|
18.02.2014 15:59 <Jouko> Ei sattumoisin Kyläsaaren puumuuntamon nykytilannetta vilahtanut viikonlopun matkoillasi? |
![]() |
18.02.2014 13:55
<Mikko Koho>
Ei niitä mieluisimpia irtikytkentä- ja työmaadoitustehtäviä.. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288655610853.html |
![]() |
18.02.2014 00:01 <ode> <jimi:> Mitä? |
|
17.02.2014 20:03 <RST> Taitaa siitä olla lähemmäs 20 vuotta siitä saneerauksesta kuitenkin...ihme ku näin vanhetessa menee noi vuodet niin pirun nopeasti.Tarkemmin kun katseli niin samanlaisiahan nuo vierekkäiset ovat, se pohjoisempi on se saneerattu. |
|
17.02.2014 19:24 <muhentaja> Jos tarkoitat noita katkaisupäiden rinnalla olevia "sauvoja" niin niillä pyritään jakamaan jännite tasan kummallekin katkaisupäälle katkaisijan ollessa auki/avautumassa. Vasemmalla puolella puolella katkaisupäiden takana näkyy hieman huonosti samanlaiset konkat. |
|
17.02.2014 18:32
<calm>
Kyllä ne ainakin tuolla Googlen kuvissa samanlaisilta molemmat näyttävät. Porvoon päästä: http://goo.gl/K2q0tY Helsingin päästä: http://goo.gl/ouHW6X |
|
17.02.2014 17:59 <RST> Tuplalinjan toinen 110kV uusittu ehkä kymmenen vuotta sitten Porvooseen asti...wanha oli muistaakseni ilman ukkosköysiä...sen takia uudempaa mallia. |
|
17.02.2014 17:52 <calm> Näyttäisihän sinne kiskot tulevan, mutta isomman jännitteen puolelta ei kyllä mitään mihinkään lähde. |
|
17.02.2014 17:46 <calm> Kyllähän tämä edelleenkin näytti paikallaan olevan. Hitaammin ohi kulkiessa oli tosin niin sumuista, ettei minkäänmoista kuvaa saanut. Siniset maisemapylväät ovat toisella puolen Helsinkiä välillä Ruoholahti-Pitäjänmäki. |
|
17.02.2014 17:40 <calm> Näitä tienoita pitikin käydä surffailemassa, kun viikonloppuna Helsingin Mellunmäen kieppeillä törmäsin 50-60-lukujen taitteen tuplalinjaan tännepäin. Näköjään se noin tähän asti tulee sillä pylväsmallilla streetviewistä vakoiltuna ja tästä Porvooseen menee vähän uudemmalla mallilla. Miksi lie moinen muutos, ei tässä lie kuitenkaan ollut sähköasemaa vasta kuin vissiin 80-luvulla. |
|
17.02.2014 17:30 <Jouko> Oikealta laskien kaksi ensimmäistä lienee 10,5/20 kV päämuuntajia 1970-luvun kieppeiltä, toinen vasemmalta ehkä alkuperäinen 10,5/20 kV PM (virtakiskot näyttäisi uupuvan, käytöstä poistettu?) ja ääri vasemmalla kaiketi isohko 10/0,4 kV omakäyttömuuntaja. |
|
17.02.2014 16:27 <Jouko> Kytkentäkondensaattoriko tuossa kyljessä on? |
|
17.02.2014 16:03 <Jouko> Useamman kerran tämänkin kuvan selanneena tämä tuoliin viittaava huomio jaksaa yhä hymyilyttää :) |
![]() |
16.02.2014 23:05 <Hartsa> Vanhan mallinen en erotin pytty on lähiaikoina uusittu ihme että puuvarokekeskus on jätetty vielä muuntamolle... |
![]() |
16.02.2014 12:39 <jimi> hieno |
|
16.02.2014 08:41 <Late> Kuvassa näyttäisi kuitenkin olevan Varkaus-Pamilo johto, joka on rakennettu huomattavasti Varkaus-Viinijärvi johtoa myöhemmin. Se selittänee sen, miksi kojeisto on erillään. |
![]() |
15.02.2014 21:19
<Hartsa>
ÖÖ joo 400v takana on 20 kV kaapelipäätteet tai onhan tuossa tavallaan 20/0,4 kv |
![]() |
15.02.2014 10:48 <jimi> qwertyuiop娨 |
|
15.02.2014 04:06 <Hartsa> Jossain paimenessa oli teksti 15 kV ja 25 kV Joskus mittailtiin halppismittarilla ja se jäi paikalleen ja eikun akkuun kiinni niin välähti ja tuli toimintasavu mittarista ulos =D |
|
14.02.2014 18:39 <-ll-> http://www.fingrid.fi/fi/verkkohankkeet/hankkeet/voimajohtohankkeet/varkaus-kontiolahti/Sivut/default.aspx |
|
14.02.2014 18:37 <Jouko> Tosiaan eli linkissä VAR-VNJ johto, joka nyt on saneerauksessa: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/1159 ja sama FG:n kartalla: http://www.fingrid.fi/SiteCollectionImages/fi-FI/Verkkohankkeet/Kartat/Varkaus-Kontiolahti.jpg |
|
14.02.2014 18:13
<Jouko>
Rakennuksen matalassa osassa avokytkinlaitos, joskin välttämättä enää käytössä.. Sinänsä ikkunoihin näkyi melko kookkaat eristimet ja vaihevälit, että arvailuksi mennee olisiko tässä julkisivun puolella ollut 45 kV sisäkojeistot ja vastaavasti 10-20 kV kytkemö toisessa osassa rakennusta (tämän aseman historiaa sen enempää tuntematta)?? 110/10-20kV muuntoa täällä ei kaiketi enää ole, ainakaan viereiseltä kentältä en ole bongannut kaapelipäätteitä mahdollista sisämuuntamoa ajatellen. Vain tyhjä paikka päämuuntajalle. Lähimmät 110 kV muuntamot lienevät Hasintiellä sekä kaupungin itäisellä puolella. Taitaa tehtaiden yhteydestäkin sellainen löytyä kaupungin käyttöön, sinnehän menee 2x110 kV. Pittääpä kevväämmällä järjestää tutkimusretkikunta seudulle.. |
|
14.02.2014 17:49 <Jouko> Kaupungin itäpuolella sijaitsevalle sähköasemalle menee, josta jne. jatkuu Viinijärvelle/Joensuuhun. |
|
14.02.2014 17:41
<Jouko>
Viinijärven johtolähtö kojeineen tässä kuvassa. Ehkä tilanahtaus jossain vaiheessa iskenyt varsinaiselle sähkökentälle, jolloin kyseisen johdon alkupää on siirretty tähän muista sivummalle.. Muut kuvat VNJ:n johdosta, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/1164 & http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/1161 |
![]() |
14.02.2014 10:29 <Mika> Melko järkyttävän näkösiä virityksiä |
![]() |
14.02.2014 08:08 <calm> Oisko ne jonkinmoisia linnunkarkoittimia. Tuossa yhdellä pylväsvälillä niitä vaan on ja lähikuva jäi edelleen ottamatta.. |
![]() |
14.02.2014 01:27 <TuomoY> Jep jep Jouko:) ... osittain ammatin sivuvaikutusesta myös näistä Barbadoksen pylväistä tuli napsittua kuvia...:):):) |
![]() |
13.02.2014 22:29 <Hartsa> Enkohan By: Enstoa =D |
![]() |
13.02.2014 22:29 <Hartsa> Sentään 1-vaiheinen suurjännite sulake =) |
![]() |
13.02.2014 22:10 <Tarkkailija> Mitäs nuo jutut vasemmanpuoleisen linjan ukkosköysissä on? |
![]() |
13.02.2014 20:30 <Jouko> Ameriikkalaistyyppisiä yksivaihemuuntajia, lienee ensimmäisiä kuvia näistä tällä sivustolla. Hienoa että ikuistit paikallista sähköinfrastruktuuria ilmeisesti lomamatkan yhteydessä. Matkailu avartaa! |
|
13.02.2014 09:11
<Mikko Koho>
Läheinen, nyt purettu, Hanasaaren A-voimala oli päässyt tuollaiseenkin käyttöön: http://www.youtube.com/watch?v=PHKdaqLysAY |
|
12.02.2014 23:45 <Mikko Koho> Paikallisia ei tosiaan ole jäljellä ja nuo on alunperin olleet metallipinnalla. |
|
12.02.2014 18:34 <Jouko> Nätti kokoelma saatu jo näistäkin. Onkos nämä ruosteelta suojattu tähän tuotaessa vai alkuperäisessä maalissaan, kun sillankupeen (femma?) oli sininen? Tähän sopisi lisäksi pienempiä juoksupyöriä nähtäville jostain muualta, kun ilmeisesti paikallisina niitä ei liene juuri jäljellä..? |
![]() |
10.02.2014 20:08 <Linjamies> Kun katsoo tarkemmin niin huomaa että tuolla alumiinilangan sisällä on harusmerkit, joita on siis käytetty kulmarissojen puutteessa kulmapylväässä langanvedon aikana. |
![]() |
10.02.2014 10:36 <calm> Onhan tuolla maininta, että valmistuu vuoden 2013 aikana ja sitten jatketaan Näljängän suuntaan. http://www.loiste.fi/fi/yksityisasiakas/sahkonsiirto/Sivut/Investoinnit.aspx |
![]() |
10.02.2014 09:29 <-"-> Huhtikuulla -13 pyöri eonin työryhmiä autoineen alueella...oli kaapelikeloja kärrissä |
![]() |
10.02.2014 09:28 <Hartsa> Onkohan nämä edelleen näin ?? Eonilta loppunu rahoitus.. |
![]() |
10.02.2014 09:24 <calm> Ai se oli noin etelässä asti. Eipä ihmekään, ettei löytynyt, kun ihan väärästä paikasta hain. Pohjoisempanakin kuitenkin oli 45 kV:n linjaa jonkinmoisia pätkiä, mistä syystä lie rakennettu niin erillisissä palasissa. |
![]() |
10.02.2014 00:23
<Jouko>
Mitäpä sitä keksimään kun samat tolpat löytyy omista vauhtiotoksista viime maaliskuulta 2013 ja pienellä hakemisella ihan karttapaikan kartaltakin. Tämän ja seuraavan kuvan; http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7426 työvaiheet olivat tuolloin edelleen samassa jamassa, eli työt eivät olleet käytännössä ollenkaan edistyneet sitten näiden heinäkuun 2012 otosten, ihme kyllä.. Kuvassa taustan tuplapylväille oli kuitenkin 20 kV johto saatu päätettyä ja jakelumuuntajakin asennettua vielä keskeneräisine johdotuksineen, muuten oli paikat ennallaan... http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Kuvauspaikka&srs=EPSG%3A3067&y=7207910&x=585001&lang=fi |
![]() |
09.02.2014 16:10
<Hartsa>
Laitos nykyään..... http://www.vesirakentaja.fi/html/voimalaitokset/hourunkoski.html |
![]() |
09.02.2014 15:12 <Hartsa> Muistelen että se on iskarin mallia ? |
![]() |
09.02.2014 15:11 <Hartsa> Pitää tässä kuvata helvetin epäselvästi luettava mittari tämä on selvä lukuinen. |
![]() |
09.02.2014 15:08 <Hartsa> Juu 3x25A on pääsulakkeet. Aikoinaan oli puulaatikko ulkopylväässä ja vanha taulu oli siellä. Muutettu joskus -86/87 sisälle sitten rempan yhteydessä. |
![]() |
09.02.2014 09:48 <Ströbe> Ei näe nastojen väriä, mutta kannet ovat max 25 A. Tätä isommissa olisi isommat kannet, ja pienempiä pääsulakkeita ei ole vissiin missään käytössä. |
|
09.02.2014 08:26 <Late> Kartasta katsomalla kuvassa on vasemmalla Varkaus-Pamilo ja oikealla todellakin Varkaus-Leppävirta, joka myöskin on työn alla. Varkaus-Viinijärvi lähtee Varkauden sähköasemalta suoraan itään eri linjauksella. Karvion ja Viinijärven väliin ainakin on asennettu uusia korkeita teräsportaalipylväitä. Uusittu johto kiertää Viinijärven aseman ja uusi johto rakennetaan muiden johtojen rinnalle Viinijärven ja Kontiolahden välillä. Lollipop-pylväiden korvaaminen liittynee jotenkin varmaan tähän. |
![]() |
08.02.2014 23:54 <Hartsa> Ok =) |
![]() |
08.02.2014 17:13
<Mikko Koho>
Korkki: Toki! http://g.co/maps/gcmbk Hartsa: Sulatto tuli nimenomaan tänne Imatralle siksi että Imatran voimala tarjosi halpaa sähköä silloin käytössä olleen sähkösulatuksen käyttöön. Kuparin liekkisulatus keksittiin vasta sodanjälkeisessä sähköpulassa ja siitä teknologiasta sitten tulikin vientituote. Laitos tuli Imatralle siitäkin huolimatta että kuparitehdas oli tuohon aikaan sotilaallisesti strateginen kohde ja puolustusihmiset nikottelivat vastaan rajan läheisyyden takia vaikka se oli silloin vielä satoja kilometrejä kauempana. Sitten kun rintama alkoi tulla lähemmäs niin käytännössä yksi puhelinsoitto käynnisti tehtaan muuton joka sitten olikin kohtuu raju toimenpide, koneet räjäytettiin irti perustuksista, junavaunuun ja hiiteen. Kaapelit kaivettiin maasta kun niitä oli vaikea saada jne.. Harjavallassa sitten tehtiin suunnilleen niin että prosessi laitettiin pyörimään ja katto hommattiin päänpäälle kun kerettiin. Ja miksi Harjavalta? Piti saada tarpeeksi järeä 10kV liittymä. 110/10kV muuntajan osto oli tilanteen takia pois laskuista ja Harjavallan voimala oli se mihin sulatto voitiin kytkeä. Pienenä detaljina kerrottiin että kuparin elektrolyysilaitoksenkin piti tulla Imatralle ja tavaraa siihen hommattiin v.1939 mutta se saikin sitten lopulta paikan Porista. Tuo kenttä meni tuohon kuntoon 1998 jälkeen kun Vattenfallin piti tehdä iso maakaasuvoimala tuohon. Se hanke meni puihin mutta kerkesivät purkaa suurimman osan rakennuksista pois. Outokummun jälkeen tuossa oli Enso-Gutzeitin kemian tehdas 1990-luvun taitteeseen ja tuotteina oli mm. mäntysuopaa ja muita sivutuotteita mitä saatiin mäntyöljystä sekä liimoja ym.. |
![]() |
07.02.2014 23:53 <Hartsa> Eiköhän se ollut ehken ihan alkujaan täällä outokummussa kaivoksenkupeessa |
![]() |
07.02.2014 22:21 <Korkki> Mikko muuten, sinä varmaan osaat kertoa että missä tuo Outokummun sulatto tarkalleen sijaitsi ennenkuin se siirrettiin sodan jaloista tänne Länsi-Suomeen? Jos veikkaisin että nykyisen Ovakon (tai mikä se terästehdas tämänhetkiseltä nimeltään on) paikalla niin meneekö edes lähelle? |
© Janne Määttä 2004-2017