12.12.2023 18:59 <Arho Flyktman> Tuon pylvään eristimet on Turun posliinin valmistamia matalampaa mallia. Ensto osti tuon tehtaan ja se tarjoaa matalampaa SDI 24 eristintä 17 kertaa 15 centtimetriä ja korkeampaa SDI 37 eristintä 17 kertaa 23 centtimetriä. Niiden väri on helmenharmaa. | |
12.12.2023 16:28
<MrLamp>
Joo, siellä oli aikoinaan pienpainenatrium-lamput. Jos muistan oikein niin jopa polttimoiden värisävy vaihtui tosi punertavaan kun niitä oli hajoamassa. Myös tuolla on näköjään ollut ppn/SOX-lamppuja: https://www.google.com/maps/@60.2478959,24.9483711,3a,75y,352.44h,95.54t/data=!3m7!1e1!3m5!1s1t-7DLoDM8xvfJ3P_Ou56Q!2e0!5s20090501T000000!7i13312!8i6656?entry=ttu Kävin tuolla keväällä ja uteliaisuudesta katsoin Mapsista millaiset lamput oli ennen. |
|
11.12.2023 23:19
<Froggy>
Tuo on kyllä hieno valaisin. Ei äkkiseltään tule mieleen, missä niitä olisi täällä... Minusta nuo näyttää 135W:lta. |
|
11.12.2023 23:05
<Froggy>
Niin, nyt tuo on arkistoitu, eikä näy kuin yksi kuva... Japanilaiset vastaavat lampunkannat on kuitenkin tietysti T10:lle suunniteltu. Nuo on varmaan 70-lukua. Nuo, joissa on "normaalimmat" päät, on varmaan belgialaisia. |
|
11.12.2023 21:44
<Make>
250W natikalla ainakin näkee. Itse tiellä on ollut Philips SRS201 SOX, liekö jopa 180W. Varretkin on vaihdettu lyhyempiin Mantojen yhteydessä. Varsi on outo, kun sen holkki tulee pylvään päälle, vaikka alunperin on ollut normaalisti sisällä. Varmaan oli lampunvaihto lopetettu, kun kiinteät olivat tulossa... |
|
11.12.2023 21:36
<Make>
Vai japanilainen malli. Ei vaan päässyt kunnolla tutkimaan... Nyt ko. kohde on arkistoitu. Mr Lamp taas löysi keräyksestä hienoja Philips T12-lamppuja: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-238161 Onko vaan saanut sieltä mitään... |
|
11.12.2023 20:40 <Froggy> Tuo Itsun lampunkantamalli on taas joku japanilaistyylinen. Siellä harrastavat juuri tuollaisia roiskeveden pitävissä valaisimissa. | |
11.12.2023 16:31
<MrLamp>
Kiitos tiedosta, koitan jostain nyt hankkia tuollaisen. Täällä Turun seudulla niitä on vielä muutamassa paikassa... kuten tuolla: https://www.google.com/maps/@60.4976932,22.2443564,3a,37.3y,109.73h,105.67t/data=!3m6!1e1!3m4!1sP6QA2yTrI0JeMdHvZj9sng!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu Siellä Mynämäen keskustassa tosiaan vilkkui todella monta lamppua, osa niistä oli jopa vierekkäin. Moni muukin oli huomannut saman... Mutta tammikuussa 2022 tosiaan huomasin niiden olleen vaihdettu ProFloweihin... https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-208430 |
|
11.12.2023 02:57 <muhentaja> RcuP suotokonkkien latautumista voisi auttaa kaikenlaisilla virityksillä, mutta kun en haluaisi tuota vehjettä puukotella millään tavalla vaan pitää sen alkuperäisenä | |
10.12.2023 22:10 <Make> Yhtenäinen runko kuulostaa äkkiseltään oudolta. | |
10.12.2023 22:08
<Make>
Jos asentajat ovat ottaneet talteen, siitä on hyvä myydä muutaman vuoden päästä. Kyllä se Talaksen käpykin syö valotehoa aika paljon. Kokkola ja ehkä Comet ovat parempia. Jostain syystä tuollaista tapahtuu aina joulukuussa, jos lukee yltä minun kommentteja. |
|
10.12.2023 22:02
<Make>
Ei ole lasikuitua ne... Vai sellainen olisi tarjolla. Jos lamppu vilkkuu, silloin sytytinlaitteissa ei ole poiskytkentäautomatiikkaa. |
|
10.12.2023 21:58
<Make>
Vai ylävalollakin on saanut. Tuossa pikaluettelossa ei ole sellaisia. Vaikea sanoa, voihan Officet olla alkuperäisetkin. Ehkä Inter-Graydonit on lisätty silloin. Ei taida käsipainot olla, mutta jotain, minkä kanssa heijastin toimii. |
|
09.12.2023 20:50
<muhentaja>
Eipä resistiivisestä kuormasta oikein mitään ääntä lähde, kyllä siellä perässä rautapakat pitää olla. Ja luulenpa että ei se edes toimisikaan puhtaasti resistiivisellä kuormalla, löisi vain tyristorit auki "kiskosta to kiskoon" ja laukaisisi ylivirran. Vähän erilaisia vehkeitä ovat nuo uudemmat IGBT muuttajat, kun eihän niistä kuulu kuin se hentoinen vihellys |
|
09.12.2023 19:51
<RicuP. >
Vähän vastaavassa tilanteessa on joutunut vaihtamaan useammat sulakkeet konkkien latautumisen takia. Automaateilla oli eräs käyttö, jota joutui aina kahteen kertaan nostamaan ylös jos sähköt jälleenkytkeytyi. En tiedä onko tuommoiselle driverille jotain minimi tehoa itse myllyssä. Hyvät äänet varmaan kone tekee:D Varmaan kuormana käy myös resistiivinen kuorma. |
|
09.12.2023 18:45 <muhentaja> Eipä ole käytössä luokkaa reilusti yli 70kW moottoria jolla voisi koettaa hakea kaapista lähellekään täysiä tehoja. Enemmän mietityttää millaisen virtapiikin härveli ottaa suotokonkkien latautuessa. | |
09.12.2023 12:13
<Froggy>
Yritin vähän tulkita tuota. Vaihtelee sitä mukaa minkälainen optiikka, ritilä tai ylävalo on. Onkohan nuo Officet tulleet vasta 1996 remontissa: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tommolankatu_5_(liikerakennus) Tuliko käsipainot vai mitkä? |
|
09.12.2023 12:07
<MrLamp>
Onkohan nuo Järnkonst 7455-valaisimet tehty lasikuidusta? Ajattelin hankkia itselleni yhden tuollaisen Järnkonstin, mutta jos ovat lasikuituisia, niin pelkään, että niistä tulisi niitä piikkejä. Tuli myös noista Järnkonsteista mieleen seuraavanlainen tapaus: Mynämäen keskustassa oli aikoinaan noita Järnkonsteja metallisissa pylväissä. Monissa oli silloin lamppu menossa rikki niin, että se sammui ja syttyi koko ajan. Ne Mynämäen Järnkonstit on sen jälkeen vaihdettu ProFloweihin monta vuotta sitten... kuitenkin vielä syyskuussa 2020 näyttivät olevan paikoillaan Mapsin mukaan. |
|
09.12.2023 00:52
<Jouko>
Kuvatiedoston kohdalta kun klikkaa ja avaa uuteen välilehteen niin näkyy, juurikin tuohon aws.t-ocdn.com/tcdn/ osoitteeseen aukeaa. Välillä chrome on hövelillä päällä ja kuvat näkyy normaalisti, useimmiten ei. Vika tuntuu olevan vain tällä sivustolla.. Tuonne Maikkulan kuvaan oli aiempia yhteyskommelluksia koottu, https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/11514 |
|
09.12.2023 00:19
<Froggy>
Hyvä että sentään Edison-versio. Ehkä ne on voitu otettaa johonkin talteen tai siirretty. Tuntuu siltä, että monessa paikassa valaisimia vaihdetaan vaan sen takia, että ovat vanhoja. Ihmiset ajattelee aina, että uusi on paljon parempi... |
|
09.12.2023 00:08
<Froggy>
Niin saisikin... Ovat kyllä, aika kuluneilla elohopeilla vaan. On myös jotain toista outoa pallovaloa, jossa kantaosa ja varsi on samaa kappaletta. On myös kattoasennuksena kärrykatoksissa ja vaijereista roikkuvina tuolleen: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9520 Osa vaijeriversioista on vaihdettu joihinkin kiinteisiin highbay ledeihin... |
|
08.12.2023 23:04 <Make> Vai Nurmijärvelläkin on sellaisia. Sen kun tietäisi... | |
08.12.2023 22:50
<Make>
Saisi tulla direktiivi häikäisylle ja pintakirkkaudelle. Kun kiinteiden koko vaan pienenee ja valoteho kasvaa, niin häikäisy on järkyttävää... Mahtaako käpy-Tellukset olla vielä paikoillaan? https://www.kouvolansanomat.fi/paikalliset/6240844 |
|
08.12.2023 22:41
<Make>
Nollaa on selvästi käytetty sellaisen numeron kohdalla, joka vaihtuu. Kun alku voi olla 111 tai 112 ja loppu 54 tai 64. Vai sisäilma haiskahti sellaiselta... En ymmärrä, miksi tuo kantamalli on keksitty. Kun on vastaava suorakaideaukkoon tuleva malli, jota ainakin Orno käyttää. Niissä ei ole mitään ongelmia. Siellä onkin asiallisen näköistä. Officeissa on tuoreen oloiset kannat ja syystäkin... Matalassa osassa on ritilät paikoillaan, on oikein taittoritilät. Pari kiinteääkin vaan taitaa olla oven kohdalla. Täälläkin on erään autokaupan Philips Tempo- natikkaheittimiin vaihdettu korvaavat lamput. Heijastinoptiikalla on valaistuksen laatu hieman toista kuin kiinteiden linsseillä. |
|
08.12.2023 20:40
<MrLamp>
Tuli vähän mieleen tämä video: https://www.youtube.com/watch?v=q9CEC6AMWzY Yhdessä klipissä on tuota "perinteistä" ja HF-versiota sekaisin. Kuitenkin kaikki klipin valaisimet taitaa olla yhtä ja samaa mallia. Videon lopussa on myös jotain kapeita loistevalaisimia pleksillä tai jollain vastaavalla, ja elektronisilla liitäntälaitteilla. |
|
08.12.2023 18:47 <RicuP. > Järvenpäässä ja nurmijärvellä näkyy kunta käyttävän E27 Talaseja. Sitä en taas tiedä, miksei vanhat, arvokkaatkin valaisimet kelpaa. | |
08.12.2023 18:35 <RicuP. > Mulle tulee joskus myös tuo t-ocdn mutta kun avaa välimuistista Kuvien kommentit niin näkyy kuvat ja kaikki Chromella normaalisti | |
08.12.2023 15:23 <MrLamp> Ja tosiaan käytän itse Chromea. Kokeilin äsken Firefoxilla, ja se näyttääkin toimivan. Minun kannattaa siis siirtyä käyttämään tätä sivustoa Firefoxilla... | |
08.12.2023 15:17 <MrLamp> Minulla on sama ongelma... ei näy mikään kuva. En tiedä miksi. | |
08.12.2023 14:46 <Froggy> Ainakaan Chrome ei tykkää tuosta aws.t-ocdn.com -osoitteesta, josta kuvat tulee, ainakaan https:llä. Ilman s:ää toimii yleensä, toisinaan ei... Nykyään Chrome ei edes anna poistaa s:ää osoitepalkissa, vaan "korjaa" sen automaattisesti... | |
08.12.2023 11:43
<Terssi>
Kertokaapa mikä on ettei mikään kuva ole näkynyt täällä Suurissa seisovissa pylväissä enää pitkään aikaan. Ei puhelimella eikä kahdella eri läppärillä. Kyllä joillekin näkyy kun kommentoivatkin. Onko mulla Supon määräämä bänni päällä vai mikä hitto on? |
|
07.12.2023 22:42
<Froggy>
Siinä on jotenkin jäänyt valitsematta numerot 0:n tilalle, muutenhan on ihan normaali. Vai voiko tarkoittaa jotain ritilätöntä versiota... On kyllä vähän epäillyttävän näköisiä. Putkia on jopa vaihdettu Airamin ammattimalleihin. Vähän haiskahti sisäilma sellaiselta, että purku voisi olla tulossa... Tuolla on Officea ja tuota I-G:ä ihan sekaisin: https://www.google.fi/maps/@60.8747094,26.6627883,3a,46.8y,110.93h,133.9t/data=!3m7!1e1!3m5!1sAF1QipOUYOEpHRyPl_qiJpo2JpLyzxrdBvfTHGz_P0Yr!2e10!3e11!7i8192!8i4096?entry=ttu On vielä HF-versioitakin seassa, joihin ei olla saatu vaihdettua lediputkia... |
|
07.12.2023 22:07
<Froggy>
Vähän yllätti, PL-S:sää oli jopa 4000K sävyllä... Niin oli, taas sellaiset häikäisevät, joissa on yksi kirkas kapea ledilista valaisinrungon keskellä, onko se nyt Greenled Omega Linear vai mikä... Ennen siinä liiketilassa taisi olla Officet ja/tai Inter-Graydon toimistovalaisimet. Ihme, ettei Tokmannille nyt riittänyt lediputket, yleensä käyttävät niitä. Voi olla myös, että valaisimet oli vaihdettu jo edellisen omistajan aikaan, en ole ko. rakennuksessa käynyt pitkiin aikoihin... |
|
07.12.2023 20:27
<Make>
Oho, varmaan niitä on vielä jossain varastossa. Itse myymälän valot lienevät kiinteitä... |
|
07.12.2023 14:01 <Froggy> PL-lamppuihin liittyen... Nyt tuli käytyä Kouvolan juuri avatulla uudella Tokmannilla. Aika laaja lamppuvalikoima tuntui sielläkin olevan. Perinteisiä T8 loisteputkia ei ollut yhtään, mutta pienloistelamppuja oli aika paljon. Oli myös yllättäen 16W 2D:tä ja jotain halogeeneja. | |
07.12.2023 00:00
<Jouko>
Tuolihissin konehuoneessa joskus yhdessä esittelyvideossa oli dieseli varakoneena, josta tarvittaessa ketjuveto pääakseliin ennen vaihdelaatikkoa. Ketju tietysti normaalikäytössä irrallaan, ei varmaankaan tee hyvää pyörittää moottoria kylmillään.. Paljakkaan suunniteltujen ja raivattujen, kaikkein eteläisimpien rinteiden pohjat näkyy Paikkatietoikkunan vanhoissa ilmakuvissa. Myös nyt viimeksi suljetut rinteet erottuvat pusikkoisina uudemmissa kuvissa (2023). |
|
06.12.2023 21:38
<Make>
Em. Astra 2 on häipynyt jossain välissä... Oli kai 250W eh. Taas tuon katoksen lamppuja on vaihdeltu aina välillä. Pari ei niin toimi, vaikka lamput näyttävät uusilta. |
|
06.12.2023 21:30
<Make>
26.12.2022 mainitut putkiremontista selvinneet sitten häipyivät eilen... Taas kerran tilalla on Talasit, mutta taitaa olla E27-malli! Miksi ei sitten Ornoihin vaan voinut vaihtaa lamppuja? |
|
06.12.2023 21:14 <Make> Jos se on tuo Laitetorin yksilö, niin 115A on aika paljon. Moottorisuojakytkimiä, pitkä rivi kontaktoreita ym. näkyy kaappi sisältävän. | |
06.12.2023 11:35 <muhentaja> Ja tulossa on. Tamun hankinta on ollut jo pitkään suunnitteilla mutta kun tarjoutui tilaisuus saada suorastaan legendaarinen wanhus kehiin niin eipä sitä voinut oikein vastustella. | |
06.12.2023 00:44 <muhentaja> Tänne saattaa ehkä olla tulossa jykevähkö SAMI 100 B 500. Jos kaupat onnistuu, niin sitten aletaan katteleen että saako sen edes käyntiin 16A nallien perässä. | |
05.12.2023 22:29 <Make> Vai niin. Vantaan Gigantissa oli kai Instraa ruuturitilällä. | |
05.12.2023 22:25
<Make>
Vai sillä lailla, sekalaiset kauhat ovat väistyneet... Jos noissa on Fortimo- niminen sisäosa, Vantaalla on niissä vähän näkynyt vikoja. |
|
05.12.2023 22:17
<Make>
Numerot ovat melkoinen sotku... Löytyi taas mukavalla yleismallin kilvellä oleva Idman-Philips Lighting 110 00-258. Äkkiseltään numero oli hyvin outo ja päädyt olivat erilaiset kuin Officessa. Esitteestä selvisi, että on Scala, ilmeisesti 112 62-258. Ritiläkin on viety. On myös jotain runkovalaisimia T5-lampuilla! Tulee Keravan entinen kauppa Kahveri täysin mieleen... Siellä vaan oli mallina SLO Office vm-87. Kumma, kun korvaavia lamppuja aina laitetaan niihin huonoimpiin valaisimiin. Vai onko Tuhaledit vielä jotenkin painavammat. Kauan kestää, että häipyvät... |
|
05.12.2023 21:55
<Make>
Myös Järvenpäässä on jotain litteämpää samanlaisilla harmailla siipimuttereilla. Mitään niissä ei lukenut. Ja jotain toista saman tyylistä. Mitä lienee valoja tuolla ollut joskus, kaikki vaan on vaihdettu noihin. Monenlaisia muita vanhoja kojeita näkyy seinillä. |
|
05.12.2023 21:44
<Make>
Tuskin on monissa valaisimissa talvioloja paljoa mietitty paitsi ehkä Mantassa. Sekin vaan aukeaa ylös. Monenlaiset salvat tuntuvat tuollaiselta, että pitää olla ihan pohjassa, muuten aukeaa. |
|
05.12.2023 21:29
<Make>
Hinnasta ei voi olla lediputket kiinni, on vaan tarkkana lumenien kanssa. Vähän tulee häiriökonkka mieleen tuollaisen äänen lähteenä. Jos ei ole sitten jotain lämpölaajenemista. Ei kai nuo vanhat kannat yleensä jumitu, mutta tippa öljyä varmaan auttaa. |
|
05.12.2023 21:18 <Make> Ei ole minulla ollut ongelmaa, mutta L-G:ssä joku taisi kerran valittaa sellaista. Toki ulkomailta katsominen on jo ihan eri juttu. | |
05.12.2023 21:14
<Make>
Niin näkyy olevan suojatievalot: https://www.google.com/maps/@60.2379595,24.4592204,3a,75y,152.22h,94.72t/data=!3m7!1e1!3m5!1sAF1QipNvbhozJxcTQXaCH4-7lXDg_37Cf37QHztvPVo!2e10!3e12!7i7680!8i3840?entry=ttu Vähän vaikuttaa, että käytettäisiin vain tietyissä tilanteissa. Näkyy olevan 90-luvun painonappikin. |
|
05.12.2023 20:57 <Saku Nurmi> Tuosta vähän matkaa etelään, Haapajärven hautausmaan kohdassa on liikennevalot, jotka eivät ole olleet ainakaan vuoden 2009 jälkeen ikinä toiminnassa, mikäli mapsiin on luottamista. Ellei sitten tilaisuuksien aikana kytketä päälle. |
© Janne Määttä 2004-2017