Kommentit

35501 - 35550 / 49098
<< >>

240607 1 049.jpg 11.11.2015 19:16 <Koomikko> Työmiehet olivat tänään muuntajankannella jotakin ruuvailemassa. Taustan päätepylvään taakse on ilmestynyt uusi päämuuntaja, joka näytti olevan kytkemättä ja ilman aitaa.
korpi28.JPG 11.11.2015 00:03 <Hartsa> Kyllä näkee öljenpinnan muuntajassa.
2015-11-05_23.16.20.jpg 10.11.2015 23:46 <Mikko Koho> Eipä vuan ollut. Ihan aeto hotellihuaneen lukulamppu.
2015-11-05_23.16.20.jpg 10.11.2015 22:08 <muhentaja> Taitaa ne jotain muuta olla kuin tuota Philipsin LumiStreet -sarjaa, suoraan alhaalta päin katsottuna levenee selvästi enemmän kiinnityskohdasta "kärkeä" kohti. Samanlaista ledimatriisia kuin noissa Philipseissä ei tosiaan ole, vaan ainakin kaksi "heijastinta" erottuu selvästi. Valoaukko on tosin samaan tyyliin poikittain kuin Philipsin ClearWay -sarjassa.
2015-11-05_23.16.20.jpg 10.11.2015 21:37 <Make> Lieneekö "hotellihuoneen keltapohjainen yövalo" ehkä tuon tyylinen led-kohdevalo? http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8523
Tuon täytyy olla viimeisiä pienpainenatriumia yhä käyttäviä paikkoja, sekaan tulleet ledivalot hieman pelottavat... Ppna:t eivät taida olla kovin isotehoisia, kun eivät näytä kovin pitkiltä.

Siinä oli ihan oma tunnelmansa, kun näki vain oranssia ja harmaata.

Lievästi räpylämäisiä ledivaloja varmasti riittää, Philips LumiStreet tulee ainakin mieleen: http://www.lighting.philips.fi/prof/ulkovalaistus/tie-ja-kaupunkivalaistus/tie-ja-kaupunkivalaisimet/lumistreet/910925439210_EU/product
korpi27.JPG 10.11.2015 09:11 <M. Asentaja> Kyllä, juuri niillä liuskoilla kytkentä tehdään.
2015-11-05_23.16.20.jpg 09.11.2015 23:15 <muhentaja> Pienpainenatriumin erottaa helposti ainakin siitä, ettei sen valossa näe värejä lainkaan, kun lamppu tuottaa käytännössä vain yhtä aallonpituutta. Aikoinaan kun asuinpaikkakunnalla oli vielä moottoritiellä pienpainenatriumit käytössä, niin pitihän se kerran kokeilla yöllä sammuttaa ajovalot hetkeksi, ja niinpä ne vain opastekyltistäkin värit "hävisivät" pelkän pienpainenatikan valossa.
Noita ledivaloja tuntuu olevan eri tyylillä toteutettuja. Philipsin ClearWayt (ainakin täälläpäin pyörätiellä käytetty malli) on tehty suurella määrällä pienempiä ledejä, mutta sitten toisella osuudella jolla on eri merkki/malli (lievähkösti "räpylämäinen" muoto alhaalta katsottuna), valaisimet on tehty harvemmalla määrällä suurteholedejä.
2015-11-05_23.16.20.jpg 09.11.2015 21:34 <Mikko Koho> Voisi jopa olla. Maantiesillalla on kirkkaamman oranssin väriset valot.
2015-11-05_23.16.20.jpg 09.11.2015 21:26 <Make> Monia valkoisia valoja voi kovasti epäillä nykyään ledeiksi. Oranssien sävy näyttää melkein pienpainenatriumilta, mahtaako sentään olla?
korpi27.JPG 09.11.2015 21:20 <Make> Vai sellainenkin on mahdollista. Liittyyköhän nuo viereisen kuvan "taivutetut peltiliuskat" asiaan, kun ne ovat samanlaisten eristimiem päässä kuin johtimet?
IMG_8050.JPG 09.11.2015 19:43 <TA> Ei tässä kuvassa mielestäni mitään keinovikaerotinta ole, eikä myöskään noissa Hyvinkään kuvissa: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/689
Sen sijaan Vehmaan asemalta ko. vekotin löytyy tai ainakin sellainen on ollut:
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/2283
pylvas85.jpg 09.11.2015 14:23 <Topiax> Kyllä ne vielä pystyssä ovat. Purkutyöt alkaneet Taivalvaaran puoleisesta päästä. Ajelen siitä kohta ohi, niin tarkistan tilanteen.
pylvas85.jpg 09.11.2015 14:06 <calm> Eilen ne vielä pystyssä olivatkin niin kuin aina ennenkin. Jurmun kohalla taisin katella, että ei oo muuntajien erottimet enää kiinni, vaikka kaikki muuten olikin edelleen paikallaan.
pylvas85.jpg 09.11.2015 13:53 <Topiax> Vaikuttaa siltä, että Caruna on tällä viikolla aloittanut tämän linjan purkamisen Taivalvaaran sähköasemalta lähtien. Näitä pylväitä voi piakkoin ihmetellä ainoastaan täällä Tolppagalleriassa.
korpi27.JPG 08.11.2015 11:45 <M. Asentaja> Virtamuuntajan voi kytkeä kahdelle eri alueelle, ensiöt joko sarjaan tai rinnan.
IMG_9471.jpg 07.11.2015 20:26 <Mikko Koho> Noissa säästömuuntajissahan on se paha vika että ne ovat herkempiä ns. GIC-virroille joita syntyy kun maan magneettikenttä vaihtelee aurinkotuulten ym. johdosta. Ongelma toki tulee vastaan vasta 100km ja pidemmillä yhteyksillä mutta käsittääkseni haittoja on jokunen:
-Kun galvaaninen erotus puuttuu, pääsee tasavirran tyylinen GIC-virta muuntajan läpi sen sijaan että kokisi eräänlaisen "suojaerotusmuuntajaefektin".
-Käämithän eivät tunnetusti tasavirrasta hirveästi tykkää. Ihmisten maailmassa sanottaisiin etteivät lämpene sille mutta tuossa lienee juuri päinvastoin.
-Sitten kun muuntajan sydän pääsee kyllästymään niin ollaankin yliaaltojen ym. ilmiöiden ihmeellisessä maailmassa.
Suomessa onneksi lähes kaikki muuntajat, ja ainakin tärkeimmät, ovat ns. täysmuuntajia eli ensiö(t) ja toisio(t) omilla käämeillään, jenkkilässä ym. paikoissa tilanne lienee toinen.
IMG_8050.JPG 07.11.2015 18:38 <RicuP.> On tosiaan keinovikaerottimen näköinen, niinkuin Hyvinkään Niinistön sähköasemalla luultavasti myös on.
Savis_111.jpg 07.11.2015 18:35 <RicuP.> Saattaahan tuo tiristä siinä hetken, mutta kyllä virta sen luultavasti kuivattaa lopullisesti. Ja on aika ohutkin niin kai sekin vaikuttaa.
IMG_8050.JPG 07.11.2015 11:00 <TA> Katkaisija on Knudsenin vähäöljykatkaisija, jota on valmistettu ainakin jo 1950-luvulla.
IMG_9471.jpg 07.11.2015 10:49 <TA> Tämä lienee ns. säästömuuntaja eli yksikääminen muuntaja, joka ei erota ensiötä ja toisiota galvaanisesti. Koppi on Strömbergin MELY-kytkemö.
Savis_111.jpg 05.11.2015 19:43 <Lars Engblom> Näytäs oleva hyvin kuivaa puu vain. Eiköhän Uo oli hieman noussut.
Luum_1_(20).jpg 05.11.2015 19:41 <Lars Engblom> 20 kV on 5,5 m ja 110 kV 6,5 m muistakseni.
IMG_4659_hlt.jpg 05.11.2015 08:05 <calm> http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/riutunkarin-lauttalaiturin-maisema-muuttui-kolme-tuulivoimalaa-purettiin/711284/
P7050018_publ.jpg 05.11.2015 07:45 <Mikko Koho> Ja sitten ollaankin kaksi kesää kuivillaan. Matkailuihmiset taatusti kiroavat Fortumin alimpaan helvettiin mutta samalla unohtuu että, olisiko ollut kymmenisen vuotta sitten, oli pari vähän pienempää taukoa samasta syystä.
http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2015/11/04/Koskiuoma%20j%C3%A4%C3%A4%20kuivaksi%20kahtena%20kes%C3%A4n%C3%A4/2015519813058/16
Luum_1_(20).jpg 05.11.2015 00:07 <Jouko> Linkin takaa ensihätään, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/310
IMG_8050.JPG 04.11.2015 23:53 <Jouko> Massiivinen katkaisija, olisiko kuitenkin jo vähäöljy -lisenssillä, jos aiemman sukupolven patakatkaisijoihin vertaa.
Aivan kuin keskimmäisen erottimen alla näkyisi keinovikaerotin. Tästä on kai hiljattain ilmajohdot purettu jolloin toinen erotin olisi toimittanut ohituserottimen virkaa..
Savis_111.jpg 04.11.2015 22:21 <muhentaja> Koskettikos tuo puu useampaa johdinta? Jos näin oli, hyvin on ollut pystyyn kuivunutta tavaraa kun ei 20kV saa mitään silmin tai korvin havaittavaa aikaan.
Savis_111.jpg 04.11.2015 19:23 <Koomikko> Eristämätöntä on. En mennyt kokeilemaan löytyykö millaisia askeljännitteitä, soitin kyllä vikailmoitukseen. Myöhemmin puu oli hävinnyt.
1kello_taka.jpg 04.11.2015 16:09 <Hartsa > Näin on. Mikähän se kolmas paikka on ryhmäsoitto =D
Savis_111.jpg 04.11.2015 16:05 <Hartsa > Tuskin on passia....Sparrovilta näyttää
Kuva0393.jpg 04.11.2015 16:00 <Hartsa > On se...... Mutta sähköyhtiö fuusioituu.
http://yle.fi/uutiset/pohjois-karjalan_sahko_tehnyt_ostotarjouksen_outokummun_energiasta/8429996
Savis_111.jpg 04.11.2015 14:13 <KF> Ovatko nämä PAS-johtoja? Ymmärtääkseni tuo puu voi aiheuttaa maasulun ja korkeita jännitteitä ympäristöönsä, eli aika vaarallinen tilanne?
Laatta1.jpg 03.11.2015 21:32 <RicuP.> Ei tämä vissiin 60 -luvun puoltaväliä uudempi ole. Ehkä 50-60 vaihteesta. Noista numeroista ei kyllä mitään järkevää saa. Kaikissa taissi olla vielä samat.
Laatta1.jpg 03.11.2015 21:07 <Make> Ehkä noita on täytetty miten on haluttu. 24 tai 28 vuosilukuna vaikuttaisi taas melkoisen vanhalta.
jossain3.JPG 03.11.2015 21:04 <Make> Pitää harkita kuvaa.
Laatta1.jpg 03.11.2015 19:23 <RicuP.> 77 -vuosi tuntuu vähän liian tuoreelta tälle asennukselle, mutta eipä tuosta muutakaan keksi.
Luum_1_(20).jpg 03.11.2015 17:47 <kpx8> On kyllä tosi matalan näköiset, mikä lie turvaraja kuinka matalalla 110 kV saa olla?
Laatta1.jpg 02.11.2015 23:26 <Koomikko> Näissä on ilmeisessti eroja eri yhtiöillä, täällä on reiät vain oikean puoleisessa sarakkeessa joka näyttää olevan pylvään juokseva numero.
jossain3.JPG 02.11.2015 23:24 <Koippa> Jos tulee mahdollisuus niin laita kuva! Arvuuttelun sitte. :D
En ole kyllä tavannut pyöreää merkintää sammuttimia koskien.
Luum_1_(20).jpg 02.11.2015 23:17 <Koomikko> Täälläkin on tuolla Rautarouvalla lähtölaskenta käynnissä. Tuohon viereen oli kepitetty uuden pylvään paikkaa.
240607 1 016.jpg 02.11.2015 23:12 <Koomikko> Kuvan oikean reunan pj pylväs uusittu, edelleen avojohdoilla.
jossain2.JPG 02.11.2015 21:05 <Make> Vähän vaikutti, että tuo ulkovalojen johdon läpivienti on tiivistetty sammaleella...
1kello_taka.jpg 02.11.2015 20:51 <Make> Tuli katsottua toista samanlaista tarkemmin. Tuota hintalappua siinä ei ollut, muuten samat merkinnät. Alareunassa on kolme liitinruuvia, juuri kuvassa näkyy, kaksi menee kelloon, yksi on tyhjä.
jossain3.JPG 02.11.2015 20:39 <Make> Onkohan punainen ympyrä sitten todella vanha merkki tai jotain ihan muuta?
Se Mako on siis vähän toisaalla, en tiedä, minkä merkkinen tuossa on ollut. Tuon vieressä taitaa olla toinenkin sammuttimen teline. Alapäässä on kuin peltinen kynttilänjalka, jonka kyljessä on peltinen kai letkun pidike. Yläpäässä on puolestaan kaksi alaspäin kaarevaa rautalankaa.
IMG_8884.jpg 02.11.2015 13:58 <S> Olisiko tässäkin linjaa Merikosken ja Limingantullin välillä? http://oulu.ouka.fi/ppm/laukka/kuvat/2/1697.jpg
jossain3.JPG 02.11.2015 10:46 <Koippa> Se neliössä oleva nuoli on vain ohjaava merkki, poistunut käytöstä. Merkit on olleet alunperin punainen neliö, valkoinen neliö punaisella reunalla, punainen neliö, jossa valkoinen käsisammuttimen kuva ja nyt jonkun aikaa sitten tuli uusittu versio, punainen neliö, jossa valkoinen käsisammutin ja liekit.

Ei muuten ole alunperin turvan teline tuo. Tota on ollut PAV ja Alku -merkkisten vehkeiden mukana.
Se turva on todennäköisesti ihan toimiva laite, mut kannattaa olla sen kanssa hiukan tarkkana, laukaisutilanteessa kannen tiiviste voi vuotaa rajusti (jos sitä edes on paikalla) ja suurempi ongelma on käsikahvan suutinrengas joka on toisinaan todella haperaa vihreää tai valkoista muovia ja haljetessaan laukaisutilanteessa koko purkki tyhjenee hallitsemattomasti.
sihi.jpg 01.11.2015 18:54 <Make> Töissä on Cronvall-niminen punainen pöytäporakone ilmeisesti vm.-52.
SAM_3819.JPG 01.11.2015 18:49 <Make> Varmaan tuon varren vanhemmassa versiossa on tiukempi mutka ja alempi kiinnitys on pannan sijasta puuruuveilla.
01_vaajakoski_pakkasta25c_tolppa.jpg 01.11.2015 18:36 <Make> Ei ollut enää... Äkkiseltään näytti, ettei pylväissä ole valaisimia ollenkaan, on siellä kuitenkin jotkut pyöreät, varmaan ledivalot. Pienpainenatriumien kunnossapito oli varmaan lopetettu jo kauan sitten, kun kuvassakin on paljon pimeitä.
Kauhat ovat paikoillaan ja osassa on sulake varren puoleisessa päässä. Remonttia niille on tehty kun monessa kansi on kiinni teipillä.
Toivakassa taas on pieniä kiiloja sulakkeella kahta versiota. Varmaan samaa sarjaa oleva varren puoleisessa päässä olevalla sulakkeella ja toisessa mallissa taas sulake on kauhan puoleisessa päässä vasemmalla.
Muuten tuolla päin lähes ainoa valaisinmalli nykyään on kai Strihl Mistral.
IMG_2427.jpg 01.11.2015 12:46 <Hartsa> Juuh....En hoksannut ekaksi kattoa tuota sähkökenttän kuvia niin ois selvinnyt =D

35501 - 35550 / 49098
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017