![]() |
19.01.2015 21:33
<Make>
Jossain ulkomailla oli kokeiltu 70 W sisäisen sytyttimen natikoita 80-wattisten elohopealamppujen kuristimien kanssa, ilmeisesti hyvin oli toiminut. Pallovalaisimia ja ufoja varmaan käytetään, vaikka tietämystäkin olisi, koska lienevät halvimpia. |
![]() |
19.01.2015 13:48 <Topiax> @RicuP: Kyllä, se on ABB:n muuntaja. Sama muuntaja toisesta kulmasta: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7938 |
![]() |
19.01.2015 11:38 <Topiax> Taitaapa olla itsekantavaa riippukierrekaapelia. |
![]() |
19.01.2015 11:12 <Topiax> En ilmoittanut. Poromiehet on nuita joskus suksisauvoillaan kopistelleet täällä päin. Nykyisin ei juuri kukaan taida enää suksilla liikkua. |
![]() |
19.01.2015 09:38
<Hartsa>
Tässä kanssa pato ja voimalaitos pääsyt kuviin...... https://www.youtube.com/watch?v=UnVCrb1JQEs |
![]() |
19.01.2015 01:22
<Marko>
Kyllä aina silloin tällöin näkee, että elohopeahöyrylamppuja on eksynyt suurpainenatriumvalaisimiin. Esimerkiksi erään maan suurimman kiinteistötekniikkafirman toimiston pihalla.Eräässä paikassa oli sisäisellä sytyttimellä varustettu 70 W suurpainenatrium eksynyt elohopeahöyrylamppuvalaisimeen. Valaistusasiantuntemus sähköalan tai lampunvaihtajien ammattilaisissa on monesti valitettavan vähäistä. Usein lamput ovat väärää värisävyä, valaisimet huonosti valittuja, valonheittimet on väärin suunnattu, valaistus on epätasainen tai hyötysuhteeltaan huono, ellipsilampuille suunniteltuihin katuvalaisimiin on laitettu kirkkaita putkilolamppuja yms. |
|
18.01.2015 20:57
<Make>
Uudemmat ei-kellastuvat ufot taitavat olla hankalia koottavia. Nimittäin monissa niistä kuvun puoliskot eivät ole kunnolla paikoillaan http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7663. Kellastuneet ovat yleensä kunnolla kiinni... Pallovaloissa onkin yllättävän paljon eroja. Ainakin Ornossa pallo on ilmeisesti ruuveilla kiinni. |
![]() |
18.01.2015 20:44 <Make> Eräässä uudehkossa taloyhtiössä on asennettu valon väristä päätellen elohopealamppu monimetallivalaisimeen. Näyttää kyllä toimivan... Edes kaikki sähköasentajat tuskin tuntevat noita lamppuja kovin hyvin. |
![]() |
18.01.2015 20:28 <Make> Ehkä näin juuri Frestan pienemmän mallin. Ainakin runko oli tuollainen teräväkulmainen, melkoisen pitkänomainen ja suht tasapaksu. Tuota sinistä kilpeä siinä ei tosin ollut ja vuosimalli oli -65. |
![]() |
18.01.2015 19:31 <Hartsa > Varmaan topi ilmoittelin asiasta verkkoyhtiölle... ?? =D |
![]() |
18.01.2015 13:56 <Hartsa> Jees ! Veikkaisin että huipussa on joko VHF alueen taikka UHF radiopuhelinten tukiaseman anteeni. Kentän radiopuhelimia varten. |
![]() |
18.01.2015 02:13 <Juho Kantola> Kyllä, Kemi-Tornion lentoaseman ATIS lähetinmasto. kärjessä oleva pikku GP ei tietoa |
![]() |
18.01.2015 01:44 <Hartsa> Toki.....En täällä päin ole koskaan nähnyt että olisi edes käytetty. |
![]() |
17.01.2015 22:20
<Mikko Koho>
Tästä uutisesta näyttää tulleen paikoitellen aika paljonkin polemiikkia tuolla pohjoisen suunnalla.. http://yle.fi/uutiset/kemijoki-yhtion_valvomotoiminta_siirtyy_fortumille/7595340 Lisääkö valvomotoiminnan siirto Fortumin valtaa päättää Kemijoki Oy:n sähköntuotannosta? Entä miten siirto Fortumille vaikuttaa sähkömarkkinoihin? ... Kilpailuilla markkinoilla, kuten Pohjoismaissa, sähkön hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Lyhyellä aikavälillä sähkön hintaan pohjoismaisilla markkinoilla vaikuttavia tekijöitä ovat vesitilanne, lämpötila, hiilidioksidin päästöoikeuksien hinnat, polttoaineiden hinta sekä sähkön vienti- ja tuontitilanne. Yksittäiset toimijat eivät siis aseta sähkön hintaa. Kemijoki Oy:n sähköntuotannon osuus on vähäinen pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla. Tämä on todettu tekemässämme kilpailuoikeudellisessa itsearviossa. http://kemijoki-oy.mailpv.net/a/s/46000176-7888c4ce9e4e3ec38b24a8ba042d9212/631933 Em. oli Fortumin kanta, kuitenkin samalla Kilpailu- ja kuluttajavirasto on kiinnostunut ko. operaatiosta.. |
![]() |
17.01.2015 21:46
<Mikko Herpman>
Niin, nykyään säästetään niin ankarasti.. Mutta siitä syntyy noita säästökustannuksia, niitä ei yleensä sitten mainita kovin isosti... Oman firman työvoima tekisi näitä ennakoiviakin asioita ja ylläpitoa siten ettei katastrooffi iske päälle. Oma väki kun tuppaa tietämään vuosien kokemuksella takaraivossa, missä pitää suorittaa seuraavaa raivausta ettei pääse liian pitkäksi.. Nythän myös on alettu kaataa ratojen varsilta pois ylipitkiksi päästettyjä puita. Joku on varmaan saanut excelissä laskettua, että tulee halvemmaksi kaataa liiat puut pois, kuin korjata rataa/ajolankoja jokaisen myrskyn tai lumisateen jälkeen. Kas kummaa.. |
|
17.01.2015 14:19 <calm> 2011 vielä ainakin näyttää olleen: http://goo.gl/kL1S5u |
![]() |
17.01.2015 13:56 <muhentaja> Ainakin osa puista näytti tuolla videolla olevan taipunut niin hankalaan paikkaan että pilotti olisi joutunut ottamaan riskin pölkyn osumisesta pylväsrakenteisiin. Siinä olisikin sitten tullut helposti paljon lisää korjattavaa. |
|
16.01.2015 23:29
<Jouko>
Hyvä että jälkimuutoksista mainitaan, näin kommentoijatkin säästyvät varhaisdementialta. Enivei, lienevätkö ensimmäisessä kommentissa mainitut Kuusaan betonipylväät vielä pystyssä? |
![]() |
16.01.2015 20:30
<Hartsa>
Vähän on lehtipuu taipunut linjalle....... Ihme kun eivät käytä kopterin alla olevaa pölkkyä jolla karistelisivat nuo lumet oksilta. https://www.youtube.com/watch?v=BxxOLlr3_sM&feature=youtu.be |
![]() |
16.01.2015 20:23 <Sähkö-Masentaja> Kuopiossa voi löytää toisen maailmansodan nähneenkin pylvään: http://tinyurl.com/ln2cgbh |
|
16.01.2015 09:34 <Mikko Koho> Oisko pitäny kutsuu linjannäyttäjä paikalle? ;) |
|
16.01.2015 08:03 <calm> Toimittaja on liikaa korjannut haastateltavan murrepuheita, tien nimi on ihan oikeasti Yli-Kurentie. |
|
16.01.2015 07:56 <calm> Olinpa ovela ja siirsin kommentin oikean linjan alle, kun paikka ja tapahtuma kerran selvisi, toisin kuin Iltasanomien uutisesta. Mutta huonosti on sähkölinjoja kateltu, jos noin osuu.. |
|
16.01.2015 01:52
<Jouko>
http://yle.fi/uutiset/pudasjarven_vaaramaisemiin_kaavaillaan_kilometrien_voimalinjaa/7737656 Pudasjärven vaaramaisemiin kaavaillaan kilometrien voimalinjaa 14.1.2015 Kaupunginhallituksen puheenjohtajan mukaan Ylikurjentieltä Iijoelle avautuvia maisemia pitää suojella. Johto liittyy suunniteltuun tuulivoimapuistoon. Pudasjärven vaaramaisemiin suunnitellaan 12 kilometrin pituista voimajohtoyhteyttä. Voimalinjaa suunnitteleva sähkönsiirtoyhtiö Caruna joutuu kuitenkin viilaamaan johtosuunnitelmaansa ja huomioimaan Ylikurjentieltä avautuvan maiseman Iijoelle, Pudasjärven kaupunginhallitus on päättänyt. Kaupunginhallituksen puheenjohtajan Vesa Riekin (kesk.) mukaan Ylikurjentieltä avautuvat näkymät ovat merkittäviä kulttuurimaisemia, joita on tarve suojella. Voimalinjan tieltä raivattava alue olisi 36 metriä leveä, mutta rakentamista pitäisi rajoittaa noin 56 metrin leveydeltä. Teräspylväät kohoaisivat 16 metriin. – Kun se hyvin suunnitellaan, se ei räjähdä silmille vaan sopeutuu maisemaan, Riekki sanoo. Voimalinja on tarkoitus rakentaa Tolpanvaara-Jylhävaaran alueelle suunnitellulta tuulivoimapuiston alueelta Pudasjärvi-Taivalvaaran johtolinjaan. Rakennustyöt voisivat Riekin mukaan alkaa vuonna 2016 – jos hallinto-oikeuteen tehdyt valitukset eivät kaada kaikkia tuulivoimasuunnitelmia. Tuulivoimapuistoa on vastustettu juuri maisemasyiden takia. |
|
16.01.2015 01:23
<Jouko>
Kauklahden kuvien uupuessa laitan tähän.. http://yle.fi/uutiset/nosturi_osui_voimalinjaan_espoossa/7737311 14.1.2015 Nosturi osui voimalinjaan Espoossa Espoon Kauklahdessa rakennustyömaalla nosturi osui korkeajännitejohtoihin. Kolme henkilöa loukkaantui vakavasti. Espoon Kauklahdenväylän alikulkutunnelin työmaalla nosturi oli iltapäivällä siirtämässä rautanippua kaivantoon, kun nosturin ja läheisen 110 kilovoltin voimalinjan välille syntyi valokaari ja nosturi varautui sähköllä. Kuormaa vastaanottaneet henkilöt saivat voimakkaan sähköiskun ja loukkantuivat vakavasti. Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen päivystävän palomestari Cals Tallbergin mukaan loukkaantuneet kuljetettiin Töölön sairaalaan. Heidän vammojen laatu selviää tarkemmin vasta jatkotutkimuksissa. Poliisi ja työsuojeluviranomaiset tutkivat onnettomuutta. Kyseessä on Espoon kaupungin rakennuttama työmaa, jota urakoi Graniittirakennus Kallio Oy. |
![]() |
14.01.2015 21:24
<Mikko Koho>
Aikoinaan olivat itsestäänselvyyksiä esim. sellaiset käsitteet kuin "ennakkohuolto" ja "johtokatujen raivaus" ja asiakkaiden suunnalta sellaiset kuin "räpsy" ja "muutaman tunnin sähkökatko". Nykyään pitää rahallisesti töniä firmoja että hoitavat edes ne pakolliset hommat ja esim. Carunan Facebook-sivuilta löytyi tänään seuraavanlainen asiakasvalitus: N.N 13. lokakuuta 2014 Jos kellään on jakaa 1001 Spikes pelitallennusta, niin otan moisen mieluusti vastaan. Carunan katkoi sähköt Lost Levels 6-2:a, onneksi "Vikaa saatiin nopeasti rajattua", joka tarkoittaa obv viirua vaille kahden tunnin sähkökatkosta, joka NASin tuulettimen ja pöytäkoneen kovalevyn lisäksi vaati uhrikseen pelin tallennustiedoston. Kiitti Caruna <3 |
![]() |
14.01.2015 20:06 <Toivo Miettinen> Ilmeisesti siis kuormanerotin? Ei taida olla ihan Enston malli? |
|
14.01.2015 19:52
<RicuP.>
Se ufo aukeaa kun päällä oleva hattu kierretään irti. Kupu lähtee kahdessa osassa ylös ja runko on semmosella kiilasysteemillä kiinni pylvään sisäpuolelta ja irtoaa vissiin 6 tai 8mm kuusiokololla. Nyt taitaa kyllä olla nurkat täynnä niin ei taida sopia kokoelmiin. Eräässä pihassa olen nähnyt noita Puistoprismoja ja aika häikäsevä valo on niissä. Oikea valmistaja on Mesko Puolasta. Karlux:in valaisimet on ihan hyviä ja vissiin edullisiakin. Hyvinkäälle laitettiin pari vuotta sitten uusia pallovaloja vanhojen Ornojen tilalle. http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2487&pos=117&pid=69962 näitten kuvut ei kyllä kovin hyvin pysy paikallaan. Maksoi kuulemma 130e kpl. |
![]() |
14.01.2015 19:52 <Toivo Miettinen> To DSOgenerators (ESB Networks) and to whom it may concern: Thank you for your prompt reply and providing the requested information! |
![]() |
14.01.2015 19:34
<Topiax>
Kysyin asiaa paikallisesta jakeluyhtiöstä. Sieltä kerrotaan että "This is an Medium Voltage Booster used to regulate voltages over long distances of line mostly used in rural areas." <Jouko> oli siis oikeassa. |
![]() |
14.01.2015 19:23
<Marko>
Oli tämän kuvan parasta ennen -päiväys mennyt umpeen jo tänne tulleessaan. Nykyään kumpikin muuntaja on oman katkaisijan perässä, ja sitä myötä tuo muuntajien edustalla oleva kisko-osakin on purettu. Erottimet voivat olla kiinni, mutta katkaisija auki, jotta kytkentätilannetta voidaan muuttaa valvomosta. Eli erottimien kiinniolosta ei voi kytkentätilannetta nähdä. |
![]() |
14.01.2015 19:12 <RicuP.> Näyttäis että tuossa "amkassa" ei olisi kannatinvaijeria, vaan pelkät johtimet. Pönttömuuntaja näyttäisi olevan ABB! |
|
13.01.2015 21:19
<Make>
Saman sarjan valaisimia seinämallina on Keravan keskustassa olevassa alikulussa. 20 vuotta vanhoja ovat nekin ja eräänkin kerran niistä on kupuja hävinnyt tai joku on roikkunut varressa. Aina vaan ne on korjattu... Tuota valaisinta saakin ihan lasikuvulla, varmasti menee helposti rikki... |
![]() |
13.01.2015 20:52 <savolaenen> Ennen vanhaan oltiin typeriä, kun vedettiin sähkölinjat lyhyintä ja halvinta metsäreittiä pitkin. Silloin ei taidettu ajatella tulevaisuuden näkökulmasta sitä, että sähkön käyttö kasvaa ja sen häiriötön saatavuus tulee tärkeäksi myös maaseudulla. Leveämmät johtokadut voisi olla ratkaisu siksi ajaksi, kun linja siirretään tien varteen tai muutetaan maakaapeliksi. Kyllähän se maksaa ja maanomistajat ei tykkää, mutta niin maksaa myös jatkuva vikojen korjaus ja korvausten maksaminen. |
![]() |
12.01.2015 21:01
<Topiax>
Vai olisiko kyseessä sittenkin Scott-T kytkentä (Scott-T Connection of Transformer)? Lisätietoa ehkä Googlesta: http://tinyurl.com/of4m59n |
![]() |
12.01.2015 20:22 <Topiax> Olisiko mitään mieltä että kuvassa olevalla kytkennällä muodostettaisiin keinotekoinen nollapiste "tähtipiste" kahden vaiheen väliin? Tai olisiko tarpeen korjata lukuisista yksivaiheliittymistä aiheutuvaa vinokuormitusta kj-linjassa tällä kytkennällä? |
![]() |
12.01.2015 19:29 <Jouko> Uskaltaisiko tätä sanoa jännitteenkorotusasemaksi? Myös kompensointikojeisto käväisi mielessä. Aikani tuota googleauton kuvaa pyörittelin, näyttäisi että pylvään keskimmäinen ilmajohto olisi sama kuin tuolla muuntajien laitimmaisten napojen välillä oleva iso kaareva jomppi. Sehän jatkuu tästä katkeamatta ohi, toisin kuin laitimmaiset vaiheet, joissa vetoeristimet langoilla ja jompit alas molemminpuolin noihin pönttöihin. Ajatusta ei vain tue se että laitimmaiset vaiheet yhdistyisivät erottimen navoissa, elleivät ne ole eristetyt toisistaan jota kuvakulmasta ei oikein tahdo erottaa. Taustan kulmapylväässäkin näyttäisi olevan sauvalla ohjattavat, yksivaiheiset erotinveitset. Jakelumuuntaja, jota tässä kokoonpanossa tuskin on mukana, näyttäisi löytyvän läheisen talon pihapiiristä mistä ko. ilmajohtokin kulkee. |
![]() |
12.01.2015 18:59 <Late> Talvi koettelee tällä kertaa nimenomaa savolaisia, kun lumikuormat ovat keskittyneet näille main. Hienon näköistä on kyllä, mutta... |
![]() |
12.01.2015 18:49
<Topiax>
Laitoin toisenkin kuvan tästä laitoksesta: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7931 Huonosti valottunut tosin sekin (kännykkäkuva), mutta ehkä siitä voi tutkia paremmin kokonaisuutta ja sen kytkentöjä? |
![]() |
12.01.2015 18:25 <Topiax> Totta. Enpä ole laisinkaan varma, onko tässä sittenkään jakelumuuntaja. Kuva-arvoitus siis... |
![]() |
12.01.2015 18:16 <Hartsa> Nyky veden käsittelyaine on Natriumhydroksidi. |
![]() |
12.01.2015 17:00 <calm> Eipä tästä oikein googlen kuvien avustuksellakaan ota tolkkua, että mitäs tässä tapahtuu. Kyllähän noihin pönttöihin näyttäisi kolme vaihetta tulevan viiden johdon kautta, muttamutta.. |
![]() |
12.01.2015 14:32 <Jouko> Ehdottomasti tolppagallerian Top 10 listalla, parhaimpien maisemakuvien kategoriassa! |
![]() |
12.01.2015 14:23
<Jouko>
Ainakin eristimien koko viittaa isompaan kuin 20 kV. Tuollainen löytyi: "Jännitevalinnoissa on historian havinaa edelleen saksalaisen ja englantilaisen maailman välillä. Nämä kaksihan dominoivat yleisestikin teollistumisen alkuaikoina. Saksalaisia peruja on 10,20,45,70,110 kV. Englantilaisia vastaavasti 6,12,33,66,132 kV." ('Sähkärin' kommentti linkkikuvasta, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/1039 ) |
![]() |
12.01.2015 13:05 <Topiax> Irlannissa taitaa olla käytössä sama systeemi kuin Iso-Britanniassa: keskijännitteet 33 kV ja 11 kV. Tämän kuva laitos lienee siis 33 kV. |
|
12.01.2015 08:41 <jani nykänen> kiitos tiedosta @<topiax> |
![]() |
12.01.2015 07:51 <calm> Ruotsalaiset ovat sitten aikoinaan rakentaneet vähän järeämpiä varasyöttöasemia rautateilleen. http://www.pbase.com/jakobe/abandoned_backup_power&page=all |
![]() |
12.01.2015 01:11
<Jouko>
http://yle.fi/uutiset/sahkokatkot_kiusaavat_yha_ita-suomessa/7722328?ref=leiki-uu http://yle.fi/uutiset/sahkokatkoihin_kypsyneet_savolaiset_nareissaan_sahkoyhtiolle__eihan_se_talvi_yllata_vaan_se_kun_niita_hommia_ei_tehda/7727791 (linkitin tähän kuvaan kun aihealuetta on ja sen verran hienot lumipöperöt linjassa :)) |
|
11.01.2015 23:06 <Hartsa > Kyllä 50Hz hurina tuntuu kanssa muuntamossa kun on töissä.... Mut onhan se toista 400kV kentällä jo 110kV surisee kosteahkolla kelillä aika lailla. |
![]() |
11.01.2015 22:57 <Hartsa > Taitaa olla joku VHF masto kysessä vai onko peräti jonkun lentokentän radiomasto ?? |
© Janne Määttä 2004-2017