<< ^ >>

IMG_20160718_200151.jpg

Valaisimen varsi on taipunut. Omasta kokemuksesta Tiedän, että useimmat varret ovat aika järeää tekoa. Mitäköhän on saanut varren mutkalle? Lahti 18.07.2016
Kuvaaja: Lauri

19.07.2016 20:23 <Make> Myös valaisimen pää näyttäisi olevan montulla. Ehkä jokin on peruuttanut ja osunut siihen. Valaisin näyttää äkkiseltään oudolta, kauha puolestaan lienee SLO 8153/125.
19.07.2016 21:14 <RicuP.> Kyllä varren kuuluu olla noin. Olen nähnyt noita muuallakin, vaan lyhyempinä. Se saa valon ulottumaan pidemmälle. Valaisin voisi olla kai Siemens 2000 tai Philips SGS 203 ilman kupua.
19.07.2016 22:13 <Make> Jaahas. Olikohan Leivonmäellä tuollainen mutkasta vääntynyt, joka menee melkein jo alaviistoon.
19.07.2016 22:48 <RicuP.> Tuo varsi näyttäisi muutenkin erilaiselta, kuin tuo suora.
Hyvinkäällä on tapaus, jossa vartta oli taivutettu alaspäin, kun se oli kiinnitetty viistoon haruspylvääseen. Myöhemmin ko. pylväs vaihdettiin normaaliksi ja nyt valaisin on pahasti nyökällään alaspäin. Että taas asentajat vauhdissa..
20.07.2016 19:08 <Make> Olisiko nuo varret jopa alaskäännettävät.
Ainakaan Keravalla ei ole noin tarkkaan säädetty aikoinaan.
Tuossa Leivonmäen versio: https://www.google.fi/maps/@61.9101821,26.1166849,3a,15y,82.94h,97.1t/data=!3m6!1e1!3m4!1sah12itZg3enCrl_lQFf_Yg!2e0!7i13312!8i6656 Strihl Mistral Flex tai mikä valaisin nyt onkaan, on kuitenkin saatu aika suoraan. Olisi tuon varren saanut mieluummin oikaista.
12.08.2016 15:36 <RicuP.> On ne alaskäännettävät. Yläkiinnikkeessä on poikittainen pultti, jonka taakse varsi nojaa ja alakiinnikkeesen varsi on saranoitu hitsaamalla samanlaiseen pulttiin. Tiedän mistä tuo löytyy. Se on vanhan Lahti-Heinola tien eräällä levähdyspaikalla, joka on melko "syvällä" tiestä. Siksi käytetty tuommoista vartta. 8153 on maantien valaisin.
15.09.2019 08:12 <Froggy> Leivonmäellä on GE Odysseyt. Salmiakit on kadonneet Nelostieltä tietyön takia...
15.09.2019 09:35 <Froggy> Tälläisiä varsia näkyy Turussa: https://goo.gl/maps/UmQj3E5FEcnyKDcMA
15.09.2019 19:01 <Make> Voihan ne tosiaan olla Odyssey- mallia. En tiedä, oliko salmiakit natikkaversiota, mutta haperoita voivat olla...

Turun varsi on outo, kun siinä ei ole vaakasuoraa osaa. On myös tuollaisia, jotka tulevat pylvään sivuun: https://www.google.com/maps/@60.4484818,22.2072739,3a,15y,291.51h,124.61t/data=!3m6!1e1!3m4!1sd2ERPKw9HYmO8PeoiAPWng!2e0!7i13312!8i6656
12.10.2019 20:08 <Make> Leivonmäelle on tullut uudet valot salmiakkien tilalle... Ovat Philips Lumistreetit puupylväissä AMKAlla. Näköjään pylväät on laitettu oikein jalustoihin. Jossain sitä ratkaisua taitaa olla pohdittu.
Tuo vääntyneellä varrella oleva pylväs on myös poistettu ja AMKA kiepillä edellisen tolpan nokassa.
12.10.2019 21:27 <Froggy> Lievätköhän salmiakit oikeasti ikänsä päässä... Ainakin lasikuitu hapertuu. Tuolla se jalustaratkaisu: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9026 Puupylväitä jalustalla ja amkalla on ilmestynyt joihinkin paikkoihin.
Hollolassa vuonna 2014 ihmettelin kun AMKA oli kai samalla tavalla kiepillä pylvään nokassa. Taisi olla vielä viimeksikin kun siellä kävin! Kuinkahan kauvan se on siinä tuolleen ollut? https://goo.gl/maps/JzzE7arhQBNcntQF9
12.10.2019 21:32 <Froggy> Tuo paikka olikin vielä juuri ja juuri Lahden puolella
14.10.2019 21:06 <Make> Salmiakit voivat olla aika haperoita... Suuri osa kun on 80-luvulta peräisin.

Onkohan työ jäänyt jotenkin kesken. Keravalla taitaa olla vastaava. Tiellä on osittain on vaihdettu teräspylväisiin, mutta AMKA on jäänyt viimeisen puupylvään nokkaan kiepille.
29.05.2020 16:20 <Froggy> Taivutettuja varsia: https://www.google.com/maps/@60.4884486,26.7477093,3a,18.5y,175.7h,93.61t/data=!3m6!1e1!3m4!1sifCaHxJysC4AfPoe7NwM4A!2e0!7i13312!8i6656 On korvattu vähän yllättävämmällä mallilla.
29.05.2020 19:43 <Samuel > Olen myös nähnyt taivutettuja varsia.
24.06.2020 12:42 <RicuP. > Nämä kauhat on nyt kesällä purettu Heinolan suunnasta tähän asti ja tilalle tullut uudet varret ja Siteco SC:t natikalla.
24.06.2020 12:46 <RicuP. > Heinolasta tätä samaa tietä tultaessa motarin sillan ylityksen jälkeen on Siemens broadwayt varsineen purettu ja tilalle tullut uudet varret ja Mantat.
24.06.2020 17:09 <Froggy> Broadwayt muistan viime kesältä. Jostain on ilmeisesti löytynyt vielä kuunnon Mantaa. Natikkaa suositaan vieläkin josssain, toisin kun täällä vaihdetaan nekin pois...
24.06.2020 17:24 <RicuP. > Samoin minäkin muistan, että Siemenssit oli vielä viime syksynä. Heinolassa oli vielä kaikki lähes entisellään.
Samoin täällä Hyvinkäällä on asennettu Mantoja ja Koffer2 uusiin pylväisiin vähän ennen juhannusta..
24.06.2020 17:30 <Froggy> Vai niin Hyvinkäällä. Heinolan keskustassa makasi maassa Järnkonstin laatikko kun olin siellä.
Hyvä että niinkin hyvää valaisinta kuin Manta asennetaan vielä. Täällä tulee aina joka kerta kolaroidun natikkavalaismen tilalle elyn teillä Selenium ja kunnan teillä Mistral. Myös varmaan uusissa asennuksissa tullaan käyttämään kyseisiä malleja...
24.06.2020 17:37 <RicuP. > Heinolassa on viime kesän jälkeen vaihdettu kauhoja Järnkonstin isoihin laatikoihin, joka muutenkin tuntuu olevan suosittu malli siellä.
24.06.2020 19:24 <Froggy> Vai kauhojen tilalle on tullut Järnkonstin kunnon vehkeet. Aikamoista säätöä kuitenkin, liekö että Broadwayt palaavat toisaalle... Ledejä ei hirveästi tainnut olla.
24.06.2020 20:36 <Make> Liekö Mantat peräisin tuolta: https://kiertonet.fi/elektroniikka/kaikki-elektroniikka/katuvalaisimia-120-140kpl-philips-manta-621hgv-25936
Järnkonstin iso laatikko lienee myös kierrätystavaraa. Hyvä että jossain käytetään vielä jopa natikkaa.
25.06.2020 10:49 <Samuel > Nuo Mantat on vähän erikoisia, 70W?
25.06.2020 10:54 <Froggy> Näyttää olevan 70W ellipsillä, erillisellä sytyttimellä ja asennuksella pylvääseen.
27.06.2020 20:20 <Froggy> Tänään kävin seikkailemassa Imatra - Ruokolahti alueilla. Karjalantiellä oli vielä paljon, melkein koko tien verran HKB 10:ä ja Broadwaytä. Callista on asennettu siellä melkein joka paikkaan mutta Mistraleita ja muitakin löytyy. Kauhoja on Ruokolahdella jokunen ainaskin. Ledejä on jotain Lumi- ja Digistreetiä ja niitäkin aika vähän. Myös Mantaa on tuolla tosi paljon.

© Janne Määttä 2004-2017