![]() |
27.04.2020 15:51
<Samuel >
No joo, eihän se uusi ole, mutta aika paljon vanhempiakin linjoja tässä lähistöllä on, ja aika hyvässä kunnossa. Kyllähän se puusta ja kyllästeestä riippuu. Taitaa olla kreosoottikylläste? Ajattelin tänään mennä vähän noita kuvaamaan, paikallaan edelleen. |
![]() |
27.04.2020 15:04 <calm> Mikä nyt kellekin on uutta, kyllä kohta 50-vuotias tolppa alkaa olla hyvinkin elämänsä ehtoopuolella jo. Kyllästeen laikukas käyttäytyminen nämä lähinnä saa kummallisilta näyttämään. |
|
27.04.2020 14:57
<calm>
Nyt on sitten korjattu vaikeammalla tavalla, kun helpommat ei onnistuneet. Näköjään siellä jatkuvasti yandexin ja semrushin botit yrittävät hakea sivuja hyke-osoitteilla. Mistähän ihmeestä ne ovat alunperin semmoiset saaneet keksittyä... Väärillä osoitteilla pitäisi tulla vain 403 forbidden ja oikealla osoitteella ei pitäisi tulla mitään epämääräisiä virheilmoituksia. Reverse-proxyssäkään ei ole sivuja väärillä linkeillä tallessa nyt. |
![]() |
27.04.2020 12:37 <Hartsa> Tuollainen AEG Berlin tuli penskana purettua atomeiksi, piti tutkia miten se toimii ja mitä se on syönyt... Harmi kun ois pitänyt olla purkamatta museoon lahjoittaa.. |
![]() |
27.04.2020 12:07 <Samuel > Mitenköhän nämä näin huonon näkösiä6ja noin uusia... Ainakin monta kertaa olen törmännyt vanhempiinkin tolppiin ja aika hyväkuntoisia. |
![]() |
27.04.2020 11:01 <Froggy> Minulla on täysin samanlainen ja samaa vuosikertaa oleva mittari, kuin kuvassa. |
![]() |
27.04.2020 10:11 <Samuel > Aika vanhalta näyttää. Voi ollakkin. |
|
27.04.2020 07:57
<calm>
Eihän ne asetukset vielä ihan kohdalleen osuneet yrityksistä huolimatta. Tänään uusia yrityksiä ulkopuolisen etäyhteyden kanssa. Vaan elekää nyt hyvät ihmiset laittako kokonaisia linkkejä niihin vääriin osoitteisiin, siitä seuraa vain itseään vahvistava ilmiö. Linkkejä sisältäneet kommentit taas poistettu. |
![]() |
26.04.2020 20:47 <Make> Niin näyttää. Varren puoleinen pääty näyttäisi olevan viisto. Valoteho on kai vastannut 250 watin suurpainenatikkaa... |
|
26.04.2020 20:38 <Make> Täällä oli tuo ilmoitus myös jonkin aikaa sitten. |
|
26.04.2020 18:44 <Froggy> Itse pääsen aina välillä, yleensä tulee tuo ilmoitus. Nyt olen täällä https:n kanssa ja toimii, vartti sitten ei toiminut. |
|
26.04.2020 17:58
<Koomikko>
Https:n kanssa tuli kyseinen virheilmoitus, Forbidden You don't have permission to access /tolpat/kommentit on this server. Ilman S pääsi sisään. |
![]() |
26.04.2020 15:35
<Mikko Koho>
Tuollainen artikkeli löytyi: https://www.researchgate.net/publication/318529797_IMATRAN_VESIVOIMALAITOS_KONEISTO_NRO_7_GENERAATTORIN_PERUSTUSTEN_KORJAUS |
|
26.04.2020 13:46
<calm>
Näissä suuntaongelmissa kyse on siitä, että kuvan metatiedoissa kerrotaan kameran suunta ja se poikkeaa varsinaisen kuvadatan suunnasta. Jotkut selaimet sitä tottelevat, jotkut eivät. Sivuston pikkukuvaskaalain poistaa kaikki metatiedot, joten ne kuvat saattavat hyvinkin näkyä eri asennossa kuin iso kuva, jos isossa kuvassa on suuntatiedot mukana ja selain ei sitä halua noudattaa. Turvallisinta on kääntää kuva oikeinpäin kuvankäsittelyssä ja poistaa suuntatiedot kokonaan. Tämä nimenomainen kuva kertoo metatiedoissaan mm. seuraavaa, eli fyysinen data pitäisi kääntää 90 astetta vastapäivään esitettäessä: Camera Model Name : Canon PowerShot A520 Shooting Mode : Portrait Orientation : Rotate 90 CW https://www.howtogeek.com/254830/why-your-photos-dont-always-appear-correctly-rotated/ |
|
26.04.2020 13:32 <calm> Se ilmoitus siitä, että kuva on kovin iso on vain ilmoitus ja sen voi (tarvittaessa) vain ohittaa. Kuva on kyllä vastaanotettu ja tallennettu siinä vaiheessa. Jos jotain ehdotetuista kokonapeista painaa, niin kuva samantien skaalataan siihen kokoon (ja oletettavasti pienennetään). |
|
26.04.2020 13:28 <calm> Jospa palvelimella olisi nyt lopulta semmoiset asetukset, että ei pitäisi enää minkään hakukoneen onnistua pääsemään hakemaan sivuja päättömillä osoitteilla paikalliseen cacheen... |
|
26.04.2020 12:03 <Hartsa> Vain L uupui =D |
![]() |
26.04.2020 08:43
<Late>
400 kV:n maakaapelointi ei käytännössä onnistu teknisten syiden vuoksi. Pitkät korkean jännitteen siirtokaapelit tuottavat niin paljon loistehoa (=toimivat verkon kannalta valtavan suurina kondensaattoreina) että jännite kaapelin toisessa päässä nousee eikä varsinaisen pätötehon siirtäminen enää onnistu. Tämä riippuu tietenkin kaapelin pituudesta, eli lyhyet kilometrien luokkaa olevat siirrot onnistuvat järkevästi (FG suunnittelee tällaista Helsinkiin), mutta satojen kilometrien siirto tulee tehdä HVDC-tekniikalla (tasavirta, esim. FennoSkan merikaapeli Raumalta Ruotsiin) Täällä on rakennettu koelinja, jossa on käytetty komposiitti- ja teräspylväitä kj-verkossa https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6359 Ilmeisesti hinta- tai muista syistä kokeiluksi jäi. Kaikki uudet ilmajohdot toteutetaan edelleen CCB-kyllästetyillä puu pylväillä |
|
26.04.2020 08:28 <Late> Siilinjärven lyhenne on SLJ. Onhan se melko lähellä |
![]() |
26.04.2020 00:14
<Mikko Koho>
Alumiinipylväät kirjaimellisesti kustaan nurin. Virtsa on aika väkevää ainetta ja pylvään juureen virtsaava koira lähettää elektrolyyttihyökkäyksen suoraan kohteeseen. Vuosikausia sitten MTV3:n tv-uutisissa oli aiheesta ja muistelen jutun olleen Espoosta. Parhaimmissa paikoissa oikein näki kummalla puolella pylvästä jalkakäytävä kulkee. Mitä betoniin tulee, olihan sen kanssa vastikään ongelmia Suomessakin, ja ainakin yksi silta taisi mennä purkuun. Tuon kohun aikaan luin huhua, että alalla olisi tehty sama virhe mitä monella muullakin alalla, eli säästetty väärässä paikassa ja irtisanottu niitä avainhenkilöitä, joilla on ydinosaaminen ja jopa vuosikymmenien kokemus alalta. |
![]() |
25.04.2020 23:29 <Froggy> On ollut pienpainenatikat: http://vaunut.org/kuva/124787?liikp1=2245 Näkyy taustalla huonosti, mutta näyttää olevan jotain laatikkomallia. |
|
25.04.2020 20:35 <Make> Tai kokonaan Kiinassa tehty. Sieltä varmaan saa juuri sitä mitä haluaa. |
![]() |
25.04.2020 20:33
<Make>
Näin juuri... http://www.ekoluna.com/wp/ Nyt myös Keravalla on näköjään Mini Mistral LED:iä ! Taas uusi malli muiden seassa. |
![]() |
25.04.2020 17:55 <Froggy> Jaa, niin se taisi olla, kun vähän ihmettelinkin sitä. |
![]() |
25.04.2020 16:01
<muhentaja>
Ainakin Top Grearissa oli kyllä autoihin valmistettu asioikseen radalle sopivat pyörät, ei vain otettu renkaita pois. Takaisin asiaan, se että tässä on käytetty 45kV eristintä johtunee siitä, että rautatiellä yksivaiheinen 25kV on suoraan maata vasten, mutta jakeluverkossa 20kV on pääjännite vaiheiden välillä, ja maata vasten vain ~13.9kV. |
![]() |
25.04.2020 10:28 <Ziimens> Betoni rapautuu kosteuden ja pakkasen vaikutuksesta. Etelämpänä pakkasta ei samalla tavalla ole, joten betonitolpat kestää jos ovat hyvin tehty. Varmaan siksi niitä on etelänmaissa enemmän käytetty. Nykyisin tosin osataan tehdä paremmin pakkasenkestävää betonia kuin ennen, mutta hintaa betonipylväillä kumminkin lienee enemmän kuin puupylväillä. Teräspylväät on kyllä hyvä vaihtoehto moneen paikkaan, ne käsittääkseni lähes poikkeuksetta asennetaan betonijalustalle, ja mm. siksi ovat pitkäikäisiä. Alumiinipylväillä kai on jotain ongelmia haurastumisen tms. kanssa. |
![]() |
25.04.2020 00:22 <Froggy> Ompas oudon näköinen PAS-kokeilu! |
![]() |
24.04.2020 23:55 <Froggy> Tästä tulikin mieleen että miksiköhän betonipylväät ovat sitten niin epäsuosittuja täällä? Ehkä niiden tolkuton paino ja jossain määrin ongelmat roudan kanssa. Ainakin niiden valmistamisen luulisi olevan halpaa. Ainakin jossakin ne ovat vielä ihan suosiossa. Metallista tehdyt pylväät ovat itsestäni paras vaihtoehto. |
|
24.04.2020 21:29 <Ziimens> On siinä varmaa jokunen tuhatta tonnia rojua kasassa. Onkohan valaisin oikeassa laidassa Idman 8512 tai vastaava... 80 taikka 125 eh lampulla tai 50, 70, tai 100w natikalla voisi olla. |
![]() |
24.04.2020 20:38 <Ziimens> Ei nuo ainakaan teräksisiltä näytä:D Kuvasta voisi arvata että olisivat jotain kevytvalua, mutta jos materiaali on Nyrim niin eräänlaista muovia ovat. Nyrim on vähän kuin nailonia, polyamidia siis. Voisivat olla jostain 80- tai 90-luvulta. Olisko peräti kotimaista valmistetta? Missähän kunnossa ovat nykyään vai onko jo purettu pois... |
|
24.04.2020 20:07
<Make>
Ensimmäinen on Idmanin 80-lukuinen tasapohjaisella kuvulla oleva kauha. Niillä on jotkut tuntemattomat kai alaskäännettävät varret. Alempi taitaa olla Idman P2-47. Siinä hallin seinällä näyttää olevan myös Defa Public- valaisimet. |
![]() |
24.04.2020 19:16 <Froggy> Mitäs ihmettä? Joskus jossain auto-ohjelmassa otettiin auton renkaat pois ja sitten ajeltiin junaradalla. |
|
24.04.2020 19:02
<Hartsa>
Niimpä joo kun tarkemmin miettii tuli vaan jotenkin siilijjärvi lyheneen' mieleen =D |
|
24.04.2020 18:18 <Samuel> Ja tuossa: https://www.google.fi/maps/@62.9968124,23.7948672,3a,15y,298.5h,173.72t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNnCpf55fAJc3TnjIKViq1w!2e0!7i13312!8i6656 |
![]() |
24.04.2020 18:07 <Samuel> Erikoista että Autori on ajanut junarataa: https://www.google.fi/maps/@62.7039794,25.2723287,3a,75y,157.46h,82.41t/data=!3m7!1e1!3m5!1sAF1QipNIR0YtHYZlREjcdfZAaY1YK85oveT4-KNCwkM!2e10!3e11!7i7680!8i3840 |
|
24.04.2020 13:54 <Samuel> Outo valaisin: https://www.google.fi/maps/@62.8226754,22.9179167,3a,15.2y,18.29h,113.2t/data=!3m6!1e1!3m4!1sx4E8xNxBC1-uiOdmSGKp_Q!2e0!7i13312!8i6656 |
![]() |
24.04.2020 13:01 <Ziimens> Paljonkohan muuten maksaa 400 kv maakaapelointi? Sinänsä tuntuu hullulta että suurten maa-ja metsäalojen lunastaminen pylväiden rakentamista varten ja alueiden raivaus linjan koko käyttöiän ajan on kannattavampaa kuin kaivaa kaapeli maahan. |
![]() |
24.04.2020 12:55
<Ziimens>
Pahanlaatuista myrkkyähän nuo kreosootti ja suolakylläste ovat. Kreosootti on paskamaista juuri mainittujen syiden vuoksi, vaan ei syövytä metallia ja poltettaessa ongelmajätelaitoksella siitä ei kai juuri jää haitta-aineita. Kemiallisesti se on enimmäkseen hiiltä ja vetyä samoin kuin raaka-aineensa eli kivihiili, jota poltetaan suuria määriä. Cca eli suolakylläste ei onneksi tahraa eikä lemua yhtä pahasti, minkä vuoksi altistuminen on vähäisempää. Toisaalta se syövyttää metalliosia, kulkeutuu veden mukana ja on myrkkyä lähes kaikelle elolliselle, lisäksi siinä olevat raskasmetallit jäävät poltettaessa pohjatuhkaan ja osittain myös savukaasuihin. Palamisjätteetkin on täten ongelmajätettä, joka täytyy sijoittaa erikoiskaatopaikalle tai muutoin käsitellä. Ei siis kovin hyviä ratkaisuja kumpikaan. Jossain tällä palstalla on kuva polyesteripylväistä, olikohan ne vielä törmäysturvallisiakin. Saattaa olla kallis ratkaisu sekin, pylväässä kun kiloja kertyy paljon, materiaalista riippumatta. Yksi ratkaisu olisi myös puu- tai teräspylvään asentaminen betonijalustalle, kuten Mäntyharjulla oli tehty. Jostain syystä olivat kumminkin käyttäneet kreosoottipylväitä, joiden vuoksi ko. linja joutui otsikoihin. Betonijalustalle olisi varmaankin riittänyt kuparikyllästeinen pylväs. Kalliiksi tulee vaihtaa kuutiotolkulla saastuneita maita pylväiden juurelta moisen asian takia... |
|
24.04.2020 11:44 <Samuel > 400kV on varmaan aika vanha linja, semmoset teräsrakenteet että oisko 50 tai 40-luvulta. |
|
24.04.2020 09:03 <Samuel > Oikeassa taidat olla. Seinäjoellehan nuo menee. |
|
24.04.2020 06:59 <Late> Varmaankin Alajärvi-Seinäjoki johdot. Jos oikein muistan 400 kV:n asemilla on 2-kirjaiminen lyhenne ja 110 asemilla sitten 3-kirjaiminen. Seinäjoki taitaa olla lähin 400 kV:n asema Alajärveä, mikäli muistan oikein. Toinen AJ-SJ johdoista alun perin 220 kV Alajärvi-Ventusneva, mutta taitaa nykyisin palvella 110 kV jännitteellä... Korjatkoon joku jos olen ihan metsässä |
|
24.04.2020 00:37 <Hartsa> Pylväsnumerot tais nuo olla Ylhäällä on vissiin alajärvi-siilinjärvi 110kV linja |
|
24.04.2020 00:00 <Samuel > Onkohan tuossa mitään vuosilukuja? Oletan että ne on tuossa alla? |
|
23.04.2020 23:53 <Samuel > Tolppakin oli oikein kreosoottikyllästetty. |
![]() |
23.04.2020 21:12 <Koomikko> Kyllähän renkaat ovat olleet, ilmeisesti otettu parempaan käyttöön. Tapista osaa sanoa ei ollut mittaria mukana eikä lähikuvasta saa varmuutta https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/11909 |
|
23.04.2020 20:54 <Make> Ihan kuin nyt olisi löytynyt PSO HKB4A ! On muuten normaali, mutta kauhan päällinen on sileä. Sileitä olen nähnyt ennenkin, mutta en muista, näkikö tyyppiä. |
|
23.04.2020 20:39 <Make> Nyt minäkin löysin tuota mallia. Ovat vaan kunnon teräshäkkien takana, että kovin hyvin ei nähnyt. |
|
23.04.2020 20:30 <Make> En taida tuntea. On sentään monimetallilla. |
![]() |
23.04.2020 20:25 <Make> Taitaa olla vähän erilainen kuin itse olen nähnyt. Lamppukin voi olla melkoista vuosikertaa... |
![]() |
23.04.2020 20:22
<Make>
Huh, kaikkea sitä on joskus sallittu. Onko myös kahvan sisätappi keskimmäistä vaihetta? Silloin ei kannata kääntää nyt, kun kahva on poikki.... Varokepesiin tuskin kuuluu renkaita, kun kytkin on jo tuollainen... |
© Janne Määttä 2004-2017