![]() |
27.05.2014 18:13 <Jouko> Täällä Savon Voiman alueella näkee myös edelleen sekä Joroisillakin. Joskus kaikki lähdöt olleet avojohtoina, vaikka edempää olisi jo AMKAksi päivitetty... |
|
26.05.2014 23:03 <Mikko Koho> 48V paitsi soittojännite taisi olla 60-70V luokkaa. Ja automaattipuhelimissahan jäynä oli laittaa sopivasti mitoitettu konkka puhelinpiuhaan sarjaan ja sen rinnalle sopiva vastus. Puhelin soi, toinen vastaa, puhelu katkeaa parin minuutin päästä. Uusintakokeilu, soitto tulee läpi mutta puhelu ei. Muutaman minuutin päästä konkka on purkautunut vastuksen kautta, homma pelaa. Taas pari minuuttia, sama toistuu. Jossain firmassa olivat lukeman mukaan aikoinaan tehneet tuon ja jekun tekijät olivat paljastaneet jäynän siinä vaiheessa kun firman keskus meni purkuun. Asentajilla oli ollut hauskaa. |
|
26.05.2014 21:17 <Hartsa> On aika paljon tilaajalinjoja tuossa pylväässä......hienoa että on säilytetty. Jännite näissä taisi olla 48V |
|
26.05.2014 20:08 <Tuomo Y> Ao. linja löytyy Mainuantie 912-1020 välillä |
|
26.05.2014 18:50 <Late> Jos muistan oikein, niin sijaitsee joissain Mainuan eteläpuolella |
|
26.05.2014 16:37 <joku> Saisko tämän kuvauspaikan koordinaatit? |
|
25.05.2014 22:15 <kpx8> Missäköhän vaiheessa lopetettiin nuo amkan asentamiset eristimille? Ainakin yhdessä 80-luvun alun amka-linjassa on tuollaiset ruskeat rullaeristimet. |
|
24.05.2014 21:02
<Make>
Ovissa lukee vasemmalta alkaen: Muuntaja; Muunt. erotin, SJ-sul 3x25A; M62; ja päädyssä: SJ- erottimien ohjaus, SJ-kennojen keskuslukitus. Joissakin kopeissa on myös "kattopuutarha", ei ole turhan usein puhdistettu... |
|
24.05.2014 21:00 <calm> Jaa, siellä tuommoinenkin pyörittely on menossa. Joku vuosi sitten piirtelin tuommoisen kuvan, kun alueen järjestelyt kovin ihmetyttivät: http://calm.iki.fi/oulu_sahkoverkko . Mitenhän nyt sitten jatkossa Oulunsuun ja Maikkulan Nesteen välillä, jääkö tuplalinjan puolikas vaan kylmilleen? Kts. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/3215 |
|
24.05.2014 20:48 <Make> Vähän epäilinkin, että se olisi tuollainen johtimen eristin. |
|
24.05.2014 20:12 <Make> Ainakin toisella puolella on myös ovi. Tällä tiellä kun oli putkiremontti, sen oven luota oli vedetty johto työmaakeskukselle. |
|
24.05.2014 14:33 <Jouko> Rukan suunnalla entisessä 45 kV linjassa tuntuivat olevan kovin suosittuja, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6889 |
|
24.05.2014 14:20 <muhentaja> Tämä linja oli purettu 23.5. aamulla havaittuna Oulunsuun sähköasemalta jokivarteen saakka. Purku liittyy Poikkimaantien sillan johtojärjestelyihin, ks. http://tinyurl.com/okk7xj8 Uudelle johtolinjaukselle oli myös raivattu aukkoja metsiin. |
|
24.05.2014 00:28 <Hartsa> Olisiko tuossa myös SF-kytkinkojeisto sisällä? PJ-puoli toisella puolen sitten SJ-muuntajineen. |
|
24.05.2014 00:25 <Hartsa> Jossakin näin että siinä keskikäytävällä oli muuntajan öljyn tarkistus toteutettu peilillä ikkunasta näki suurjännitepuolelle. |
|
23.05.2014 23:28 <J.P> Joo kuvan päätyoven takaa löytyy vivut molemmille puolille erikseen joista kääntää ja sitten sivuovia saa -tai joo pitäisi saada nostettua niin että pääsevät aukeamaan. |
|
23.05.2014 22:01 <Hartsa > Aikas erikoinen...Onkose ihan tehty tuotavarten ?? Vihreet erkut on normia....kiva kun hajoaa.... |
|
23.05.2014 21:59 <Hartsa > Avaa luukkuja niin löydät yllätyksiä =D Olikohan tässä jo se "keskuslukitus" aukeaa tai ei lukot jumissa ja muuta mukavaa.. |
|
23.05.2014 19:41 <J.P> Ettei olis joku MELO. |
|
23.05.2014 19:37 <J.P> Vetoeristimen lautanen, joskus noita näkee käytetyn. |
![]() |
23.05.2014 16:36 <Jouko> Vrt. https://www.google.fi/maps/@62.109852,27.633868,3a,75y,293.04h,102.6t/data=!3m4!1e1!3m2!1s0VD36KDfhuDvnpkD2Bnngg!2e0?hl=fi |
![]() |
23.05.2014 16:33
<Jouko>
Samat pylväät bongattu Virtasalmentiellä, yhäpä oli linja entisellään. Katunäkymässä myös parit muut kuvat paikalta. https://www.google.fi/maps/@62.105528,27.659509,3a,75y,147.81h,102.43t/data=!3m4!1e1!3m2!1sTebA77aOcKvhRxHj0rjsrA!2e0?hl=fi |
![]() |
23.05.2014 10:27
<Mikko Koho>
Sainpahan vihdoin, lähes vuoden jälkeen, voitettua atk-ongelmat ja kutosen ja nelosen startti tuli jokseenkin katsottavaan muotoon. Kaikki mielenkiintoinen tapahtuu yleensä silloin kun kukaan täysijärkinen ei ole paikalla, niin myös seuraavana aamuna kun kutonen ei startannut ja joutuivat avaamaan luukkua vähäksi aikaa. Viereisestä hotellista tuli ihminen ihmettelemään juoksutusta kun missään ei ollut mainintaa että luukkuja voitaisiin käyttää myös ko. tarkoitukseen. Kuvattu käsivaralla kännykällä, siitä tärinä ja en jaksanut enää perehtyä tärinänvaimennuksen saloihin. https://www.dropbox.com/s/inysbttx4mqvdbq/voimala_2M.mp4 |
|
23.05.2014 09:41 <Ilkka> Ehkäpä Strömberg MELK HG. Varsinainen palapeli, melko syvältä... |
![]() |
22.05.2014 22:48 <Hartsa> koko laitoksen teho |
![]() |
22.05.2014 21:59 <Mikko Koho> Kattila- vai generaattoritehona? Olin lukevinani kattilatehoksi tuon ja sähkötehoksi 17,8MW mikä olisi aika lähelle sitä nyrkkisääntöä että sähköteho on n.1/3 laitoksen polttoainetehosta.. |
![]() |
22.05.2014 15:06 <Hartsa> Laitoksen teho on 66 Mw |
|
21.05.2014 22:42 <Jouko> Niin näköjään, kuitenkin kolmen eri kokoisia heijastinkupuja pienintä lukuunottamatta. Alumiinirungoilla tarkoitin noita valaisinvarsia.. Varkaudessa havaittu. |
|
21.05.2014 21:32 <Make> Isolla sekä keskikokoisella kuvulla?? Tarkoitatko ehkä eri tehoisilla lampuilla olevia versioita? |
![]() |
21.05.2014 03:12 <Mikko Koho> Voisi hyvinkin olla, en tiedä paljonko omakäyttötehoa lämpövoimala tarvitsee suhteessa generaattoritehoon mutta kuitenkin merkittävästi enemmän kuin esim. vesivoimala. Toisaalta tuntuisi silti aika järeälle omakäyttömuuntajalle.. |
|
20.05.2014 23:20 <Jouko> Vastaavia SLO HKB ysejä näin hiljattain yhdellä romulavalla, alumiinirunkoisia isolla sekä keskikoisella kuvulla. |
![]() |
20.05.2014 16:15 <Jouko> Olisiko silkka generaattorimuuntaja, 6...10 kV -> 20 kV. |
![]() |
20.05.2014 13:51
<Jari Jalonen>
Juu. Kyseessä on tosiaankin Vapon Forssan Kiimassuon yksikkö, joka on kuulunut aiemmin Forssan energialle. Paikka siis on itsessään tuttu ja ihan mielenkiintoinen laitos. Olisi mielenkiintoista kuulla mitä tämä muuntaja tekee käytännössä. Ilmeisesti muuntaja on melko tehokas. Pitäisi olla tarkempi kuva tuosta kilvestä mikäli tarkempia tehotietoja pitäisi onkia. |
![]() |
20.05.2014 08:27 <Jouko> Varistaipaleelle/Palokin johtohaaran asti on uudet 110 kV teräsportaalit jo pystytetty Viinijärveltä katsoen. |
|
20.05.2014 03:36
<Mikko Koho>
Nyt sitten uudenvuodenyön koskinäytös on ilmeisesti saatu päätökseen. Ikävä tapaus mutta omaisten kannalta on erittäin hyvä että vainaja löytyi, http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2014/05/19/Vuoksesta+l%C3%B6ydettiin+kuollut+henkil%C3%B6/2014517391344/16 |
![]() |
19.05.2014 20:17 <Hartsa> Lollipop huuhaassa =D Kohtahan se linja on historiaa..muuttuu puu pylväät teräksiseen ja poistuvat maisemasta Käsämässä on jo poistunut samoin Välikankaalla. |
![]() |
19.05.2014 18:49 <J> Siitä voisi HUU-HAAn saadakin jos Huutokoskelta lähtevä 110 kV "lollipop-johto" ohittaisi kokonaan Varkauden. |
![]() |
19.05.2014 18:46 <Jouko> Heinäveeltä löytyvä johto-osuus; HAA-HEI (Haapalahti-Heinävesi) |
![]() |
19.05.2014 18:34 <Jii> Ks. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7515 |
![]() |
19.05.2014 18:24 <Hartsa> Uskoisin kyllä että tehdastekoisia koneita ovat lentokonemoottorista on kummiskin aika modaaminen sähkökoneeksi... |
![]() |
19.05.2014 17:57
<Mikko Koho>
Onkohan noissa myllyissä ihan tehtaalta tulleet koneet vai sellaiset jotka on ensin ajettu lentokoneen siiven alla ja sitten "korjattu nollatunneille", modifioitu ja laitettu eläkepäiviksi turvaamaan sähkönsiirtoa? Tuo tarina jaksaa edelleen hämmästyttää vaikka on sinänsä looginen ja täysin mahdollinen.. http://goo.gl/8RWTOC |
![]() |
19.05.2014 17:51 <Mikko Koho> Ei sitten kukaan oo keksiny laittaa naapuriasemaa sellaiseen paikkaan että saataisiin aikaan johto-osuus "HUU-HAA".. |
![]() |
19.05.2014 06:22 <Jouko> Jälkimmäinen oli knoppi, jonka vastaus lienee Huutokoski. Jostain luin että ~110 kV jännitetasolla johtolyhenteet ovat kolmikirjaimisia ja 220-400 kV:lla kaksikirjaimisia.. |
|
19.05.2014 05:44 <tolppa-apina> HQL 125W |
![]() |
18.05.2014 20:36 <calm> Työnantajan työnantaja oli sanonut soosoo. |
|
18.05.2014 20:34 <Hartsa> Okei...... |
|
18.05.2014 17:33 <Make> Kyllä, väri kertoo lampputyypin ja muoto tehon. Jokunen vuosi sitten noita tarroja ilmestyi kaikkialle. |
|
18.05.2014 17:24
<Make>
Ei siinä lapussa mitään numeroa liene, lappuja on joka toisessa pylväässä. Se varmaan tarkoittaa, että tämä lamppu sammuu keskiyöksi. Kierretyt johtimet ovat myös yleisiä, onkohan ihan työmaalla tehty? |
![]() |
18.05.2014 15:12
<calm>
RAU lie Rauthovi, kuvasta ei kyllä minkäänlaista asemaa näy.. Pieksämäelle kääntyvä linja lähtenyt joskus erottimen kautta pohjoiseen jatkavasta linjasta? http://goo.gl/bt5TKp HHU Huhtimäki kymmenisen kilometriä RAUsta pohjoiseen. HUUta en kyllä sitten keksi, joku lisännyt HUhun ylimääräisen U:n? |
![]() |
18.05.2014 14:43 <Jouko> Tietäneekö ken mitä johto-osuuksia seuraavat lyhenteet tarkoittavat; HUU, HHU & RAU..? Näitä näkyy ivon:n opastetoteemeissa noilla main.. |
© Janne Määttä 2004-2017