![]() |
27.10.2018 00:48 <Hartsa> Kaikkee lämmitintä ne uunoille koettaa kaupata!! Puuilossa on ja ties missä. https://info.realcooldeal.com/fi/ceraheater/lander/ |
![]() |
26.10.2018 23:10 <Make> Onpahan kopio varmaankin Ornon eräästä mallista, jossa on rengasloistelamput. |
|
26.10.2018 23:03
<Make>
On se vähän haastavan oloinen. Ehkä rasia on kytketty ensin ja jätetty valaisimelle ”hännät”. Sitten kansi paikalleen johtimien putkeen pujotuksen kera. Lopuksi kytkentä kuristimen liittimiin. Exaktor- merkin löysin jokin aika sitten. Ainakin Finnparttian vanha karjasuojavalaisin on kovin saman oloinen. |
![]() |
26.10.2018 22:53 <Make> Tuskin on paljoa pakkaseen suunniteltu... Elkoihin ainakin lämpötila vaikuttaa. |
|
26.10.2018 22:44 <Make> Niissä uudemmissa näytti olevan jonkinlaiset linssit ledien päällä. Tietysti suuntaavat valon suoraan kantaosaan... En löytänyt mistään suunnasta valokeilan kirkasta kohtaa, mikä ainakin katuvaloissa on. Viereiset Ensto Averiat vaikuttivat aika kirkkailta. Myös Cometit vaikuttavat kirkkailta, sävyeroja en ole havainnut. |
|
26.10.2018 22:36
<Make>
On kai sitä ennenkin säästetty tarvikkeissa... Tuossa oli kai JM16 putkena, tuskin olisi MMJ 5x1,5 kovin hyvin mahtunut. Hyvin kävi, kun laittoi vetojousen vanhoihin johtimiin kiinni ja veti johtimilla jousen putkeen. Sitten lisäjohtimet myös jouseen kiinni ja vedetään ne paikalleen. Tuossa oli kai ajan tapa, että WC valaisimen pistorasiaan ei tullut jatkuvaa sähköä. Nyt tulee ja on vielä varajohdinkin. Pesuhuoneen valaisimessa on muuten sama, mutta siinä kai on MMJ putkessa. Putken pää ei edes näy valaisimen päässä. Ei taida onnistua muutos. |
![]() |
26.10.2018 21:18 <RicuP. > Minkähänlaisella menestyksellä vanha putki TV kestää kylmää, tai pakkasessa käyttöä. Tuli kesällä laitettua vanha loota parvekkeelle. |
![]() |
26.10.2018 21:15
<RicuP. >
Sokkarin parkkitalon valot vaan jatkavat pimentymistään. Sen sijaan kannen Streetukseihin on vaihdettu uudet 150W monimetallit natikoiden tilalle. Kuvan valaisimia olen juuri bongannut Padasjoelta runsaasti. Mitään tyyppikilpiä vaan ei näkynyt mistäänpäin. |
|
26.10.2018 21:03 <RicuP. > Myös vanhat jatkoholkit on semmoisia, että voivat pettää uusia johtimia vedettäessä. Kannattaakin, jos vähänkin epäilyttää, niin vetää MMJ liukkarin kanssa vanhoilla johtimilla ja MMJ:n reunat teipattuna. Lisäksi kannattaa pistää vetari vanhojen johtimien päähän, että voi lypsää, tai vetää takaisin, jos ei tahdo kulkea. |
![]() |
26.10.2018 20:34 <RicuP. > On kyllä hurjan näköinen huoleton viritys. Tekisi mieli pistää poikki. |
|
26.10.2018 20:30 <RicuP. > Hyvinkään Hakalaankin on näkynyt tulleen noita tänävuonna Idman ufojen ja Totojen tilalle. Aika hämärältä näyttää vettattuna vaikka M-Light Comet Led versioihin. Cometissa taas uudempi tämän vuoden erä on vihertävämpi valoltaan, kuin 2016 erä. |
![]() |
26.10.2018 20:26 <RicuP. > Tuo nippari ei tuossa kauaa kestä, kun lumikuorma sen lannistaa. On vielä sitä ruotsalaista mallia, jonka lukko-osa on halkaistu, että siteen pää tulee sisään tuosta välistä. Muutenkin amkahan tuossa pääsee liikkumaan ihan vapaasti. |
|
26.10.2018 20:03 <RicuP. > Hyvinkään HYS:iin valmistuu 3 - kerroksinen lisäsiipi, joka sisältää 10 uutta leikkaussalia entisten 9:n kaveriksi. Keskukset ovat POK Mega - merkkisiä ja valmistettu Kuopiossa. Ovat kuitenkin varustettu GE:n stotseilla ja joillakin tuntemattoman merkkisillä sini-mustakahvaisilla varokekytkimillä. Läpivientilaipat on normaalin poikittaisen sijaan asennettu pitkittäin. Laipat on HT HI Tech Polymers Oy ja liittimet Katkoja. |
![]() |
26.10.2018 19:30
<RicuP. >
Ei ainakaan täällä ole, kuin yksilankaisia normi liikennevaloissa, tai ei ainakaan ole osunut kohdalle. Yleensä riittää, että joko pää- tai toisto-opastimessa toimii valo. Jos molemmat pimenee, menee keltavilkut päälle. Noita lamppujahan vaihdetaan 2-3 krt. per vuosi kaikki uusiin. VR:n ja tasoristeysten valoissa taitaa olla kaksi lankaa, ainakin raiteiden valoissa on. Täytyykin kuvailla noita nappeja. Onko Makella kuvaa piipparista? |
|
26.10.2018 19:21 <RicuP. > Tuo kattorasia on varmasti ollut hankala kytkeä, kun painava runko on ollut kannessa. Samantyylisiä löytyy Ruotsista Eksaktor - merkkisinä. Saman merkkisiä moduulivalaisimia on myös Hyvinkään Areenan Tokmannissa, jotka ovat 2+2 x 14W. |
![]() |
26.10.2018 19:17 <Joni> Okei joo |
![]() |
26.10.2018 19:15 <RicuP. > Hupsista! Jotain oleellista jäi tutkimatta... |
![]() |
25.10.2018 21:42 <Hartsa> Juu oisko rilke system suunitellut tms...Jotai talojen /laitosten LVI-häly keskuksia vanhoja on rilkkeen merkillä tehty... |
![]() |
25.10.2018 21:17 <Make> Hankkijakin on näköjään tehnyt monenlaista. Lukee myös joku Rilke System. On myös Kraus & Naimerin nokkakytkimet. |
![]() |
25.10.2018 16:23
<Mikko Koho>
Itäpuolen suotovesipuron pilaantumisesta tuli lisätietoa. Rikosilmoitus ei ole vieläkään poissuljettu. https://uutisvuoksi.fi/uutiset/lahella/52f9ad73-0634-4975-86ec-d875a974f8a1 |
![]() |
24.10.2018 08:05 <Mikko Koho> Putkesta tuleva ohut kaapeli on voinut liittyä suojalaitepiiriin jossa on voinut olla kosteusantureita, ylilämpösuojia ja vastaavia suojia. |
![]() |
24.10.2018 00:50 <Hartsa> Ei kuvaan liity mutta -80 luvulla varauduttu onnetomuuksiin....Läänin pelastustarkastajalla menee ilme vakavaksi kun yrittää radiopuhelimella ottaa yhteyttä loviisaan helsingin kautta.. =D https://www.youtube.com/watch?v=ESQsEEtBe_c |
![]() |
23.10.2018 00:18 <Koomikko> Voi olla puhelinjohto tai kannatinvaijerillinen mmj, amka kiinnitetty nippusiteillä. |
![]() |
23.10.2018 00:12 <Koomikko> Putkesta tulee ohut kaapeli, näkyy jotenkin muhentajan viittaamassa viereisessä kuvassa. |
![]() |
23.10.2018 00:05 <Hartsa> Näyttäs puhelinjohdolta...oisko vesimitan viestijohtoja yms... |
![]() |
23.10.2018 00:04 <Hartsa> tosihibba =D |
![]() |
23.10.2018 00:00 <Koomikko> Fingridin karttapalvelusta näkyy nykyään muidenkin verkkoja. |
![]() |
22.10.2018 22:53 <Koomikko> Taustan tuplajohtoon tulee maakaapelisyöttö vasempaan johtoon, oikea kytkemättä. tienvarren 20 kV:n on maakaapeloitu Huopanankoskelle ja ilmajohdot purettu. Etelään Vuoskosken suuntaankin tienlaidassa näkyi tuoreita kaivujälkiä ja oli jokunen muuntaja pömpelikin ilmestynyt. |
![]() |
22.10.2018 22:27 <Hartsa> Äkkiseltään näyttäsi niin..Ilmankuivain on samoilla korkeuksilla yhtä tumma alhaalta. |
|
22.10.2018 21:28
<Make>
Nyt noita on sitten laitettu erään seurakuntatalon pihalle monimetalli- Camillojen tilalle... Erään talon pihassa näin kai uudempaa versiota, jossa näytti olevan enemmän ledejä, vieri vieressä. Se ei ainakaan tuntunut valaisevan yhtään mitään. Niissä valo tuntui jäävän juuri tuonne kantaosan uumeniin. |
![]() |
22.10.2018 16:57 <Timo> Vekellä olikin noihin muihin kysymyksiin vastaus..eli ukkosjohtimissa yleensä on huurre/kuura 110kV johdoilla |
![]() |
22.10.2018 16:54 <Timo> Useampi tonni oli kuormaa, mutta niin vai kesti johtimet ja ukkospukit ...vähän oli taipumaan tietenkin. |
![]() |
22.10.2018 16:53 <Timo> Sähköt pois-> kunnon taakit ja sitten vain kuuranpudotukseen...hyvin tuli alas ja ei tapahtunut pylväille mitään |
![]() |
21.10.2018 07:24 <Late> Sitä en osaa sanoa, mutta eiköhän siihenkin kohta parkkipaikkoja kaavoiteta |
![]() |
20.10.2018 23:11 <Make> Varmaan mallit vaihtuvat niin usein, että pakkausmerkinnät eivät pysy perässä. |
![]() |
20.10.2018 23:08 <Make> Ehkä tuota kuvullista olen nähnyt Palokassa jonkun talon seinässä pari. Runko muistuttaa kovasti kuvankin mallia... |
![]() |
20.10.2018 23:01
<Make>
Voi olla EBA, vähän on sellainen olo. Saman sarjan piipparikotelot ovat vielä paikallaan. Ovat ylhäällä opastimen luona ja ovat mustia ilman mitään merkintöjä. Jossain kai pelkkä punainen on vaihdettu lediksi. Jossakin liikennevalolampuissa on kaksi lankaa, vaan ei kaikissa. |
![]() |
20.10.2018 22:50 <Make> Saksassa on vähän ongelmia, kun uudet metrojunat eivät mahdu tunneliin: https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/124244df-4c9a-4544-a21c-bf8f327118c7_ul.shtml |
|
20.10.2018 20:13 <Make> Kuvan valaisinmalli 38 mm:n lampuilla: https://www.bukowskis.com/fi/lots/951652-teollisuusvalaisin-sahkoliikkeiden-oy-1900-luvun-puolivali Ne tekevät kyllä aikalailla erinäköiseksi. Myös kattorasia on eri mallia. |
![]() |
20.10.2018 20:01 <Hartsa> <RicuP Ne kyllä selvästi erottaa missä on hehkut käytössä..Eikös normi liikennevaloissakin ole kahdella langalla se poltin?? VR opastimissa käytetään ja tasoylikäytävien varoituslaitoksesa päälanka palaa niin jää varalle ja se pimahtaa tulee vikailmaisu. Ne on kaikki Made in Airam OY valmistetta. |
![]() |
20.10.2018 16:54
<RicuP. >
3-4 valmistaja taitaa olla joku EBA. Hyvinkään ensimmäiset Led liikennevalot tuli vuonna 2008 keskustaan Urakankadun ja Kauppalankadun risteykseen ja pelaa vieläkin. Valoja on paljon uusittu ja vanhoihin runkoihinkin näkyi asennetun Led moduuleja linssin tilalle, ainakin vanhoihin vaaleisiin runkoihin. Kuitenkin n. puolet kaupungin valoista on vielä hehkulamppuja. |
![]() |
20.10.2018 13:49 <Hartsa> Oikein oikein vanhoissa oli emaloituja kylttejä valkoisella pohjalla musta teksti ja punainen nuoli http://oino.site/hashtag/emalikyltti Tuolla sivulla on pari vanhaa juuri tuollaista kilpeä. |
![]() |
20.10.2018 13:43 <Hartsa> Kylläpä vain !! Ennen kaikki tehtiin huolella.. |
![]() |
19.10.2018 23:23 <muhentaja> Tarkemmin ottaen kun katsoo kuvassa näkyvän solakon laippojen suuntaa ja vertaa sitä tässä kuvassa http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10688 näkyvien lapojen suuntaan, niin olisikohan sittenkin jotain pieniä joko säätöön tai sitten täydestä blackoutista starttaamiseen tarkoitettuja potkuriturbiineja? Pumpunhan olisi edullisinta tuottaa jättöpuolelle suoraan etenevä virtaus, mutta jos näitä käytettäisiin pumppuna, tuo solakko vain voimistaisi virran pyörteisyyttä jättöpuolella. |
![]() |
19.10.2018 23:06 <Mikko Koho> Reaktioturbiinit, lähinnä Kaplan- ja Francis-turbiinit muunnoksineen, soveltuvat sekä turbiineiksi että pumpuiksi edellyttäen että ne ovat siihen tehtyjä. Ulkomailla on pumppuvoimalaitoksia, joissa voi sama Francis-mallinen juoksupyörä toimia sekä pumppuna että turbiinina riippuen siitä, halutaanko laitoksen yläallasta täyttää vai tyhjentää. Joissakin laitoksissa on hyötysuhteen optimoimiseksi erilliset juoksupyörät pumppu- ja turbiinikäytölle. Noilla laitoksilla menetetään energiaa mutta hoidetaan säätötehon tarvetta. Potkurimallisia pumppuja, joissa on Kaplan-mallinen juoksupyörä ilman lapakulman säätöä, käytetään Suomessakin niissä paikoissa, joissa pumpattava vesimäärä on suuri verrattuna putouskorkeuteen. Esimerkiksi Taipalsaaren Vehkataipaleella ja Lappeenrannan Kivisalmessa on vedenlaadun parantamiseksi pumppaamot joiden putouskorkeus lähentelee nollaa. |
![]() |
19.10.2018 22:56 <Make> Keravalla on ainakin ollut 1 pelkkänä piipparina ja 2 ja 10 nappina. 3 ja 4 oli joskus ja niissä taisi lukea valmistaja, en vaan muista, mikä. Niitä myös pelkkänä piipparina. 5 on samantyylinen kotelo kuin vanhoissa lähijunissa ovienavausnapeilla. Ainakin hyvin lähelle 9 oli Keravalla myös. Ruutuun tuli ” odota, vänta”- teksti. Täältä on kaikki hehkulampulliset liikennevalot lähteneet. |
![]() |
19.10.2018 22:32
<Make>
Siinä yhdessä kuvassa näkyy avomallin kauha tuolla uudemmalla kuppikannalla. Ja lamppuna 180˚ ledi. Monenlaisia maissilamppuja on ilmestynyt talojen pihoihin, en tiedä, minkä nimisiä ovat. |
![]() |
19.10.2018 22:26 <RicuP. > Jyväskylän ja Tammisaaren malli on tuo: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=71&pid=74546 Tuota kuvutonta kauhaa ei löydy tuolta. |
|
19.10.2018 22:13 <Make> Kaipa ne johdon päähän on lähinnä ajateltu. Harvaan valaisimeen tuo mahtuu sisään. |
![]() |
19.10.2018 22:09 <Make> Vai on niitä löytynyt jo monta versiota... |
© Janne Määttä 2004-2017