|
24.09.2025 15:18 <Patrik> SQ:t on vielä paikallaan. Jokunen proflow lisättiin ideaparkin edustalle kun ne lisäs liikennevalot |
|
24.09.2025 15:17 <Patrik > nää hävis nyt kesällä. Yritin saada yhden mut ei onnistunut |
|
24.09.2025 00:29 <Patrik.Y> Löytyi nyt vähä aikaa sitten 3x65w valaisin. On myös glamox rd kytkennällä. Toimiva. Käytetty viimeks 80 luvulla |
|
23.09.2025 21:33
<MrLamp>
Turustakin näköjään löytyy tätä mallia: https://maps.app.goo.gl/mmkQgH3fPyjrURRH8 Kävin juuri tänään katsomassa nuo ja ovat vielä paikoillaan. Miten en ole huomannutkaan. Ei vaan hämärälläkään ollut noissa valoa... |
|
23.09.2025 21:12
<MrLamp>
Taitaa olla Humalistonkadulla Terveystaloa vastapäätä: https://maps.app.goo.gl/eU1dBfTHAWrEAEj1A Tuolla on näköjään kaksikin noita. Menen tuosta läheltä lähes päivittäin, kerran näin jonkun tuossa vaihtamassa lamppua tai jotain. |
|
23.09.2025 20:45 <Hartsa> Ala osasta tulee kajari nii kyllä mieleen kuulutustorvi 🤣🤣👍👍👍 |
|
23.09.2025 18:44 <Tolppa-apina> Kivoja ovat huoltaa, nyt noissa on led lamput. |
|
23.09.2025 17:00 <Froggy> Ei kun niin juuri... |
|
23.09.2025 15:30 <JP> Vai olisiko aallon suunnittelema |
|
23.09.2025 13:09 <Hartsa> Möly koppi =D Alkaa olla nämäkin pikkuhiljaa jo historiaa..... |
|
23.09.2025 13:08 <Hartsa> Vois olla 70/80 ajolta tämä oli strömberg Melyn kopista. |
|
23.09.2025 13:01 <Hartsa> Tää pömpeli oli kyllä matkan takana tyyliin ei mitään muuta, Jännä tietää mitähän 60 luvun suunittelia oli ajatellut kun muuntajan paikan oli pökännyt pystyyn =D |
|
23.09.2025 12:59 <Hartsa> Jokunen römperin pytty kun muuttui maakaapeliksi ja amkat puis... |
|
23.09.2025 12:57 <Hartsa> Näimpä Esim tie ja Rautatie ylityksissä ennen käyttivät. |
|
23.09.2025 12:56 <Hartsa> KTMU A oli niin se oli PCB pytty jos A ei ollut niin se oli pelkkä öljytäyttöinen, Näin yks vanhempi asentaja joskus sanoi... |
|
23.09.2025 12:55 <Hartsa> Ahaa Okei !! muissa ei tullut vastaan oli vuos luvut |
|
23.09.2025 12:54 <Hartsa> Joo tätä mallia oli eräällä paikkaa mistä purettiin pois.... |
|
23.09.2025 11:32 <Jouko> Muistelinkin joskus että Strömbergillä oli 16 lisäksi myös 30 kVA sileäkylkinen muuntaja ilman jäähdytysripoja. |
|
23.09.2025 11:25 <Jouko> FO = 1960; F kuudes aakkonen ja O lienee tarkoitettu nollaa tarkoittamaan. |
|
23.09.2025 00:18 <Froggy> Varmistaa, ettei johdin tipu alas jos irtoaa eristimestä. |
|
23.09.2025 00:17 <Froggy> Varmaan on taas joku Tapio Wirkkalan suunnittelema valaisin. |
|
22.09.2025 22:44 <Patrik> Mikä ton sarven idea niinku on? En oo ihan perillä näistä verkko asioista |
|
22.09.2025 20:16 <Hartsa> Niimpä muuten olikin hyvä JP |
|
22.09.2025 20:16 <Hartsa> Niimpä muuten olikin hyvä JP |
|
22.09.2025 20:14 <J.P> HeadPowerin tentti. |
|
22.09.2025 18:58 <Hartsa> Onkohan enään olemassa ?? |
|
22.09.2025 18:57 <Hartsa> =D =D tais olla 6002 kertaus |
|
22.09.2025 18:55 <Froggy> Tulee mieleen ammattikorkean sähkötekniikan perusteiden lopputentti... |
|
22.09.2025 18:25 <Hartsa> Erikoinen tuon pytyn valmistus vuosi FO ?? Mutta vanha se oli kyllä!! |
|
21.09.2025 22:52 <Koomikko> Pylväs kääntynyt melkein kolmasosa kierroksen ja osoittaa taustan pensasta kohti. |
|
21.09.2025 17:39 <Lars> Näin muutama vuosi takaperin työmaalla Kymenlaakson Sähköverkolla käytetty uusiin pylväisiin joku lisäkylläste pylväisiin. Se oli nimenomaan jonku kääre laitettava pylvään tyvelle maan rajalle jotta noin 0,5 metriä oli pinnan yläpuolella. Muistakseni joku jenkkiläinen keksintö. |
|
21.09.2025 16:04
<Jouko>
Sellainenhan se. Joskus tuollakin tullut käytyä, altaita ja käsittelyvaiheita oli ainakin useita. "SDI70.72-eristeellä on korkea mekaaninen ja sähköinen kapasiteetti yhdistettynä kevyeen painoon. Eristysosa on valmistettu UV-stabiloidulla hartsilla kyllästetystä lasikuidusta ja kaksi kertaa silikonikumilla päällystetystä päätykappaleesta. Päätykappale on valmistettu alumiinista ja mitoitettu vähintään 52 mm:n silmukalle." Nimellisjännite 72 kV. |
|
21.09.2025 15:47
<Jouko>
Tarkkaan on myös cobrauskääreet kerätty pois niistä pylväistä mihin jälkikyllästys tehty, olisi kiva nähdä minkälainen sen kääreen asennus ollut ja kuinka kauan on saanut muhia. Joskus tullut vanhoja pylväitä vastaan joiden tyviin kattohuopaakin kääritty, liekö kustannusten pienentämismielessä kokeiluksi aikanaan laitettu.. Oma kokeilu johti ainakin kyllästämättömien aitatolppien nopeampaan lahoamiseen verraten kivillä tukemiseen jossa kosteus haihtuu ja puu pysyy kuivana. Kivihiiliterva ei liene samaa tököttiä kuin nykyinen kreosootti, olikohan Seurasaaressa tai jossain talomuseossa jossa puurakennukset saatiin sillä aikanaan lahotettua uusimiskuntoon. Perinteistä puutervaa on taas käytetty pintakyllästeenä iät ajat ja se on täysin eri aine. |
|
21.09.2025 13:13 <Patrik> Taitaa sitte lähtee melkei kaikki natikat lempäälästä, kun suurin osa on siteco st ja Idmanin 8522 ja 8512. On myös sitte metalli runkoisia kuten mistral ja minicompact putkilo natikalla. |
|
21.09.2025 12:02 <MrLamp> Yleensä nuo K-Markettien remontit muutenkin menee täällä niin että puretaan betonirunkoon asti ja rakennetaan kaikki uusiksi... |
|
21.09.2025 09:01 <Tapiolalainen> En tiedä onko juuri samanlainen, mutta saman näköiset on laitettu Lohjan kaupungintalon katoksiin... |
|
21.09.2025 08:10 <Late> Todennäköisesti kyseessä juurikin kreosootti. Cobrauksessa taidetaan käyttää sitten eri aineita ??? |
|
20.09.2025 23:40
<Make>
Vai sellainen juttu oli keksitty korvaavien asennuksen jälkeen. Onhan siinä vähän perääkin. Miten vielä käy Järvenpäässä, 8522 valtakunnassa... Ilmeisesti ei ole purkuvastusta, jos kauan pysyy latinki... |
|
20.09.2025 23:29
<Make>
... tässä juuri joku osti 20 isompaa pyörökiskoliitintä, jota meillä vielä on/oli. Nyt ei paljoa enää jäänyt. Joskus myös kysytään erityisen leveisiin Al-kiskoihin liittimiä. Ouneva on kai sellaisia joskus tehnyt, mutta ei enää. Erona KL 800:n kai on vain pidemmät kiinni prässätyt ruuvit. https://www.ounevaproducts.fi/product/kiskoliittimet/ Nyt onkin näköjään myös itse rakennettava liitin valikoimassa. |
|
20.09.2025 23:12 <Make> Nyt näkyi kiiluva Trueforce ellipsi... Onkohan kuristinta ohitettu ja onko syy siinä, eh-Talasissa oli. |
|
20.09.2025 23:05
<Make>
Ja jos kosteusvaurioita on, vaatii sekin äkkiä paljon purkamista. Vai johonkin oikein korvaavat tulee. |
|
20.09.2025 23:03
<Make>
En ole minäkään varmaan tuollaista eristintä nähnyt. Ratikoiden ajolankoihin ei ole niin tullut kiinnitettyä huomiota. Käyvätkö kohta sitten ulkomailla sinkityksessä... |
|
|
20.09.2025 22:58 <Make> Näkyi toisaalla vähän vastaavaa. Molemmat olivat nyt korvaavia, mutta toinen näytti alas ja toinen sivulle... |
|
20.09.2025 22:54
<Make>
Sitten nuo ovat vanhoja, jos on maalatut pylväät. On kyllä jyrkät varretkin. En nyt äkkiseltään löytänyt HKB8:a. Kauanko lienee ollut tie hylätty, vanha eh-lamppu luonnollisesti kiiluu melkein ikuisesti... |
|
20.09.2025 18:42 <RicuP. > Ihan Eh, en tiedä mallia, mutta varmaan 8153 |
|
19.09.2025 22:13 <Patrik> Oliko kaikissa vielö eh lamput vai korvaavia? Mitä mallia ne oli? |
|
19.09.2025 20:07 <RicuP. > Sinne ne jäi kaikki, vaan syöttö pistettiin poikki |
|
19.09.2025 20:04 <RicuP. > Ennenvanhaanhan kaikki pylväät kyllästettiin tervalla, esim. Järvenpäässä yleisesti käytetty ja nykyäänkin yleinen. Liekö tässä kyseessä sitten kivihiiliterva ja onko se myös kuvan tapauksessa? Pylväät näyttävät samanlaisilta. Ajan myötä aine kovettuu, mutta haisee edelleen käsiteltäessä. On kyllä tehokas aine, pylväät ovat vanhan ja heikon näköisiä, mutta hyväkuntoisia, eivät lahoja. Ja onko tämä "Cobraus" aine sitten myös samaa tavaraa? |
|
19.09.2025 19:42
<Patrik>
Tääl päin on pari pätkää jolle on hylätty kauhoja. Jäikö sinne tielle vielä ne valaisimet kuitenkin? |
|
19.09.2025 19:17 <Tuomo Y> Tuossa nuo valumat näkyvät hyvin maan päällä, mutta jos mietitään kreosoottipylvään tyveä maan alla, sinnehän ne ylimäärät valuvat ja imeytyvät. Hiekkaisella kankaalla kreosootti voisi edetä pitkällekin (pohjaveteen?...). Näin ihan mutulla tuumittuna. |
© Janne Määttä 2004-2017