|
10.09.2016 22:14 <RicuP.> Tuo kaapelivika on lähes väistämätön jokaisella kaivuutyömaalla. Viimeksi Hyvinkäällä Keskusaukion työmaalla katkaistiin S-marketin ja muutaman liikkeen kuidut ja samalla meni otto ja maksuautomaatti kylmäksi. Aiemmin Prisman laajennustyömaalla katkaistiin kuidut, jotka hitsattiin vahingossa tietenkin ristiin.. Tämän jälkeen varkaat luulivat kaapeleita kupariksi ja vetivät ne pakulla ulos putkista. Mahtoi ottaa päähän, kun huomasivat, että oli kuitua..:D |
|
10.09.2016 20:51 <Make> Tässäkin on 20 kV siirtymässä maan alle, vaan ei ongelmitta. Juuri tässä kohti piti mennä tuon Järvenpääntien ali suuntaporauksella. Kallio olikin kovempaa, jolloin terä ei purrut. Tiehen tuli tuon takia jo kesällä painauma, joka korjataan nyt ja käytetään järeämpää poraa. Näin päivän lehdessä. |
|
10.09.2016 20:34 <Make> Nyt sitten kävi samoin kuin Turussa. Tuollainen isompi puhelinkaapeli kastui ja korjaus kesti kolmisen viikkoa. Ainakin yrityksillä oli ongelmia, kun netti oli poikki. |
![]() |
10.09.2016 20:15 <Make> Jos noihin tulee joku ovelampi korvaava lamppu, valaisimissa ei liene mitään vikaa. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9005 |
![]() |
10.09.2016 20:09 <Make> Kyllä tuo taitaa ainakin 60-luvulta olla. Noissakin on osassa mustapohjainen kilpi: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9107 |
![]() |
10.09.2016 19:53 <Make> Tuntuu parkkipaikkojen heittimet paljon vaihtuneen halogeeneistä ledimalleihin. Kuten jo todettu, suuntaus tuskin on parantunut... |
![]() |
10.09.2016 19:45 <Make> Nyt sitten näin kiskokiinnitteisen version. Olisiko se uudempi malli? |
![]() |
10.09.2016 19:42 <Koomikko> Löytyi myös yhdestä hyppyrimäestä. |
![]() |
10.09.2016 19:42 <Make> Tuo oli luonnonkivillä pinnoitetulla korokkeella, ei mennyt asfalttityöksi... Pylväs ei ehkä ollut edes kiero, vaan jalusta oli liikkunut maassa. Tänä kesänä on aika paljon oikaistu pylväitä/ vaihdettu rikkinäisiä jalustoja. Kerran näin, että vanhan alumiinipylvään pään sisälle oli laitettu teräspylväs. Sopi sitten niinpäin... |
![]() |
10.09.2016 19:25
<Make>
Onhaa noissa paikannimissä pinta-alaa moninverroin nuoliin verrattuna. Yksi tauluvalaisin on bongattu kaupan seinästä, pitää käydä katsomassa vielä toista... |
![]() |
10.09.2016 11:24 <Hartsa> Tai miedommalla eikun "häkkiä" kalastajille niin loppusi ja sähköaita kyllä hillihtee meniötä..... |
|
09.09.2016 22:44 <Koomikko> Näin se on. Joissain johtokin oli vedetty suoraan reunimmaiseen eristimeen ilman ulkopuolisia eristimiä. Kun erotin vanhemmiten jäykistyi niin, taipuisa puutanko yhdessä jäykän erottimen kanssa aiheutti mukavia valokaaria kun mekanismi juuttui "viittä vaille" kiinni. Vanhemmiten tarvittiin vähintään kaksi miestä ja pylväskengät tuollaisen liikuttamiseen. |
![]() |
09.09.2016 22:14
<RicuP.>
Täälläpäin korjattiin juuresta vääntyneitä niin, että kaivettiin vähän ja vedettiin kuormaajalla pylvästä niin, että jalusta meni vinoon ja pylväs suoraan :D Jos jalusta oli murtunut, niin betonia vaan täyteen. Kerran laitettiin saumasta taittuneen vanhan ohuen pylvään tilalle uusi niin, että vanha pylväs poikki ja uusi paksumpi suoraan sen päälle ilman kummempia kiinnityksiä.. Keinoja on monia ihan hitsaamisesta lähtien, kunhan vaan ei tarvitse asvalttia avata, kun sen laitto on niin kallista.. |
![]() |
09.09.2016 22:00 <RicuP.> Joo, niin on ja suhteellisen painavaakin. En nyt osaa sanoa, miksi se on hienosäikeistä.. kai se kestää paremmin, kun Amka keikkuu tuulessa ja nitkuttelee johtimia. Lisäksi se on aina kiinnittämättä pylvääseen, niin toimii ikäänkuin puolikiinteänä liitäntäjohtona. |
![]() |
09.09.2016 21:48
<RicuP.>
En tiedä, mutta ihmetyttää ja ärsyttää tuommoinen sössiminen suunnittelussa, jos sitä on edes ollut.. Olisivat sitten vetäneet koko hoidon toiselle puolelle tietä. Muutenkin tapana on asettaa pylväät aina tien sisäkaarteeseen, ettei niihin niin helposti mäjäytellä aina viikonloppuisin, tosin tuossa on pyörätie välissä. Nuo jonkunverran hiipuneet Eh valot eivät näytä juuri tuota viherkaistaletta pitemmälle. Saas nähdä, mitä tekevät, kun valaisimien vaihto koittaa. Tulisiko jo maakaapelit, vai tekevätkö mitään... Kaupungin nykyisen tyylin tuntien jälkimmäinen vaihtoehto on todennäköisin. |
![]() |
09.09.2016 21:30 <Make> Tuo MKEMP kaapeli näkyy olevan hienosäikeistä, joten varmaan valuu omalla painollaan varresta pois. http://www.finnparttia.fi/MKEMP-25-MU |
![]() |
09.09.2016 21:27 <Make> Olisiko syynä, ettei haruksia saa paikoilleen jalkakäytävän takia. |
![]() |
09.09.2016 21:26 <RicuP.> Niin on ja vain kaksi vikavirtasta niille. Toinen 10A stotseille ja toinen 16A. Tuo ylin vikis on sähköauton juttu ja sen 5x2,5 näkyy tuossa sojottavan kytkemättä. Lisäksi joka vehkeelle on oma ryhmä, kas kun ei ovikellollekin oma:) tosin jääkaappi on 1krs toisessa valoryhmässä, mutta sitä ei kaaviossa mainittu. Kyllä noita olisi voinut ryhmitellä vähän toisella tavalla, kun on noin älytön määrä ryhmiä. |
![]() |
09.09.2016 21:24 <Make> Tuo pylväiden vaihto ei liene kovin helppoa liikenteen seassa. Keravalla vihdoinkin oikaisivat erään risteyksen lievästi kolaroidun pylvään. Siinä oli kääntyvien kaistalla ainakin kuorma-auto, pieni kaivinkone ja pakettiauto. Vaihtoivat ainakin jalustan. Tietysti liikennevalotkin olivat pois päältä tuon takia. |
|
09.09.2016 21:12 <Make> Ilmeisesti keskimmäinen eristin kääntyy sivulle/alas ja musta puikko on tuo veitsi, jonka pitäisi liikkua mukana. |
![]() |
09.09.2016 21:08 <Make> Aika paljon on valaistus- ja pistorasiaryhmiä nykytyyliin. |
![]() |
09.09.2016 21:02 <Make> Keravalla meni hiljattain vaihtoon isohko vastaavalla reiällä oleva pylväs- varmaan syystäkin. |
![]() |
09.09.2016 20:32
<RicuP.>
Tuo on juuri tyypillinen tapaus myös täällä Hyvinkäällä ainakin vanhemmissa pylväissä, jossa jalustaa ei näy. Uudet tien reunassa (ei viheralueella) on usein suojattu jalustassa olevalla teräs "kypärällä". Tosin ei aina, kun ne on vissiin jonkunverran kalliita. Tervetuloa tänne tolppiin kajahtaneiden joukkoon! :) |
![]() |
09.09.2016 20:06
<RicuP.>
Keskuskaavio on tämmöinen: 1.Liesi 2. kiuas 3. sähköauto (varaus) 4. AT nosto-ovi 5. hissi (varaus) 6. palohälyttimet 7. VAK 8. tyhjä 9. val. Kellari 10. val AT 11. val 1krs 12. val 1krs 13. val 2krs mh 1-2 14. val 2krs aula 15. val 2krs mh3 vh, parv. 16. tyhjä 17. liesikupu 18. vvsk 19. LTO 20. konvektori 21. lattialämmitys 22. lattialämmitys 23. val, pr kuisti 24. ohj. Pr kuisti 25. val, pr, wc, vh, et. 26. val, pr, sis. käynt. 27. val, pr, kht, wc, kph 28. tyhjä 29. vvsk 30. pr keit. tt 31. 2krs jk (varaus) 32. tyhjä 33. tyhjä 34. poreamme (varaus) 35. modem pr. 36. pr kell. 37. pr AT 38. pr 1krs 39. pr Ppk 40. pr Kvr 41. IR läm. (Varaus) 42. pr mau 43. pr Apk 44. pr mh1-2 45. pr mh3 46. pr parveke 47., 48. tyhjä 49. takkaim. +2 mod vapaata. |
![]() |
09.09.2016 19:26 <RicuP.> Niin tosiaan pistinkin nyt merkille, että nuolille näköjään riittää yksijalkainen puomi ja isommille näköjään on molemmissa päissä jalat. Vissiin tuulikuorman takia vääntöä tulee sitten melkoisesti. |
![]() |
09.09.2016 19:21
<RicuP.>
Kyllä on kova kalanhimo, tai rahanhimo.. Rakennustyömailla on vähän sama juttu, että työmaan valot pitää pitää yölläkin päällä, että mahdollinen varas ei loukkaa itseään pimeässä. Rakennusfirma olisi siihenkin loukkaantumiseen syyllinen. Missä meni vikaan? Aidoista ei näköjään tarvitse välittä, senkun menee sumeilematta vaan, niin kyllä maksaja löytyy, jos jotain käy... Sähköä vaan aitoihin muutama kV, niin ei tee mieli kalaa vähäänaikaan:) |
![]() |
09.09.2016 18:50
<Mikko Koho>
Ja sitten kun joku kalastaja menettää henkensä niin syy on tietenkin voimayhtiön.. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016090822279934_uu.shtml |
|
09.09.2016 02:27
<RicuP.>
On siinä mylly. En tiennytkään, että tuommoisiakin on Fresta tehnyt. Johonkin koukkulinjaan ennemmin varmaan tarkoitettu. Ideana ihan hyvä, mutta suunnittelu ja toteutus näköjään ei niinkään.. Ihan hyvä, että on tuommoinen tappokone otettu pois käytöstä, jos kerran rakenne on noin epäluotettava. Joku voi vielä mennä ravistelemaan tuon puukepin lankoihin, kun on jätetty tuohon lahoamaan.. Jotain tukkukauppaa ja ulkolaisten tuotemerkkien edustusta on tosiaan Frestalla myös ollut oman tuotannon lisäksi. Vähän kuin ajan tavan mukaan myös SLO:lla, PSO:lla ja Idmanilla, eli tukkukauppa-valmistaja-maahantuoja yhdistelmä. Onkohan netistä löytyvä EL-Fresta tukku vielä samaa firmaa ollut? Ties mitä tuotteita vielä löytyy. |
![]() |
09.09.2016 02:02
<Mikko Koho>
Ja Mikko kun alkaa jäähdyttää niin jäähdytetään sitten kunnolla. Kassa kilisee sekä kaasuyhtiöillä että sähkölaitoksilla.. :D https://www.youtube.com/watch?v=DkkEXNJP81I |
![]() |
09.09.2016 01:52
<Mikko Koho>
LEDit ja nestemäinen typpi (-196 celsiusta) yhteistyöhön. Pari ensimmäistä lediä ei vielä mitään mutta kunnon teholedi antaa jo mukavia tuloksia. (Kenelläköhän on tämän jälkeen ensimmäinen tislauskolonni pihalla ja helvetinmoinen kohina käynnissä kun sadat kilowatit tai muutamat megawatit nesteyttävät ilmaa..) https://www.youtube.com/watch?v=S264ENuNZiw |
|
08.09.2016 21:44 <J.P> Joo puinen tanko -tuohon käyttötankoon liittyen semmoinen juttu minulle aikoinaan kerrottu että nuo SS-20:t olisi laitettu käytökieltoon kuolemaan johtaneen onnettomuuden takia ja syynä olisi ollut joku semmoinen että käyttötanko olisi katkennut tai irronnut yläpäässä ja osunut 20kV:iin sekä erotin pylväästä suoraan maahan tulevaan maadoitukseen. Erottimen maadoitukset tehtiinkin pitkään sitten sillä mallilla että maadoituksen alastulo sai olla korkeintaan -muistaakseni 20m päässä itse erotinpylväältä, nykyään sitten taas maadoitus tuodaan itse erotin pylväällä alas mutta pylvään ympärille asennetaan potentiaalin tasausrengas. |
|
08.09.2016 21:39 <Make> Samanlainen kilpi on kuin valaisimissa, on vaan stanssaamalla täytetty. |
|
08.09.2016 21:39 <tolppa-apina> Olen kerran tuollaisen erottimen takana työntänyt maadoitukset jännitteiseen linjaan, oli jäänyt veitsi paikoilleen, vaikka eristin kääntyi alas |
|
08.09.2016 21:37 <Make> Niin taitaa olla. Fresta on ollut kai enemmän jonkinlainen sähkötukku. |
![]() |
08.09.2016 21:32 <Make> Tuo Ketosen kantaosa on alumiinivalua, toisin kuin kilpailijan käyttämä: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9041 Ehkä Valopää on panostanut enemmän laatuun... |
|
08.09.2016 21:27 <Koomikko> Ilmeisesti vielä puisella tangolla. |
![]() |
08.09.2016 21:25 <Make> Pelkille nuolille varmaan riittää kevyempi ja halvempi portaali... |
![]() |
08.09.2016 21:22 <Make> Olisiko siinä pallo jopa kierteellä? Scandidelux taitaa olla taas pelkkä myyjä, ainakin noille malleille. |
|
08.09.2016 21:19 <Make> Hyvä kysymys... En myöskään tiedä nähneeni. |
|
08.09.2016 20:05 <J.P> Jaahah nurinhan nuo meni vaikka omalla koneella vielä pystyssä olivat... |
![]() |
08.09.2016 10:46
<Hartsa>
juu korjaan 80w tarkoitin tulikin 125 =) |
|
07.09.2016 23:21 <RicuP.> Onkohan Frestalla koskaan ollut natikkaa? En ainakaan tiedä nähneeni, mutta kaikilla muilla kuitenkin oli.. |
![]() |
07.09.2016 23:13 <RicuP.> Ei taida olla.. Ei tuossakaan nyt mikään hyvä valokuvio ole.. Joku laippa siinä kantaosan kehällä? Tulee hyviä jääpuikkoja siihen. Modukselta näkyy löytyvän myös samanlainen Auris valaisin, kun on Scandidelux Auris?? Kantaosa on taas sitä samaa mallia.. |
![]() |
07.09.2016 23:00 <RicuP.> Joo, on uudempaa mallia. Nuo vanhat on vähän alaviistoon nuokkuvia, kun on jyrkkä 90 mutka. |
![]() |
07.09.2016 22:57 <RicuP.> Kyllä ne 50/80W taitaa olla. Ärsyttää muuten, että ainakin Hyvinkäällä on laitettu usein puomiin pelkät nuolet ja varsinaisen paikan nimi on sitten vasta kääntyvän tien jakajassa, niin helposti menee ohi, kun sitä ei näe kun vasta lähellä risteystä... Mikähän järki siinäkin on, että puomi on vain nuolimerkkejä varten.? Tässä nyt on hyvin, mutta esim Herusten ja veikkarin kohdalla on toisin ja Talvisillan kohdalla ei edes nuolia, saatika lue mitään.. |
![]() |
07.09.2016 22:36 <RicuP.> Voi se hyvin ollakin. |
|
07.09.2016 21:19 <Make> Sehän oli lopulta HKB 10 LUC 150W... |
![]() |
07.09.2016 21:14 <Make> Yksi oudompi pallovalaisin on Modus Park led: http://www.modus.cz/en/modus-park-led/ En tiedä, onko noita Suomessa, mutta EL-Parts myy jotain Moduksia. |
![]() |
07.09.2016 21:06 <Make> Myös varsi on uudemmalla(?) loivalla mutkalla. |
![]() |
07.09.2016 21:02 <Make> Vähän lienee kuorma kapasitiivisella puolella... |
© Janne Määttä 2004-2017