Kommentit

38502 - 38551 / 47847
<< >>

IMG_1991.jpg 10.08.2013 21:33 <Make> Vai jännitettä voi säätää tilanteen mukaan. Kiitoksia tiedoista.
IMG_3042.JPG 09.08.2013 21:06 <Jouko> 45 kV linja tosiaan parantaa käsivarren seudun jakeluvarmuutta ja kaiketi mahdollistaa esim. tuulivoiman lisärakentamisen tulevaisuudessa. Löytyisipä tuohon vielä naapureiden puolelta joku vesivoimala kulutusta tasaamaan tms.
IMG_3042.JPG 09.08.2013 18:50 <calm> Mitenhän se linja jo nyt on käyttöikänsä ylittänyt, eihän se ole kuin vuodelta 1981. Ihan tilalle 45 kV:n linjaa tuskin kuitenkaan rakennetaan, kun onhan tuossa välillä noita käyttöpaikkoja vaikka kuinka ja kun ei sitä varsinaista 45 kV/400 V jakelumuuntajaakaan vielä ole vastaan tullut..
IMG_1991.jpg 09.08.2013 16:48 <TT> Ilman lämpötila ei vaikuta muuten kuin muuntajien kuormitettavuuteen (talvella voidaan muuntajia ajaa jopa yli 100% kuormassa).

Ilmajohdoilla ei johdon terminen kuormitettavuus käytännössä koskaan ole rajoittava tekijä, vaan nimenomaan häviöt ja loistehotaseesta aiheutuvat illmiöt. Siirtoverkkotasollahan jännite on täysin paikallinen suure, jota pystytään tietyissä rajoissa säätelemään kondensaattorien / reaktorien avulla.

Korona on tosiaan merkittävä häviötekijä 220 ja 400kV verkoissa, ja "koronasäällä" näiden jännitteet yleensä ajetaan säätöhaarukan alapäähän häviöiden vähentämiseksi.
IMG_1991.jpg 09.08.2013 13:24 <Mikko Koho> Eikös tuo siirtokapasiteetti määräydy, kantaverkkotasolla, myös senkin mukaan että paljon sattuu olemaan ilman lämpötilat jne? Muistelen jostakin lukeneeni että Suomessa tilanne on sikäli hyvä että rajuimmat tehopiikit sattuvat kylmille ilmoille jolloin johtojen läpi mahtuu enempi tavaraa, lämpimissä maissa taas tehopiikit tulevat ilmastointilaitteista ym. jotka paahtavat helteillä täysiä ja jolloin ei sitten taas siirtoverkko jaksa ajaa niin isoja tehoja.
Ja vaikuttaakos myös koronailmiö tuohon kapasiteettiin 400kV yhteyksillä? Muistelen että sillä tasolla, ja ehkä myös 220kV, pudotellaan jännitteitä sateisilla ym. koronaherkillä säillä niin alas kuin se, käyttövarmuuden salliessa, on mahdollista. Tuo siksi että koronasta on muutakin haittaa kuin ritinä eli melkoiset tehohäviöt.
IMG_3042.JPG 09.08.2013 13:05 <STP> Linja rakennetaan mahdollisesti uusiksi ja Kilpisjärvi voi jatkaa kasvuaan: http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/enontekio-saa-nelja-miljoonaa-kilpisjarven-sahkoyhteyden-parantamiseen/638342/
IMG_1991.jpg 09.08.2013 12:00 <STP> Juu, unohtuhan se kerroin sieltä edestä jälleen kerran... Tuosta otin tehoarvioita: http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=434966&lan=fi "Uuden 110 kV voimajohdon siirtokapasiteetti tehdään välille 250-350 MW"
IMG_1991.jpg 09.08.2013 11:04 <Marko> Juu kyllähän nuo tehot ihan hyvin oli arvioitu :) Ja toki eroa on riippuen ollaanko kaupungissa vai maaseudulla, kantaverkossa vai alueverkon haarajohdolla ym. Maaseudulla voi koko sähköaseman kulutus olla pienempi kuin jossain toisaalla yksittäisen suuren jakelumuuntajan teho.
IMG_1991.jpg 09.08.2013 07:56 <calm> Kyllähän se mielessä oli, että joku tässä nyt mättää. Minua ei pidä edelleenkään päästää tekemisiin laskennon kanssa. ;)

Mutta suuruusluokkina nuo nyt kuitenkin kohdallaan ovat, vaikka virran ja tehon suhde vähän pieleen menikin. Jakeluverkoissa toki ollaan yleensä hyvinkin kaukana maksimitehoista, eikä kantaverkossakaan normaalitilanteessa maksimitehoilla mennä, kun pitää sietää minkä tahansa kohdan vioittuminen.
IMG_1991.jpg 08.08.2013 23:43 <Marko> Nyt kyllä calmin ja ehkä STP:nkin laskuoppi heittää neliöjuuri kolmen verran.

Varsinkaan suurjänniteilmajohdoilla johtojen kestävyys ei yleensä ole rajoittava tekijä, vaan esim. käyttövarmuus 400 kV:lla, jännitteen alenema pitkillä johdoilla, vikasuojauksen toiminta ym. Toki suunnitteluvaiheessa tulee huomioida johtimien häviöt. Maakaapeleissa ylikuumeneminen on ilmajohtoja helpompaa.

Virtoja kulkee normaalisti sanotaanko nyt vaikka 2 - 2000 A, yleisemmin ehkä kymmeniä tai satoja ampeereja. 20 kV:n johtolähdöissä joku 1 - 2 MW on melko yleinen normaalitilan kuorma.
IMG_6954.jpg 08.08.2013 22:39 <calm> Olisiko tässäkin vain ahdasta ollut. Vanhaa 220 kV:n puolta ei ole voinut purkaa ennenkuin 400/110 kV:n puoli on valmis ja sijainti kantatien ja rautatien välissä on kuitenkin kohtuulisen ahdas, jos siihen viiden lähdön 400 kV:n kenttä olisi pitänyt rakentaa. Pellon puolellehan tuossa kyllä olisi mahtunut, mutta sitten olisi pitänyt tehdä enemmän johtojen siirtelyäkin. Tammistossa on myös 400 kV:n SF6-laitos, mutta liekö niitä Suomessa sitten vielä useampia?
IMG_1991.jpg 08.08.2013 22:30 <calm> Isotehoisimmat taitaa tosiaan olla gigaluokassa, eli 2,5 kA 400 kV:n linjana. 220 kV:lla ei taida olla käytössä mitään erityisen suuritehoista siirtoa missään, 200 MVA voisi olla maksimi, eli ~900 A. Toisaalta sitten taas 110 kV:lla on lyhyitä suuritehoisia linjoja kyllä, kuinka lähelle 200 MVA lie jossain (1800 A)? 20/45 kV:n linjoilla ei mahda olla yli 200 A:n virtoja käytössä kovin monessa kohdassa (4/9 MVA).
IMG_1991.jpg 08.08.2013 21:44 <STP> Oisko sellainen max. 2-3kA hyvä hattuvakio. 400kV järjestelmässä tämä tarkoittaisi reilun gigawatin tehoa.
IMG_7651_Skv.jpg 08.08.2013 21:41 <Esa K> Pitäisi kaivella hieman historian kirjoja, mutta Jouko taitaa olla päätelmissään aika lähellä oikeaa. Nimittäin aikojen alussa sähkö Iisalmeen tuli Kajaanista ja taisi olla 45kV:n jännitteellä.
IMG_1991.jpg 08.08.2013 20:48 <Make> Sellainen perustavanlaatuinen kysymys, että minkä suuruisia virtoja eri jännitteisissä linjoissa kulkee/paljonko linjat kestävät? Minulla ei ole oikein mitään tietoa.
IMG_9782.JPG 08.08.2013 19:11 <Hartsa> Liekkö tehnyt Conkarit foorumissa =D
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288588317273.html
IMG_9782.JPG 07.08.2013 16:47 <M. Asentaja> Kymppiryhmä hankki aikoinaan Koncar-nimisiä muuntajia entisen Jugoslavian alueelta ja taisipa Unkarinkin alueella olla Koncarin tehtaita. Voisiko olla tätä erää?
IMG_6954.jpg 07.08.2013 11:00 <Mart> En ymmärrä SF6-tekniikan käytön syytä tässä tapauksessa. Tilansäästöllä olisi merkitystä kaupunkiolosuhteissa ja kun tulojohdot ovat maakaapeleita, mutta täällä tuntuu tilaa olevan riittävästi ja johdotkin ovat avojohtoja.
Virossa käytetään SF6-kytkinlaitoksia 110 kV sähköasemia uusittaessa ja uusia rakenteassa vain isompien kaupunkien sisällä. 330 kV tasolla ei ole yhtäkään SF6-kytkinlaitosta, koska ne ovat kaupunkien ulkopuolella tai reunilla, jossa tilaa on tarpeeksi.
IMG_9782.JPG 07.08.2013 09:28 <calm> Kyllähän tuo 315 kVA:n kone varmaan sen pari tonnia painaa, mitoiltaanhan tuo on jonkun verran isompi kuin vastaavantehoinen Strömberg siinä taustalla. Minkäänlaista tyyppikilpeä tuosta ei löytynyt, mikä oli vähän hassua. Minkä lie valmistajan tekele..
IMG_9782.JPG 06.08.2013 22:13 <Jarmo Puntanen> Paljonko tuo muuntajan paino olisi voinut olla?


IMG_9220.jpg 06.08.2013 16:32 <Hartsa> Yleinen syöttö jännite on ollut outokumussa ja yhtiön monella kaivoksella maanalle 6Kv jossa maanalaisella muuntoasemilla Askarell täytteisillä muuntajilla pudotettu työmaakeskuksiin 0,4kV
IMG_9782.JPG 06.08.2013 10:12 <calm> Omalla autolla ei saa edes vetää kärryä, niin on helppo alibi. ;)
IMG_9220.jpg 06.08.2013 08:52 <Jouko> Kävin näitä itsekin tsekkaamassa Oulun reissun yhteydessä vajaata kuukautta sitten.. Mielenkiintoinen tuo katkaisija kun kyljessä on pitkä kahva käsiviritykseen. Ehkä saman valmistajan kuin Varessäikän muuntoasemalla: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5313

Asean muuntajahan tuo oli, muuta selkoa tyyppikilvestä ei saanut. Toisio voisi olla myös 10 kV.
IMG_9782.JPG 06.08.2013 08:39 <Jouko> Jaa, sitä kokeiltiin kestäisikö oma kärry.. :) :)
IMG_9782.JPG 05.08.2013 21:31 <calm> Takimmaisessa sinertävässä 60-luvun ASEAssa voisi ollakin, ainakin sillä oli painoa tuplaten uudempiin nähden.
IMG_9782.JPG 05.08.2013 21:02 <Hartsa> Takana olevassa römpässä on varmaan kuparinen sisus olettaisin aika vahvasti niin... =)
IMG_9782.JPG 04.08.2013 22:32 <Jouko> Mitä lie ollut mielessä, ehkä käämipaketin purku romukupariksi tai jopa harrastekäyttöön.. :) Alumiinikäämithän noissa on ollut jo ties kuinka pitkään. Olisiko linkkikuvan taemmaisessa, vihertävän värisessä ehkä vielä kuparikäämitys, eos.
IMG_6958.JPG 04.08.2013 20:35 <M. Asentaja> Voimalaitos on Hinkua jotain 6.3 MW joten ei oikein 20:llä siirry ja päinvastaisella suunnalla Kärsämäki saa sähkönsä täältä eikä ainakaan ole näkynyt tietoja 110 kV:n rakentamisesta kummallekaan suunnalle.
IMG_6958.JPG 04.08.2013 09:34 <calm> Tosin tämä nelivitonen ei taida olla ihan heti häviämässä. Näköjään Haapajärvi-Reisjärvi -linjaan liittyy omalla haarallaan Hinkuan voimalaitos.
IMG_4907.jpg 03.08.2013 22:08 <calm> Uusnivalan pohjoinen linja kääntyy pohjoiseen Oulainen-Vihanti-Pikkarala -linjaan ja eteläinen jatkuu Kalajoelle ja Ylivieskaan. Jälkimmäisten vanhat erottimet seuraavien pylväiden kohdalla ovat paikallaan, mutta tässä risteyksessä ei nyt ole enää mitään erotus/yhteenkytkentävaihtoehtoja jäljellä. Tässä alimmaisena näkyvät pohjois-etelä-linjan jompit oli poistettu.
IMG_9897.JPG 03.08.2013 22:01 <calm> Avokojeistot olivat edelleen paikallaan, mutta oikealle lähtevä linja oli muutettu maakaapeliin ja tiilirakennuksen taakse oli ilmestynyt tuplamaakaapelilähtö myös. Uusi 110 kV:n linja menee Kettukallion sähköasemalle vähän Ylivieskasta Nivalan suuntaan. Siellä oli Hyundain 110/20 kV:n muuntaja ja 6 PAS-lähtöä.
IMG_5281.JPG 03.08.2013 21:50 <calm> Eipä sillä taida olla mitään merkitystä tulvasuojelun kannalta. Pattijoen uoma on syvällä ja valuma-alue pienehkö. En muista, että joki ikinä olisi pelloille astikaan noussut, vaikka siitä 200 metrin päässä parikymmentä vuotta tuli asuttua.

Makeanveden varastohan se tekoallas on, mutta ei juomavesikäyttöön, vaan Rautaruukin terästehtaan prosessivedeksi. Haapajoen kautta Siniluodonlahteen ja siitä Kuljunlahteen, josta tehtaalle.
IMG_9782.JPG 03.08.2013 21:43 <calm> Vähän oli ruttua kylkiin tullut, http://calm.iki.fi/rantsilan_varatut . Olisihan tuossa ollut noita kevyempiäkin, mitkä kärry olisi saattanut kestääkin. ;)
IMG_9788.JPG 03.08.2013 21:38 <calm> Nyt ainakin vieressä oli uusi puistomuuntamo, mutta ei entistä oltu vielä purettu.
IMG_5281.JPG 03.08.2013 21:06 <Jouko> Onkos läheisen Haapajärven tekojärven funktio pelkässä tulvasuojelussa Pattijoen taajaman suhteen vai peräti makeanveden varastona, kuten joissakin rannikkokaupungeissa? Korkeuseroakin näyttäisi olevan, mutta löytyykö voimalaa putousta hyödyntämään...
IMG_6895.jpg 03.08.2013 20:48 <Hartsa> Vähän joo pitäs harrastaa leikkaa niitä ja haravoi puuhia tuolla =D
IMG_2410.jpg 03.08.2013 20:47 <Hartsa> No kyllä ja suomalaista työtä vaasasta ABB =) Totuus mikä pitää paikkansa on hyvää ja halpaa kun ei oo keksittykään... Aina on jotain kestämätöntä.....
IMG_6904.jpg 03.08.2013 13:15 <Jouko> Siinä ehta halpis: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5906 :-)
IMG_6904.jpg 03.08.2013 10:06 <Oikeaa tietoa> Muuntajan valmistaja on ABB, valmistettu Vaasan tehtaalla. 25MVA teholtaan.
IMG_9782.JPG 03.08.2013 00:08 <Marko> http://www.siikkis.fi/etusivu/pitk%C3%A4kyntisten_yritykselle_nolo_loppu_6473712.html
IMG_5281.JPG 02.08.2013 17:56 <calm> Hmm, eikai Möykkyperältä tuonne ikinä tullut suoraa johtoa. Se kääntyi Kopsan länsipuolelta Ylipään ja Jokelan kautta tuonne Joukon 20.7. ihmettelemään kohtaan. Nyt johto on Ylipään ja Jokelan väliltä kaapeloitu ja Kopsan kohdalla kaapelointi näytti olevan hyvässä vauhdissa. Tämän kuvan johto oli haara siitä, lisätäänpäs tähän koordinaatitkin mukaan, kun näkyvät puuttuvan..
IMG_6925.jpg 02.08.2013 12:08 <M. Asentaja> Kalevassa 2.8.2013 Oulun Energian johtokunnan jäsen M. Viitanen kysyy "valuuko siirtoverkon omistus ulkomaille?" Hän tuo esille kuinka VF myi hyvällä voitolla verkon Elenialle jonka 90 prosenttisesti omistavat amerikkalaiset ja englantilaiset sijoittajat. Elenia on julkisesti ilmaissut kiinnostuksensa laajentaa energiaomistuksian Suomessa
IMG_5281.JPG 02.08.2013 11:35 <M. Asentaja> Erotinasemahan on alunpein RS:n rakentama, siihen tuli 2x20kV Kummatista avolinjana. Toinen jatkui Pattijoelle (ennen Pattijärven rakentamista), toinen Saloisiin ja edelleen Pyhäjoen suuntaan. Möykkyperältä (Kopsa) tuli myöskin 20kV avojohto tälle asemalle.
Mutta kuten sanottu Pattijärvi sekä Junnilanmäki ovat muuttaneet näitä kuvioita.
IMG_5281.JPG 02.08.2013 10:26 <calm> Olisiko siis alunperin Kummatin sähköasemalta tuleva tuplalinja sitten ollut 20 kV. Olisihan se varmaan loogisempaa niinpäin, kun sieltä kuitenkin johonkin on pitänyt se 20 kV johtaa.
IMG_6913.jpg 02.08.2013 10:19 <calm> Samaisessa dokumentissa kuva 7 sivulla 24 kuvaa yleisimmin Suomen jakeluverkoissa olevaa tilannetta.
IMG_6913.jpg 02.08.2013 02:17 <Jarmo Puntanen> "Kompensoidussa jakeluverkossa on yhteen tai useampaan muuntajan tähtipisteeseen
kytketty kompensointikuristin kuvan 6 mukaisesti. Ajatuksena on, että kuristimen
induktiivinen reaktanssi asetetaan siten, että se kompensoi jakeluverkon
maakapasitanssien tuottaman kapasitiivisen loisvirran osittain tai kokonaan. Tällä
tavalla saadaan maasulkuvirta pieneksi, koska induktiivinen ja kapasitiivinen virta
ovat keskenään vastakkaissuuntaisia. Maasulun seurauksena syntynyt valokaari ei
kykene palamaan kovin pitkään pienen maasulkuvirran takia ja tästä johtuen valokaari
sammuu. Tästä tulevat nimitykset sammutettu verkko ja sammutuskuristin,
joita myös yleisesti käytetään. Pienivirtaiset valokaaret saattavat sammua ilman
sammutuskuristintakin. Sammutuskuristin pienentää myös maasulkuvirran suuruutta
pysyvissä maasuluissa. Tämä mahdollistaa verkon tilapäisen käytön maasulun
aikana."

http://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/16790/Isomaki_Rami.pdf?sequence=1
IMG_6913.jpg 01.08.2013 21:54 <Hartsa> Kuivaimet näyttää aika uusituilta hyvät rakeet on "tuvassa" =)
IMG_6913.jpg 01.08.2013 17:38 <Late> Sammutus liittyy maata vasten olevien oikosulkujen (maasulkujen) hallintaan. Sammutuslaitteisto on käytännössä kela, joka kytketään päämuuntajan tähtipisteen ja maan väliin. Sen tarkoitus on pienentää vikavirrat hyväksyttävälle tasolle.
IMG_6925.jpg 01.08.2013 17:28 <Late> Fortumhan pyrkii eroon koko verkostaan ennen pitkää. Jokohan on potentiaalisia ja/tai halukkaita ostajia löytynyt?
IMG_5281.JPG 01.08.2013 16:51 <STP> Kävin tuon calm:n mainitseman viimeisen hässäkän katsomassa taas kertaalleen koiran kanssa :-). Paikassa ei ole muuntoa olleenkaan, vain seitsemän kuormaerotinta(?).
Luoteesta tuleva tuplalinja (Junnilanmäen sähköasemalta) on purettu pois ja tilalle on laitettu maakaapeli (muistaakseni viime kesänä jo.)
Pohjoisen/koillisen suuntaan lähtevään kaapeliin oli erottimet auki. Länteen erottimet kiinni. Kaakkoon erottimet kiinni. Lounaaseen erottimet kiinni.
Arvaus on että pohjoinen/koillinen on varasyöttö tälle paikalle ja oli nyt tosiaan irti.

38502 - 38551 / 47847
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017