![]() |
06.05.2017 19:54 <Make> Jos tuo on ulkolainen, ketä lienee Valtion Sähköpaja kopioinut... |
![]() |
06.05.2017 19:52 <Jouko> Ylempään johtoon liitetty tässä hiljattain wiskikaapeli, jonka tuoreehkot kaivuujäljet Mankalin avojohdon alla johtivat Karkialammen entiselle varuskunta-alueelle. Avojohto edelleen hengissä. |
![]() |
06.05.2017 19:49 <Make> Taitaa ainakin useimmissa uusissa valaisimissa olla molemmat suunnat tarjolla ja osassa myös kulman säätö. |
![]() |
06.05.2017 18:58
<RicuP.>
Luulen vähän, että yksi led on ~10W. Tuo mun kuvaama on eräältä tonttikadulta n. 8m pylväästä. Samoilla nurkilla on tämmöistä Italoa: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=4097&pos=5&pid=120260 kl väylällä jossa vain yksi heijastin. Heijastin on noin kapea, että valo ei kauheasti leviäisi poikittain. Noita isompia ledejä ajetaan n. 1000-1050mA virralla, koska niissä on sarjassa olevia sirurivejä kytketty rinnan, jolloin ei tarvita niin suurta jännitettä. Philipsissä näyttäisi taas olevan yhden modulin ledit kaikki sarjassa, jolloin jännitettä tarvitaan n. 3V/ kpl ja 350mA. Yhden linssin takana voi tosin olla parikin lediä. Tuo AEC on täälläkin osoittautunut luotettavaksi. Kun asuntomessujen Philips Milewidet kypsyi aikoinaan, tuli AEC:t jotka on ainakin 4 vuotta jo toimineet. |
![]() |
06.05.2017 16:53
<muhentaja>
Jaa enpäs hoksannutkaan että tuon voi kääntää ja kulman säätäminenkin on näemmä mahdollista kun on tuommoiset urat noille ruuveille. Nähtäväksi jää uusiokäytetäänkö ne Italot vai laitetaanko tilalle tehokkaammin hajoava vaihtoehto. Yhtään pimeää/kiiluvaa Italoa en tosiaan ole nähnyt. RicuP:n linkkaamassa kuvassa näkyy hyvin tuo Italon rakenne, jossa on aina kaksi suurteholediä yhdessä heijastimessa, täkäläinen malli on kahdella heijastimella. ClearWayt on sitten taas tehty hirmu matriisilla pikkuledejä. |
![]() |
06.05.2017 14:22
<RicuP.>
Katkaisin on vissiin erityisesti katkaisukyvyn omaava laite, tai vulgääri nimitys kytkimelle. Kaikissa on kuitenkin kytkentä/katkaisu asento, että onko tuolla nimellä sitten merkitystä.. |
![]() |
06.05.2017 12:33 <Topiax> Mikä ero on kytkimellä ja katkaisimella? En tarkoita siis katkaisijaa... |
![]() |
06.05.2017 12:12
<RicuP.>
Huomasin juuri, että tuo painikesäädin on melko ylivoimainen verrattuna perinteisiin nuppisäätimiin. Valo ei nimittäin väräjä yhtään himmennettynä. Se nimittäin johtuu kiertopotikasta, jota tässä ei ole, kun toimii painikkeilla. Painikesäätö periaate on muutenkin helppo, halpa ja voidaan himmentää joka napista ja kytkinten ulkomuoto on sama. Painikkeilla ratkeaa myös pintakalusteiden himmenninongelmat. Riittää pelkkä normaalin kytkimen näköinen painike, eikä enää isoa himmenninmötikkää. Tuo nimittäin mahtuu pieneen pinta "namurasiaan". Löytyy myös 10-14VDC malli aurinkokennohommiin. |
![]() |
06.05.2017 11:37 <RicuP.> Ei tietoa. Hyval on yksi, mutta eivät kai ole kytkimiä tehneet.. Veikkaan että on joku ulkomaan valmistaja. |
![]() |
06.05.2017 11:29 <RicuP.> Ja tilanteen pelastaa myös, että valaisimessa on käännettävä istukka, eli käy mihin vaan max 60mm vaaka tai pystyputkeen: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pid=120261&fullsize=1 |
![]() |
06.05.2017 11:16
<RicuP.>
Nykyään tosiaan niin vähän niitä pystytetään, että täällä on taidettu ulkoistaa koko homma maanrakennukselle. Semmoisella kouralla ne tosiaan pystytetään valmiiseen reikään tai kaivantoon. Teräspylväät sitten pystyttyy pienellä hiabilla ja lyhyemmät jopa ihan käsipelillä. Kerran näin wanhasta kuvasta jostain 60 -luvulta, kun pystytettiin teräspylvästä. Oli vain semmoinen puusta tehty A:n muotoinen hökötys, johon pylväs nojasi ja sitä työntämällä tai vetämällä pylväs nousi paikalleen. Valaisimet ja kaikki oli valmiina paikallaan. Kapulalla kytkentäluukusta vääntämällä saatiin käännettyä pylväs oikeaan suuntaan. |
![]() |
05.05.2017 21:53 <Make> Helvar tulee mieleen, vaan onko heillä ollut tuollaista logoa? |
![]() |
05.05.2017 21:27 <Make> Kauan sitten näin pikaisesti Keravan Energian puupylvään pystytystä. Oli aikalailla museoauton oloinen kuorma-auto, jossa oli kai jonkinlainen koura, jolla pylvästä liikutettiin. En tiedä, oliko myös muuta työssä tarvittavaa. Kalustosta tuli sellainen olo, että kyseistä työtä ei kovin paljoa enää tehdä. |
![]() |
05.05.2017 21:16 <Make> Saa kai noita pylvään pään mutkia, mitä näkyy täällä päin Aluroadin seurana: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7793 |
![]() |
05.05.2017 19:15
<muhentaja>
Hilirimpsiksejä täälläpäin on kyllä kaikki uudet asennukset olleet. Lisäksi kun nuo Italot ovat vaakaputken päähän eikä teräspylvään päähän asennettavaa mallia, niin SERiin luultavasti menevät kun ei noita puupylväsasennuksia enää täällä käytännössä tehdä, vaan kaikki uudisasennukset on mallia teräspylväs + maakaapeli. |
![]() |
05.05.2017 18:59
<RicuP.>
Jos kunnolla kolahtaa, niin se betonijalustakin murtuu ainakin teräspylvään kanssa. Eikö niitä törmäysturvallisia puupylväitä sitten enää saa tai käytetä? Niitä näkee aina välillä vähän vanhemmissa asennuksissa. Puupylväs lähtee kyllä irti ihan vetämällä, kun on oikeat vehkeet, ellei ole niin pahasta paikasta mennyt poikki. Jotkut, joilla on koneet, niin asentaa semmoisella kairalla ne maahan. |
![]() |
05.05.2017 18:50 <RicuP.> Enpäs ole varmaan nähnyt ennen. |
![]() |
05.05.2017 18:47
<RicuP.>
Varmaan menevät johonkin muuhun käyttöön myöhemmin. Ovat sen verran arvokkaita, että ei romuksi kannata heittää. Tuo ClearWay on tällä seudulla aika harvinainen. Kovin hyviä kokemuksia siitä ei ole ollut, ellei nyt ole parannettu. Tänne on myös tullut taas pari uutta Led valaisinmallia. Vaihtourakka tuntuu olevan loputon, kun toisesta päästä asennetaan Mantoja natikalla Eh:iden tilalle ja samalla vaihdetaan vanhempia natikkavalaisimia Ledeiksi. Schreder Voltana tuntuu kelpaavan saneerauskohteisiin vanhoihin enemmän ja vähemmän kolhittuihin sekalaisiin pylväisiin.. |
![]() |
05.05.2017 17:31 <muhentaja> Taitavat olla nuo Italot joutumassa eläkkeelle pyörätien varresta kesän mittaan. Paikalle on syksyn ja talven aikana kaivettu kaapelit ja betonijalustat pylväille. Tilalle tulee arvatenkin ClearWayt.. Jokunen puupylväs kyllä on jo tosi kenollaan, joten saneeraus olisi ennemmin tai myöhemmin tullut joka tapauksessa eteen. |
![]() |
05.05.2017 00:45 <Hartsa> https://www.youtube.com/watch?v=QTXm5-L0I3A Tuossa on wärsilän vanhan valimon muuntoasemalta joku kuvannut hyvin näkyy jakorajat PKS / Wärtsilä tehtaan omaverkko toisena. |
![]() |
05.05.2017 00:43
<Hartsa>
Katkaisia ohjauksia ollu ja mittauksia, Olisit mikko vähän lähempää napsinu kuvia mitä tuossa taulusa on ollu ;) |
|
04.05.2017 22:30 <Pete> Vaikea sanoa onko kyseessä sama sähköasema, mutta tuolta http://vaunut.org/kuva/118631?s=1 löytyy vanha kuva, missä näkyy taustalla myös Karkkilan sähköasema. |
![]() |
04.05.2017 22:19 <Koomikko> Kuvan http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9753 logo löytyy kytkimen keraamisesta rungosta, kuvassa akselin alapuolelta pellistä ja päällyksestä. |
![]() |
04.05.2017 21:57
<tolppa-apina>
edelleen tehty irtoamaan kolarissa, siis turvallisuuden takia ovat. |
![]() |
04.05.2017 21:40
<Make>
Noita olen miettinyt kanssa. Halogeenivalaisin on kai niin pieni, ettei sormet joudu helposti väärään paikkaan. Kieltämättä on erikoinen tilanne, jos vain toinen lediputken pää on kannassa, ja olisi vielä kierretty kiinni. Tuo kielto kai tulee ihan standardista. |
![]() |
04.05.2017 21:34 <Make> Jalustan käytöstä tulee mieleen helpompi pylvään vaihto. Muutenhan siinä tarvitaan kaivinkonetta tai vastaavaa? |
![]() |
04.05.2017 21:18 <Make> Ihan kuin olisin sellaisista joskus lukenut. Siitä täytyy olla todella kauan. |
![]() |
04.05.2017 21:15 <Make> ...lähelle taisi arvaus mennä. Kytkin näyttäisi olevan Valtion Sähköpaja OK- pakettikytkin: https://www.antikvariaatti.net/product.php?id=146532 Lukisiko siinä kuitenkin VS? |
![]() |
04.05.2017 21:04
<Make>
Tuskin pelkän merkkivalon takia sentään alkaa kukaan kaappia vaihtamaan. Oli siinä varaosanumerolappu, hintaa on taatusti paljon. 23.4 mainittu Slev lienee Pekka Wikströmin muotoilua. Näköjään tuokin on ollut kotimainen merkki. http://www.elka.fi/designarkisto/index.php/fi/aineistot/arkistot/pekka-wikstrom |
![]() |
04.05.2017 20:57
<Make>
En ole ainakaan miettinyt enkä varmaan sitten tiennytkään. Tuo Televa- puhelinvaihde on saman tyylinen kuin Hartsan kuvauksessa 11.05.2015: http://www.elka.fi/designarkisto/index.php/fi/aineistot/arkistot/pekka-wikstrom |
![]() |
04.05.2017 18:27 <muhentaja> Näiden http://www.otokkatieto.fi/species?id=299 elämäähän se maahan joutunut suolakylläste kuulemma haittaa. Ihmetyttää vaan sitäkin enemmän, että miten se kreosootti ei niitä matoja haittaa.. |
![]() |
04.05.2017 11:51 <RicuP.> On nuo ihan 250W Eh lampuilla. Kohta tulee taas tuonnepäin käyntiä, niin saas nähdä mitä on tehty. |
![]() |
04.05.2017 11:40
<RicuP.>
Niin, tämähän on liikenneviraston keksintö. Nyt ovat uudemmissa asennuksissa keksineet istuttaa puupylväs ilmajohtoineen tavalliseen teräspylväiden pylväsjalustaan. Niitä on nyt ko. kokoonpanolla ilmestynyt tänne Hyvinkään nurkille. Tulee vaan mieleen, että miksi on näin tehty, vai pelätäänkö tuota kyllästettä joutuvan maahan? Valaisimina on myös AEC Kaos, lie liikenneviraston suosima malli. Samoja valaisimia on myös Vantaan puolella kehä III:lla. Häikäisevät tosin enemmän autoon, kuin aiemmin asennetut Mantat. |
![]() |
03.05.2017 21:39 <Make> Noin se juuri on, että vain ohjaus katkeaa nupista. |
![]() |
03.05.2017 21:38 <Make> Ehtisi taas laittaa kuvia... |
|
03.05.2017 21:37
<Make>
Olikos Joukolla niitä kuvia? Tuo lamppu vaikuttaa kyllä muuten hyvältä keksinnöltä. |
|
03.05.2017 20:20
<RicuP.>
Jotain ihme mallia ovat. Ei tuosta kuvasta oikein saa selvää. Nyt on tullut Airamilta T45 lamppu Tubular. Käy vissiin paremmin noihin palloihin, ym ulkovaloihin: https://www.airam.fi/fi/tuote/v8209/tubular-led/tubular-led/293/1 Polttoikä on uutuuden myötä sen sijaan taas laskenut.. |
![]() |
02.05.2017 21:56 <RicuP.> On Suomessakin kaikkea keksitty. Tiesikö moni, että kanavapistorasia systeemi on alunperin Suomesta lähtöisin. Oli oikea esittelyn aihe aikoinaan ulkomaisille vieraille eräässä helsinkiläisessä toimistorakennuksessa. Myös kruunu kytkentä/ kytkin, ovikoje, XTS virtakisko, taajuusmuuttaja, rasiatuki, ruuviton vedonpoistonysä, ym.. ovat suomalaisia keksintöjä sähköalalla. |
![]() |
02.05.2017 21:29
<RicuP.>
Noniin! Tässä ei tosiaan ole ensimmäistäkään logoa, paitsi Sähkövarusteen kanta ja kytkentäkiekko. Hyvin voi olla Selcastkin. Minkälainen oli se valaisin? |
![]() |
02.05.2017 21:23 <RicuP.> Siinä ei sitten ole kai varsinaista kytkintä, vaan triac katkoo sen ja vuotaa sen verran, että led ei sammu.. Näin on tuossa HD2200 säätimessäkin, mutta se kyllä katkaisee kokonaan. On ihan ledeille tarkoitettu vissiin transistorisäädin 150W, tosin R kuormille 200W. |
![]() |
02.05.2017 21:17 <RicuP.> No se alkuperäinen ei kyllä ollut kovin kestävä. Tuommoisilla sitten rahastetaan ja pahimmassa tapauksessa uutta kaappia hankkimaan. |
![]() |
02.05.2017 21:10
<RicuP.>
Tuo vaan osoittaa, että maahantuojalla ei ole paras mahdollinen tietämys tuotteista, kun tuommoisia myy. Mutta mietityttää vaan, että kuinkas sitten halogeeniputki saa olla semmoinen, että jännite on toisesta päästä kosketettavissa. Led putken päähänhän ei tuollakaan putkella voi tulla jännite, koska se kytkeytyy vasta, kun putki on käännetty paikoilleen, ellei joku käännä vain toista päätä paikalleen. |
![]() |
01.05.2017 21:31 <Make> Aika mäkiseen paikkaan on asema perustettu. |
![]() |
01.05.2017 17:27 <Jouko> Tuossakin jutun paikassa on vastikään vanha, vuoden 1964 linja, siirretty metsästä Vanhamäentien varteen kulkemaan. Ravenia sinne muistaakseni vedettiin. |
![]() |
30.04.2017 21:42
<Make>
Jossain taisi lukea, että siinä pitää olla X2- tyypin häiriökonkka. Eipä niissä muuta elektroniikkaa ole. Alkuperäinen konkka hyytyi täällä täysin 5 vuodessa, uusi on kestänyt jo yli 10 vuotta... |
![]() |
30.04.2017 21:32
<Make>
On tuossa näköjään yksi ongelma. Säätönupissa on pieni pykälä, jolloin ohjaus kai katkeaa kokonaan. Ledilamppu ei vaan sammu silloin, toisin kuin hehkulamppu! Olen myös huomannut, että tietyt nimet ovat listalla kovin usein. |
![]() |
30.04.2017 20:18 <Hartsa> Hyvä hyvä kierrätys kunniaan ja onhan ne tehty aikanaan kestäviksi... |
![]() |
30.04.2017 16:53 <Make> Valaisin voisi olla Selcast. Näin juuri erikoisen valurunkoisen valaisimen Selcastin logolla ja malli oli 4xxx. http://www.selcast.fi/fi/tuotteet/12/46 |
![]() |
30.04.2017 12:16 <RicuP.> Olisikohan ollut ihan avojohto, eikä PAS niinkuin kuvassa |
![]() |
30.04.2017 11:59
<RicuP.>
Mikähän sen saa lämpenemään? Se HD 2200 ei kyllä lämpene vähääkään, vaikka on hyvin pieni ja 36W sekalaista Led kuormaa. Olen kokeillut myös Philipsin lasista PAR16 GU10 lamppua sillä, mutta ei himmene kovinkaan himmeäksi, vaikka asetukset on tapissa. Viimeisin testaus on Megaman Pro Led Dim PAR 16 4710184. Se himmenee todella nätisti, mutta siinäkin minimi jää kauas Duracellista. Hyvin kirkas kyllä on täysillä. Nuo Zodiakit ja Blue importin kamat tuntuu olevan vakio vieraita tuolla listalla. Zodiakin Led "kanootti" mallin valaisin tuntuu olevan hankala asennettava. Siinä näyttäisi kytkentäpaikka olevan kannen alla valaisimen päällä! Eli pitää kytkeä ennen kiinnittämistä ja johdoissa pitää olla varaa tarpeeksi, jotka pitää sitten työntää jonnekin, kun on paikoillaan.. Jos valaisin pitää olla avaamaton jännitteisten osien takia, niin eikö sitä kytkentää olisi voinut tehdä valaisimen päätyihin.. |
© Janne Määttä 2004-2017