![]() |
20.03.2018 13:37 <Hartsa> Se voi olla paljakan loppu.... :( Vähän epäilen kovasti. |
![]() |
20.03.2018 08:19 <calm> Itse kuvaan liittyen - Paljakassa tuli käytyä pari viikkoa sitten. Tämä kuvan hissi on ollut kokonaan seis jo kolme vuotta. Myös viereinen hissi on nähtävästi ollut käytössä ainoastaan viikonloppuisin sesonkiaikaan viimeiset pari vuotta. Viereisen hissin rinteiden yläosat ovat olleet ajamatta ja täältä eteläpuolelta on mennyt vain yksi ajettu siirtymäreitti takaisin pohjoispuolelle. Sinänsä hienoa, että offariharrastajille on kuitenkin hissi pidetty pyörimässä, mutta ei rinteiden ajamattomuus taida lisää asiakkaita kuitenkaan tuoda, ainakaan ilman kohdennettua markkinointia. Eilen sitten tulikin Yle Oululta uutinen, että Paljakka on myynnissä ja yhteistyö Ukkohallan kanssa loppuu nykyisellään tähän kauteen. Saapa nähdä löytyykö paikalle vielä joku jatkaja vai metsittyvätkö rinteet jatkossa umpeen. |
|
19.03.2018 21:24
<Make>
Välillä tuntuu, että uusikaan eh ei oikein tunnu valaisevan. Jos samaan valaisimeen on vaihdettu kevyempikin ledilamppu, tuntuu se paljon tehokkaammalta. Onko sitten värintoisto vai mikä syynä. Toivottavasti korvauslamput kestävät... Kaupungin valoissako ovat? |
|
19.03.2018 21:13
<Make>
Ei kai tuohon eurotulppa mahdu, ainakin kun nuo sivut ovat tuollaiset kaventavat. Tuollaisella muuntajalla toki onnistuu ilman nollaa. Minun näkemissä vaan on Tatekan tai vastaavan 230V "piirustuslamppu" lisätty tee-se-itse-tyyliin. |
![]() |
19.03.2018 20:57 <Make> https://yle.fi/uutiset/3-10123582 "Suomenlinnaan pääsymaksu? Asukasta huolettaa, miten tiedetään, kuka on turisti ja kuka ei" |
![]() |
19.03.2018 18:07 <RicuP. > Hienoja koneita |
|
19.03.2018 17:52
<RicuP. >
Electrogearit oli testissä vissiin pari kuukautta. Ihan hyvin pelasivat. Nyt ovat odottamassa, josko niille tulee pysyvämpää käyttöä. Ovat tosin mallia 40629/1, jota ei enää taida saada. Nyt tänne on tullut E27 kantaisia led lamppuja 125 eh tilalle. Ovat kyllä huomattavan paljon kirkkaampia, kuin uudetkaan eh:t, että oikein yllätyin. Täytyy jokupäivä kuvata, kun ei oikein saa selvää, että minkä näköisiä ovat. |
|
19.03.2018 17:27
<RicuP. >
Se Perilex olisi hyvä vaihtoehto siihen koneeseenkin. Niitä vaan on Suomessa niukasti. Normi punainen jötikkä sitten vaan tilalle. Onkohan mahdollista, että tuohon Piko rasiaan saattaisi vahingossa käydä euro tulppa? Kerran lisättiin työvaloja ja jotain suojalaitteiden rajakytkin vehkeitä koneisiin, joissa oli syöttönä vain 3~ ja PE. Hoitui sillä, että laitevalmistajalla oli 400/ 24V muuntaja, joka kytkettiin suoraan kahden vaiheen väliin. Rajakytkimet ja työvalot kun olivat 24V suojajännite vehkeitä. |
![]() |
19.03.2018 10:08 <Mikko Koho> http://www.gudauri.info/blog/about_accident_at_sadzele_lift/ |
![]() |
19.03.2018 10:05 <Mikko Koho> Hissin valmistaja oli hiihtokeskuksen sivujen mukaan tunnettu Itävaltalainen valmistaja Doppelmayr ja hissi, kuten hiihtokeskuskin, on varsin nuori. Olisiko sitten asennuksessa tai kunnossapidossa ollut puutteita. |
![]() |
18.03.2018 21:30 <Make> Mielenkiintoista, noissakin selvästi riittää vielä kehiteltävää. |
|
18.03.2018 21:28 <Make> On huomattu, että kunnossapitoa on monentasoista. Onko spn- valaisimen lasi likainen vai miten se niin himmeä on? Ei niissä kauheasti pitäisi valotehon pudota käyttötuntien myötä. |
|
18.03.2018 21:22 <Make> Sellainen 5- piikkinen lienee yleisin korvike. Vielä jos siinä sattuu olemaan PEN- johdin, kaapelikin menee vaihtoon. Joskus olen nähnyt, kun vanhaan vain moottorin sisältävään koneeseen on lisätty työvalo ja on nelipiikkinen tulppa... |
![]() |
18.03.2018 19:20 <Joni> Sennäköinen viritys ettei lähelle uskalla mennä |
|
18.03.2018 00:22
<Jouko>
Yhdessä entisessä teollisuuskiinteistössä oli taannoin takapihan vanhoja 125 tai 250W kauhavaloja korvattu kolmella 100W Onnlinella noin 10m välein, hyvinhän ne valaisivat. Valomaston ainokaisen toimivan spn-valaisimen valoa ei maantasolla juuri enää erottanut. Jäljellä olevia kauhoja ei liiemmin oltu päivitelty, vihertävää valoa tarjosivat tai pimeinä.. Ricu: Vieläkö on Electrogearit testissä? |
|
17.03.2018 23:17 <Jouko> Olisi vanhahkossa työstökoneessa samanlainen pistoke kuin yllä, 10/380V, liitos 4x1,5mm2 kumiroikalla > johdinvärit erikoisesti ru-mu-si-ke.. Kun mistään ei taida löytyä siihen enää tuota pistorasiaa, niin korvatako se 3~ 16A pistokkeella? |
![]() |
17.03.2018 23:17 <Hartsa> Vähän isompi atlaksen paukuttaja..https://www.youtube.com/watch?v=tga-vCOqvU8 |
![]() |
17.03.2018 22:00 <Jouko> Pidempi video tapahtumasta, https://www.youtube.com/watch?v=UaGTVUxj9h0 |
![]() |
17.03.2018 21:57 <Hartsa> Näin....https://www.youtube.com/watch?time_continue=64&v=B_cmw2bIJEw |
![]() |
17.03.2018 21:57 <Hartsa> kypärä kameralla kuvattu...https://www.youtube.com/watch?time_continue=64&v=B_cmw2bIJEw |
![]() |
17.03.2018 21:52 <Hartsa> Ei liity kuvaan mutta sähkömööttorin ohjaus sekosi hiihtohississä leitner vähän villiintyi...https://yle.fi/uutiset/3-10121412 Tuskin sähkökatko tuota tekee... |
![]() |
17.03.2018 21:45 <Hartsa> Gis-kenttä. |
![]() |
17.03.2018 21:45 <Hartsa> Gis-kenttä. |
![]() |
17.03.2018 21:28 <Jouko> Vaikutti ettei kääntöpyörän jarrut pystyneet pidättelemään toispuoleista kuormaa, tuolit ylös mennessä lastattu, alas päin tyhjiä. Suljettuna tuolihissi koostuu tyhjistä tuoleista jolloin kuorma on tasapainossa. Hissi näytti hyvin uudehkolta, kyllä noissa pitäisi jarru automaattisesti mennä päälle virran katketessa, normaalikäytössä sähkömoottorin vääntö estänee takaisin rullaamisen. Joissakin hisseissä taitaa olla myös oma jarrunsa vaijerille. Tekninen vika lienee ollut, ehkä jarrupinnat olleet likaisia tai eivät ole kerenneet kytkeytyä ajoissa... |
|
17.03.2018 21:15
<Make>
Nyt olen nähnyt, Elektrolux induktioliedessä tuli tuollainen mukana. Malli on joku Jovean 1260. Kaapeli oli myös mukana, tyyppiä Deka H05V2V2-F 3G4 mm2. Tuo on jotain kuumankestävää MSK:ta. En ole tuollaisesta kuullutkaan, normaalilla kumikaapelilla liesitaso on nyt kiinni. |
![]() |
17.03.2018 21:01
<Jouko>
Lievestuoreen 110 kV johtohaara nykyään uusittu Corten-pylväille. 20 kV lähdöt siirretty aseman ulkopuolelle, osa maakaapelina taajamaverkkoon. FG:n Huutokoski-Jyväskylä johto mennee lähiaikoina uusiksi.. |
![]() |
17.03.2018 14:46
<Hartsa>
Löytyipä mielenkiintoinen voimalaitos inventointi netistä.. Tämäkin laitos on myös mukana. https://www.kyppi.fi/palveluikkuna/raportti/read/asp/hae_liite.aspx?id=117866&ttyyppi=pdf&kansio_id=0 |
![]() |
17.03.2018 09:48 <Koomikko> Aikas kylmää kyytiä. Tarpeen vaatiessa ei jarruja löytynyt? |
|
17.03.2018 02:00 <Janihanix> aikas siistit sähköpylväät |
![]() |
17.03.2018 00:52
<Mikko Koho>
Sähkökatko sai aikaan samaan aikaan vaarallisen ja Aku Ankkamaisen tilanteen Georgiassa: https://yle.fi/uutiset/3-10121412 |
![]() |
15.03.2018 21:37
<Make>
En ole minäkään nähnyt mitään ohjeita tuollaisesta monivaiheisesta katkaisutavasta. Katkon tuotteet ovat uudistumassa, tänään juuri kävi esittelijä. En itse vielä niitä nähnyt. |
|
15.03.2018 21:03 <Make> Nyt Sanpekilla on G23- kantaisia ledikorvikkeita, jotka toimivat myös sarjakytkennässä: http://www.sanpekled.fi/uutuus-toimii-sarjassa-c-86.html Hotellissa näin käytössä ehkä tuollaisia G24-kantaisia ledejä. |
|
15.03.2018 20:55 <Make> Nyt on 13.8.2016 mainittu Lena Lighting Oval 7210 Tukesin listalla: http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=7656 IP-luokka ei täyty, kuten oli jo huomattu. |
![]() |
15.03.2018 20:38 <Koomikko> Onkohan sama muuntaja kierrätetty tänne http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9657 |
![]() |
14.03.2018 22:24 <Jouko> Etualalla Loippaluoto Häränhännänlahden edustalla ja kuvausalustana Lammasmäki. Mainioita nimiä... |
![]() |
14.03.2018 21:39 <Jouko> Eipä tällä seudullakaan kiirettä pidellä, viikkojakin ollut joskus pääkytkin nollilla eikä mitään yhteydenottoja saati käyntejä ollut. Ehkä sähkölämmityksellä olevien talouksien äkisti pimennyt mittari aiheuttanee enemmän vipinää operaattorille kuin esim. maltillisella kulutuksella oleva kesähuvila.. |
![]() |
14.03.2018 17:09 <Keijo> Enpä ole itsekään ajatellu paljoa meneekö noista mittareista jokin häiriöilmoitus, kuitenkin mittareissa mainitaan että sähkötöiden ajaksi keskuksen pääkytkin nollille. En ole ikinä painanut siitä mittarin omasta painikkeesta ensin ja sitten vasta irrottanut sulakkeet/pääkytkin nollille. Joskus on useampikin tunti ollut sähköt pois esim. ryhmäkeskuksen vaihdon takia. |
![]() |
13.03.2018 21:42 <Make> Malli on kai Atrium IV, 130210. Ihan kuin joku kehys ei olisi paikoillaan, vai kuuluuko olla noin. |
![]() |
13.03.2018 21:20
<Make>
Tuollaisesta 1-vaiheisesta keskuksesta ei taida suoraan tietää, onko sulake palanut vai muuten katko. Mittari kun pimenee heti. Vai sulake ei pala kunnolla, kuulostaa erikoiselta. Ompa tehokas palvelu, kun asentaja lähetetään noin äkkiä paikalle. Jossain mökillä kai voi käydä samoin, jos on katkaistu pääkytkimestä talveksi. Vanhat pääkytkimet ovat vähemmän tuttuja, kun valmistajaa ei yleensä näe päältäpäin. Töistäkin kaikki vanhat on myyty jo aikoja sitten. Nykyinen Katko KUE- sarja tosiaan käy varokereikään myös syvyyden puolesta. Vaatii vaan din- kiskon alleen. http://www.katko.com/fi/tuotteet?product_group=76 Silloin siihen kuuluu laittaa pyöreä etulevy. |
![]() |
13.03.2018 17:45 <RicuP. > Maken aiempaan kommenttiin, että tuo pääkytkin taitaa olla vanha Katko EV363, tai vastaava. Uusissakin Katkoissa on niin, että kun kulmikkaan Din etulevyn irroittaa, sen alta paljastuu tuo pyöreä etulevy, että käy vanhempiinkin tauluihin. Huomasin tuon kerran vahingossa. |
![]() |
13.03.2018 17:31
<RicuP. >
Kätevä tuo palvelu on. Joskus jo C10 oikari saattaa paukuttaa pääsulakkeen. Joskus sulake ei tosin kunnolla pala, jolloin oikosulkuvirrat on mitattaessa päin mäntyä. Tuon vian löytäminen olikin oma hommansa. Tuommoiset mittarit tosiaan ilmoittavat sähköyhtiöön, jos jännitteet häviää. Näin kävi kerran, kun entisen firman asentaja oli vetäissyt pääkytkimen nollille. Myöhemmin iltapäivästä oli sitten sähköyhtiön kaverit paikan päällä pällistelemässä, kun mittari oli kylmä. Jonkinlainen lasku perästä myös tuli. Siitä eteenpäin oli ohjeistus, että sähköt katkaistaan ensin mittarin painikkeesta, mikä lähettää tiedon tarkoituksellisesta katkosta sähköyhtiöön ja sitten hetken päästä vasta vedetään pääkytkin auki. Vaikka mittari katkaiseekin sähköt, ei sen katkoon pidä luottaa, vaan aina myös pääkytkin auki. |
![]() |
13.03.2018 15:42 <Hartsa> Näin se tekniikka vaan kehittyy mutta muutenhan vaihevalvonta on ennekin ollut käytössä http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oulun-seudun-sahko-alkaa-ilmoittaa-kiinteiston-paasulakkeen-palamisesta-tekstiviestilla/787560/ muulla tapaa... |
![]() |
12.03.2018 23:23
<Mikko Koho>
Nyt on hyviä kuvia remontista. Urakka siirtyi pari viikkoa sitten kuvasta katsoen vasemman, eli läntisen, valssiluukun puolelle. https://via.destia.fi/uutinen/urakka-pinnan-alla.html |
![]() |
12.03.2018 22:17 <Make> Varsinainen keksintö pudottaa taajuutta... |
![]() |
12.03.2018 22:15 <Make> Kerran kun kuumailmapuhallin hajosi, lanka ei ainakaan silloin mennyt paloiksi vaan lähinnä jousi meni kasaan. Sen sai vielä korjattuakin, mutta ei kovin kauaa kestänyt. Toisella kertaa taisi sitten katketa useammasta kohtaa. |
![]() |
12.03.2018 22:09
<Make>
Niin kai sitten, ei ole sähköautoista kokemusta. Jossain tolpissa kun on johto, se kai käy taas suoraan autoon? Keravalla on ainakin neljä latauspistettä. |
![]() |
12.03.2018 18:28 <RicuP. > Täällä on käytetty Sistellaria juurikin liikenneympyröissä ja isommissa risteyksissä. Niitä ei tosin montaa ole ja nyt viimeaikoina valmistuneisiin uusiin ympyröihin on alkanut olla tapana laittaa liikenteenjakajiin T - valopylväät ja ympyrän ulkokehälle normaalit tolpat liittymien väliin. Tuleekohan sitten halvemmaksi, vai mikä on. Jotenkin tuo yksi reippaampi valaisin tuntuisi paremmalta, kuin useampi pienempi tolppa autojen maalitauluna siellä täällä. Toisaalta keskialue jää tyhjäksi, että siihen voidaan laittaa kiven möhkäleitä ja tuijia, kuten monesti näkyy. |
![]() |
12.03.2018 18:09 <RicuP. > Niin, voisihan sitä tehoa mitata. Tuo on vaan kvartsiputki vehje, niin siinä IR:iä ja valoa tulee "kiukaanvastus" - versiota enemmän. |
![]() |
12.03.2018 18:05
<RicuP. >
On ihan mahdollista, että kierrokset osuu yhteen. Kierroksien välissä on n. 5mm väliä, mutta lämpöhän niitä vääntelee ja pehmentää. Tuli vaan semmoinenkin mieleen, että jos lasiputki jostain syystä hajoaa, niin alla ei ole muuta kuin 1x1cm reikäinen verkko, jota vasten lanka saa sitten nollaa vähän väärästä kohtaa. Sulaa poikki ja ropisee alas.. Vikavirta tosin puuttuu peliin, mutta teoriassa ihan mahdollista. |
![]() |
12.03.2018 17:50
<RicuP. >
Johtojakin pyörii sitten takakontissa, kun on ensin se suko -johto ja sitten tuo "täysvirta" johto. Onpa hienoa.. Voisihan noita pömpeleitä käydä kuvailemassa. Ei ole tullut tutkittua niitä tarkemmin. |
© Janne Määttä 2004-2017