![]() |
11.05.2018 10:48 <Hartsa> Ei liity kuvaan... KJ-johtoon kylläkin näin täällä harvoin hirvi tekee vikoja oisko koukkulinjasta puonna johtoalas tms. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005675195.html?utm_source=facebook.com&utm_campaign=fb-share&utm_medium=social&utm_content=android.iltasanomat.fi |
![]() |
10.05.2018 20:40 <Make> Aika samalta näyttää. Kuva on kai toiselta puolelta, kun siinä on tuo laatikko. |
![]() |
09.05.2018 22:18
<Topiax>
Onko siinä tällainen putkirivistö? https://photos.app.goo.gl/ETW9vucBJ8Kxf1Yx7 |
![]() |
09.05.2018 16:34
<Mikko Koho>
Sähköstä uhkaa tulla jätettä ja pyytävät lisää tarjouksia tuotannonvähennyksiin ja kulutusten lisäämiseen. https://www.fingrid.fi/sivut/ajankohtaista/tiedotteet/2018/sahkon-ylituotantotilanne-mahdollinen-10.5.2018/ |
![]() |
09.05.2018 12:22 <Hartsa> Ja Olki2 lähti läppäsemaan verkosta pihalle, Paljonkohan on jännite puodonnut ja on se taajuuteekin vaikuttanut... |
![]() |
09.05.2018 12:13 <Hartsa> https://www.fingrid.fi/sivut/ajankohtaista/tiedotteet/2018/jannitehairio-kantaverkossa/ |
![]() |
08.05.2018 22:16 <Koomikko> Itte värkissä ei ole mitään viitettä valmitusmaasta, Lemag on näköjään saksalainen yhtiö, toiminut vuodesta 1911. |
|
08.05.2018 22:13
<Make>
Noita Exxact vinosukoja laitettiin johtokanavarasioihin silloin, kun Suomessa valmistusta lopeteltiin. Ei niissä silloin tainnut vikoja olla. Olikohan vielä Made in Finland. Tuollaisen läppäsukon olen kerran vaihtanut jakorasiamallin Strömfors Vakio upposukon tilalle. Se nyt oli muutenkin askartelua, mutta rasiassa oli ainakin tilaa... Siinä oli vaneriseinä, joka vaikutti tasaiselta. Nuo uppo IP44 tuplasukot ovat melkoisen ahtaita keksintöjä varmaan joka merkillä. |
![]() |
08.05.2018 21:58
<Mikko Koho>
Kajaanissa puutarha konkurssiin osin sähkön hinnan takia. Verokohtelu meni vielä päin prinkkalaa juuri kun verohelpotuksia olisi tarvittu. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005672246.html |
![]() |
08.05.2018 21:32 <Make> En ole Lemagista ikinä kuullutkaan, lieneekö joku kiinanihme. |
![]() |
08.05.2018 21:26 <Make> Tuolla se on pääoven vieressä auringonpaisteessa, niin kuin käyttöohje käskee välttämään. En tiedä, aikovatko koteloida sen. Sijoittelun syynä lienee, että ryhmäkeskus on ko. kohdassa. |
![]() |
08.05.2018 21:18 <Make> Muuntajassa on erikoinen putkirivistö näkyvillä. Lieneekö jäähdytystä varten, en ole ennen nähnyt. |
![]() |
08.05.2018 19:16
<Mikko Koho>
Ei kiva.. https://www.fingrid.fi/sivut/ajankohtaista/tiedotteet/2018/jannitehairio-kantaverkossa/ |
|
07.05.2018 22:54
<RicuP. >
Tuli nyt ensimmäistä kertaa asennettua reippaampi erä nykyisiä "Strömfors" tai Schneider Exxact kalusteita ja täytyy sanoa, että on surkeaksi mennyt.. 2-os vino sukossa ruuviliittimet korkkaa. En ole ennen saanut korkattua minkään merkkikalusteen ruuviliittimiä. Edes Etmanissa eivät korkkaa, mutta tuossa jo normaalin kiristyksen kanssa saa olla varovainen. Peitelevyjä pitää olla nykyisin useampaa sorttia. 2-os vinosukon kehys ei sitten käynytkään pintakoteloon. Kotelon reunat ei mene kehyksen reunan taakse kuin puoli väkisin. 1-os upposuko runko aivan järkyttävän kokoinen molisko. 1-os sukot yleensäkkin hankalia, kun ovat syviä ja tämä koko ei kyllä auta asiaa. 2-os läppäsuko aivan surkea. Ei ole kiinnitysmahdollisuutta, kuin yksillä reunoilla. Runko taas eri ja sen jousiliittimissä ei tahdo johtimet pysyä työnnettäessä kojerasian sisään. Otettaessa kojerasiasta ulos ja hieman kääntämällä johtimet ponnahtaa ulos. Tiiviste ei pidä, kuin saumattomassa kaakelissa. PE liitin niin reunalla, että siihen kytketyt johtimet tulee rasian ruuvitolppia vasten. Normaali pintakotelo vetelä. Taipuu mukana, kun tulppaa vetää sukosta. Parista ihan pakasta vedetyistä vinosukoista puuttui toinen keskiölevyn ruuvi ja paikallaan olevat olivat kierretty vain holkkiniitin verran, eikä sen läpi. Lisäksi katselin huvikseni, että on melkoinen maailmanmatka tuo kalustesarja. Peitelevyt olivat nimittäin tehty mallista riippuen Puolassa ja Virossa, 1-os suko Saksassa, vinosukot Tanskassa, mutta taas normaalit sukot Puolassa. Merkinantokojeet Ruotsissa ja Kiinassa ja kaikki siis samaa kalustesarjaa. Tämä nyt vahvisti sen, mitä kalustetta en ainakaan itse valitse. |
![]() |
07.05.2018 22:07 <RicuP. > Siellähän se tosiaan on sisältöineen ja koukkulinjan pätkäkin perässä. Kuinkahan ovat saaneet tuon siirrettyä |
![]() |
07.05.2018 21:59 <RicuP. > On siinä melkoinen työmaa ollut! |
![]() |
07.05.2018 21:58 <Koomikko> Nimeltä mainitsemattomassa paikassa oli invertteri asennettu niin viisaasti, ettei poistoilmalämpöpumpun huoltoluukku mahtunut avautumaan. |
![]() |
07.05.2018 21:50 <Koomikko> https://www.kotiseutumuseo.fi/albumi/kesan2017avajaiset/ |
![]() |
07.05.2018 21:43 <Koomikko> Vanha Lemag ND64, uusi GE:n valmistetta. |
![]() |
07.05.2018 20:46
<Make>
Meillä käytetään vain 40 A vikavirtoja, ettei tarvitse monenlaisia pitää hyllyssä. En nyt muista, onko vikavirrassa valokaarikammiota, kun sitä ei ole tarkoitettu oikosulkusuojaksi. Automaateissa on sellainen peltiliuskoista tehty kammio. Töissä erään koneen 0- nappi temppuili. Kosketuspinnoissa oli vähän harmaata pölyä. Mikä on Koomikon vikavirtojen merkki ja malli? |
![]() |
07.05.2018 20:38 <RicuP. > On kyllä komea torni! Tuossa on jo vähän rakenteitakin joutunut miettiä. Sisällä on varmaan hyvät tilat pj puolellekin. Hienoa, että on säästetty ja kai sisältökin on paikoillaan. |
![]() |
07.05.2018 20:30
<RicuP. >
Uusi kuulostaa asiallisen kokoiselta. Onhan noissa semmoiset valokaari kammiot, mutta en tiedä auttaako, jos muutama Ampeeri on kärkien välissä surraamassa. Kerran oli pöytäsirkkeli, joka lähti käyntiin, kun sitä hieman reunasta nosti ja päästi kolahtamaan lattiaan. Mekaaninen kosketin heilahti täräyksestä ja sai pitopiirin aikaan.. |
![]() |
07.05.2018 20:29 <Make> ... invertteri taitaa olla Fronius Symo- niminen. |
![]() |
07.05.2018 20:25 <Make> Vanhempien naapuri otti juuri aurinkopaneelit katolle. Ymmärtääkseni tuotto juurikin myydään. Invertteri on melkoisen muhkea tummanharmaa pyöreäkulmainen laatikko. |
![]() |
07.05.2018 20:01 <Hartsa> Käytiksesta pyytää katko tietylle johtohaaralla ja sitten erotaa ja tehä työmaadoitus. |
![]() |
07.05.2018 18:46
<RicuP. >
Sitä se teettää, kun kaikki pitää olla verkossa ja vielä siinä samassa "kuluttaja netissä" mitä ollaan koko ajan hakkeroimassa sieltä sun täältä. Eipä tuon oman tuotannon myyminen mikään häävi järjestely tunnu olevan. Pikemminkin omaan käyttöön parempi. Hyödyt siitä tuntuu jäävän hyvin pieniksi, kun ajattelee tuon syöttöinvertterin hintaa ja sitä, että joku muu määrää, mitä tuottamastasi sähköstä maksetaan. En ihmettelisi lainkaan, että jonakin päivänä pientuottajille tulisi velvoite myydä sähköä, kun suuret sähköntuottajat alkavat olla tiukilla kasvavan kulutuksen ja sähköauto villitystensä kanssa. Pakotetaan muut tuottamaan ja itse määrätään hinta ja otetaan voitot.. Samassa lehdessä näkyy olevan juttu roottoripurjeesta. Olisi voinut luulla aprillipilaksi, jos olisi oikea päivä ollut. Kyllä kovasti ihmetyttää, että kuinka tuommoinen tasainen lieriö sitten laivaa liikuttaa? |
![]() |
07.05.2018 18:24 <RicuP. > Voi kuvitella, että tuossa voi sähkärillä olla pikkuinen kiire selvittää, mistä sähköt lähtee.. Pitää olla kuvat äkkiä käsillä. Kuinkas ne muuntajalta katkaistaan, kun eihän siellä ole kuin kahvat, joita ei virrallisena parane mennä aukomaan..? |
![]() |
06.05.2018 23:51
<Mikko Koho>
Hyvä demonstraatio sähköpalosta. https://youtu.be/5aBK3sF_UcE?t=3m13s |
![]() |
06.05.2018 14:06
<Mikko Koho>
Ei liity muuten kuvaan kuin että tuohon aikaan ei ollut näitä ongelmia: https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/saksalaisasiantuntijat-mursivat-aurinkosahkojarjestelman-invertterien-tietosuojan-muutamassa-minuutissa-hakkeri-voi-kaataa-koko-sahkoverkon-6723510 |
![]() |
04.05.2018 23:20 <Koomikko> Vanhan In on 25A uusi 40A, moottorin koko 4kW ja pyörivänmassan takia tähti kolmio käynnistys. Ilmeisesti tuo ei ole lauennut koskaan käytössä, on kyllä testattu napista painamalla. |
![]() |
04.05.2018 22:36
<Make>
Ei ole taidettu koskaan asentaa vikavirtaa kovin tärisevään paikkaan. Nimellisvirtajuttu oli lähinnä Koomikolle tarkoitettu. |
![]() |
04.05.2018 22:35
<Jouko>
Puutornimuuntamot kirja kertoo että kuvan muuntamo olisi poistettu käytöstä vuonna 2014 ja sittemmin siirretty Elimäelle kotiseutumuseoon.. Hartsa: Siinä akselissa ei murtopulttia ollut, vain onneton levykytkin. |
|
04.05.2018 22:31 <Make> Ainakin on mukavan kuuloinen vika... |
![]() |
04.05.2018 20:14 <muhentaja> Koomikon tapauksessa on kyllä sitten ollut tuuriakin matkassa, että vikuri ei ole alkanut "hitsaamaan" isomman kuorman kanssa. |
|
04.05.2018 17:01 <Koomikko> Kuvan vasen on kartalla etelään. |
|
04.05.2018 16:54 <Koomikko> Tulikohan kallis tienalitus? http://www.saimaankuitu.fi/ajankohtaista/hairio-ja-muutostiedotteet/2018/05/03/kaapelivika-saimaan-kuidun-verkossa-savitaipaleella/ kolmessa runkokaapelissa katkesi noin tuhat kuitua. Paikka on n. kolmesataa metriä kuvasta vasemmalle. |
![]() |
03.05.2018 23:05 <Hartsa> ei kuvaan liity mutta muuntajaan..https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005666416.html?utm_source=kopi%C3%ABren+naar+klembord&utm_campaign=kopi%C3%ABren+naar+klembord-share&utm_medium=social&utm_content=android.iltasanomat.fi |
![]() |
03.05.2018 21:57 <muhentaja> Make kyllä nuo 25kVA Valmetit kaatui täysin siihen, että ensin vikuri löi virrat poikki tärinän takia ja sen jälkeen jännitteenvalvonta sammutti koko masiinan. Pysyi se toosa aina jonkin aikaa sen jälkeen päällä sillä tavoin, että käänsi sieltä kolmioavainboksista ensin vikurin päälle ja sitten käynnisti koneen suoraan vaunukopan alta avautuvasta paneelista uudelleen (jonkinlainen autostartti). Toisin päin jos yritti niin simahti heti alijännitesuojaukseen ja tuota sekoilua ensin vähän ihmeteltiinkin. |
![]() |
03.05.2018 21:35
<Make>
Koulussa joku mittasi pukukopin pistorasiasta Profipolin koettimella. Vikavirta sitten laukesi ja piti pyytää opettajaa avaamaan keskuskomeron ovi... Yksi juttu on, että onko vikavirran nimellisvirta varmasti riittävä. Semmoista kuulin joskus, että jotkut kiinalaiset vikavirrat laukesivat, kun sähköt laitettiin päälle. |
![]() |
03.05.2018 20:14 <Koomikko> 115 mA sanotaan Duspolin kyljessä. Yllättäen pätkivän vaiheen koskettimessa vain pieni valokaaren jälki ja kun tuon survoi osittain kokoon yhteys löytyi uudelleen. Ilmeisesti koskettimen jousipaine on heikentynyt. |
![]() |
03.05.2018 19:58 <muhentaja> slikessun=alikessun |
![]() |
03.05.2018 19:58 <muhentaja> Aika suojattu se sähköboksi oli kokonaisuudessaan ja vaati kyllä tahallista yrittämistä tällin saamiseksi, mutta se oli kuitenkin kolmioavaimen takana, joka piti ottaa erikseen pois paikaltaan ennen kuin vikuriin pääsi käsiksi, niin sovittiin slikessun kanssa ettei siihen avaimeen ole asiaa kuin yhdellä henkilöllä jolla on edes jonkinlainen ymmärrys 230V/400V jännitteiden vaaroista. Sillä mentiin siihen saakka, kunnes koneen loputtomat uudelleenkäynnistykset alkoivat käydä ns. riittäviksi. |
![]() |
03.05.2018 19:40 <muhentaja> Ei sitä Valmetia toki kammella tarvinnut käydä uudelleen starttaamassa, mutta aloin epäillä että kyllä se akku yön aikana loppuu jos 10-15 min välein pitää käydä ko. rakkine tunkkaamassa uudelleen tulille. Lisäksi vikurin uudelleenvirittäminen vaati sellaisen sähköboksin kannen avaamisen johon meidän porukalla ei periaatteessa ollut lupaa. Mutta solidaarisuussyistä tuo selvitettiin ja aikansa jaksettiin palvelua tarjota. |
![]() |
03.05.2018 19:22
<muhentaja>
Aika lailla samanlainen Siemensin vikuri taisi muistaakseni olla myös se, joka aiheutti meille viestihuoltoleirillä yövalvomista viimeisen leiriyön aikana. Voimakoneen tärinä aiheutti vikurin herkän mekanismin laukeamisen ja 25kVA valmet putosi alas aina vähän väliä, vaikka mitään häikkää verkossa ei ollutkaan. SEhän tietysti sammui aina kokonaan jännitevalvontahälytyksen takia, ja piti käydä punomassa uudelleen käyntiin vikurin päälle kääntämisen lisäksi. Eli suunnitteluvirhe (eikä suinkaan ensimmäinen) ko. voimakoneessa. Lopulta meidän porukan alikessu sano että pistäkääs pojat nukkumaan, minä selitän sähköttömyyttä aamulla, kun aamut ko. leirillä ja koko palvelusaikana olivat jo varsin vähissä. |
![]() |
03.05.2018 19:15
<muhentaja>
Veikkaisin kuitenkin, että olisi ottanut ihan kunnolla lämpöä ison moottorin kanssa jos on löystynyt kosketus. Toki voihan se olla vikurikin aika nopeasti katkaissut moottorin kanssa yritettäessä, mutta kyllä sieltä pitäisi kaiken järjen mukaan ainakin jonkunlaista valokaaren/rajumman kipinän jälkeä löytyä. Foorumin ammattisähkärit voisivat ehkä kommentoida millaista kuormaa tuo virallinen jännitteenkoestin tarjoaa verkon suuntaan. Vai olikos tässä tapauksessa nyt joku tyyliin digitaalinen yleismittari tai vastaava ollut käytössä? Sehän on yleensä noin 10MOhm kuorma, eli ei ota käytännössä mitään virtaa 230/400V jännitteillä. Pistin nyt kokonaan "atomeiksi" tuon rikkinäisen täysin sähkömekaanisen vikurin ja siellä oli vain yksi pikkuinen rautalankavipu hypännyt toisesta päästä pois urasta missä sen olisi kuulunut olla. Eli sähkömagneetti toimi edelleen, mutta voima ei enää välittynyt laukaisumekanismille. Kasaan tuota ei kyllä enää saa kuin oikein näppäräkätinen tehtaanlinjan työntekijä, tosin eipä sitä kyllä enää varmaan "tutkimattomana" ja toimivanakaan saisi mihinkään asentaa, kun ainoat hyväksymismerkinnät on -25 asteen pakkasmerkintä, S ympyrässä, ja wanha FI-merkki. |
![]() |
03.05.2018 18:47 <RicuP. > Oikea Rio ei olekaan läheskään niin samanlainen nyt kun vierekkäin vertaa sitä tuohon EG:iin. Rion runko on kellertävämpi, pinta-aihioita on vain kaksi ja ovat eri kohdissa. Sisällä ruuvitolpat ovat eri kohdissa. Ulkopuolelta sen sijaan täysin saman kokoiset, mutta kuvut ei käy keskenään. Rion kupu on löysempi. Sen sijaan tarvikepussi on samanlainen, samanlaisine jakorasia tiivisteineen ja kuvussa samanlainen avaamis ohjetarra. |
![]() |
03.05.2018 18:41
<Tuomo Y>
Tässä löytyy videota Rautarouvan rakentamisesta https://www.youtube.com/watch?v=_73VlRJ-9aM |
|
03.05.2018 18:37 <RicuP. > Kyllähän asiakas varmaan tiesi. En tiedä vaan, miksi ei ole niitä muuttanut. |
|
03.05.2018 18:35 <RicuP. > Se Vakio sarjalainen oli Telesten oma nappula. Tehdään vieläkin Audico nimellä. |
|
03.05.2018 18:32 <RicuP. > Juu, semmoinen vihreä nelinapainen on. 2-os pistorasian runko tosin on sama kuin vanhassa Vakio sarjassa, tosin ei niin kovaa valkoista muovia, normaalimman vaalean ruskean sijaan. |
© Janne Määttä 2004-2017