|
05.08.2017 18:07
<Make>
Noiden Vakioiden aikaan kun yleensä kai tehtiin putkitus, on se hieman huoltoystävällisempi tapa kuin nykymeno... Itseasiassa tuon kruunukytkimen kannessa onkin sellaiset kevennykset. Oikean alakulman kytkimessä taas näkyy kai ne kontaktireiät alakulmissa. En varmaan ole koskaan nähnyt sellaista valoa käytössä. |
![]() |
05.08.2017 17:54
<Make>
Airamilla oli 1998 myös esl-pääpeililamppu. Kuvassa lukee valmistajana Landlite. Sekään tuskin on ihan optimituote... Eräällä sukulaisella on kolmihaarainen hissivalaisin pääpeililampuille 80-luvulta. Valaisimet ovat suunnattavia pallomaisia peltisiä valkoisia ja heijastimet "rypyläisiä". Valmistajaa vaan ei näy lukevan... |
![]() |
05.08.2017 17:03 <muhentaja> Muistankos oikein, että joskus aikoinaan 70-80 -luvulla (ellei jo aikaisemminkin)oli myynnissä kärkipeililampulle tarkoitettuja valaisimia, joissa oli "rypyläinen" heijastin joka hoiti lopullisen valonjaon? Ja olivatkohan peräti vielä jonkin tietyn valmistajan tuotteita? |
![]() |
05.08.2017 14:16 <muhentaja> Tämä tuntuu olevan kiinni taloyhtiöstä. Aikoinaan asuttiin asumisoikeuskämpässä, ja yllättäen siellä oli sähköllä kylppärin lattialämmitys, ja LTO-pömpelissä luonnollisesti myös sähkövastus esilämmittimenä eikä vesikiertoista kennoa. Näin saatiin kätevästi siirrettyä käyttömenoja taloyhtiön kaukolämpölaskusta asukkaiden sähkölaskuihin. Käyttövastike nousi siitä huolimatta melkein joka vuosi. |
![]() |
05.08.2017 02:35
<RicuP.>
Kärkipeili hehkuna on näköjään erikoislamppu, jota myydään vielä. Ideana on, että hehkulanka on peilipään reunalla, jolloin valo kohdistuu koveran peilin ansiosta max 180* alas. Lisä heijastimen kanssa kiila kapenee entisestään. Noilla Led kärki/pääpeililampuilla ei tee mitään, sillä valoteho on mitätön ja valonjako ei ole lähellekään sama.. |
![]() |
04.08.2017 23:57
<RicuP.>
Jos jalustassa on musta kehä, on sen takana muistaakseni 8 tai 10mm kuusiokolo tangot, eli ruuvit ilman kantaa betonin rei'issä. Pylvästä puristavat laipat tangon päässä on joskus parin millin betoni kerroksen alla ja tulee esiin kun ruuveja ruvetaan kiristämään. On saattanut hyvinkin jäädä huomaamatta.. Joissain 70 -luvun jutuissa oli kiilat, jonka lisäksi on lyöty joskus betonia, mutta ei vissiin tuon ikäisissä sentään. On kyllä myös "köyhän miehen" malli, johon pylväs vain työnnetään ja se on siinä. Jalusta on kapea ilman mitään säätöjä, joten sen pitää olla valmiiksi suora. |
![]() |
04.08.2017 23:44
<RicuP.>
On tuolla asukkaitten erikseen haluamia sähköisiä lattialämmityksiä vesikiertoisen rinnalla, 10A ryhmällä/ asunto. Säästö on iskenyt merenranta asuntoihinkin, eikä kesällä kaukolämmöllä lämmitetä. Täällä Hyvinkään vuokrakämpissä kyllä lämmin kiertää lattioissa halutessa kesälläkin.. Kylpyhuoneessa on pakkosyötöllä ilman termaria. Olivat kai 3x K63.. |
|
04.08.2017 23:37
<RicuP.>
Tässä tapauksessa kyseessä oli parvekkeen ohjatun pistorasian kytkin, jonka johdotus oli vedetty putkituksen yhteydessä 3x2,5 MMJ:llä putkeen ja väliseinään, mikä takaa sen, ettei sitä tulla koskaan vaihtamaan. Katsoin Kevin käytön nollana merkkivalolle olevan tässäkohtaa pieni pahe.. Taitaa tuosta Vakiosta olla merkkivalomallikin kuitenkin olemassa. Se tulee kahteen ylimmäiseen liittimeen pieniin reikiin. Kannessa on kulmikas kevennys merkkivalon linssille. |
![]() |
04.08.2017 23:21
<Hartsa>
hupsista !! |
![]() |
04.08.2017 22:37 <Make> Tuli tutkittua tuota valopylvästä tarkemmin. Yllätys oli, että se heiluu jalustassa. Juurikumissa lukee Sähkö-Jokinen OY Pori JK0-1. Sen ylös nostamalla selvisi, että mitään kiinnitystä ei ole. Jalusta näyttää säätöruuvimallilta SJ: http://www.sahkojokinen.fi/jalustat/SJ_jalustat/ Säätöruuveja ei kuitenkaan näy. Tuossa mustassa pinnassa on reunassa kuitenkin 3 kpl noin 1cm:n aihioita. Sisäpuolella niiden kohdalla on jotkut kolot. Onkohan ruuvit niiden takana vai onko malli muuttunut ja pitäisi kuitenkin olla kiilat? |
![]() |
04.08.2017 22:17
<Make>
Mahtaako olla sähkölämmitys? Ei ole 63A:n pistorasioista käyttökokemuksia, mutta ovat piikit aika järeän oloiset. Onkohan sulakkeet liian hidasta mallia... |
|
04.08.2017 22:10
<Make>
Vastaava juttu on autoissa, kun kytkimen merkkivalo kaipaa maadoituksen. Kevin käyttö nollana... Muuten menisi kai seinän purkamiseksi. Noissa Vakioissa ei kai ole kytkintä valolla, vaan pitää laittaa tuo erillinen valo. |
![]() |
04.08.2017 22:04 <Make> Siltä vaikuttaa, että molempien rungot ovat peräisin samasta paikasta. Paha sanoa tarkemmin. Ainakin tuolla on pohdittu: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9350 |
|
04.08.2017 21:37 <RicuP.> Kuinka monta insinööriä tarvitaan kytkemään 1-kytkin, jossa merkkivalo palaa kytkimen ollessa päällä? -yksikin on liikaa. Tämän todisti, kun sähköinsinööri, kirvesmies ja puuseppä löivät päänsä yhteen, eikä siltikään onnistunut. Hohtolampussa oli kuulemma toden näköisin vika. Ei tullut mieleen, että nollan se tarvitsee ja tässä tapauksessa nollan joutui tekemään Kevistä, eli oli "kompa" :) |
![]() |
04.08.2017 21:21
<RicuP.>
Nyt samalla tontilla taas.. Tänne on tarkoitus siis tulla 5 kerrostaloa tämän kopin perään ja syötöt on sen mukaiset. Pää/jakokeskuksessa on 4x 4x185mm syöttö ja 1000A pääkytkin! Yhtä taloa syöttää tämän perässä oleva 4x185mm /3x200A. Taas on työmaakeskus palanut.. Kolme kertaa räväytti 63A stotsit alas, jonka jälkeen 63A keskuspistorasia paloi ja johdot keskuksessa suli pamauksen ja valoshown saattelemana.. Vaihdoinpa sitten uuden urospään roikkaan vanhan palaneen tilalle ja totesin, että L2 ylikuorma oli moisen aiheuttanut. Oli vielä yksi ehjä 63A lähtö ja sanoin, että kuormaa pois ja sitten vasta kiinni ja... Arvatenkin kytkivät sen ja puoli tuntia kesti, vaikka vaatimattomat 22kW oli tehoa pudotettu.. Perjantain kunniaksi työpäivä sai päättyä siihen. Kumma, kun pistokkeet palaa ensin, ennenkuin stotsi lähtee.. |
![]() |
04.08.2017 19:39 <Koomikko> Näin "turisti"käynnillä ei oikein selvinnyt. On 110 V ja 50 V ja ties mitä osassa laitteissa vielä valinnanvaraa tasa- tai vaihtoehto. Pitää laittaa pari kuvaa jos joku tietää. |
![]() |
04.08.2017 10:48
<Ku-Pe>
Stockmann Orno Valonheitin 16-065 on kovin saman oloinen, oli neljä eri tehoa - 250 Hg - 400 Hg - 400 NA - 400 MM Tuli ulkomailta, olisiko Englantilainen Thorn? |
![]() |
04.08.2017 10:23
<Topiax>
Koomikolle: miten se laivan sähköjärjestelmä? 110+110 V ? |
![]() |
04.08.2017 06:48 <calm> http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/joni-skiftesvik-kiipesi-lapsena-martinniemen-sahan-piippuun-se-on-kulttuurihistoriallinen-muistomerkki/766802/ |
![]() |
03.08.2017 21:46 <Make> Ei taida joka maitokaupasta löytyä. |
![]() |
03.08.2017 21:25 <Make> Arvataan, että valaisin on Euli Aurinkopallo EU4302OP: http://euli.procus.fi/catalog/26562/Pallovalaisimet_FIN1.html |
![]() |
03.08.2017 18:20 <muhentaja> Nykytrendi taas sitten on se, että polkupyörässä ei saa olla minkäänlaisia likasuojia, koska ne painavat liikaa. Ja onhan se "vauhtiraita" takin selässä tai repussa paljon äijämäisempi muutenkin.. |
![]() |
03.08.2017 14:02
<Hartsa>
JUUH oli tuo läpyskä tuossa kun sain aikoinaan tuon pyörän nii ohan tuo kestänyt kun on kunnon vanhaa kumia. |
![]() |
02.08.2017 14:36 <Koomikko> Kotkassa jaanmurtaja Tarmolla on kaytossa 110-130 V:n hehkulamppuja. Ei tullut kysyttya mista niita saa. Pisteet hukassa. |
![]() |
01.08.2017 21:34 <Make> Ja vieläpä on kunnon lisä roiskeläpällä. |
![]() |
01.08.2017 21:22 <Make> Ja valaisin voisi olla Philips Metronomis Berlin CDS570: https://web.archive.org/web/20030518164022/http://www.idman.fi:80/prodinfo.asp?groupid=351&languageid=FI |
![]() |
01.08.2017 13:12 <Hartsa> Kylläpä vain hyvä vanha nopsa ;) |
![]() |
31.07.2017 21:32 <Make> Olikohan kuvaaja tuolla pyörällä liikkeellä..? |
![]() |
31.07.2017 21:30 <Make> Valaisin näyttäisi olevan Orno tai Idman Combilux. |
![]() |
31.07.2017 21:27 <Make> Hyvä, että tuotakin on kokeiltu ja toimivaksi havaittu. Hehku- pääpeililampuille vaan pitäisi olla niille tarkoitettu valaisin lämpiämisen takia. |
![]() |
31.07.2017 19:45 <NH> Itse asensin pihavaloihin 60w kärkipeililamput. Valaisimet (Euli pylväsvalaisin) ovat n. 1.5m korkuisissa pylväissä, ja niissä oli ledilampuilla sellainen ongelma että valtaosa valosta meni taivaalle ja naapurin kuusikkoon eikä pihatien valaisuun. Lähinnä lumitöissä oli ongelma että valo häikäisi suoraan silmien korkeudella ja itse tie jäi hämäräksi. Kärkipeililampuilla valoa ei mene taivaalle käytännössä ollenkaan, eikä naapurikaan häiriinny. Tien pinnassa on nyt riittävä kulkuvalaistus. Olin jo miettinyt vaihtaa valaisintyypin ihan toisenlaiseksi, mutta noilla lampuilla niistä sai siedettävät. Seuraava ulkovaloasennus on ehdottomasti kohde- tai riippuvalo joka antaa valoa vain maata kohden. Pallovalaisimet pitäisi kieltää ja sallia maksimissaan vain heikkotehoisina koristevaloina. Tuottavat vain turhaa valosaastetta eikä valo mene sinne missä sitä tarvitaan. |
![]() |
29.07.2017 21:23 <Make> Ilmeisesti kuristinkotelon kilpi on tällaisten "rakennussarja" valaisimien ainoa. On eri tehoille ainakin 8000/250W ja 8000/125W. Itse kokonaisuuden mallinumero pitäisi varmaan katsoa luettelosta. http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=lastup&cat=10356&pos=2&pid=135768 |
![]() |
29.07.2017 21:01 <Make> Niin siellä vaikutti ainakin Järnkonstia olevan. Olikohan myös Y-valaisimen näköistä... |
![]() |
29.07.2017 01:26 <RicuP.> Suomen "Boom cityssä" näkee myös kaikenlaista. Kohdassa 0.32 näkyy tolppa, jossa oli ennen 6x 125 minicompactit. Nykyään on kai Victrorit. Kadun muut valaisimet on Järnkonstin perus isoa vaijeri mallia. Kohdassa 2.55 näkyy vissiin noita Idmanin tai SLO: n paksukantisia malleja. https://youtube.com/watch?v=lenMem-dvDI |
|
28.07.2017 21:23 <Make> Tuollaisia uudenmallisiakin tuli jo aiemmin avattua. Jonkun Helvarin Dali-palikan perään tarvittiin pelkät ledit din-kiskoon asennettuna. Ei taida valmiina saada, joten tehtiin noista. Ei muuta kuin niittien poraus ja vastus ja diodit pois. Ledi on niissä valettu linssin kanssa yhdeksi palikaksi. Ihmettelin, kun ledin napaisuutta ei ollut merkitty ollenkaan. Lopulta selvisi, että palikassa onkin sisällä ledit molemmin päin! Kiinalaisten keksintöjä taas... |
![]() |
28.07.2017 20:30 <Make> Tuolta näköjään löytyy vaikka kangaspäällysteistä kaapelia ja niitä puukiinnikkeitä. Hintaa vaan on paikotellen reilusti: https://www.domusclassica.fi/tuotteet/sahko/50/ |
![]() |
28.07.2017 16:43
<Hartsa>
Ois hienoa kun saisi tänne mittausvermeet kuvattua millaiset mittarit on kaapissa. |
![]() |
26.07.2017 00:45
<Hartsa>
Kylläpä vaan....... |
![]() |
25.07.2017 22:38 <Make> 13.5.2016 mainittu "pari vuotta" olikin näköjään jo 2012... Johan siinä ajassa on ehtinyt tapahtua. |
![]() |
25.07.2017 22:26
<Make>
Siltä vaikuttaa. Imatralla on vielä SLO 8153 ja vastaavat valaisimet paikoillaan... Viereisessä varressa näyttää olevan jopa korotetulla pohjalla: https://www.google.fi/maps/@61.1563801,28.7906079,3a,15y,166.67h,101.49t/data=!3m6!1e1!3m4!1scFNEAP_apTYWd6yKLhPoXg!2e0!7i13312!8i6656 Liekö tuollainen: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8954 Siellä seinällä on kai lisäksi "vaijeriversio": http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9099 |
![]() |
25.07.2017 22:11 <Make> Vähän koristeellisempi varsi. Valaisin lienee kunnostettu hiljattain. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8953 |
![]() |
25.07.2017 22:08 <Make> Suomenlinnassa olen nähnyt vastaavia. Valaisin on varmasti laitettu jälkeenpäin eikä vaikuta kovin tehokkaalta tähän sovellukseen. Valaisin lienee Idman 70255: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8953 |
![]() |
25.07.2017 22:03 <Make> Tuossa taitaa vielä olla myös vaijerikäyttöinen erotin. |
![]() |
25.07.2017 16:29 <muhentaja> Juu on tullut nähtyä syrjemmällä montakin paikkaa jossa on SJ-sulakkeet heitety romukoppaan ja laitettu tuommoset ohuenohuet jompit tilalle. Mikä lie sitten tuossa "uudemmassa" toteutuksessa ajatuksena. Näissä kun "sulakeväli" on pystyssä eikä "maasulkurautaakaan" ole vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/5022 |
|
25.07.2017 16:14 <Jouko> 20kV johtolähdöt seinältä purettu. |
|
25.07.2017 16:11 <Jouko> 110 kV kojeiston paikalla nykyään vain tyhjä kenttä, toiminnot siirretty GIS-laitokseen, josta lähdöt kaapelein 110kV päätepylväille. Uusi 110/20 kV sähköasema kauempana taustalla, entisen 220 kV kentän vieressä, syöttö sinnekin kaapelilla. |
![]() |
24.07.2017 06:04 <Mikko Koho> En tiedä mutta kanavalta eläköitynyt työntekijä kertoi aikanaan että kaukokäytön v.2002 rakentanut ihminen otettiin töihin silloiselle Merenkulkulaitokselle juuri siksi että hän oli, ainakin silloin, likipitäen ainut henkilö joka todella tunsi järjestelmän ja osasi huoltaa ja korjata sitä. |
![]() |
23.07.2017 23:14
<hartsa>
Mitehän tuossa olisi käynyt jos ei livin asentajaa olis saatu kiinni ?? |
![]() |
23.07.2017 23:07 <hartsa> SJ-sulakeetkin olli jokus mutta siten poistettu pitimistään. |
![]() |
23.07.2017 20:47 <Make> Salama ja tuollainen hieno tekniikka ei ole koskaan hyvä yhdistelmä. |
© Janne Määttä 2004-2017