![]() |
15.07.2014 22:20 <Jouko> Ehkä ABB:n? |
![]() |
15.07.2014 22:19 <Jouko> Varmaan ollut hankala työkohde tuo vaijereiden varassa killuva pääteorsi, montaa taljaa saatu yhtäaikaa käyttää oikean kiristysmomentin saavuttamiseen. Ei sinänsä mitenkään harvinainen ratkaisu, kyllä muillakin mm. Kemijoen laitoksilla nähty vastaavanlainen patentti rakennettaessa kytkinkenttää eri tasoon tilan säästämiseksi. |
![]() |
13.07.2014 23:05
<Mikko Koho>
15MWh on viimeisin tieto energiahukasta kun maksimivirtaama on 500m3/s. Aikoinaan, muutaman vuoden, tunnisti että joku tietty jamppa istuu valvomossa, hänellä kun oli aina tapana laittaa kaikki päälle yhtäaikaa. Muuten oli kuulemma tapa että kun ekan luukun käskee ylös niin odottaa hetken ennen toista. Silloin moottoreiden käynnistyspiikit ja sitten ne, kun löysät on pois ja valssin ylösnosto alkaa ja kuorma nousee, eivät osu samaan hetkeen ja virtapiikit kuormita sähkönsyöttöjä niin paljoa. Nykyisin ohjaus on kuulemma automaattiohjelmalla, molemmalla luukulla oma ohjelma joka ajaa 6min auki, pitää 6min ylhäällä ja ajaa lopulta kiinni, sekin vie 6min. Ko. ohjelma on sitten käsikäytöllä eli Imatralta ilmoitetaan Espoon valvomoon että kaikki ok, voi avata. Ohjelma vain lisää turvallisuutta kun inhimillinen virhe tai tietoliikennekatko ei jätä luukkuja ylös. Viiveistä on vaikea sanoa kun käsittääkseni Espoo-Imatra-väli on sateliittilinkillä, siitä tulee vaihteleva viive kun valvomo antaa käskyn ja se saavuttaa Imatran. Ja mitä tuohon väenpaljouteen tulee, tuolta rannalta lähti tästä kesästä alkaen yksi tasanne pois ja se rajoittaa aika paljon niitä kaidemetrejä jotka on käytössä. Syy oli viime uudenvuodenyön ikävät tapahtumat, voimayhtiö käski yhden tasanteen käyttökieltoon kun henkilö meni tarkoituksella kaiteen yli ja hukkui. |
![]() |
13.07.2014 16:15
<Hartsa>
voi ollakkin en ole lippua lappua kotelon valmistajasta löytänyt..... |
|
13.07.2014 16:14 <Hartsa> Ai :) No näytti pelittävän |
![]() |
13.07.2014 16:13 <Hartsa> Tuttu "koneikko hälyytin äääni " Jokunen kuutio hurahtaa vettä =D Hyvin toinen valssi lähtee vähän aikaisemmin kuin toinen..olisiko viiveellä tuossa asiaa...Aika tasan varmaan pystyisi nostamaan käsikäytöllä paikanpäältä käsin patotornilta?? |
![]() |
13.07.2014 09:44 <Jouko> Asealaisittain tuttu peltipotta mutta tuo lasiosa sisäpuolella.. Liekö ollut aikanaan joku välimalli lasisista keraamisiin ylijännitesuojiin tms. |
![]() |
13.07.2014 09:38 <Jouko> Onpahan porukkaa! |
|
12.07.2014 22:24
<Mikko Koho>
Nyt sitten tuolla onkin vastaavanlainen mutta isomman mittakaavan homma menossa: https://www.youtube.com/watch?v=_65mXQ-GNVM |
![]() |
12.07.2014 21:08
<Mikko Koho>
Nyt on sitten Youtubeenkin näemmä ilmestynyt ensimmäiset videot siitä miltä pato nykyisin, auetessaan, näyttää ja kuulostaa. Nuo pillit on senkin takia tuossa padossa että jos tulee äkillinen tarve juoksuttaa ja joku ei ole tajunnut aidoissa olevia kieltokylttejä ja on uomassa niin on ehkees jotain mahdollisuuksia lähteä pois. https://www.youtube.com/watch?v=_XRspSXUO2w |
![]() |
10.07.2014 20:56 <Make> Vähän näyttää joltain valaisimen kuvulta, paikka vain on kovin erikoinen... |
|
08.07.2014 21:36
<Make>
Samaa valaisinta on myös Hellux- nimellä? Sivu 7, jos tuo toimii... http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0CDsQFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.lahti.fi%2Fwww%2Fimages.nsf%2Ffiles%2F75E21E07D6D5B4C4C2257B48003B438E%2F%24file%2FValaistuksenyleissuunnitelma_selostus.pdf&ei=CjS8U-mHEqe_ygPG64DoDA&usg=AFQjCNGqdp1FO4MecjTqSWNf8xLs4jzEig&bvm=bv.70138588,d.bGQ |
![]() |
08.07.2014 18:09 <Ricu P.> Harvinaisemmat valaisimet. Oiskohan BBT:n valmistamat. |
![]() |
08.07.2014 17:54 <Ricu P.> Arsa Salon kotelossa:) |
|
08.07.2014 16:51 <Ricu P.> Tämä on kiinalainen mittari:p |
|
08.07.2014 16:48 <Ricu P.> Sähkö-Lahti Oy:n Varasulakekaappi:) |
|
07.07.2014 20:35
<Make>
Yläpuolelta mustia versioitakin täällä on ollut joskus, ja vanhassa sisustusoppaassa on kuva valo päällä yläpuolelta kellertävästä mallista. Tuo kartionmuotoinen lienee samaa sarjaa, niitä löytyykin vielä: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=1128&pos=31&pid=32018 Tuosta taisi olla vielä joku kulmikkaampi malli, niitä ei ole enää näkynyt. |
![]() |
07.07.2014 16:19 <Make> Ei yllätä, että uusi ja hieno ei oikein pelaa, vaikka hinta ja käyttökohde olisi mikä hyvänsä. |
|
07.07.2014 00:53 <Ricu P.> Tuo oli joskus aikoinaan tosi yleinen valaisinmalli, melkein jokaisen -60-70 luvun kerrostalon pihassa oli noita. Kupu on tehty kahdesta puolikkaasta ja on olemassa tämän lisäksi vielä 2 muuta mallia. Toisessa on yläpuoli mustaa muovia ja toisessa on läpinäkyvä kupu. |
|
06.07.2014 21:16 <Hartsa> Juu ja puolet valosta menee taivaisiin.... Miusta ihan joutavan mallinen UFO valaisin =D Meilläkin on talonpihassa tuota mallia ja sitä on ollut saatavissa vielä -92 oisko ollut SLO tuotteissa vielä.... |
![]() |
06.07.2014 20:03 <Make> Valaisin lienee Idman/SLO 8153. |
|
06.07.2014 19:50 <Make> Ainakin sitä vaijeriin asennettavaa mallia sanotaan Y-valaisimeksi. |
|
06.07.2014 19:27 <Make> Valaisin on nimeltään SLO HKB 4, jos se on 125 wattisella lampulla. |
![]() |
05.07.2014 21:18 <Jouko> Pikemminkin virrallisena, huonommin nuo yläkerran erottimet virran katkaisevat kuin tämä. |
![]() |
05.07.2014 20:30 <Mikko Koho> Dodi, pilli oli pitänyt vaihtaa uuteen mutta ainakin tänään uoma kuulosti olevan melkoisen hyvin katettu noilla hälyttimillä, alajuoksusta ei ole tietoa. Toinen asia sitten on se, että kun siellä alkaa olla kieltokylttiä samaan malliin kuin Roope Ankan rahasäiliön ympärillä, niin silti ne eivät mene osalle jakeluun. |
|
05.07.2014 13:22 <Hartsa> Ja joissakin vanhoissa kaarihalleissa on ollut tälläisiä valoja katossa |
|
05.07.2014 10:39 <Katavisto> Eikös se elektrodilenkki lähde mereen ihan samasta paikasta kuin se DC-kaapelikin? Pyhärannan Rihtniemeistä. |
![]() |
05.07.2014 10:27 <Jussi> Erotinta ei saa ohjata jännitteisenä. Ei kestä valokaarta, eikä kontaksitkohdat juuri kipinöintiäkään. Tämä opetettiin jo ammattikoulussa 1971. |
![]() |
05.07.2014 10:24 <Tutka-Timo> Mitattavaan johtoon asennetaan virtamuuntaja, esim 300/5. Mittarissa on asteikko 0-300A.Tämä tarkoittaa, että 300A virralla mittarissa on täysinäyttämä. Idea on tietenkin siinä, että sama mittari käy mihin vain pelkkää asteikkoa muuttamalla. |
![]() |
05.07.2014 00:20 <Ari> Osan nimi on väliside. |
|
04.07.2014 22:28 <Make> Tästä on ollut myös elohopealamppuversio, jota on käytetty ainakin jääkiekkokaukaloissa. Siinä on toinen vaijeri tuossa yläpuolella ja kuristinkotelo on siinä välissä. |
|
04.07.2014 22:21 <Make> Näyttää olevan Selcastin mallistoa. |
|
04.07.2014 22:16 <Make> Tästäkin linjasta löytyi vuosinaula. Se väittää vuodeksi 1954, ylijännitesuojat taitavat olla myöhemmin lisätyt. |
![]() |
04.07.2014 21:30 <Jouko> Linkin kautta löytynee jotain keskustelua aiheesta, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/4350 |
![]() |
04.07.2014 19:40 <kpx8> Millä nimellä Suomessa noita kolmion mallisia pidikkeitä noissa johdoissa kutsutaan? Youtubessa on videoita, joissa noita vaihdetaan helikopterista käsin linja jännitteisenä. Hurjimmissa videoissa linjan päälle lasketaan "spacer cart", johon asentaja menee kyytiin ja liikkuu johdon päällä vaihtaen noita pidikkeitä. Suomessa tuota hommaa ei ilmeisesti harrasteta. https://www.youtube.com/watch?v=9Lbmis-VUW0 |
|
03.07.2014 22:31
<Jouko>
Vastaavia asennuksia jossa AMKAt lähtevät muuntajakannen tasolta tai yläpuolelta näkee aina silloin tällöin, mm. muuntaja huomattavasti alempana pj-lähtöihin nähden. Ricu voisi tähän kertoa tarkemman kuvauspaikan/kadunnimen tai laittaa linkin googlen katunäkymään. |
|
03.07.2014 18:04
<M. Asentaja>
Onko vieressä kulkevan tien takia jouduttu viemään AMKAt noin ylös, lähes sj-puolen sekaan? Pj-johdoille pääsy edellyttää keskeytystä myös SAMKAan vai SAXKAko lienee? |
|
03.07.2014 16:33 <Jouko> Joku voisi kertoa tästä joitakin varoittavia esimerkkejä mihin P.Ylväs viittanee. |
![]() |
02.07.2014 21:27 <Make> Näyttää olevan Sähkövaruste OY:n keskus. |
|
02.07.2014 21:06 <Make> Linja on vuodelta 1958, kuvan etummaisesta pylväästä löytyi vuosinaula. |
![]() |
02.07.2014 17:57 <Jouko> Sinällään mielenkiintoista että 1990-luvulla rakennetulle asemalle on tuollainen keinovikuri laitettu. Lieneekö ollut Poikolan entisellä sähkökentällä tuo ja sieltä sitten siirretty tähän.. Poikolan sähköasema sijaitsi aiemmin jossain nykyisen viitostien risteysalueen kupeessa, joka sittemmin korvautui tällä Vehmaan asemalla läheisen eritasoliittymän rakennustöiden takia. |
![]() |
30.06.2014 22:11 <qwerty> Pirun ennakoiva teksti... Tarkoitin Pfistererin ketjut |
![]() |
30.06.2014 22:10 <qwerty> Taitaa olla poistettiin komposiittiketjuja? Kipinäsarvet näköjään i-kannatusketjussa vaan toisella puolella. |
|
30.06.2014 16:10 <Jouko> Tämä erotin lienee nimeltään Nikkarila, kaiketi läheisen metsäopiston mukaan, HU-NKR johto-osuudella. |
|
29.06.2014 11:34 <Hartsa> 5 Pv kesäuutahan oli koko pks aluetta koskeva jännitekatko Klo 22 ja 01,15 Räppäsi jonkun verran paikkoja kytkentöjen ajaksi irroitettiin Jns johto auki 2 minuutiksi. |
![]() |
29.06.2014 11:29 <Hartsa> Kyllä näin =D Pamilohan kiertää Enossa kaltimon voimalaitoksen kautta ja menee sitten Pamiloon. Kesällä -12 tekivät maadoitusmittauksia tuolla johtoosuudella tuli mukana oltua. |
![]() |
29.06.2014 11:26 <Hartsa> Välikankaan sähköasemalta Joensuun suuntaan on osa poppelia kanssa laitettu uusiksi olleen jo valmiina 2kk |
![]() |
29.06.2014 11:25 <Hartsa> Juu ei näköjään kaikkia vaihdeta...olisiko katsottu "huonoimmat" poppelit uusiksi |
|
29.06.2014 10:02 <Jouko> Nyt on nämäkin pylväät purettu ja uudet jo pystytetty Varkauden ja Kinnarin sähköasemien välillä. |
![]() |
29.06.2014 09:59 <Jouko> Kyseessä lienee yksittäispylväs esim. tieristeilyn takia. Puuportaalipylvääthän ovat vaihdon alla, ei kaiketi nämä teräspoppelit. |
© Janne Määttä 2004-2017