Kommentit

27123 - 27172 / 47832
<< >>

IMG_3572.JPG 12.09.2017 21:30 <Make> Hyvä niin. Vaan minkälaiset valaisimet mahtoi olla ja tuliko eh-lamput vai jotain modernimpaa...
IMG_20170103_183316.jpg 12.09.2017 21:24 <Make> Näköjään 825-sävyisiä säästölamppuja saa Suomestakin, K-Raudasta. Joku on ostanut niitä taloyhtiölle + kellastuneet kuvut... On "hieman" keltaista ulkona.

Led- valonheittimet ovat vaihteeksi otsikoissa: https://yle.fi/uutiset/3-9827868 "Led-valonheitinten valvonnalla karut tulokset – Lähes puolet testatuista vedettiin markkinoilta, Suomestakin viisi"
IMG_3572.JPG 12.09.2017 21:00 <hartsa> Kohteessa ois nosturilla käyny homma nopeasti ja turvalisesti tilaa on ;)
IMG_3397.JPG 11.09.2017 22:30 <muhentaja> Myönnettäköön että nuo RTA96C-sarjan koneet on semmoisia mammutteja joita ei ihan äkkiä varmaankaan tulla Saimax-luokassa näkemään. Emma Maersk tai vastaava voisi tehdä vähän tiukkaa..
Noita järkäleita käsittääkseni ajetaan pääsääntöisesti tehoalueella jolla yli 100000 hevosvoimaa tuottava 2-tahtidiesel yltää yli 50% lämpöhyötysuhteeseen, eli kun vain ylös/alasajonopeus sallii, jossain tietyllä tehoalueella, ja akseligeneraattorin parametrit on säädetty sen mukaan. Potkuri on kiinteälapainen, mutta tietääkseni mitoitettu käytännössä pääsääntöisesti vain ns. marssivauhtia varten.
Sav_4332.jpg 11.09.2017 22:06 <Sähkäri65> Valtion Sähköpaja oli Televan edeltäjä. Valtion Sähköpaja syntyi sotien jälkeen -45, kun valtio puolustusvoimien radiotoiminnot sekä sähkölaboratorin yhdeksi yhtiöksi. Btw: yhtiö muutti nimensä Televa Oy:ksi-62. Eli tuo moottori on ajanjaksolta 1945-1962. Televa oli merkittävässä tuotekehitysroolissa Nokian DX200 digitaalisen keskuksen osalta, joka on edelleen Nokia Networksin ykkös ruokahammas. Toki tämänpäivän DX200 on jotain muuta, kuin 1970 luvulla. Nokia osti valtiolta Televan 1980-luvulla.
IMG_3397.JPG 11.09.2017 21:43 <Mikko Koho> Kyllä noita akseligeneraattoreita on ihan Saimaan kokoluokan aluksissakin joiden pääkoneiden tehot ovat megawatin molemmin puolin. Yleinen ratkaisu on vakiokierroksilla pyörivä kone ja säätölapapotkuri eli samanlainen laite kuin Kaplan-turbiinin juoksupyörä. Akseligeneraattorin käyttöä rajoittaa rantojen ja matalikkojen läheisyys ja kuormanmuutosten määrä. Esimerkiksi sulkuun ajettaessa ja laituriin tultaessa ja lähdettäessä sekä potkurin nousujen säätäminen että keulapotkurin käyttö voivat aiheuttaa niin suuret kuormituksenvaihtelut että pääkoneen säädin ei pysy mukana, akseligeneraattori laukeaa taulusta ja sen jälkeen on tuurista kiinni mitä tapahtuu. Tämän takia oli aikoinaan määräys että Saimaan kanavassa ja syväväylillä 25 metrinen tai pidempi alus ei saa kulkea yksinomaan akseligeneraattorin varassa vaan apukoneen tulee olla käytössä. Jostain käsittämättömästä syystä määräys oli ainakin yhdessä vaiheessa poistettu.

Pari käytännön esimerkkiä mitä blackout eli sähkökatko voi aluksessa tehdä. Jälkimmäisessä on myös esitetty havainnollisesti kyseisen aluksen pääverkon toiminta.
https://yle.fi/uutiset/3-8216464
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/547c6f9440f0b6024400002b/Clonlee.pdf
Kettu3.JPG 11.09.2017 21:30 <Make> Niin sitä oli jossain pohdittu. Ei ole tainnut tuossa mikään muuttua.
IMG_3397.JPG 11.09.2017 21:28 <Make> Varmaan riippuu lampun liitäntälaitteen tyypistä. Elektronisessa varmaan voi olla monenlaisia suojauksia. Itse lamputkin ovat vähän yksilöitä.
IMG_3572.JPG 11.09.2017 21:19 <Make> Ylettyminen taitaa olla ongelmana ainakin pienkohteissa. Mahtaako nosturia saada helposti/ paljonko maksaa vuokraus. Jossain pihoissa on vielä ahdastakin nosturille.
Juuri vaihdoin lampun SLO-MMO 1840-valaisimeen: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9164 Kupu oli "hieman" likainen +vähän kellastunut. Luonnollisesti tuli pestyä. Joskus on ollut kai liian tehokas lamppu, kun keskellä oli sellainen halkeama.
Täysin samaa mieltä, että aika turhaa hommaa oli ilman kupujen pesua.
IMG_3397.JPG 11.09.2017 20:24 <muhentaja> Akseligeneraattoreita löytyy ainakin noista tosi isoista rahtilaivoista: https://youtu.be/awJIvdzL5dE?t=587 Kun aletaan ottaa ns. marssivauhtia kiinni ja pääkoneessa on tarpeeksi hönkää päällä että potkuriakselin kierrokset riittää täyden jännitteen tuottamiseen, otetaan kuorma apukoneilta akseligeneraattorille ja apukoneet jäävät valmiustilaan. Eli mahdollisimman vähän yhtäaikaa polttomoottoreita käynnissä, kun tuo jättiläismäinen verkalleen käyvä Sulzer on niistä hyötysuhteeltaan ylivoimaisin. Käsittääkseni tässä on ollut tehoelektroniikan kehittymisellä merkittävä osuus, generaattorin tuottama taajuudeltaan vaihteleva vaihtosähkö tasasuunnataan ja ajetaan järeällä invertterillä laivan sähköjärjestelmään.

Vähän aikaa piti ihmetellä ensin mitä tässä lasketaan: https://youtu.be/awJIvdzL5dE?t=415 Toinen on käyntinopeusmittari, mutta tuo toinen laskee joka ikisen kampiakselin ympäri pyörähtämän kierroksen. Vähän tarkemmin seurataan kuin maantie/rautatiekalustossa...
Kettu3.JPG 11.09.2017 14:35 <JHTS> Tuo ruosteinen putki sisältää puiset/bakeliittiset kaksi- tai kolmeosaiset sauvat Erottimen ohjaukseen.
IMG_3572.JPG 11.09.2017 13:29 <hartsa> Tuossa tuli seurattua koiran kanssa kun ulkona kävin erään pihan lampunvaihto hommaa ihan nauratti.... 1.ukko pystyttää A-tikkaat korkeat ( jokan on kielletty!) 2. Kiipeää tikkaille kopeloi aikansa taskua ja etsii meisseliä ja löytää ährää kuvun kanssa että tikkaat huojuu 3. Saa kuvun lopulta auki ja ihmettelee valoa ottaa kuvun ja tulee alas. 4. Lähtee autolta hakemaan uutta poltinta lamppuun viipyy hetken 5.Tulee autolta kiipeää ylös lampun asentaa takas tulee alas 6. Ottaa kuvun kiipeää ylös laittaa kuvun paikoileen tulee alas 7. Taittaa tikaat ja menee toisen valon luo ja sama homma jatkuu..... =D =D Ois hakenu kaikki tykötarpeet luokseen ja nosturilla ois äkkiä valot vaihtanut, Unohti samallla pestä kuvut rätti ja tuulilasin pesu spräytä mukaan niin samalla äkkiä pyyhkis kuvut samalla. tuossa hommassa oli ihan joutavaa hommaa puolet ja ei niinkään työturvallista ollenkaan.
ker puhelin muunt.jpg 11.09.2017 13:20 <hartsa> Se voisi olla että olisiko siiloluukkujen ohjaukseen liityvä laitteisto muuta en tuolle juuri keksisi.
S-10.JPG 11.09.2017 12:21 <Timo Savallampi> Hei
Olisiko kenelläkään ko. eristintä (tai avstaava) yhtään ylimääräistä tänne Savoon lähetettävksi?
Tarvittaisiin 10kV eristin savonia amk:n laboratorioon, ylilyönti testien opetukseen oppilaille.

yhteyden otot: Timo savallampi, timo.savallampi@savonia.fi
IMG_3397.JPG 11.09.2017 09:33 <Mikko Koho> Heräsi hämmästys erään purkauslampun käytöksestä. Tuli oltua seuraamassa rahtialuksen sulutusta ja kyseisessä aluksessa on erotettu selkeästi pääkoneisto muusta tekniikasta, toisinsanoen voimansiirto potkurille on mekaaninen ja potkuri kiinteälapainen jolloin säätö tapahtuu pääkoneen kierrosluvulla. Sen sijaan keulapotkuri on sähköinen ja aluksessa on sähköntuotantoa varten kaksi tai kolme apukonetta. Keulapotkurin käynnistyessä moottorikuorma kytkeytyi verkkoon ja, valojen välähdyksestä päätellen, verkon jännite ja taajuus notkahtivat hetkisen ennenkuin apukoneiden tehon- ja jännitteensäätimet ehtivät mukaan. Toinen muutostilanne tulee ymmärrettävästi kun keulapotkuri sammutetaan ja luulisi että muutos on nyt päinvastainen eli taajuus ja jännite käyvät aavistuksen korkeammalla. Siitä huolimatta keulassa paapuurin puolella oleva loisteputkivalaisin sammui hetkeksi kun taas vastakkaisella puolella oleva valaisin ei reagoinut mitenkään. Voiko loistevalaisin siis sammua myös ylijännitepiikistä vai lieneekö valaisimessa ollut joku häiriö?
ker puhelin muunt.jpg 10.09.2017 21:40 <Make> Lieneekö joku asentotunnistin. Oikealla on aika samannäköinen rasia. Tuossa taulussa taitaa muuten olla kaksi samanlaista piiriä, koottu vain peilikuviksi.
ker puhelin muunt.jpg 10.09.2017 20:30 <hartsa> Tässä taanoin kävin niin aukaisin vasemassa alakulmassa olevan rasian niin sisällä oli elohopeäkytkin nesteineen. isohko ampulli oli jonka sisällä oli elohopeaa. laitoin kannen takaisin kiinni.
1kuva1.jpg 10.09.2017 20:19 <hartsa> Vahva eppäilyni on että öljytäytteinen vastus tuo on.
Simpelem_118.jpg 09.09.2017 12:21 <muhentaja> Tuossa videossa ei tieten ajolankoja näy olevan, mutta voisi silti olettaa tuon jaksottaisen signaalin olevan tarkoitus erottaa oikea tieto mahdollisista häiriösignaaleista.
Simpelem_118.jpg 09.09.2017 12:17 <muhentaja> Raidevirtapiirit on tosiaan vielä eri juttu kuin sähköradan paluuvirtojen käsittely. Jotenkin vain tuo raidevirtapiirin "morsetus" tuntui erikoiselta tuossa oletettavasti venäläisperäisessä videossa. Kenties sillä on tarkoitus erottaa paluuvirtojen jännitehäviöt kiskoissa ja raidevirtpiirin signalointi toisistaan.
lumet_alas_2.jpg 08.09.2017 22:40 <Make> Nyt on hylsy, mutta ei se niin helppoa tietenkään ole... Jostain syystä kummankin jalustan yksi ruuvi on kunnolla jumissa. Tietysti juuri niitä pitäisi eniten kiertää.
IMG_3563.JPG 08.09.2017 22:34 <Make> Ainakin Globuksesta on erikseen sellainen versio 701 18.
Simpelem_118.jpg 08.09.2017 22:30 <Mikko Koho> Käsittääkseni noissa on raidevirtapiiritkin eli yhdestä kohdasta syötetään jännite eristettylle raidevälille ja toisesta kohdasta mitataan raiteidenvälinen potentiaaliero. Kun kalusto tulee jollekin eristykselle niin pyörät tekevät oikosulun, jännite häviää ja vaihteita ja opastimia ohjaava asetinlaite tietää että kyseisellä välillä on kalustoa. Toinen tapa on akselinlaskentalaitteisto.

Maakaasun pääsiirtolinjassa on, putken pinnan eristyksen lisäksi, katodinen suojaus eli putki pidetään muutaman voltin miinuspotentiaalissa maahan nähden jotta eristyksen rikkoutuminen ei saa aikaan galvaanista korroosiota. (Osin) tuon suojauksen takia metalliset vesijohdot, kaapelit ym. pitää vetää aika kaukaa ettei suojauksen toiminta häiriinny.
Sompio7.JPG 08.09.2017 22:28 <Make> Idman varsinkin on sitä harrastanut, tuolla olikin jo pohdittu: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7846
IMG_3572.JPG 08.09.2017 21:53 <RicuP.> Joo, akryyli, eli PMMA ei kellastu. Polykarbonaatti (PC) on huomattavasti kestävämpää ja lämmönkestoisempaa, mutta kellastuu ja kellastuneena myös haurastuu.
1IMG_3459.JPG 08.09.2017 21:47 <RicuP.> Näin kävi. Joitakin tuotteita on tosin siirretty Englannin tehtaalle, ainakin Victor ja Froggy.
Sompio7.JPG 08.09.2017 21:25 <RicuP.> Onhan noille omat kuristimensa, mutta periaatteessa ja usein käytännössäkin käytetään sekaisin. Näin ollen 250 ja 400W Eh:n tilalle voisi tuupata sytyttimellisen natikan. Natikka vain kuormittaa kuristinta vähän enemmän. Virrastahan kaikki on kiinni.
Sav_4332.jpg 08.09.2017 21:18 <RicuP.> Koneen hissitehtaan moottoritehtaalla valmistettiin Ecodisc moottoreita ja osat tuli Kolmeksilta. Moottori on siitä erikoinen, että se on litteä, vain n. 30cm paksu ja jotain 60cm halkaisijaltaan. On patentoitu ja käytetään konehuoneittomissa hisseissä, eli nykyään melkein kaikissa.
IMG_3563.JPG 08.09.2017 21:13 <RicuP.> Noin väärinpäin asennettaessa täytyy putkessa olla laippa, joka estää veden pääsyn putken juuresta ja kuvussa tietenkin reikä pohjassa.
IMG_1849.jpg 08.09.2017 21:09 <RicuP.> Ainakin maakaapeleiden kanssa maadoituksia kytkettäessä paukkuu. Näin olen kuullut.
Tuo on legenda video. Varmaan äänet olleet jykevät tuossa paikanpäällä.
Simpelem_118.jpg 08.09.2017 21:03 <RicuP.> Siitä potentiaalierosta ja indusoitumisestahan tuo jännite kiskojen välillä johtuu. Kun juna on lähellä, niin jännite häipyy kun junan yhdistää nuo kiskot. Loisteputkien nosto kepillä linjan alle on vanha ja toimiva temppu. Sama voi toimia myös suuritehoisen rf lähettimen nurkilla.

Täysin ilmaista, turvallista ja laillista sähköä saa maan potentiaalieroja hyväksikäyttäen. Laitetaan kohtuu pitkä tanko maahan ja toinen muutaman sadan metrin päähän, josta vedetään paksuhkolla eristetyllä kuparilla toiselle tangolle. Näin johtimen ja tangon väliin tulee ihan käyttökelpoisia jännitteitä ja virtoja.
Toinen juttu on vetää paljas kupari voimajohdon alle tai viereen johdon suuntaisesti. Jännitettä indusoituu kupariin ilmasta ja johdon pituudesta riippuen aika hyvin. Tämä on myös ihan laillista, koska ei kosketa eikä yhdistetä mitään linjaan.
IMG_1849.jpg 08.09.2017 19:42 <muhentaja> Ainahan nuo tietääkseni erottimet vähän räpsähtää avatessa, kun isoilla jännitteillä katkaisijan sisäiset kapasitanssit ja potentiaalintasauselementit aiheuttaa pienen virran myös silloin kun katkaisija on auki. Tässä menee sitten jo vähän enemmmän reisille toisen katkaisijaelementin pettäessä https://www.youtube.com/watch?v=roUqbsLBRkE tosin tuossakin on vain yläjännitepuolelle kytketyn kompensointireaktorin luokkaa 100-150A virran katkaisu. Jostain aikoinaan löysin tuon videon kuvauksen ja sen mukaan valokaari sammui vasta kun joko automatiikka tai manuaalinen toiminta laittoi syöttävän linjan hetken ajaksi kylmäksi.
Simpelem_118.jpg 08.09.2017 19:18 <Mikko Koho> Sarjastamme: hengellä leikkimistä. Turvallisuus näyttää olevan kovin kulttuurisidonnainen asia..
lataaminen rautatien raidevirtapiiristä: https://youtu.be/oeYVjOdkUEc
Ja voimalinjan alla: https://youtu.be/ZyfXvFicp8M
IMG_1849.jpg 08.09.2017 18:57 <Mikko Koho> Vähän samannäköisiä. Epäonnistunut pikajälleenkytkentä kiitos..
https://youtu.be/PdiJWQmSi0k
IMG_1481.jpg 08.09.2017 15:05 <JHTS> Sähköasemalle menevä johto on nyt menossa saneeraukseen. Haara on muistaakseni rapsittu jo rungosta irti.
IMG_1849.jpg 06.09.2017 20:19 <muhentaja> Vastaava ilman tarpeetonta elokuvamaista dramatisointia: https://www.youtube.com/watch?v=SxVa1gpdfg8
IMG_1849.jpg 05.09.2017 22:31 <Mikko Koho> Nyt on kantaverkon paineilmakatkaisijoiden ilmat paukuteltu.
https://youtu.be/ysYHR4e_u00
1kuva1.jpg 04.09.2017 21:06 <Make> Tuolla taitaa olla aiheesta juttua: http://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?t=50165
IMG_3563.JPG 04.09.2017 21:03 <Make> Mahdollisesti. Kantaosat vaan erottuvat aika huonosti.
Sav_4332.jpg 04.09.2017 21:01 <Make> En ole ennen kuullut, on kai nykyään Kolmeks OY: http://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?t=50165
IMG_3563.JPG 03.09.2017 22:55 <Koomikko> https://www.google.com/maps/@60.8896041,26.3515856,3a,20y,15.32h,91.78t/data=!3m4!1e1!3m2!1sGyr-Pz8TBH8tuvIMhsZYGA!2e0 Samaa sarjaa?
Sav_4332.jpg 03.09.2017 22:28 <Koomikko> Löytyi Talousmoottori Oy:n valmistama sähkömoottori.
jossain25.JPG 03.09.2017 18:41 <muhentaja> Käsittääkseni pykälät kieltää 1.5kV liittimien kytkemisen tai irrottamisen jos veturikuskilta ei ole lupaa saatu. Sieltä keuliltahan saakka se 1.5kV tulee.
IMG_2416.jpg 03.09.2017 17:59 <Jouko> Maakaapelointi on saavuttanut myös tämänkin aseman, mahtaako montaa ilmajohtoa olla enää pystyssä..
Sompio7.JPG 02.09.2017 23:06 <Make> Eli sama kuristin käy kaikille? Kai sytytin pitää kuitenkin poistaa, jos eh-lampun aikoo laittaa. On kai käytetty samaa kilpeä kaikissa versioissa.
1IMG_3459.JPG 02.09.2017 22:59 <Make> Vai tuonkin valmistus on loppunut ja vaihteeksi tehdas suljettu.
IMG_3492.JPG 02.09.2017 22:57 <Make> Tai sama laite SLO- nimellä: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7790 Kauha vaikuttaa aika kiiltävältä.
jossain25.JPG 02.09.2017 22:52 <Make> Rautateillä onkin erikoisemmat jatkojohdot, kun on pistotulppa molemmissa päissä. Ilmeisesti käyttö perustuu juuri pilot-nastaan. Kaapeli onkin 5x10+2,5. Toinen erikoinen on 800A 1500V vähän järeämpi...
IMG_3563.JPG 02.09.2017 22:36 <Make> Ilmeisesti häkkejä on saanut kokonaisena tai vain alaosana: https://web.archive.org/web/20030518162625/http://www.idman.fi:80/prodinfo.asp?groupid=335&languageid=FI
Lisäksi on ollut lattaraudasta tehty vakiona maalaamaton alaosahäkki, en kai ole nähnyt. Ja opaali-Reimarien tyyppi on 172HPB (703 20/21/22).
IMG_3572.JPG 02.09.2017 22:24 <Make> Tuo ufo ei yleensä kellastu, joten pesulla ja modernimmalla lampulla hyötysuhde paranee taatusti... Kupu vaan taitaa olla rikki. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7662

27123 - 27172 / 47832
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017