![]() |
25.01.2015 22:18 <Mikko Koho> Meil oli amiksessa elohopealampussa poltin mikä oli jo tehtaalla tehty demoversioksi mistä näki että miten se toimii. Pojat sitten kerran keksi laittaa sen "CSI-valoksi" osoittamaan ATK-huoneen ovelle päin että onko sisääntulija käväissyt jossain vaiheessa kädellä. Kukaan ei ainakaan jäänyt kiinni.. |
![]() |
25.01.2015 22:15
<Mikko Koho>
"Voiks tän laturin ottaa jo pois päältä"? https://www.youtube.com/watch?v=Dw1YIIOfmeM |
![]() |
25.01.2015 15:15 <Jouko> Koskensaaren voimalan kuvassa asiaa Kaihuan putkituksista, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6522 |
![]() |
25.01.2015 11:06 <calm> Kyllähän nämä suomiversiotkin taitavat hyvin pitkälti tuota kuvaa vastata. Esimerkiksi tässä kuvassahan ei näy varsinaista konkkapankkia lainkaan, vaan vain noita muita osia. |
![]() |
25.01.2015 11:02
<calm>
Yhteys on purettu 2000-luvun alussa, kun Pirttikosken sähköasemalla uusittiin 220/110 kV:n puolta edellisen kerran (lehtitietojen mukaan Caruna on lisännyt sinne viime kesänä toisen 220/110 kV:n muuntajan ja Fingrid lisää toisen 400/220 kV:n muuntajan ensi kesänä). Historiallisista syistä johtuen Jumiskon sähkö vietiin verkkoon Isohaaran voimalaitoksen kautta 180 km linjalla, molemmat kun olivat PVOn voimalaitoksia. IVOn Pirttikoski valmistui vasta kolme vuotta myöhemmin ja sitten meni vielä 50 vuotta ennen kuin Jumiskon verkkoliitäntäpiste saatiin Pirttikoskelle uusitulla 40 km linjalla. Nähtävästi Pirttikoskelle on rakennettu 220/110 kV:n muunto vasta 1970-luvun alussa, ja samoihin aikoihin on valmistunut Taivalkosken voimalaitos, jolloin Jumiskon johto on länsipäästään lyhentynyt parikymmentä kilometriä. Oletettavasti Jumiskon johtoa ei käännetty Pirttikoskelle jo tuolloin vain siitä syystä, että yhteistä kantaverkkoa ei vielä ollut.. |
![]() |
25.01.2015 00:16 <Jouko> Kuvauspaikka: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Kuvauspaikka&srs=EPSG%3A3067&y=6845720&x=522099&lang=fi |
![]() |
24.01.2015 23:17 <Hartsa> milloinka lie tuo yhteys purettu ja miksi ?? |
![]() |
24.01.2015 20:29 <Jouko> Rengaskaivo lienee tuloputken hengitystie paineiskujen varalle. |
![]() |
24.01.2015 20:25 <Jouko> Alkaahan ikää olemaan yli 60 vuotta, joten uskottavasti alkaa pylväät tarvitsemaan jo jonkinmoisia kainalosauvoja pysyäkseen pystyssä vielä muutaman vuoden. Näin saadaan linja varmasti käytettyä loppuun ennen saneeraustoimenpiteitä. |
![]() |
24.01.2015 20:13 <Jouko> Ylijännitesuojia. Vastaavia on jossain muuallakin tullut havaittua, olisiko ollut peräti Asean.. |
|
24.01.2015 20:05 <Make> Käyttöohjeita ei taida olla olemassa... |
![]() |
24.01.2015 19:16 <muhentaja> Pikaisesti googlettamalla löytyi englanninkielinen sivu http://tinyurl.com/pjlazw9 jossa figure 3:sta selviää miten nuo katkaisijat ja erottimet on kytketty. Tuossa tosin on käsitelty pelkkää konkkapankkia monimutkaisempaa kokonaisuutta (lisänä tyristoriohjattu reaktori), mutta ohituskytkentä on käsittääkseni sama. Tässä kuvassa katkaisijat on figure 3:n "bypass circuit breaker"ia vastaavat komponentit. Konkkapankin irtikytkennässä käytettävää sekvenssiä en tarkemmin tunne, avataanko ohituskatkaisijat ennen linjaerottimia (virtahan kulkee silloin jo ohituserottimien kautta) vaiko vasta niiden jälkeen. |
|
24.01.2015 17:32 <calm> Joku bugi tuossa exif-tietojen perusteella käännettyjen kuvien käsittelyssä näkyy olevan. Pitää kääntää kuvat oikeasti oikeinpäin oleviksi ennen tänne lähetystä. Keikahduksen ohessa tiedostokoko näyttää kasvavan noin 30x liian isoksi.. |
![]() |
24.01.2015 17:26 <calm> Niinpäinhän nämä joo kai toimivat. Jossain oli näistä kondensaattoreista kytkentäkaaviokin, mutta missähän.. |
![]() |
24.01.2015 17:22 <muhentaja> Jos en ole väärin ymmärtänyt nämä ovat ohituskatkaisijat, jotka kiinni ajamalla kondensaattorien navat kytketään toisiinsa. Tämän jälkeen ohituserottimien kiinni- ja ennen kaikkea aukiajot onnistuvat ilman valokaarien roihuamista, koska kondensaattorien yli ei ole jännitettä ohituskatkaisijoiden ollessa kiinn. |
|
22.01.2015 22:47 <Koomikko> Tuosta alkuperäisestä kuvatekstistä hävisivät nuo koordinaatit johonkin. Tässä linkkiä paikalle http://goo.gl/maps/bIPC2 Tuossa linkin paikassa selän taakse jäävän puomin takana oli Yllikkä-Visulahti työmaan SELPOLin varasto. |
|
22.01.2015 22:39 <Koomikko> Tässä on kyllä samanlaiset orret ja eristimet kuin tuossa Laten veikkaamassa, nyt jo edesmenneessä linjassa. Tämä linja on kyllä ollut alusta lähtien 20 kV. Tarpeet lienevät kaivettu jostain varaston peränurkasta hyötykäyttöön tähän n 1,5 km.n pätkään. |
|
22.01.2015 22:16 <Koomikko> Miten tämä nyt näin keikahti. Sama paikka "kuuklen" silmin http://goo.gl/maps/CUCCy |
![]() |
22.01.2015 22:06 <Hartsa> oikein...... !! toivottavasti on sisältäkin niin |
|
22.01.2015 18:49 <Late> Veikkaisin, että kyseessä on 35 kV johdon Savitaipale-Kangasmäki-Kärki viimeisiä yhä pystyssä olevia jäänteitä |
![]() |
22.01.2015 18:13
<calm>
Eipä tuolta puolelta ole tullut tuon jälkeen ajettua, joten omaa havaintoa ei ole. Mutta pari viikkoa kuvan ottamisesta vanhoja linjoja oltiin purkamassa ja siellä meni sitten linjaa nurin enemmänkin kuin oli tarkoitus.. http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/sahkopylvaita-katkennut-saarelassa-alue-eristettiin-liikenteelta/638838/ Pyhäkosken johto oli tarkoitus vain siirtää asutuksen tieltä tuolta pohjoispäältään, eipä sille muita toimenpiteitä ole lähiaikojen suunnitelmissa näkynyt. |
![]() |
22.01.2015 12:43 <Jouko> Tämän tiilitornin kaksoisveli Uuden Pännäistentien varrella, https://goo.gl/maps/k15wR |
![]() |
22.01.2015 11:56 <Jouko> Nauttii eläkepäivistä suojelumääräyksen alaisena. :) |
![]() |
22.01.2015 02:06
<Hartsa>
Hienoa =D http://yle.fi/uutiset/moottorivanhus_jyrahti_kayntiin_jyllinkosken_sahkolaitosmuseolla/7258570 |
![]() |
22.01.2015 01:56
<Hartsa>
vieläokö on muuten enään tätä olemassa ? |
|
22.01.2015 00:36 <Jouko> Orrethan ovat melkein yhtä pitkiä kuin pylväätkin, jotka lienee kertaalleen vaihdettu rakennusvuoteen 1982 verraten. Eristimet ehkä hieman tavanomaista suurempia. Vanha 35 kV rakenne? |
|
22.01.2015 00:32 <Jouko> Ladon katto on notkollaan. |
|
22.01.2015 00:07
<Hartsa>
Tässä on samanmoinen mutta koukumallin eristimet on suoraan seinässä kiinni. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6104 |
![]() |
22.01.2015 00:00 <Hartsa> UHF puolta minäkin epäilisin..445.45000 Mhz |
|
21.01.2015 22:29 <Mikko Koho> Jotenkin nuo eristimet näyttävät kohtuu heppoisilta? |
|
21.01.2015 21:25 <kpx8> Tässä on varmaan 2 vaihetta ja nolla. Yleensä noissa on neljä johdinta. |
![]() |
21.01.2015 21:12 <Juho Kantola> Kärjessä oleva GP voisi olla VHF koon puolesta mutta noooh, mikä järki on kytkeä rinnan moinen määrä antsoja, ja vielä 1/4 ja 1/2 allonmitan antenneja, menee vaikiaksi eikä hyödy mitään. Uskon että kärjessä oleva on jokin omansa. Vois olla UHF puolelle kentän maataajuutta varten..? |
![]() |
21.01.2015 01:13
<Jouko>
Jokos tästä on vasemmalle uusi yhteys jo rakennettu entiseen 220 kV linjaan, kun kuvatekstissä hieman viitteitä siihen suuntaan? Pyhäkosken johtoa ei ilmeisesti sitten kokonaan puretakaan, vai oliko alunperinkin suunnitteilla vain Leväsuolta tänne asti olevan osuuden purku ja tästä käännös takaisin vanhalle linjalle Pyhäkosken suuntaan? |
![]() |
20.01.2015 14:27
<Hartsa>
tähän malliin.....http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7936 |
![]() |
20.01.2015 14:24 <Mikko Koho> Imatra 1974, Mansikkalan sähköasema. Vuoden käytössä olleella 110/20-muuntoasemalla kaatui päätepylväs 110kV rojujen päälle, syynä galvaaninen korroosio joka syntyi kun kahta eri metallia oli vastakkain. "Ilotulitus" oli kuuleman mukaan ollut ohiajajasta vähemmän miellyttävän näköistä.. |
|
20.01.2015 09:21 <calm> Hyvässä vaiheessa on ilmakuva napattu, kun asemalla vasta pääteportaali on pystyssä. Viime kesänä siellä jo oli enemmänkin kalustoa, joskin laajennusvaraa oli vieläkin jäänyt. |
![]() |
20.01.2015 00:09 <Hartsa> Aika tuuria ollut liekkö muuntajan alle menneet taikka sitten syöttökomeroon? |
![]() |
19.01.2015 22:59
<Jouko>
Vanha uutinen Kauhajoelta löytyi satunnaisella G:n kuvahaulla. On ehkä linkattu tänne jo aiemmin ja sittemmin 'kadonnut'. Toimittajan asiantuntemus ollut jälleen aivan omaa lukuaan. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288338032944.html Julkaistu: 8.5.2007 6:58 Pojat eivät tienneet muuntajakopin vaarasta 13-vuotias koulupoika loukkaantui vakavasti Kauhajoella onnettomuudessa, jossa 20000 kilowatin korkeajännitemuuntajassa ei ollut minkäänlaisia varoituskylttejä. Myös muuntajarakennuksen aaltopeltinen ulkokuori repsotti miten sattuu. Nuoriso viihtyy muuntajakopin nurkilla, eikä kaikilla välttämättä ole tietoa, mitä pieni punainen rakennus pitää sisällään. Paikka sijaitsee aivan kaupungin keskustassa kahden koulun läheisyydessä. Sunnuntai-iltana neljä poikaa päätti kurkistaa varastovajaa muistuttavan rakennuksen sisään. Kolme ahtautui sisään ja neljäs jäi ulkopuolelle. Kun kolmikko tunkeutui matalaan nurkkakoloon, muuntajassa räjähti ja rakennuksessa syntyi oranssinpunainen valokaari. Ensiksi sisään mennyt 15-vuotias poika selvisi vammoitta, mutta hän jäi loukkuun pahoin loukkaantuneen ja tajunsa menettäneen 13-vuotiaan taakse. Lähinnä aukkoa ollut 14-vuotias poika pystyi poistumaan muuntajasta omin voimin, vaikka saikin selkäänsä palovammoja. Pahiten loukkaantunutta hoidetaan Seinäjoen sairaalassa teho-osastolla. 13-vuotiaalla pojalla ei enää ole hengenvaaraa. - Hänen vammansa ovat niin kutsuttuja valokaarivammoja. Jos tästä selvitään, pojilla todellakin oli onnea matkassa, sanoo tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Hannu Haapala Kauhajoen poliisista. Haapala luokittelee kolmikon "tutustumisretken" lähinnä poikamaiseksi puuhaksi. - Vasta yhtä poikaa on kuultu. Pojat ovat uteliaita, ei tässä sen kummempaa ole taustalla. Muuntajan ulkokuori on ollut vähän irrallaan eikä hengenvaaralappuja ollut. Ilmeisesti pojat eivät tienneet, mitä rakennus pitää sisällään. |
![]() |
19.01.2015 22:51
<Jouko>
Lemin Sairalan kylillä vanha hieno puumuuntamo: https://goo.gl/maps/lqk7l |
![]() |
19.01.2015 22:20 <Jouko> Miksiköhän linjan viimeisen portaalipylvään haruksissa on eristimet? Maadoitettujahan nämä voimajohtojen harusköydet yleensä ovat. Jollain muullakin sähköasemalla olen havainnut saman, mutta ilman eristimien yli meneviä jomppauksia, jotka tuosta voisi hahmottaa. |
|
19.01.2015 22:05
<Jouko>
Pyhätunturikin on näköjään saanut oman sähköasemansa..: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=2000&text=Pyh%C3%A4n+uusi+s%C3%A4hk%C3%B6asema&srs=EPSG%3A3067&y=7435483&mode=orto&x=511596&lang=fi |
![]() |
19.01.2015 21:33
<Make>
Jossain ulkomailla oli kokeiltu 70 W sisäisen sytyttimen natikoita 80-wattisten elohopealamppujen kuristimien kanssa, ilmeisesti hyvin oli toiminut. Pallovalaisimia ja ufoja varmaan käytetään, vaikka tietämystäkin olisi, koska lienevät halvimpia. |
![]() |
19.01.2015 13:48 <Topiax> @RicuP: Kyllä, se on ABB:n muuntaja. Sama muuntaja toisesta kulmasta: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7938 |
![]() |
19.01.2015 11:38 <Topiax> Taitaapa olla itsekantavaa riippukierrekaapelia. |
![]() |
19.01.2015 11:12 <Topiax> En ilmoittanut. Poromiehet on nuita joskus suksisauvoillaan kopistelleet täällä päin. Nykyisin ei juuri kukaan taida enää suksilla liikkua. |
![]() |
19.01.2015 09:38
<Hartsa>
Tässä kanssa pato ja voimalaitos pääsyt kuviin...... https://www.youtube.com/watch?v=UnVCrb1JQEs |
![]() |
19.01.2015 01:22
<Marko>
Kyllä aina silloin tällöin näkee, että elohopeahöyrylamppuja on eksynyt suurpainenatriumvalaisimiin. Esimerkiksi erään maan suurimman kiinteistötekniikkafirman toimiston pihalla.Eräässä paikassa oli sisäisellä sytyttimellä varustettu 70 W suurpainenatrium eksynyt elohopeahöyrylamppuvalaisimeen. Valaistusasiantuntemus sähköalan tai lampunvaihtajien ammattilaisissa on monesti valitettavan vähäistä. Usein lamput ovat väärää värisävyä, valaisimet huonosti valittuja, valonheittimet on väärin suunnattu, valaistus on epätasainen tai hyötysuhteeltaan huono, ellipsilampuille suunniteltuihin katuvalaisimiin on laitettu kirkkaita putkilolamppuja yms. |
|
18.01.2015 20:57
<Make>
Uudemmat ei-kellastuvat ufot taitavat olla hankalia koottavia. Nimittäin monissa niistä kuvun puoliskot eivät ole kunnolla paikoillaan http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7663. Kellastuneet ovat yleensä kunnolla kiinni... Pallovaloissa onkin yllättävän paljon eroja. Ainakin Ornossa pallo on ilmeisesti ruuveilla kiinni. |
![]() |
18.01.2015 20:44 <Make> Eräässä uudehkossa taloyhtiössä on asennettu valon väristä päätellen elohopealamppu monimetallivalaisimeen. Näyttää kyllä toimivan... Edes kaikki sähköasentajat tuskin tuntevat noita lamppuja kovin hyvin. |
![]() |
18.01.2015 20:28 <Make> Ehkä näin juuri Frestan pienemmän mallin. Ainakin runko oli tuollainen teräväkulmainen, melkoisen pitkänomainen ja suht tasapaksu. Tuota sinistä kilpeä siinä ei tosin ollut ja vuosimalli oli -65. |
© Janne Määttä 2004-2017