![]() |
06.06.2025 22:17 <RicuP. > Ennen taisi olla monimetallit, nyt natikat. Lamput on sisällä vastakkain. Olikohan Siemens valaisimet.. |
![]() |
06.06.2025 21:58 <RicuP.> Noi on tutut, nyt taas toiminnassa uuden yrittäjän toimesta 2x 400/ valaisin vissiin taisi olla.. |
![]() |
06.06.2025 21:40 <Tapiolalainen> Bongasin myös aika mörssärit tänään: https://www.google.com/maps/@60.792058,24.9978702,3a,29.6y,173.15h,107.54t/data=!3m8!1e1!3m6!1sUZLDOzKET9pnTeJAXZQb4A!2e0!5s20111001T000000!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-17.537890406469998%26panoid%3DUZLDOzKET9pnTeJAXZQb4A%26yaw%3D173.14785660236518!7i13312!8i6656?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDYwMy4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D |
![]() |
06.06.2025 20:44 <RicuP.> Tuossa nyt se mörsseri: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/14412 |
![]() |
06.06.2025 20:33 <RicuP.> Tässä niitä valoja nyt näkyy: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/14384 |
![]() |
06.06.2025 17:56
<Froggy>
Kouvolan matkakeskuksen pihassahan oli juuri alu-pylväillä. Tuosta löytyy myös melko ohuilla teräspylväillä: https://maps.app.goo.gl/yMQAzYsgkRy6gjWt9?g_st=ac Niin tuossa on vähän säädetty. Varikolta taitaa löytyä hyväkuntoisia purettuja alu-pylväitä, niitä aina välillä on tullut kolaroitujen ym. tilalle. Kuulostaa taas niin äärimmäisen kertakäyttöiseltä valaisimelta. |
![]() |
06.06.2025 17:47 <Froggy> Eikö tuossa ole samanlaiset sovittimet: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12525 |
![]() |
06.06.2025 13:09 <MrLamp> Näyttää nämä olevan vielä paikoillaan tänäkin päivänä. |
![]() |
06.06.2025 11:24 <Jouko> Kiitos. Joskus ollut kai suunnitteilla tehdä metsien halki toinenkin johto, aseman muotoilukieli näyttäisi 1980 tai -90 luvun malliselta.. |
![]() |
06.06.2025 08:45
<Tapiolalainen>
Juu, tuossa kuvan valaisinhärdellissä on tuo katkaistu johdon pätkä tuossa rasiassa. Minusta näytti siltä, että siitä olisi pitänyt mennä johto tuohon keskimmäiseen valaisimeen, koska senkin johto on katkaistu. |
![]() |
05.06.2025 23:33 <RicuP. > Niin minustakin näyttää, että on 60mm pätkät. Varmaan vastaavan tyyppiset on laitettu. On kyllä vanhan näköinen pylväs. |
![]() |
05.06.2025 23:29
<RicuP. >
Se voi olla, että LL on hajonnut. Lamppu on pelkkä lasi, jonka sisällä napa, mihin tulee kannassa oleva kela. Noita valaisimia ei olla näköjään yhtään muotoiltu millekään liitäntälaitteille. AL:issakin on sytkä ja konkka pylväässä. Pitää purkaa luukulta kytkennät, että saa ne ylös.. Sama on induktiomallissa. Jos on paksu pylväs ilman irrotettava yläosaa, pitää liitäntälaite vetää luukulta pylvään sisältä ylös valaisimelle! Todella kätevää... Itse valaisin kuitenkin kiinnittyy 60mm putkeen. |
![]() |
05.06.2025 23:16
<RicuP. >
Kävin katsomassa taas sitä isoa ja nyt näkyi sisällekin jotenkin... Siellä ei vaan kehtaa turhanpäiten ihmetellä. Kuvia on kuitenkin. Myös Järvenpäässä on vähän vastaava.. |
![]() |
05.06.2025 23:12
<RicuP. >
Niin, kun näytti, että yhdessä olisi ollut joku valkoinen kulmikas Vakio näköinen nappi ja yhdessä kuin nokkakytkimen vipu ilman sitä mustaa taustaa. Ovat vaan aina niin korkealla ja hankalassa paikassa, että on vaikea nähdä. Olisin kyllä itsekin laittanut rasiat alapuolelle. Voi olla, että kaapelin pätkää on käytetty tulppana. Epäilyttävän näköinen kuitenkin on. Itsekin nyt katsoin, niin yhteen on vaihdettu jokunen vuosi sitten pylväs! On vähän muita pidempi. Pylväitä onkin ollut vinossa ja taas suoristettu. Yhden kuvun yläosa puuttuu. Koskaan en ole nähnyt noiden palavan. Siinä olisi ollut paikka nähdä, jos kupu olisi hajonnut: https://maps.app.goo.gl/A4YU9VFhPGunH31a7?g_st=ac |
![]() |
05.06.2025 23:01
<RicuP. >
Aha.. vielä maanantaina olivat vissiin entisellään. Sen sijaan näin, että Parillan päästä on alettu purkaa Alu pylväitä Aluroad valaisimineen makoilivat läjässä kadun varressa ja uusia jalustoja oli tullut. Täällä on nyt kaikissa milewideissä led lamput. |
![]() |
05.06.2025 22:18 <Make> 13.1.2023 mainitut Milewidet natikalla ovat häipymässä! Tänään aamulla huomasin, että olikin ilmestynyt lisää kiinteitä litteitä versioita. Ei niissä ole taas mitään ideaa tylsän ulkonäön lisäksi. Muutamasta vanhasta saattaa vähän maali hilseillä, mutta ei sitä oikein linnunkakan seasta erota... |
![]() |
05.06.2025 22:10
<Make>
Ai tuollaisessa rasiassa olisi kytkin, onhan se toki järkevää huollon kannalta. Tulee mieleen, pitäisikö rasioiden olla alapuolella... Valkoinen rasia on outo kun juntturissa näkyy jotain sinistä. Ei kai se kaapelin pää sentään ole? Tuosta isosta oli joskus juttua, outo on. Niin on tyhjä orsi PSO:n ufojen seurana. Niistä yhdelle on tehty huoltoa vuosien varrella. |
![]() |
05.06.2025 21:57
<Make>
Kyllähän nuo reiät näyttävät varokepesälle sopivilta. Kasetti taitaa olla sitä vanhempaa helposti irtoavaa mallia. Liitin tosiaan näkyy usein olevan kupua vasten. |
![]() |
05.06.2025 21:53
<Make>
Englannissa sellaisia on rakenneltu enemmänkin ainakin aukiovalaisimiin. Vai niitäkään ei enää saa. Varmaan liitäntälaite on hajonnut, kun itse lampun pitäisi kestää... Sitten kai pitää vaihtaa kanta ja Trueforce tilalle. Vai kojeet on pitänyt sijoitella noin erikoisesti. |
![]() |
05.06.2025 21:43 <Kohve> Ihana Minikoffer. |
![]() |
05.06.2025 18:06 <Saku Nurmi> Entisaikaan noita merkkien valaisimia käytettiin hyvinkin paljon, mm. nopeusrajoitusten, liikenteenjakajien ja maahan pystytettyjen suuntaviittojen valaisemisessa. Luonnollisesti kun liikennemerkkien heijastinmateriaalit ovat parantuneet, ovat kohdevalot käyneet turhiksi. |
![]() |
05.06.2025 17:05 <Late> Tuonne on nyt lisätty kattava kuvakavalkadi Kangasalan ja Huutokosken 400 kV asemista |
![]() |
04.06.2025 23:21 <Froggy> Myös jännite on 120V. Ei kerrota mitään, mistään muuntajista tai liitäntälaitteista, tuon valaisimenkaan yhteydessä... Ehkä johonkin keskukseen tulee noita varten isompi 120V muuntaja, jos tulee useampi. Ainakin kun Bagdadissa saattoi olla yhdessä salissa useita kymmeniä noita, niin olikohan siellä sitten käytössä ehkä 120/240V kolmivaihevirta. Kuvan tapauksessa epäilen vähän sarjakytkentää... |
![]() |
04.06.2025 22:55 <Froggy> Niin voikin olla juuri japanilainen malli, kun siellä on ollut paljon yleisempi. Luettelon lopussa olevasta pienestä Sylvanian lamppuluettelosta löytyy myös noita! Kannan tyypiksi mainitaan vain "Mini-Can", vaikka muissa halogeeneissa lukee viralliset lyhenteet. Vaihtoehdot on 250W Q/cl (SSTL N:o 48460 55—4), 250W Q/F (48460 56—2) ja 500W Q/cl (48460 60—4), ilmeisesti kirkas ja huurrettu, lyhenteitä ei selitetä. Ø 12mm kaikki, pituus 80 ja 90mm, polttoikä 2000h. |
![]() |
04.06.2025 21:45
<RicuP. >
Luulen vähän, ettei Alu pylväät kestä niitä large koffereita.. Tuostakin on nyt se AEG kadonnut ja tilalle on jopa vaihdettu Alu pylväs! On kyllä ihan vaihtokuntoisen näköinen tuo toinenkin pylväs. Runtua saanut kolmesta kohtaa, luukun kohdalta antanut periksi.. Tuolla Maken ensimmäisen kommentin paikassa on taas uudestaan vastaavan tyyppiset valaisimet. Tälläkertaa vaan asennettu vierekkäin vaakasuoraan: https://maps.app.goo.gl/jVr576deY8t8ji9Y9?g_st=ac Itse asensin nuo nimen omaan kulmaan, kun tulivat ajoradan sivuun. Asensin myös noin selät vastakkain Sipoontien sillan alle jäkeen, sekä Radanvarsitielle. Uusi valaisin on easyled ProVia. Ihan hyvä idea, mutta toteutus on huono. Valaisimen runko nimittäin on ihan avoin ruuvinreikineen, ym. sisällä Mureva jakorasia, jonne on kohtuu vaikea väännellä kaapeleita. Kotelossa terävät reunat, eikä sitä tosiaan tiivistä mikään. Pleksin taakse pääsee pölyä ja ötököitä vapaasti. Pleksi vaan ruuvataan koteloon suoraan päältä, eikä ruuvinreiät meinaa enää käydä, kun runko vähänkin taipuu. Led moduuli hitsattu runkoon ja kiinnitysreiät rungon ja moduulin välissä. Saa olla todella pitkä hylsy koneessa reijissä ei yhtään pelivaraa. |
![]() |
04.06.2025 21:30 <Make> Vai onko noissa vaan 60 mm:n putkenpätkät, jotka sopivat varsien päälle. Alunperin on voinut olla Sähköliikkeiden Oy 8172 hattupallot mutterikiinnityksellä: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-183821 |
![]() |
04.06.2025 21:09 <Make> Vai niin vähiin ovat käyneet julkisilla alueilla... Ainakin Keravalla oli aikonaan aika yleinenkin ihan kaupungin valona. |
![]() |
04.06.2025 21:09
<RicuP. >
Niin näkyy! Tuota rinkeli lamppua todella harvoin näkee. Espoossa on harrastettu todella paljon noita induktiolamppuja. Niitäkään ei vaan enää saa mistään. On muutama Albertslund ja Kipp jäänyt pimeäksi.. niissä pitää olla paksu pylväs, koska liitäntälaite ei mahdu valaisimeen, vaan on pylvään sisällä heti valaisimen sovitteen alapuolella. |
![]() |
04.06.2025 20:52 <Saku Nurmi> Joo, aluekohtaisia eroja tuntuu olevan. |
![]() |
04.06.2025 20:51
<RicuP. >
Ei, mutta nyt kun tuota tutkii ihan ajan kanssa, niin eikös tuossa kasetissa ole reiät varokepesälle? Aika vähän on hometta ja mönjää tässä. Yleensä tuo huopareunus on paksussa homeessa ja kuvun pohjalla lilluu vettä ja levää, ym kaikkea ryönää. Saa kyllä kohtuu vaivalla puhtaaksi. Em. takia tuo Net liitin palaa usein. Se kannattaisi painaa aina tuonne ylös. |
![]() |
04.06.2025 20:35 <RicuP. > Hämeenlinnasta löytyy vielä Broadway 125W vaijerimalleja. Löytyy myös maalaamattomia tummia |
![]() |
04.06.2025 20:31 <RicuP. > Ei ole löytynyt, mistä voisi mennä katsomaan.. |
![]() |
04.06.2025 20:01
<RicuP. >
Juuri noin taitaa olla. Jännästi on laitettu Selcastin liitäntäkansi pylvään hatuksi. Siinä on vielä laajennus ja juntturi. Minä kun joskus olin näkevinään, mutta en sitä enempää silloin miettinyt, että nuo idmanin kulmikkaat kytkentärasiat taitavat olla itse asiassa kytkimiä!? Kun näytti joskus, että niissä olisi ollut jonkinlainen vipu keskellä kantta.. Olen nähnyt myös vähän vastaavan jättimäisen valonheittimen, mutta se oli kokoa pesukone. Lasi oli sumea ja runko ruostunut pohjasta puhki. Sisällä toisessa päädyssä näkyi iso musta "hämähäkki". Varmaan lampun pään tuki. Lampun täytyy myös olla jättimäinen. Sitä ei lasin läpi erottanut. Pylväässä oli Strömberg kotelo, jonka sisällä massiivinen Helvar, jonka kaverina nyrkin kokoinen ampiaispesä. Tyyppiä ei siinä näkynyt. Hyvinkäällä on myös vastaava orsi, tosin ilman valoja: https://maps.app.goo.gl/pmf5tXbSe6FFrQcA7?g_st=ac |
![]() |
04.06.2025 18:55
<RicuP. >
Löytyyhän noita halogeeneja noilla spekseillä. Veikkaan että on joku Japanin malli E11 500W 120V. Se on kyllä aika pieni. Minkä näköinen kanta noissa on ja missä teksti lukee? Lukeeko lampussa valmistajaa? Näyttää, että olisi vielä joku pääpeili malli. On kyllä erikoiset valaisimet! Olen nähnyt auloissa ym vain hehkulamppu valoja. Yleensä 200W E27. Bagdadissa muutama kilowatti on pyörähtänyt... |
![]() |
04.06.2025 18:44
<RicuP. >
Jos tekijää ei ole tiedossa, niin herkästi ei lupaa tule, jos ei ole kriittinen. Jos keskikaistaleella tai tielle vinossa, niin puretaan asap pois. Se on taas yöhommia, kun uudet pystytetään kaikki kerralla 1-2 kertaa vuodessa. Käydään kyllä arvioimassa ja puretaan pois, jos siltä näyttää. Sitä en sitten tiedä, milloin ne vähemmän osumaa saaneet hoidetaan, joiden tekijää ei ole tiedossa. Pitäähän nekin hoitaa. Viime kesänä hoidettiin ne 54 tieltä. Käytiin joka tolppa erikseen katsomassa läpi. Kunnissa on eri asia. Siellä ei tarvitse mitään kysellä ja saa tehdä niinkuin parhaaksi näkee. |
![]() |
04.06.2025 18:25 <RicuP. > Siitä idän puolen keikasta oli kilpailutus ja taisi mennä meiltä sivu suun. "Vanhat" valaisimet oli olleet vähän heikommalla huollolla, tai ainakin vaiheita puuttui. Vaihtotyön yhteydessä on hyvä käydä liittimet ym. mitä luukusta löytyy läpi. En ole nähnyt, miten uudet palavat. |
![]() |
04.06.2025 17:13 <Saku Nurmi> Nuo lasikuitukoppaiset alkavat olla hiljalleen katoavaa kansanperinnettä, mutta kyllä esimerkiksi Siteco SC:täkin ollaan vaihdettu jo jonkin verran. Kehä kolmosellakin on vaihdettu nuo osuudet missä on ollut Kaosta, Iridiumia ja SQ:ta LumiStreeteiksi. Liekö myös Mantat vaihdettu Vuosaaren päästä. |
![]() |
04.06.2025 17:04 <Saku Nurmi> Toisinaan näkee kehällä ja muissa eritasoliittymissä, kuinka kolaroituja, mutta pystyssä olevia pylväitä pidetään vuosikausia paikoillaan. Tiedä sitten, kaipa ne on laskettu, että kestävät. Puhumattakaan vähemmällä huollolla olevista kaduista. Toisaalta on myös tiettyjä paikkoja, joissa pylväitä kolaroidaan toistuvasti ja joissa pylvään paikkaa vaihtamalla tai kaiteen lisäämisellä voitaisiin ehkäistä moista. |
![]() |
04.06.2025 16:42
<Late>
Ei liity kuvaan, mutta linkki sähkö ja valaisinaiheiselle discord-palvelimelle, joka voisi toimia vaikka vara-keskustelupaikkana: https://discord.gg/Sc8yFgvWVN |
![]() |
03.06.2025 23:12 <Froggy> Ei ollut luettelossa, eikä hinnastossakaan. Sisätilojen hehkumallien seasta löytyi kuitenkin muutama konferenssitilojen/kirkkojen/suurten hallien halogeenivalaisimista pari otetta ja teksiti "Valaisimet eivät kuulu vakiomallistoomme. Valaisimia valmistetaan ainoastaan asennuskohtaisesti". On yleis- ja kohdevalaisin P3-11650 ja televisiointivalaisin P3-11655. Ensimmäinen on yhdellä yksikantaisella 250W/120V lampulla ja jäkimmäinen kaksikantaisella 500W/225V lampulla. Ainakin Irakin Bagdadin konferenssitiloissa on näitä ollut, pari kuvaa ja mainitaan, että yhteensä valaisimia on siellä 680 kpl... |
![]() |
03.06.2025 21:57 <Make> Oho, mikä idea! Sehän on SLO HKB 10 induktioversio! On varmaan ollut joku kokeilu, kun on noin paljon rakenneltu. Joku kilpi on pohjassa, mutta ei saa selvää. |
![]() |
03.06.2025 21:50 <Make> On myös pienin koko 125/70W. |
![]() |
03.06.2025 21:50 <Tapiolalainen> No joo, voi tulla, mutta en jaksa uskoa että olisi vaivauduttu. Mutta tiedä sitten. :D |
![]() |
03.06.2025 21:48 <Tapiolalainen> No joo, vaikka yleensä olenkin varsinainen puristi, niin kyllä näissä on ihan riittävästi wanhaa. Parempi kuin mikään mitä nykyään myydään. |
![]() |
03.06.2025 21:46
<Make>
Valaisin on uusimman mallin kauha, SLO/ Idman 8524, 154HGX jne. Pylväisiin on lisätty lintupiikit. On huomattu, että pylvään ulkonäkö ja ikä ei kerro kunnosta mitään. Vanhemmat varmaan parempaa ja paksumpaa ainetta. |
![]() |
03.06.2025 21:43 <Tapiolalainen> Oli kyllä vähän auton ajovalon näköinen, mutta ei kuitenkaan ihan |
![]() |
03.06.2025 21:39
<Make>
On Thorn, tai oikeastaan jollain vanhemmalla nimellä, Minicompact. Näyttää olevan jopa PC-kuvuilla. Voi niille tulla eri syötöt, vaikka on sama pylväs. |
|
03.06.2025 21:32 <Make> Alemmassa on Orno La Strada, mikä kauha tuo ylempi lienee. |
![]() |
03.06.2025 21:32
<MrLamp>
Nyt lähtee myös Ratapihankadun Idmanit: https://aamuset.fi/artikkeli/6679562 Aamulla oli jostain syystä jokunen päällä, miksi nyt haluttaisiin muka tarkistaa toimivuus juuri ennen vaihtoa... |
![]() |
03.06.2025 21:30 <Make> Niimpä niin. Suuri osa taitaa olla vaan uudemmasta päästä, että oikein vanhat varsinkin ovat harvassa. |
© Janne Määttä 2004-2017