän välille olisi huippua korotettu korkeammalle kuin nykyinen pohjoisen pään luonnonhuippu... |
![]() |
28.03.2013 15:04
<Jouko>
Ettei olisi Puolangan puolelta tuo Naulaperä? Suomussalmelta ei karttaohjelma sitä nimeä löytänyt... |
|
27.03.2013 18:14
<calm>
Siellä Kuurtojärven kieppeillä on 20 kV:n jännitteenkorotusasema, kyllä siitäkin kuvat on tuolla tulollaan.. ..tuolla jossain 800 kuvan päässä näköjään. Pitäisi olla joku orja käsittelemään kaikki otetut kuvat esille asti! Mutta hassua, ettei linja vieläkään valmis ollut. Pitkiä pätkiä kuitenkin oli valmiina etelästä siihen Kuurtojärven kohdalle asti tuolloin heinäkuussa. |
|
27.03.2013 13:19 <Jouko> Jäi mainitsematta että Kiannanniementien ja Viitostien risteyksen tuntumassa oli uusi 45 kV käsikäyttöinen erotinasema rakenteilla, josta myös varaus kolmannellekin johtosuunnalle länteen. Olisiko tuo kolmannes linjalähtö oletettavasti Näljängän uusi johtohaara? |
|
27.03.2013 12:07
<Jouko>
Näinhän tuota näkyi olleen rakenteilla. Johdon rakentaminen oli kerennyt jo noin 1,5 km päähän tältä sähköasemalta. Muutoin tämä paikka näytti olevan entisellään ohiajaessa vilkaistuna. Uutta 45 kV (ja paikoitellen myös 20 kV) johtoa oli rakennettu täältä päästä Kuurtojärvelle asti sekä Alajärveltä jälleen Suomussalmea kohti, jossa linjaus siirtyy metsään ennen taajamaa lähestyessä. Kuurtojärven tietämillä näkyi olevan jonkinmoinen aidattu muuntoasema metsän takana. Onko Calm:lla ko. asema jo bongattuna? :) |
![]() |
22.03.2013 16:48 <Mikko Koho> Ja en tarkoittanut tuossa itse symbolia vaan sen viereen eksynyttä kirjoitusvirhettä.. |
![]() |
22.03.2013 13:50 <Jori> Heh, siis en takoittanut edellisellä kommentilla kuvaa vaan tuota toisen kommentin linkkiä. |
![]() |
20.03.2013 21:08 <Jori> Tuohan kuvaa kelaa, jota ohjataan induktiivisella sensorilla. |
![]() |
20.03.2013 21:00 <Jori> Nyt en ymmärrä miten tuo Hartsan teksti muka liittyy tähän kuvaan ? |
![]() |
19.03.2013 21:43 <NH> Kehuja tulee täältäkin. Elektronisuihkua pukkaa yläilmakehään.. |
![]() |
19.03.2013 21:28 <calm> Välineenä Canon S3 IS, asetukset luokkaa 8 s ja F 3.2. |
![]() |
19.03.2013 20:45 <Hartsa> Sähköä ilmassa =) |
![]() |
19.03.2013 15:39
<martti>
millä säädöillä ja välineille kuvasit ovat hyvin onnistuneita |
© Janne Määttä 2004-2017