28.09.2023 22:53
<Froggy>
Tuolloin ei ollut aikaa, kun piti saada irti varresta, joka sekin kuitenkin jouduttiin pistämään poikki jumittuneiden ruuvien takia, jotka kuitenkin aukesivat ihan helposti WD-40:n ansiosta myöhemmin. Ei nuo uudemmat Thebenit oikein hyviä vissiin ole: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8539 Tuo on Luna vuodelta 2015. |
|
28.09.2023 22:36
<Froggy>
Toisesta puuttuu kupu ja lamput. Voisi mennä joskus lähemmin tutkimaan. Nyt vasta huomasin nuo, vaikka on tuosta tullut jokunen kerta mentyä ohi. Tuo on myös se paikka, jossa Mekesit vaihdettiin jostain syystä elohopea 8522:ksi... |
|
28.09.2023 22:32
<Froggy>
Onkohan La Strada kierrätetty jostain, kun on 70-luvun lopun pylväässä. Tuo outo on Siemens ALH 581, en ole aiemmin nähnyt Suomessa. |
|
28.09.2023 21:06
<Make>
Tuolla on vähän juttua, jotain suurtaajuushäiriöitä pitäisi vähentää: https://electronics.stackexchange.com/questions/528509/how-to-understand-capacitor-reading-0-1uf-2x2500pf Runkoon kytkeytyvät ovat luonnollisesti Y-tyyppiä. |
|
28.09.2023 21:02
<Make>
Mikä lienee tarkoitus, joku pallokentän valo? 1000W eh pituus on 380mm ja 2000W 420mm, näin Osramilla 1970. |
|
28.09.2023 20:55
<Make>
Vai kansiruuvit ovat oikeasti tiukassa... Mahtaisiko Koomikon käyttämä lämmitys toimia. Jos hämäräkytkin on uudehko, se lienee vahva epäilty. RicuP:llä taitaa olla kokemusta. |
|
28.09.2023 20:39
<Make>
Niimpäs näkyy! On Lahdessa, ilmankos tiellä on Mekesin kauhat. |
|
28.09.2023 20:36
<Make>
On tainnut puu kaatua päälle... La Strada näyttää olevan kunnossa. Mutta mikä tuo on ollut?? Ovat tietysti häipyneet... https://www.google.com/maps/@60.0967956,24.3431338,3a,15y,309.09h,121.26t/data=!3m7!1e1!3m5!1sLOfjuafWyiRhL7rp0GN5vQ!2e0!5s20200901T000000!7i16384!8i8192?entry=ttu |
|
28.09.2023 20:26 <Make> Oho! Niin on kauhaa ja kai heidän vanhaa laatikkoa. Ilmeisesti ovat paikoillaan... | |
28.09.2023 17:43
<RicuP. >
Tuolla on Asea-skandiaa ja kaikkea: 1768 1130 https://maps.app.goo.gl/BS5ZesuC1cAkmyQF8 |
|
28.09.2023 17:28
<RicuP. >
Nokia pylväiden ja muidenkin tuotantopaikan vieressä: 118 Kaapelitie https://maps.app.goo.gl/eKYscvfrZSAMaJYB9 |
|
28.09.2023 17:26 <RicuP. > Oho! On varmaan pysynyt hyvänä tuossa alla. | |
27.09.2023 23:45
<Kari Paavola>
Vantaan Kuussilasta löytyi kans, mutta tiettävästi nykyisin Vantaan Energian kaukolämpöpumppaamo, rakennettu ilmeisesti samalla sapluunalla kuin muutkin alueen tiilitornimuuntamot, vai olisko alkujaan ollutkin vain tornimuuntamo ja myöhemmin käyttötarkoitusta muutettu (?). Kaukolämpö lienee tullut Vantaalle joskus 60/70-lukujen vaihteessa mutta että Vaaralan/Kuussillan alueellekin jo silloin? Ko yksilö tämä https://bussikirjasto.fi/muuntamot/kortti.php?haku=092-01230-2 Jos kontakteja Vantaan Energiaan niin olis kiva kuulla historiasta. |
|
27.09.2023 19:44 <Froggy> Tuolta löytyy tuota Ornon loistevalaisinta kattoasennuksena: https://www.google.fi/maps/@60.9277139,26.0199114,3a,21y,177.72h,86.56t/data=!3m6!1e1!3m4!1soTbmHfpt5y72F-MiYT66PA!2e0!7i13312!8i6656?entry=ttu | |
27.09.2023 17:33
<Froggy>
Tässä minun saamassa ei myöskään kannen ruuvi auennut mitenkään, se mentiin sitten vetämään rälläkällä sileäksi... Ei tuo taida mennäkään liiketunnistimen perään kuitenkaan, jos autotallin seinävalot alkaa toimia... Ne ovat Thebenin ajastimen ja hämäräkytkimen perässä, eivät pala ollenkaan vaikka olen yrittänyt tehdä uudet ajastukset ja vaikka mitä... Vika taitaa olla hämäräkytkimessä, pitää nyt katsoa. HKB4 on nyt roikan perässä työvalona puuverstaalla. |
|
27.09.2023 11:16 <RicuP. > Siinä mun näkemässä konkka oli myös ihan samaa mallia, mutta oli kuristimen vieressä liitinpalikan alla. Vuosi oli 5.66. Kuristin oli ruuvattu läpi, eikä edes kannen ruuvi auennut. | |
26.09.2023 22:16
<RicuP. >
Vähän tuo yllätti kun siellä puskissa lymyili. On melko valtavan kokoinen, noin tuplat kuvan valaisimesta. Tuskin on toiminut kymmeniin vuosiin. On vaan jäänyt, kun vähän päivä paistoi jo rungon läpi. Lasin läpi ei oikein nähnyt, kun oli oksia ja aurinko paistoi juuri niin. Kuristin oli kuitenkin kytkentäkotelossa alhaalla pylvään kyljessä ja vielä salvalla avattava. Sekin oli pohjasta ruostunut puhki ja sisällä tennispallon kokoinen ampiaispesä. Lampun täytyy olla iso kun se vispiläkin oli semmoinen. Ehkä 40-50cm pitkä lamppu. Pitää käydä uudestaan tutkimassa. Ainakin kuristimen kilpi pitää kaivaa ampiaispesän alta. Säleikkö olisi tuossa kyllä hyvä kun on noin matalalla. |
|
26.09.2023 21:41
<Make>
Kuvan valaisimessa on ollut säleikkö, mutta on jätetty pois jostain syystä: https://www.google.fi/maps/@63.0002202,23.8247249,3a,60y,290.03h,88.72t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5CMmPgjZ191savOzNIZBFg!2e0!7i13312!8i6656?entry=ttu Ja pylväässä on luukku, vaikka taitaa olla vain 60mm paksu. |
|
26.09.2023 21:34 <Make> Oho! Kuulostaa todella oudolta. Häkkyrä kuulostaa lampun tuelta. Pitäisikö siihen saada valot... | |
26.09.2023 21:29
<Make>
Tuo on ollut kai ihan sähköasennusliike, kun on tuo vanha tarjouspyyntö... Sen sisällä taitaa olla konkat kolmiokytkennässä. Yleensä vaan on vähän turhaa, kun on nollattu valaisin... |
|
26.09.2023 21:06 <RicuP. > Nyt löytyi kyllä melkoinen monsteri valaisin! On pesukoneen kokoinen peltinen laatikko joka kiinni todella järeässä rautakiinnikkeessä. Kuristin erillisessä Strömberg kotelossa, joka on Helvar vanhaa pakka mallia, mutta sen kokoinen jööti, että on varmaan 1000W. Valaisimessa ei äkkiseltään lukenut mitään, eikä lamppua näkynyt, mutta kantaa vastapäisessä päädyssä oli joku ihme häkkyrä sisällä, mikä muistutti isoa vispilää. | |
26.09.2023 12:31
<Froggy>
Tuntuu siltä, että Länsi-Suomessa on ollut aikoinaan ihan omat valaisinmerkit... Niin sellainen se kolmijohtoinen konkka taita ollaa. Kolmas johdin kytkeään ilmeisesti runkoon. |
|
25.09.2023 21:19 <Make> Taas tuli asiasta kokemusta. Näköjään nuo rautatieaseman opastevalot kuuluvat (nyt?) kaupungille! https://www.google.fi/maps/@60.3807466,25.0970022,3a,75y,297.59h,99.34t/data=!3m6!1e1!3m4!1sXJAYmzTQ5pqmHmhrI7r49w!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu Vaikka kuinka sanotaan, että Väylävirasto vastaa asemien opasteista. Ja niiden sähkökin tulee aseman valoista. Ilmeisesti edellisessä kommentissa mainittu muutos koskee myös opasteita... | |
25.09.2023 21:08
<Make>
Ainakin minulle uusi loistevalaisinmerkki on Oy Sähkö Ab, Turku: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-235212 Yllättäen Turun suunnalta löytyy. Näkyy olevan vanha yritys: https://www.antikvariaatti.net/tuotteet/1749133 Valaisin on perus verhovalo Sähkösepät- kuristimella ja kolmijohdin häiriökonkalla. Tietysti konkat ovat posahtaneet. Ilmeisesti kolmijohdinkonkan idea on sopivuus 0-luokan asennuksiin. Se pitää valaisimen rungon jossakin potentiaalissa. |
|
25.09.2023 20:52
<Make>
Kerran tehtiin johonkin laivaan keskus. Siellä oli joku muuntaja välissä, en muista tarkemmin. Joku virallinen henkilö vieläpä kävi tarkastamassa keskuksen ennen toimitusta. Vai Saudi-Arabiaan on Janavalo toimittanut... |
|
25.09.2023 20:47 <Make> Niimpä tietysti... Oikein Steinel otettu testiin. | |
25.09.2023 15:43 <Froggy> Nyt iltojen pimetessä oli pimennyt myös tuo 10.02 Konstsmiden korvannut heitin... Tilalle ei tullutkaan Steinelin palloa, vaan ko. valmistajan tunnistin ja Massive takaisin. Toivottavasti on melko laadukas, maksoi yli kaksi kertaa kiinalaisiin vastaaviin verrattuna... Massiveita oli alkujaan kaksi, mutta toisessa ei ollut lamppua. Oli ketjutettu valaisimessa, joten oli helppo vaan vaihtaa valaisin tunnistimeen. | |
25.09.2023 15:31 <Froggy> Joo, tuo lienee samaa mallia. | |
25.09.2023 11:19 <Koomikko > Onko konkka peltisen loisteputken sytyttimen näköinen ja likimain kokoinen? Frestasta löytyneessä on P 105 tyylitelty LB HPF 0,4 uF 220V~ 560-2-7 2.67 Made inGermany. | |
24.09.2023 22:26
<Froggy>
Tuon vaihdon aikaan on varmaan myös siirrytty Rifoihin... Voi tuo olla myös LB tai jopa Lß... Tuli hankittua Airam Tubular 2700K 60W hehkua vastaava ja Airam 4000K jäätelötuutti, joka on kai 100W tai 150W:a vastaava. Isompi tuli vähän sille varalle, että Tubular olisi liian tehoton. Tubular meni kuitenkin jatkoon testien jälkeen, ihan tarpeeksi kirkas on ja näyttää paremmalle valaisimessa. Myös lämmin sävy on mukava pihalla. Jäätelötuutit menee nyt sitten kuivurin pallovaloihin. |
|
24.09.2023 22:13
<Froggy>
Periaatteessa samassa laivassa saattaa olla ainakin useita eri jännitteitä. L-G:ssä oli juttua, että joissain puolalaisessa junissa oli joskus vissiin 220V 500Hz syöttö valaisimille... Janavalon historiikissa kerrottiin, että kerran tilattiin Sähkösepiltä 60Hz kuristimia Saudi-Arabiaan toimitettaviin valaisimiin. Ehkä niiden mallistossa oli silloin ainoat 60Hz kuristimet tai niille sai paremmin laittaa erikoistilauksia. Tosin jos L&P on tuolloin tehnyt paljon valaisimia ulkomaiden laivoihin, niin niihin on sitten tehty paljon erikoisempia kuristimia. |
|
24.09.2023 21:04
<Make>
Järvenpäällä on ollut jopa Ornon Yki Nummea! https://www.google.fi/maps/@60.4892698,25.0985945,3a,90y,45.99h,74.46t/data=!3m7!1e1!3m5!1sQO_x97B_Y17nAoiEX3upMQ!2e0!5s20090801T000000!7i13312!8i6656?entry=ttu Paljon oli vaihdettu vaikka mihin. Nyt ovat häipyneet pylväitä myöten... |
|
24.09.2023 20:55 <Make> Laurilantiellä on tosiaan paljon 8521:stä, T-Pot-versiota: https://www.google.fi/maps/@60.491007,25.0966427,3a,30y,100.64h,92.57t/data=!3m6!1e1!3m4!1s2Zppb-RAmC8nljQ_rDTvmg!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu | |
24.09.2023 20:45
<Make>
Ilmankos on tutun oloinen, kun on Haarajoelta: https://www.google.fi/maps/@60.4984491,25.1423898,3a,75y,221.76h,83.61t/data=!3m6!1e1!3m4!1svCnLSvHCtEufB9mYvsi6Qw!2e0!7i13312!8i6656?entry=ttu Tuolla olikin jo muutama jäätelötuuttilamppu. Yhdestä valaisimesta puuttuu kuristimen luukku ja kaikissa oli tietysti pleksit rikki. |
|
24.09.2023 20:33
<Make>
En ole koskaan miettinyt laivojen jännitteitä ja taajuuksia... Lentokoneissa taitaa olla 400Hz. Olen myös miettinyt kuristimien alkuperää. Helvar L40G on hyvin samantyylinen, mutta erojakin on. Helvarin kiinnityskorvat ovat kolmiomaiset, kun S:n taas kulmikkaat, joissa reiät myös kulmissa. Sen sijaan liittimen kiinnitysliuskojen aukot ovat samanlaiset, vähän viistot. Sen perusteella osat voivat olla peräisin samasta prässistä. Onkohan 60Hz malli tehty erikoistilauksesta, ei sellaiselle taida täälläpäin paljoa tarvetta olla. |
|
23.09.2023 21:26 <Tolppa-apina> Voltanan kiinnitys on helppo korjata, reilut aluslevyt ja vähän pidempi 8mm pultti | |
23.09.2023 21:17
<Froggy>
Tuossa varmaan pitäisi porata varren läpi, jotta pysyisi... Schreder Voltana on yksi sellainen, jonka kiinnitys on melko heikko. Ainakin Elimäellä niitä on aina välillä näkynyt varsista irronneina tai jotenkin vaan sijoiltaan retkahtaneilta. Mitähän vikaa liitäntälaitteissa oli? Idmanin valoja taisi olla Vuosaaren sillalla. Myöhemmin sinne tuli Broadwayt vanhoihin pylväisiin ja nykyään taitaa olla AEC Italot uusissa pylväissä. |
|
23.09.2023 19:56
<Make>
Nyt on Ruotsin moottoritiellä isompia ongelmia kuin kiinteät ledit: https://yle.fi/a/74-20051595 "Valtava maansortuma tuhosi vilkkaan moottoritien Ruotsissa Turman syy ei ole vielä tiedossa. Viranomaisten mukaan tien kunnostaminen tulee kestämään pitkään." |
|
23.09.2023 19:44 <Make> Katselin tässä vuosituhannen vaihteen puistovalopylväitä. Merkkiä en tiedä, mutta luukku on kiinni isoilla talttapääruuveilla, ehkä jopa M8. Niissä kumit on sitten laitettu niin, että se muodostaa altaan pylvään ympäri... Monessa näytti ikäänkuin ruostuvia kerroksia lähtevän pois. Pari on jo hiljattain vaihdettukin. | |
23.09.2023 19:16
<Make>
Tuo on taas mukava yllätys asentajalle, kun ei päällepäin näy. Kyllä, Schneiderit todettiin silloin huonoiksi monin tavoin. |
|
23.09.2023 19:09
<Make>
Vai tuolla käydään syömässä. En ole nähnyt, ja vielä taloyhtiön pihassa. Muutama siellä on, vaan onko parkkipaikalle vaihdettu Tapioita... |
|
23.09.2023 19:02
<Make>
Salmiakista on hävinnyt salvat, outoa. Tuon hintaeron kun kertoo, niin tuleehan siitä, plus asennustyön määrä... |
|
23.09.2023 18:58 <Make> Vai joka toinen on erilainen, onko ne lisätty myöhemmin... Gävlen pylväitä löytyy, ei ihan heti arvaisi. Jossain vanhassa lehtijutussa oli, että pylväitä tehtiin Järvenpään varikolla itse ja Tuusulan Seudun Sähkölaitos asensi. Saattoi olla kyllä vielä vanhempi juttu. | |
23.09.2023 18:50
<Make>
Kuvassa varren ruuvien muttereista yksi on kokonaan irronnut ja toinen kai osittain. On kyllä sitten vaativat olosuhteet, myös asentajalle... Vai kiinteitä ledejä on oikein yritetty korjata. Vanhassa Idmanin luettelossa oli jonkin sillan ppna-valaistus esittelyssä. |
|
23.09.2023 18:41
<Make>
Ilmeisesti 1970 paikkeilla kuristimen ja muukin rakenne on muuttunut. Tuo -67 on tosiaan holkkiruuveilla: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-235141 Ja tuo on "pisara kaaren alla", kun uudempi on "pisara neliössä". Konkan logo näkyy vähän huonosti, mutta äkkiseltään ei ole tuttu. Airam Tubular voisi olla hyvä ehdokas. |
|
23.09.2023 17:51 <Tolppa-apina> Olin kerran vaihtamassa noihin siriuksiin uudet sisuskalut, piti vaihtaa koko kansi, mutta eihän ne saranna ruuvit lähteneet auki, joten siitä välistä vaihdettiin vain sisuskalut | |
23.09.2023 17:19
<MrLamp>
Olen itsekin nähnyt pari kertaa Led-katuvalaisimen roikkumassa johdon päässä Voudinkadulla Raisiossa. Ledit asennettiin sinne toukokuun 2019 jälkeen, tarkkaa aikaa en tiedä. |
|
23.09.2023 15:34
<Froggy>
Konkka oli päivätty 3.67, eli aika vanha siis on. Tuo oli eräällä maatilalla romuihin menossa. Ei ole ollut kuulemma käytössä yli kymmeneen vuoteen. Meinasin nyt vaan ottaa kuristimen talteen, jos jossain muualla tarvisi... Ei tosin tunnu lähtevän irti. Meinasin aluksi hommata Trueforcen tuohon, mutta en tiedä onko se hyvä tunnistimen kanssa. Joku kuluttajamallin tehokas peruslamppu riittäisi ihan. |
|
23.09.2023 14:57
<RicuP. >
Tuo koko hoito tärisee irti pylväästä. Lisäksi varsissa ei ole ruuveja. Jotkut on lukittu teipillä vaihtelevalla menestyksellä. En tiedä mitkä on ihan alkuperäiset, mutta on ollut kuitenkin ainakin SRP, 8511 ja nyt nämä. |
|
23.09.2023 14:29
<Froggy>
Niin varmaan tuntuukin... On vissiin aika tuulinen paikka. Irtoaako valaisimet yleensä kiinnikkeistään vai kiinnikkeet pylväistä? Minkähän malliset ppNa:t tässä on ollut? Pylväät on vähän Sähkö Jokisen näköiset, mutta varret on aika paksut. |
© Janne Määttä 2004-2017