|
16.04.2016 17:04 <RicuP.> Tai tiedä sitten mallinumeroista.. Nyt selvis, että tämän Idmanin pienempi versio on 802 93 250W HST |
|
16.04.2016 16:51 <RicuP.> Tämä valaisin on Sähköliikkeiden Oy 8151 |
|
16.04.2016 16:50 <RicuP.> Tämä valaisin onkin Sähköliikkeiden Oy 8151. |
![]() |
16.04.2016 11:38 <Juippi> Saa olla rasvari tarkkana, että ei ole kanttori paikalla. Olikohan mikä teho? |
|
16.04.2016 00:23 <RicuP.> Ei taida olla tuokaan:/ Tuota Siemensin mallia en varmaan ole koskaan nähnyt.. |
|
16.04.2016 00:17 <RicuP.> Joo, SLOn tyyppi oli 8000. Kun SLOn valaisimet siirtyivät Idmanille, niin luultavasti Idman siirtyi käyttämään itsekin 8000 tyyppiä, kunnes siirtyivät Philipsin systeemiin. Epäilen myös että Idmanin 8512 olisi alunperin ollut SLOn valaisin, koska sitä on käytetty 80-90 -aikoihin samaan aikaan tuon kuvan Idmanin mallin kanssa ja sen kiinnikkeet ovat samat kuin SLOn malleissa. |
![]() |
15.04.2016 23:57 <RicuP.> Yksi Strömbergin komposiitti eristin. |
|
15.04.2016 23:54 <RicuP.> Idmanilla oli kyllä samanlainen heitin kuin nämä. En kyllä oikein usko, että olisivat ainakaan Idmania tehneet ulkomailla, koska sisuskalut on suomessa tehty suurinpiirtein kaikki. Voi tietysti olla, että tyhjä runko on tuotu. http://www.laitetori.fi/fi/tuotteet/sahkotarvikkeet/valaisimet/2538/ |
|
15.04.2016 21:24 <Make> ...eli Siemens SL 50, 5NA58311C. |
|
15.04.2016 21:15 <Make> Tuo kuvun kiinnitys taitaa olla melkoinen standardi, monet kuvut ja monen merkkiset valaisimet sopivat keskenään. |
|
15.04.2016 21:12
<Make>
Vai niin. Ehkä nuo sitten ovat 400 wattia, paha arvioida tuolta korkeudelta. Lieneekö Idmanin heitin myös ulkomailta, kun tuolla toisessa kuvassa on pohdittu yhdennäköisyyttä. |
|
15.04.2016 21:05
<Make>
Philips pitää huolen, että halvalla ei saa hyvää, saako sitten kalliillakaan... Heijastin taitaa sentään olla metallinen: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7793 Ledivalojakaan ei tunnu olevan muita kuin Philipsiä. Pahasti ruostuneisiin pylväisiin on viime vuosina asentunut niin Philips Iridiumia kuin Schreder Ambar 2:sta... Se siitä suunnittelusta. |
|
15.04.2016 20:46 <Make> 400 watin malli varmaan käy aika kuumana, varmasti sekin vaikuttaa. Voisiko malli olla P2- jotain, eikös 8000- sarja ollut SLO:n tyyppi ainakin 80-luvulla... |
|
15.04.2016 18:58 <KuPe> Kuutio 150X150 tai 200X200 |
|
15.04.2016 18:47
<KuPe>
Näitä oli - elohopeahöyrylamppu Hg 250 - 400 W - suurpainelamppu NA 400 W - monimetallilamppu MM 400 Orno näitä välitti, kun oma jodiska alkoi jäädä pois markkinoilta, nämä alumiinivaletut valtasi alaa. Tuli ulkomailta, olisiko Englannista. |
|
15.04.2016 13:45 <RicuP.> Tänään juuri oli Aamupostissa juttu, että yli 40 vuotta vanhempia pylväitä vaihdetaan uusiin, kun ovat alkaneet kaatuilla itsekseen :D Eräästäkin pylväästä oli juuresta ruostunut 1/4 pois... Pylväitä onkin tähän mennessä vaihdettu yli 500kpl. Seuraavaksi vaihdetaan Pohjoisen puistokadun pylväät, jotka ovat 60 -luvulta ja alkuperäinen valaisin on PSO HKB4. Kuitenkin kaikkein ruosteisimmat pylväät löytyvät Ahdenkallionkadulta. Niissä on niin monenlaisia valaisimia, ettei alkuperäistä osaa sanoa, ehkä SLO tai Fresta vissiin vanhimmasta päästä. Osa on lähes kokonaan niin ruosteessa, ettei maalipintaa edes näy ja yksi niistä oli näköjään jouduttu uusimaankin muutama vuosi sitten, liekö se yksi kaatuneista.. |
![]() |
15.04.2016 01:02 <Jouko> Kuvan pylväsmuuntamo oli nyt muutettu puistomuuntamoksi, ehkä etelärinteen uuden tuolihissin myötä. |
|
14.04.2016 22:20
<RicuP.>
Ne voi hajota aika pienestäkin, kun lasikuitu on haurastunut. Hyvinkäällä oli useita vastaavia hajoamisia ollut. Pienikin törmäys, tai auran kolaus saa yläpäässä aikaan aikamoisen heilahduksen ja kun lampun kanta ja sytytin on kopan etuosassa kiinni, niin vipuvoima retkauttaa lasikuidun rikki kiinnitysruuvien kohdalta. Oikeaa mallinumeroa en tiedä, mutta se on joku muu kuin 4 numeroinen. |
|
14.04.2016 21:50 <Make> Harus on näköjään mennyt poikki viime vuosina. En nyt äkkiseltään keksi, mihin maakaapeli menisi. |
|
14.04.2016 21:41
<Make>
Tuollainen Idman oli kerran hajonnut oudosti. Lamppukotelo oli irronnut kuristinkotelosta ja se oli maassa pylvään juurella aika ehjän näköisenä. Ei noin korkealle ihan helposti luulisi minkään osuvan. Mikä lienee tuon mallinumerokin... |
|
14.04.2016 21:36 <Make> Noiden lisäksi vaikuttaa, että Aluroadien kuvut ovat alkaneet kellastua. Se on sitä nykyistä Philipsiä. |
![]() |
14.04.2016 18:40 <RetroVeki> Ylväitä pylväitä! |
![]() |
14.04.2016 02:06 <Anti-Gravity> Todella jylhiä pylväitä! Yllättävän suuri jännite myöskin :o |
|
13.04.2016 23:47 <RicuP.> Voi olla, että viereiseen tolppaan olisi törmätty ja kaatuessaan olisi vetäissyt johtimia. Tuon valaisimen Mmj:n valkoinen suojapääte näkyy olevan pylväässä, mutta mmj:n pää on karannut. Myös harus roikkuu.. Minnehän tuo maakaapeli on menossa? |
|
13.04.2016 23:37
<RicuP.>
Kai ne johonkin säästöjuttuihin varmaan vetoaa noiden tehojen pienentämisessä. Muistan erään tapauksen, kun katusaneerauksen uusissa suunnitelmissa oli piirretty valaisinpylväät 250W+70W. Toimitetut valaisimet oli kuitenkin 150/100W+70W. Nyt kiinnostaa nähdä, mikä lopputulos on nyt tulevan Uudenmaankadun alkupään remontin jälkeen, sinne on myös piirretty 250W/70W. Aluroad on kuulemma aika huonoa suunnittelua. Siinä ei alumiinin kanssa ole paljoa tekemistä, kun sisukset on muovia kuristimen kiinnityksiä myöten. Lisäksi se on niin ahtaaksi tehty, että komponentit ei kestä kauaa. Sitecon mallit on paljon parempi vaihtoehto, jos vain teho on oikea. Jotakin Ledi valojakin on tullut aika moneen paikkaan. En vain äkkiseltään tiedä mallia, mutta hyvä valo niissä vaihteeksi on. |
|
13.04.2016 23:13 <RicuP.> Hyvinkäällä en ole tuota isoa mallia vissiin koskaan nähnyt. Pienempää 125W kylläkin, mutta nekin on nyt jo kadonneet. Keskustassa viimeiset 2kpl olivat Sandeliininkadulla, ne lähtivät 2014 aikoihin. Enää niitä löytyy vain Erkylän laduilta, tuota paksupohjaista mallia: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2530&pos=7&pid=110517 |
|
13.04.2016 21:21
<Make>
On tainnut suunnittelija vaihtua... Taisi olla Keravalla vastaava juttu, kun parilla kadulla 150 watin Philips Aluroadit oli jo korvattu ehkä 100 watin Siteco SC:llä. Aika hämärää on nyt. Ja hyvin näkyvät vaikka ledivalot asentuvan esim. pahasti juuresta syöpyneisiin alumiinipylväisiin. Korvaavat monimetallit tuntuvat yleistyvän pikku hiljaa, niitä näkee jo muutamissa paikoissa. |
|
13.04.2016 21:14 <Tuusulassa noita olen tosiaan > Keravalla ja Tuusulassa noita olen tosiaan La Stradaa nähnyt. Vantaalla en enää vuosiin |
|
13.04.2016 21:08 <Make> ...tai Siemens Kleine Kompakte http://www.ampelseite.de/laternenlexikon/#gallery7 |
|
13.04.2016 21:04 <Make> Siltä se vaikuttaa: http://lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=173&pos=11&pid=15943 Kuvakaan ei ole ihan paras, se kun on suurennettu alunperin etualan puupylvästä esittävästä kuvasta. |
|
13.04.2016 20:52
<Make>
En ainakaan muista nähneeni noita muualla. Jalustan päällinen taitaa olla nelikulmainen metallinen ja pylväät ovat siinä kiinni vähän kuin kulmaraudoilla: https://www.google.fi/maps/@60.3999538,25.1275891,3a,15y,237.24h,80.39t/data=!3m6!1e1!3m4!1sYjJSdVZMhNw8_fzzMBrMwQ!2e0!7i13312!8i6656 |
|
13.04.2016 20:43 <Make> Tästä taisi olla läheinen tolppa joskus kaadettu, jos lyhyys liittyy sen korjaamiseen. Kyllä tuo toimii, MMJ:n johdin on kierretty viimeisen päälle kannatusköyden ympärille, huonosti näkyy. |
|
13.04.2016 20:33 <Make> Tämä on ainoa paikka Keravalla, missä on vielä tätä isompaa versiota. Tämän osuuden toisessa päässä tosin on menossa Kulloontien (148) risteyksen parantaminen. Pahoin pelkään, että näihinkin tullaan koskemaan siinä yhteydessä. |
|
13.04.2016 11:38 <Hartsa> Pelkään pahoin jotta valaisin ei toimi =) |
|
13.04.2016 11:37
<Hartsa>
*Jännä villitys tää natikoitten kylvö joka paikaaan, Tässä mitä oon nähnyt ledeillä tuotettua valoa tai muulla valeaavaloa kyllä se vaalea on paljon mukavampi kun tuo räikee oranssi. |
|
13.04.2016 02:02 <RicuP.> Nyt on Hyvinkäällä taas jostainsyystä kylvetty näitä valaisimia jokapaikkaan. Esim. Läntisen yhdystien alkupään kaikki 2000 -luvun alun Idmanin 250W natikkavalaisimet on korvattu näillä luultavasti 150W malleilla ja lopputulos on hieman kyseenalainen.. Nyt valoteho on huomattavasti pienempi, jopa hämyinen ja valonjako epätasainen tuolla pylväsvälillä... Myös Erkylänkadun vanhat 60 -luvun ruosteiset maalatut pylväät ovat saaneet nämä valaisimet. Ei kovin hyvissä käsissä näytä suunnittelu enää olevan. |
|
13.04.2016 01:22 <RicuP.> Ihankuin tuossa olisi Amka vähän karannut tai jotain. On kyllä varmasti alunperin ollut pylväässä asti. |
|
13.04.2016 01:20 <RicuP.> Nuo pylväät on kyllä erikoista mallia. Ei varmaan muualla ole näkynyt kuin nelos tiellä. Näyttäisi, kuin olisi 3 pylvästä samassa. Jalusta on varmaan myös erikoinen. |
|
13.04.2016 01:16 <RicuP.> Tuo valkoinen valaisin voisi olla Siteco SR. |
|
12.04.2016 21:57
<Joni>
Aika jännä että näitä vielä näkee :) |
![]() |
12.04.2016 13:43 <RicuP.> Muutenkin aika kyseenalaiselta tuntuisi laittaa 230V tuommoiseen johtoon. Ehkä yksi vaihe/ johto eristin nupeissa voisi mennä omalla vastuulla. Johonkin pienoisjännite juttuihin sitä voisi käyttää. Itse olen tehnyt eräässä paikassa valaistuksen ilmajohdot pyörittämällä MMJ:n 5mm teräsvaijerin ympäri. Kannakkeet oli normaaleja Amka mallia. Ainoa ongelma siinä oli, että ylämäessä mmj alkoi pikkuhiljaa valua vaijeria pitkin alas.. Mustia nippusiteitä vaan kaveriksi. |
![]() |
12.04.2016 06:32 <Tuomo Y> ...tarkennuksena vielä, että ao. kaapelia EI ole tarkoitettu 230/400V verkkojännitekäyttöön... |
|
11.04.2016 21:34
<Make>
Erityisesti vanhemmat yksilöt tuntuvat vuotavan, 2000- lukuisissa en ole juuri ko. ongelmaa huomannut. Moottoritien pylväät lienevät samaa sarjaa. Ainakin niitä kai tehdään yhä, kun kolaroitujen tilalle on tullut samanlaiset. |
![]() |
11.04.2016 19:30
<Tuomo Y>
Killun eristysvastus testataan 500V (DC) jännitteellä. ...kestää siis.... |
![]() |
11.04.2016 18:20 <Late> Vastaava rakenne 20 kV:n puolelta: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8652 |
![]() |
11.04.2016 08:23 <Tertsua> Tuo yhteiskäyttöpylvään tyyppi on kyllä kevyesti rumin mitä Suomesta löytyy. Yleensä sähköpylväät on nättejä, mutta noita Isohaaran pylväitä on kyllä tullut rumuutensa takia erityisesti ihmeteltyä pikkupojasta asti. |
|
10.04.2016 23:15
<RicuP.>
Se voisi olla yksi syy miksi niitä on vaihdeltu. Pitäisi jostain nähdä, kuinka heijastin on kiinni. Epäilisin jotain avainreikä systeemiä ja on ruuvit jääneet vähän löysälle. Toinen juttu voi olla vastaava mitä Hyvinkäällä oli, että alunperin vain risteyskohdissa oli 250W ja muut oli 125W. Myöhemmin kaikki 125W vaihdettiin sitten toisen mallisiin 250W valaisimiin valotehon lisäämiseksi. |
|
10.04.2016 22:51 <RicuP.> Sen päälipuolen luukun alla on vaahtomuovitiiviste. Kyllä sen periaatteessa pitäisi pitää, ellei sitten ole huonosti paikallaan. Voi myös olla, että tikka on nakuttanut lasikuidun läpi, sellaisiakin on tullut vastaan :) Lahden moottoritielläkin on joitain varhaisia Kapu -tyyppisiä pylväitä. |
|
10.04.2016 20:42
<Make>
Taitaa siellä vettä olla, aina välillä noissa sitä näkee. Lieneekö syy tuo päällipuolen jotenkin vuotava luukku? http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2533&pos=6&pid=110036 Noissa pylväissä lienee valaisimille myös sulakkeet, ainakin luukut on. Ne kulmikkaat pylväät ovat 90-luvun lopulta, en tiennyt, että ovat erikoisia. Lappeenrannan malli on kai vähän korkeampi, johdon ja varren väli näyttää pidemmältä. |
|
10.04.2016 20:25
<Make>
250-wattia tosiaan ovat. Olen nähnyt pari kertaa, kun La Stradasta on heijastin hävinnyt. Esitteen mukaan heijastin on "tukevasti kiinnitetty mutta kuitenkin nopeasti irrotettavissa"? https://issuu.com/mrdesigncatalogues/docs/orno_valaisimia_lampor_24mb/75 Lieneekö kiinnikkeet ruostuneet tai jotakin... 80-luvun alun kuvassa näyttäisi olevan vielä Ornot paikoillaan, ehkä niitä on sen jälkeen alkanut hajoamaan. Ilmeisesti HKB 10:n asentajien maun mukaan on laitettu tai ei sovitinpala varren päähän. |
© Janne Määttä 2004-2017