20 kV + 0,4 kV + puhelin
Metsä-Sairilan kaatopaikan entistä ilmajohtoa yhden pylväsvälin verran, joka kuluneen vuoden aikana korvattiin maakaapelilla. Pylvään kautta menee enää telemaston käyttösähkö sekä parit puhelinjohdot.
Vuodelta 1995. Mikkeli, Metsä-Sairila
06.12.2011
Kuvaaja: Jouko Järvinen
Sijainti: N 61.66703° E 27.35767°
Karttapaikake
Google Maps
OpenStreetMap
15.12.2020 23:05
<Jouko>
Taustalla 50m korkuinen MPY:n Heikkilän tukiasema, noin vuodelta 1999 (vuosinaula mastolle tulevassa sähkölinjassa). Palvellee keskeisellä paikalla hiljalleen rakentuvaa teollisuus- ja yritysaluetta. Suurin tulokas on valmistumaisillaan oleva kallioluolastoon louhittu jätevedenpuhdistamo, jonka vaiheista jos jonkinmoista porua on saatu aikaiseksi.
Maston lentoestevalot olleet pimeänä kohta kymmenkunta vuotta, korkeusraja niille nykyään 70m entisen, kuulemma 30m sijaan. Vanhan pykälän aikaan horisontti oli vähän joka suunnassa punaisten valopisteiden tähdittämää.
15.12.2020 23:54
<Jouko>
Läheisessä Tornimäen 60m korkuisessa mastossa lentoestevalot palavat normaalisti. Syy lienee Mikkelin lentokentän kohtisuoralla linjauksella noin 7km päässä. Parisen kilometriä edempänä olevasta Säynätinkallion mastosta valot sammutettiin liki kymmenkuntavuotta sitten, turvaetäisyyttä sille kai jo riittävästi. Lentokentän läheisyydessä kulkevaan voimajohtoon lisättiin linjasaneerauksessa punavalot, ks. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/3840
Vikailmoituksille ovessa kyltti että Unibase.
16.12.2020 16:04
<Mikko Koho>
Vilkaisin pikaisesti tuota Metsä-Sairilan jätevedenpuhdistamon porua. Kumma, kun joka kaupungissa tuntuu olevan jossain hankkeessa vähän vastaavaa.
21.12.2020 16:40
<Mikko Koho>
Olikos tässä lähellä myös biokaasulaitos? Olin lukevinani, että sama laitostoimittaja, joka toimitti myös Haminan käyttökelvottomaksi osoittautuneen laitoksen, olisi toimittanut laitoksen myös tänne.
Saman, nyt jo konkurssiin menneen, valmistajan toimesta on Suomessa useita laitoksia, jotka eivät toimi, tai joiden toimivaksi saattaminen on vaatinut suuria lisäinvestointeja.
Karrikoiden voi sanoa, että biokaasulaitoksella on toivottavaa, että raaka-aine on p****a, mutta laitteistojen suunnittelu ja laatu ei.
26.12.2020 01:49
<Jouko>
Biosairila, https://mikkelinkaupunkilehti.fi/2020/09/pian-virtaa-biokaasu/ 23.9.2020
Halvalla ei saanut hyvää, 12e budjetti paisui 17,2 euroon; "Biosairilan laitostoimittajaksi valittiin halvimman tarjouksen tehnyt kotimainen yritys (Bio-GTS). Tekniikka ei toiminut lainkaan, ja yritys kaatui talousvaikeuksiin. On uskottava, ettei halvalla saa hyvää. ... uudet laitteet hankittiin Saksasta ja Itävallasta, joissa biokaasulaitoksilla vankat perinteet."
26.12.2020 12:13
<Make>
Nuo hinnat taitavat olla kuitenkin miljoonaa euroa, eikä euroa...
Muuten tietysti on ollut ikävä tapahtuma.
29.12.2020 00:44
<Mikko Koho>
Aika hyvin saadaan nykytekniikalla energiaa "siitä itsestään".
Wanha vitsihän on, että letku kuljettajan hanurista auton moottoriin niin ei tarvitse tankata.. ;)
29.12.2020 00:48
<Mikko Koho>
Tuotahan voisi tulevaisuudessa kehittää vielä niin, että hakkeella tms. metsäpolttoaineella ruokitaan puhdistamoa ja biokaasu jalostettaisiin ja käytettäisiin autojen moottoreissa. Ajatus on se, että häkäpönttö on hankalampi rakentaa autoon. Mutta muun muassa hinnathan tuon ratkaisevat.
03.01.2021 19:20
<Koomikko>
Biokaasupioneerin mietteitä olisiko mahdollista muuttaa biopolttoaineiden verokohtelua https://yle.fi/uutiset/3-11712167
03.01.2021 23:26
<Mikko Koho>
Vähän sama hommahan se tuntuu olevan monessa asiassa. Vaikka olisit oikealla asialla niin byrokratia jyllää vastaan. Kokemusta on..