Kommentit

14626 - 14675 / 48922
<< >>

Kuva2571.jpg 05.10.2020 15:47 <Mikko Koho> Ihmisyys on nykyisin kuin energiamittarina taulussa oleminen: niin pitkään, kun toimit, kaikki on ok, mutta vikaantumisen tapahduttua irrotetaan sijaintipaikaltaan ja heitetään romukoppaan. Ihmisen ja energiamittarin ero on vain siinä, että energiamittarin lukeman tai lukemat voi siirtää seuraavalle yksilölle tai, jos ei voi, niin ainakin ne voi ottaa ylös ja laskennallisesti huomioida mittarin vaihdon kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ihmisen "lukemat", joita vastaa kokemus ja muu sanaton tieto, eivät kuitenkaan koskaan siirry täydellisesti ja jokaisella vaihtokerralla menetetään jotain. Niinpä ihmisten kohdalla on fiksumpaa tehdä niin kuin mittareiden kohdalla ennen tehtiin, eli korjata. Valitettavasti vain "mittaripajoja" on liian huonosti saatavilla ja valitettavan usein niissä käytetään lekaa kun oikeampi työkalu olisi pikkuinen vasara.
Kuva2196.jpg 05.10.2020 13:27 <Hartsa> Vastus taisi olla muistaakseni joku 150 W tuossa.
DSC_0107.JPG 05.10.2020 13:27 <Hartsa> Tässä vähän uudempi kaapelimerkki http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12590
Kuva2567.jpg 05.10.2020 13:25 <Hartsa> Joo ei oo hajua mitä mallia noi on...Sen tiedän että joskus kait -70 lukuu noi on asennettu, Tyyppikilpiä en nähnyt tosin en silleen kyllä etsinyt lie valasinkotelon sisällä sit olleet..
Kuva2567.jpg 05.10.2020 07:01 <Froggy > *Fresta
Kuva2567.jpg 05.10.2020 07:00 <Froggy > Lieneekö Ftesta?
Ham_1222.jpg 04.10.2020 20:18 <Sähkäri> Erottimen eristimissä olevat välit turhia tässä kohtaa,langassa olevan liittimen olis voinut laittaa ohjeen mukaan eli min.50mm siteestä.Sarvikin toisin päin niin olis mennyt kaikki kohalleen.
Sav_0263.jpg 04.10.2020 19:58 <Koomikko> Koukut käännetty oikeinpäin, johtimet kiristetty mutta sitomatta.
Sav_0850.jpg 04.10.2020 19:55 <Koomikko> Linjaan vedetty maadoitus ja ohjaus johdot ja kiristetty ja sidottu paikoilleen, ollen tästä kohtaa valmiin näköinen, vielä ilman jännitettä. Tiekin on saanut tällävälin uuden päällysteen.
IMG_20201002_223526.jpg 04.10.2020 00:01 <Mikko Koho> “Jos yrität kuvailla totuutta, jätä eleganttius räätälille.”
-Albert Einstein

https://mielenihmeet.fi/albert-einsteinin-viisaudet/amp/
IMG_20201002_223526.jpg 03.10.2020 23:36 <Mikko Koho> Tämän kännykän kamera pyrkii tekemään kuvista todellista tummempia. Mutta, siitä huolimatta, tavallisena kaduntallaajana tuohua aktiivisesti sivusta seuranneena tuntuu, että tuolla on sama ongelma kuin monessa muussa paikassa: on erikseen ne ihmiset, jotka tietää, ja ne jotka päättää. Juuri saivat 90M€ sulkujen yläporttien siirtämiseen ja sulkujen pidentämiseen 11 metrillä. Muuten hyvä, mutta samassa yhteydessä pitäisi korjata väylää niin kanavalla kuin Saimaalla. Nykyisellä aluksen maksimipituudella väylät ovat jo monin paikoin ahtaat ja kuvaavaa on, että esimerkiksi tästä eteenpäin kuvan osoittamaan suuntaan seuraava turvallinen kohtaamispaikka on tunnin laivamatkan päässä. Voin hyvin itsekin kuvitella, että 10m pidemmällä paatilla moni hankala paikka muuttuu mahdottomaksi varsinkin kun huomioi, että aluksesta katsottuna nopeus rannalta katsomiseen nähden tuplaantuu. Motiivina edellä mainitulle remontille on aluskannan vanheneminen, mutta yksi suuri syy siihen, että liikennemäärät ovat nyt pienentyneet on se, että rahtien hinnat ovat alhaalla. Varsinkin, jos on lastia vain toiseen suuntaan, niin aletaan olla sillä kipurajalla, että onko kuljetusta edes viisasta suorittaa.
Jaak.teol.2.JPG 03.10.2020 22:44 <Make> Nyt on toinenkin kauha vaihdettu samanlaiseen tuntemattomaan lediin... Kumma, kun maissilamput eivät käy, vaikka kauhat eivät ole edes älyttömän vanhat.
Axel.JPG 03.10.2020 22:38 <Make> Tuolla on 18.9. mainittu AVS 61: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12544
IMG_20201002_223526.jpg 03.10.2020 22:31 <Make> On todella pimeän näköistä. Ei ole suunnittelija tiennyt vaihteeksi asiasta mitään.
IMG_20201002_223526.jpg 03.10.2020 14:01 <Mikko Koho> On natikoita vielä ainakin Mälkiältä ylöspäin ja ehkä Vakkilassa ennen Nuijamaajärveä olevassa leikkauksessa.
Nuo ledit kuulostavat olevan huono juttu myös aluksen kannalta. Natikoista sai hyvän suuntareferenssin aluksen sulkuun tähtäämiseen, ledeillä sulku jää aluksesta katsottuna pimeäksi.
IMG_20201002_223526.jpg 03.10.2020 12:32 <Jouko> Tulevaa sahatavaraa tuskin kannattaa lähtömaassa kuoria, kaarna kun suojaa puuta meri-ilmastolta. Vaikuttavat sorvatuilta, ehkä sähkö- tai paalutuspylväiksi menevät.
IMG_20201002_223526.jpg 03.10.2020 09:24 <Froggy> Sähkötolpilta nuo kovasti näyttävät.

No on kyllä himmeät nuo ledit verrattuna pienpainenatikoihin!
Onkohan enää yhtään ppNa valoja Saimaan kanavalla? Viime vuonna oli vielä Mälkiältä pohjoiseen puupylväissä jokunen valaisin.
Kot_7452.jpg 02.10.2020 22:08 <Make> Niin näkyy olevan, tarkkaan katsottu. Bajamajaan ei ole kuitenkaan kytketty sähköjä.
Näkyy olevan myös Siemens Broadwayt tasolasilla.
ledit7.JPG 02.10.2020 22:02 <Make> Taas on eräässä paikassa tapahtunut. Katoksessa on kuvan mallin vanhempaa versiota Asea-Skandia H-800/125 ruuturitilöillä. Erona on lähinnä, että lampunkanta on posliinivalaisinmallia. Niissä on nyt aavistuksen lämpimän sävyiset maissilamput, hyvä.
Sen sijaan kuutio numerovalo häipyi ja tilalla on pahasti häikäisevä litteä, isohko nelikulmainen valaisin. Myös Cariboni SET70- monimetalliheittimet häipyivät ja tilalla on luonnollisesti led- heittimet. Ilmeisesti työ on tehty ihan juuri, kun nosturi oli vielä pihalla.
31image.jpg 02.10.2020 21:46 <Make> Niin näkyy olevan. En ole tuollaista Suomessa nähnyt.
Kot_7452.jpg 02.10.2020 16:50 <Samuel> Työmaa aikaisia virityksiä: 5 Penttiläntie
https://maps.app.goo.gl/r4Erg6HVVB1FC5aZ6
Ylhäällä tolpassa johdotkin on kiinni vanhoissa liikennemerkin huippuliittimissä.
31image.jpg 02.10.2020 13:45 <Froggy> Taas sama kantaosa; https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-186791
IMG_9322.jpg 01.10.2020 23:53 <Jouko> Vanhat Google mapsin lyhyet linkit tuntuu paikoin pimentyneen, osoitteita vähän korjaillessa löytyi ne alkuperäiset katunäkymät.

Tykkitehtaan vanha 20kV johto lienee jo kaapeloitu, ainakin Puuppolan ja Tikkakosken väliltä oli joitakin pätkiä lakkautettu jo muutamia vuosia sitten. Kesällä 2019 tuli tuolla päin viimeksi kuljettua ja silloin oli ilmajohdot jo varsin vähissä.

Nuutin sähköasema: https://www.google.fi/maps/place/Mustalammen+mets%C3%A4tie+29,+40270+Jyv%C3%A4skyl%C3%A4/@62.2842023,25.6856658,3a,75y,187.29h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1sa-3ueFc8g8hAr8YmZMdimg!2e0!4m2!3m1!1s0x4685759f64274b57:0x5d8f5e7a7997be8b

Tikkakoski, Tikansalontien ja Majamäentien risteys: https://www.google.fi/maps/place/Koivulampi,+41160+Jyv%C3%A4skyl%C3%A4/@62.3899145,25.6654763,3a,75y,176.04h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1skn2QlXZEvrfN1MhMyCLfwA!2e0!4m2!3m1!1s0x4685a0544bfabd17:0x5d249a3ae3f89c7c

Tikkakoski, Lennostontien ja Majamäentien risteys: https://www.google.fi/maps/place/Jyv%C3%A4skyl%C3%A4,+41160+Jyv%C3%A4skyl%C3%A4/@62.3928688,25.6588319,3a,75y,344.31h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1spLDTvts-v0HPFdN0MTyCYw!2e0!4m2!3m1!1s0x4685a1aac913aad1:0x1dfb4e8aa8df8e8c
_20171028_152322.JPG 01.10.2020 21:50 <Make> Nyt ko. Luma on puolestaan pimeä, vaikka ei ole törmätty.
koti-goe.jpg 01.10.2020 14:49 <Mikko Koho> Tuossa itseasiassa olen juuri testaillut koodaamaani algoritmia, joka laskee Nord Poolin Suomen aluehinnan perusteella optimaalista lataus/purkaussykliä 1MWh kapasiteettiselle ja 1MW tehoiselle akustolle.
Tuo laskenta on sivutuote ja välivaihe yhdelle toiselle projektille, josta ei vielä tässä vaiheessa sen enempää, mutta sen voi jo yleisellä tasolla sanoa, että kyseessä on geneettisen algoritmin sovellus.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Geneettinen_algoritmi
koti-goe.jpg 01.10.2020 13:44 <Mikko Koho> Tuohan on hyvä. Ei muuta kuin aurinkopaneelit katolle ja ylijäämä tankkiin.
Sitten, jos akustot vielä kehittyisivät, niin kahdensuuntainen lataus ja vaikka 10-20% kapasiteetista leikkaamaan kiinteistön tai kiinteistöryhmän kuormitushuippuja.
koti-goe.jpg 01.10.2020 13:23 <calm> Tähän nimenomaan saa sen, kunhan vaan saa koko liittymän kulutusdatan. Ja toki sen koodinpätkän, joka tuon laitteen APIa sitten komentaa. Valmiitakin integraatioita kotiautomaatiojärjestelmiin on saatavilla, mutta meinasin kyllä koodata varsinaisen älyn tähän ihan itse.
DSC_05881.JPG 01.10.2020 13:01 <Hartsa> Ota kuitu :D :D tekee arkun asbestista niin saa samalla montakin kuitua mukaan........
koti-goe.jpg 01.10.2020 09:52 <Mikko Koho> Tuollaiseen kun saisi vuorottelun/tehonrajoituksen niin olisi aika hyvä. Eli kun sähkölämmitys ja muu kulutus ottaa kuormaa, niin lataus pudottaa tehoa, ja vastaavasti, kun muu kuorma on pientä, niin latauslaite päästelee menemään sen minkä liittymä kestää.
nekoski1.jpg 30.09.2020 22:13 <Make> ... nyt muuten Laten mainitsema kuukausi on kulunut...
nekoski1.jpg 30.09.2020 22:10 <Make> Jonkun pylväsvalmistajan sivuilla olen nuo nähnyt. Idea taisi olla merellinen teema.
koti-goe.jpg 30.09.2020 22:08 <Make> Eli auto on todella yksivaiheinen, ilmankos nuo käyrät vaikuttivat sellaisilta.
1DSC_0018.JPG 30.09.2020 22:05 <Make> Liekö keltainen kuitenkin haalistunut... Tuo taitaa olla todella vanha versio auton kuvasta päätellen.
1DSC_0018.JPG 30.09.2020 21:17 <Froggy> En ole koskaan nähnyt tuota valkoisena. Siihen on vieläpä pistetty uusi kylttikin... Pyörätielläkin on ihan väärät merkit...
1DSC_0018.JPG 30.09.2020 20:58 <Samuel > Liikennemerkkejä jäänyt vaihtamatta Helsingissä: Postintaival
https://maps.app.goo.gl/AhSxWVPURGDuvCfn9
Varmaan nykyään ovat jo niitä uusia.
nekoski1.jpg 30.09.2020 16:21 <Samuel> Erikoisia tolppia Helsingissä: https://goo.gl/maps/Tp7ZAJriX3R2FHz37 Tulee ehkä hieman USA mieleen...
koti-goe.jpg 30.09.2020 09:13 <calm> Latauslaite on 22 kW versio (koska se ei maksanut mitään lisää vs. 11 kW versio) ja siinä siksi on 32 A töpseli. Talossa ei ole kuin 3x25 A liittymä ja sähkölämmityksen kanssa yhtäaikaa ei kuitenkaan isoihin lataustehoihin voi mennä, niin johto on vain riittävä, ei ylimitoitettu. Oikosulkuvirrat rasiasta oli 327 A.

Autohan tästä ei saa kuin 1x16 A maksimissaan, ylimitoiusta on riittävästi tulevaisuuteenkin. Latausaika tuolle tyhjästä täyteen maksimiteholla on 4,5 h.
koti-goe.jpg 29.09.2020 21:43 <Make> En ole tuota merkkiä ennen tiennyt. Miksi 32A pistorasia ja 2,5mm2 kaapeli?
IMG_3299_pasi.jpg 29.09.2020 20:45 <Lars Engblom> On kyllä nähty muuaalla AXCEL / AXAL tyyppinen ilmakaapeli.
160122231036634181-4.jpg 29.09.2020 15:15 <Froggy> Lunalys. GE:ä käyttävät aika paljon Nilsiällä, ainakin Odysseytäon näkynyt paljon ja näitä.
160122231036634181-1.jpg 29.09.2020 00:01 <Mikko Koho> Mikähän merkintäjärjestelmä noissa lienee käytössä..?
Niitähän on useampia, ainakin KKS, PI-kaavioiden yhteydessä käytettävä yksinkertaisempi järjestelmä ja niin edelleen.
DSC_05881.JPG 28.09.2020 23:13 <Mikko Koho> Ei ihan optimaalisin paikka mainostaa valokuitua.

https://mobile.twitter.com/jukkaehto/status/1216822357530173441/photo/1
160122231036634181-6.jpg 28.09.2020 21:21 <Make> Vähän erikoiselta vaikuttaa. Liekö se vuosien varrella tehtyjen muutosten lopputulos.
160122231036634181-4.jpg 28.09.2020 21:18 <Make> Valaisin taitaa olla Vialuksi Callis tai GE Lunalys: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10308
160122231036634181-1.jpg 28.09.2020 21:13 <Make> Siinä onkin hieno löyty. Ilmeisesti on vielä käytössä. Jokin on kolhaissut vasenta kaapelia.

Kotelossa näyttäisi lukevan Idman. Se on tehnyt aikoinaan muutakin kuin valaisimia.
DSC_0006.JPG 28.09.2020 21:09 <Make> Nuo Mikko Kohon henkilötyyppien kuvaukset pätevät aivan täydellisesti tuohon kattoremonttiin.

Olen huomannut, että noita kevyempiä latausasemia näkee jo aika paljon ainakin ok- taloissa.
Axel.JPG 28.09.2020 20:57 <Make> Myös noita Compact 2000- nimisiä lamppuja löytyi täältä vielä pari vuotta sitten ulkovaloista. Olivat myös jotain 2007 tehtyjä, eli hyvin kestivät. Voisiko himmenevässä olla konkkavika tai jotakin.

Kyllä, autokatoksessa on Ornot pystyssä takaseinillä. Tubular sopii muuten täydellisesti, paitsi tuo lievä häikäisy.
SuuriaSeVulga2.jpg 27.09.2020 20:31 <Joni> Jonkinlaisia huoltotasoja on myös suomessa joskus puhelintolpissa ollut
DSC_0006.JPG 27.09.2020 20:12 <Keijo> Monessa vähän uudemmassa taloyhtiössä sekä 80- ja 90-luvun taloyhtiöissä tuo sähköautojen latauksen järjestäminen onnistuu melko kohtuullisilla toimenpiteillä. Varsinkin niitä suko pistorasialla olevia latausasemia on helppo lisätä autolämmityskotelon tilalle kunhan vaan kaapelointi ja sulakkeet riittää. Eräässä pienessä rivitaloyhtiössä lisättiin kahden lämpötolpan tilalle garon valmistamat latausasemat missä on siis pistorasiat erikseen lämmitykselle ja sähköauton lataukselle. Kotelossa kwh mittaus sähköauton latausta varten olevalle pistorasialle jossa siis sähkö jatkuvasti, lämmityskäyttöä varten 2h ajastimella pistorasiat ilman kwh mittaria. Ainut muutos oli vain sulakekoon nosto autolämmitysryhmästä 25A--->35A ja kiinteistökeskuksen sulake nostettiin 50A--->63A. Kaapelointi autolämmitystolpille mcmk 3x10+10.
DSC_0006.JPG 27.09.2020 01:28 <-**-> *on siis

14626 - 14675 / 48922
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017