Kommentit

22476 - 22525 / 48241
<< >>

Kuva1596.jpg 07.04.2019 22:07 <Juippi> Ei ole Strömbergin näköinen moottori ensinkään.
Jaa_7681.jpg 07.04.2019 22:04 <Make> Sisällä näkyy myös olleen hienoja valaisimia, onkohan nekin häipyneet... https://www.verla.fi/fi/museo/tuotesivu/s=ryhmalippu-museokierrokselle/body0=28.35/body0:template=johkuproduct.tpl
Kuva1603.jpg 07.04.2019 21:42 <Make> Tuo Kari-Finn tekee myös uimurikytkimiä ja vastaavia.
Kuva1604.jpg 07.04.2019 21:39 <Make> Töissä pannuhuoneessa on pari tuollaista mittaria, mutta ei sentään hälytyksellä. Olikohan Airamin tekemiä.
Kaleva15.JPG 07.04.2019 21:37 <Make> Nyt on myös pihan Ornoon vaihdettu ledilamppu, Tellukset edelleen eh:lla. Ehkä Ornosta oli kuristin rikki, kun eh pimeni siinä aika äkkiä syksyllä.
Jaa_7681.jpg 07.04.2019 20:37 <Koomikko> Tuosta vanhan kunnioituksesta tulee mieleen, kun tuli ensimmäistä kertaa käytyä tuolla Verlassa viime vuosituhannella, niin onpahan tehtaan ympäristö siitä muuttunut eikä parempaan suuntaan, euro on ollut konsulttina.
Jaa_7681.jpg 07.04.2019 20:19 <Make> Niimpä niin... Onkohan Byhatit oikein menneet johonkin käyttöön, kun vain ne on viety. Muuten luulisi kauhojenkin häipyneen. Mistral ei kovin design- malli ole.
Kerava6.JPG 07.04.2019 20:13 <Make> Hyvä, että edes pari yksilöä on säästynyt. Hyvin olisi noihinkin käynyt korvaavat lamput...
Hei_00077.jpg 07.04.2019 20:08 <Make> Ainakin Camillon esittelytekstiin on jäänyt "led- tai purkauslamppumallina..." Vähän tuntuu olevan Schreder kyllä piilotettu.
Onkohan vaihdettavat ledit valmistautumista suunniteltuihin EU-määräyksiin. Mitä mallia mahtavat olla. Vähän alkaa olla tylsää, kun kaikkialla on vain muutamaa mallia.
Man_0010.jpg 07.04.2019 19:59 <Make> Syy voi olla, jos valaisin olisi toisin päin, silloin se ehkä olisi epätasapainossa.
Jaa_7681.jpg 07.04.2019 19:40 <Vierailija vain> Ja kyllä ollaan osaavinaan kunniottaa vanhaa! Byhattien tilalla on Mistralit https://www.google.com/maps/@61.0627082,26.6392564,3a,75y,344.96h,129.9t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAF1QipPgDHuoJ27FXxB1uUujeBMaxQChaWx-BJcxWsw!2e10!7i7680!8i3840 Varsikin on vaihdettu. Kauhat sentään on jätetty.
Man_0010.jpg 07.04.2019 19:16 <Koomikko> Ladun suuntainen on.
Kerava6.JPG 07.04.2019 18:24 <Vierailija vain> Tässä se uutinen onkin: https://yle.fi/uutiset/3-9971570
Hei_00077.jpg 07.04.2019 17:58 <Vierailija vain> Schrederin valoja ei näy maailmanlaajuisilla sivuilla: https://www.ensto.com/products/lighting/outdoor-luminaires/
Hei_00077.jpg 07.04.2019 17:54 <Vierailija vain> Keskustassa pari vuotta sitten vaihdettiin Idman Totot ja "meduusat" http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10464 noihin Enston Opera- ja Saga-valaisimiin. Toritkin näkyvät yleistyvän etenkin kerrostalojen pihoissa. Sähkönumeroissa sanotaan olevan vaihdettavat ledit.
Hei_00077.jpg 07.04.2019 17:42 <Vierailija vain> Ensto taitaa tehdä vain LED-ulkovalaisimia: https://www.ensto.com/fi/tuotteet/valaistus/ulkovalaisimet/ Ja Shcrederin ledit on siinä samassa, mutta siinä kuitenkin lukee "ENSTON ulkovalaisinvalikoima koostuu..." Schrederistä ei ole mainintaakaan.
La-Strada-v.1966.jpg 07.04.2019 04:04 <RicuP. > Mantan 400W kupu versio on PC muovia, siitä alaspäin akryylia. Jos olisi tilattu FL versio, niin olisi ollut lasia.

Yleensä näkee 8512 vettä kuvussa. Mantan sisään on kyllä mahdoton päästä vettä, jos kansi on kiinni. Vedenpoisto on eräänlainen vaahtomuovinen pala reiän edessä valaisimen rungossa.

Olen myös huomannut, että Kokkolaa, Globusta ja Gazea on myyty AEG ja Philips merkeillä ulkomailla. Esim Minikoffer ja Stradalux Mini on Mäntsälän tuotantoa, mutta Minikofferia on valmistettu myös AEG BAG Turgin tehtaalla keskieuroopan markkinoille.
Kerava6.JPG 06.04.2019 23:32 <Vierailija vain> Yle teki kerran uutisen siitä kun joku hankki itselleen tälläisen Byhatin valaisemaan keittiötään
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=3585&pos=1&pid=114037 Tuo malli on kai harvinainen.
La-Strada-v.1966.jpg 06.04.2019 23:20 <Vierailija vain> Olen huomannut kanssa. Ihan kuin olisin nähnyt joskus Mantan jossa oli vettä kuvussa. Sateella oltiin varmaan vaihdettu lamppu ja vesi oli päässyt sisälle. Vedenpoistoreikä olisi ollut hyvä 8512:n kuvussa.

Vista ja Kokkola olivat kyllä hyvin kehittyneitä kun verrataan muihin sen ajan valaisimiin. AEG on myynyt Kokkolaa ulkomaille aikoinaan.
Kerava6.JPG 06.04.2019 23:06 <Make> Broadwayt ovat olleet savun keskellä, näyttävät selvinneen, toisin kuin moni muu asia: https://yle.fi/uutiset/3-10726488
SLOpallo.JPG 06.04.2019 22:57 <Make> Kai joku laivavalaisin voi olla tilauksesta tehty. Kuinkahan kaukana kuristin voi olla, että toimii?

Hyvä, että korvaavia lamppuja käytetään edes jossain. Karluxilla oli eh- versiot listattuna vielä jokin aika sitten, mutta ei näköjään enää.
La-Strada-v.1966.jpg 06.04.2019 22:48 <Make> Liekö kauhavalaisimet kaikkien aikojen myydyin valaisintyyppi? Tiettyä merkkiä ja mallia on jo vaikeampi sanoa.
Ainakin 400 watin Mantan kupu kellastuu, onkohan se jouduttu tekemään polykarbonaatista.
tuntematon1.JPG 06.04.2019 22:43 <RicuP. > On kyllä erikoinen malli. Runko on tosiaan kuin tuossa Idmanissa, mutta salvat kuin ennemminkin Järnkonstin, kun eivät ehkä ole täysin tasaiset, kuten SLOssa ja Idmanissa. Kupu taas asia erikseen..
SLOpallo.JPG 06.04.2019 22:39 <Vierailija vain> Prismassa on tälläiset eh-valaisimet, joissa osassa korvaavat monimetallit: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2510&pos=20&pid=70648 Osa on vuodelta 2011, eli ei oltu tietoisia mistään eh-lamppujen kiellosta... Myös on loisteputkien vaihtaminen ledeiksi jäänyt siellä kesken, kun alkoivat vaihtaa 2016-2017, ja noin puolet vielä jäljellä.
3Herunen.jpg 06.04.2019 22:27 <RicuP. > Kävipä tuossa vieressä VT3:lla Noppo - Veikkari - välillä huonosti, kun olivat lamppuja vaihtamassa. Yksi auto oli ohittamassa vasemman puolista kaistaa ja ajoi sulkumerkkien läpi törmäten huoltoautoon, henkilönostinautoon ja ohittamaansa keskikaistalla ajaneeseen yhdistelmäajoneuvoon. Kuljettajalta heti henki pois.. https://yle.fi/uutiset/3-10713666
tuntematon1.JPG 06.04.2019 22:25 <Make> Onkohan tuossa vielä toinen SLO:n työvalaisinmalli? https://kiertonet.fi/muut/muuta-tavaraa/tyomaavalaisimia-23336 On suorakaide lasikuiturunko ja opaali kupu ja kuvun kiinnikkeet SLO- tyyliset. Muoto kyllä muistuttaa vähän vanhaa Idmanin lasikuitumallia: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2487&pos=5&pid=110754
Noppo.valot1.jpg 06.04.2019 22:21 <Vierailija vain> On ollut kai kiire... Ei varmaan valaise kunnolla tielle. Olisi kyllä voitu laittaa pidempi varsi samalla. Vai käykö samalla tavalla kuin täällä, kun oli vaihdettu vanhat puupylväissä olevat kauhat ClearWayhin ja parin vuoden kuluttua samalle tieosuudelle tuli Greenled Siriukset teräspylväissä.
Noppo.valot1.jpg 06.04.2019 22:00 <RicuP. > Tilalle on tullut Philips ClearWay samoihin varsiin..
SLOpallo.JPG 06.04.2019 21:52 <RicuP. > Promenadella on Kokkolat ja sillä verkkokävyllä ja Globukset normaaleilla kävyillä. Käyttivät korvaavaa natikkaa, mutta nyt jotkin spiraali ESL lamput näkyi olevan.
Sisätiloissa on muuallakin käytetty puistovalaisimia, esim. PH keskussairaalassa Idman Grande Vista, Janakkalan Linnatuulessa Louis Poulsen Orbitter, Jyväskylän Kotikeskuksessa Idman Vista edelleenkin, Hyvinkään Hakalan koulussa Orno Acrilux.
La-Strada-v.1966.jpg 06.04.2019 21:21 <RicuP. > Tuota ihan samaa olen miettinyt itsekin etenkin Idmanin kohdalla. Idman oli todella innovatiivinen ja uusin tekniikka oli aina käytössä. Kun vaikka Mantaa tai Vistaa tutkii, niin ovat todella laadukkaista osista tehty. Esim. Vistassa kaikki ulkopuolen ruuvit ovat RST, eikä maali ole rapissut tai muuttunut juurikaan 20v aikana. Manta on myös erittäin laadukas niin ikään RST osin, kellettymättömillä akryyli, tai lasikuvuilla. Ainoa heikko materiaali oli lasikuitu, jota käyttivät. Se oli tuolloin aivan uusi materiaali valaisimissa, mutta 25v jälkeen ihan pahvia. Se sitten huomattiin ja tuli täysalumiinirunkoinen Manta. Idmanin sivuilla tällöin 2005 kehuttiin, kuinka paljon ympäristökuorma vähenee siirryttäessä GRP materiaalista alumiiniin. Alumiinin kuparipitoisuus piti olla vähäinen. Samoin kerrottiin kiinnitetyn huomiota IP luokkaan, että sen pitäisi olla vähintään IP55, ettei ampiaiset tee pesiä valaisimen sisään.
La-Strada-v.1966.jpg 06.04.2019 20:35 <Vierailija vain> Idmanilla taisi olla parempia valaisimia kuin Philipsillä http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9245 http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7882

Millaisia ledejä Idman olisi tehnyt? LED Manta, LED Kokkola, LED Oculus, LED Cupola yms... Entä Orno tai Fresta? Olisivat varmaan olleet erittäin kestäviä ja pärjänneet hyvin ulkomaanmarkkinoillakin.
SLOpallo.JPG 06.04.2019 19:41 <Vierailija vain> Siellä sisätiloissakin on Idman Kokkolat tai Vistat. Oli myös muistaakseni jotkut pallot, ehkä Globukset tai Bolerot.
SLOpallo.JPG 06.04.2019 19:31 <RicuP. > Mitkähän vähän vastaavat valaisimet on Silja Serenaden kannella? Krominen varsi menee kuvun läpi sisään ja sen päässä 50W Eh lamppu, tosin nykyisin Led. Mitään liitäntälaitteita ei näy missään.
IMG_20190406_150625.jpg 06.04.2019 19:22 <RicuP. > Loppujen lopuksi ei tuo niin älyttömän kirkas ole sisällekään. Lamppuna on Venture CMH 70W 4K UVS TT, eli keraaminen putkilo monimetalli, jolla jonkin verran varmaan tunteja, mutta sävy on puhdas ja kirkas, eikä värise.
SLOpallo.JPG 06.04.2019 19:19 <Vierailija vain> Se onkin Schreder Saturne: http://phozagora.free.fr/?page=Lanterne_Saturne
jossain25.JPG 06.04.2019 19:14 <RicuP. > Juu, laivasähköissä on käytössä IT järjestelmän tyyppinen maasta erotettu verkko ilman nollaa. Tarkoituksena on kai estää virtojen kulku laivan rungossa ja näin vähentää korroosiota.

Laivan valaisimista on kuvia, täytyypä laittaa.
jossain25.JPG 06.04.2019 18:52 <Make> Kulkuneuvojen muuntajista tuli vähän lisää kokemuksia. Luvattiin tehdä pääkeskus laivaan. Hieman on eri järjestelmä kuin maissa... Alussa on 3~ 400V ilman nollaa, ilmeisesti vain moottoreille. Sitten välissä on 21 kVA muuntaja, joka tekee 230 V 3~ verkon taas ilman nollaa. Eli 230 V kuormat tulevat kahden vaiheen väliin. Tietysti kuvat on tehty täysin erilailla kuin normaalit keskuskuvat, eli hetken sai taas ihmetellä.
IMG_20190406_150625.jpg 06.04.2019 18:43 <Make> Ainakin valotehon luulisi riittävän sisäkäyttöön.
La-Strada-v.1966.jpg 06.04.2019 18:42 <RicuP. > Philips ajoi tarkoituksella kannattavan liiketoiminnan alas, samoin kuin teki Schneider-Electric tehtaalle, joka ei päivääkään tuottanut tappiota 1955 lähtien. Tuo 8512 on peruja SLO:n Mäntsälän Metalli Oy:ltä ja on Idmanin kaikkien aikojen myydyin valaisin. Määriä en nyt muista, mutta muistaakseni puhutaan lähemmäs 100 000kpl määrästä. 2005 julkaistu Manta tulee heti kakkosena.
SLOpallo.JPG 06.04.2019 18:37 <Make> Vai olisi Philips. Mutta mitä kuvun pohjalla on, näyttää lampulta?
_20171028_152322.JPG 06.04.2019 18:35 <Make> Alunperin tie meni koko matkan ihan radan vieressä. ~10 vuotta sitten Keravan osuudesta suurin osa siirrettiin kauemmas, mutta Vantaan osuus on entisellään.
IMG_20190406_150625.jpg 06.04.2019 16:11 <RicuP.> Tietenkin käytetään alkuperäistä liitäntälaitetta ja monimetallilamppua.
_20171028_152322.JPG 06.04.2019 15:58 <RicuP. > Ihme mutka tuohon tehty.
SLOpallo.JPG 06.04.2019 15:57 <RicuP. > Taitaa olla Philips.
Aan_5549.jpg 06.04.2019 15:08 <RicuP. > Hyvin on niijannut!
jossain25.JPG 06.04.2019 01:14 <muhentaja> Kyllä se kuulosti paremminkin siltä, että jotain oli jo mennyt tai sitten oli menossa pahemminkin vialle. Muuntajien kokoluokat kun on noissa vaunuissa dekadeja pienemmät kuin sähköasemilla, niin sen alkutransientin olisi pitänyt jo keretä tasaantua ajat sitten.
Vaunusta kuulunut murina ei siis vaiennut ollenkaan samalla tavoin hiljalleen kuin tuossa sähköaseman PMn startissa, vaan pysyi samanlaisena koko ajan. Ja kun ei nuo Sr1:n ja Sr2:n päämuuntajatkaan päästä kuin lyhyen (ja paljon hiljaisemman) murahduksen kun pääkytkin menee kiinni.
La-Strada-v.1966.jpg 05.04.2019 23:06 <Make> Niinpäs näkyy, vieressä myös muutama 8512. Taitaa olla myös pari Gewissin palloa.
Aan_5549.jpg 05.04.2019 23:01 <Make> Taitaakin olla niin 8810. Muuten on ollut sitten Idmanin kauhat ”hieman” tummilla kuvuilla.
SLOpallo.JPG 05.04.2019 22:58 <Make> Noita palloja olen kai nähnyt joskus. Valmistajasta ei ole aavistustakaan.
tolIMG_0405.jpg 05.04.2019 22:19 <RicuP. > Normaali eristinhän on 24kV. 20kV verkossahan on 20kV vain vaiheiden välissä, että todellinen jännite maasta erotetussa linjassa maata vasten on pienempi.
Rautatieverkossa jännite on käsittääkseni maata vasten, eli eristin pitää olla pönäkämpi. Lisäksi jännite voi olla muutamia kilovoltteja kovempikin, kuin 25kV.

22476 - 22525 / 48241
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017