![]() |
19.03.2021 22:09
<Make>
Jotenkin Venäjän mallit ovat niin tutun oloisia, mutta ei sitten kuitenkaan. Alumiinikaapeli tarvitsee ainakin omat rasiat, ei taida normaalien kojeiden liittimet käydä alumiinikaapelille. Joku järeämpi malli tuolla onkin. |
|
19.03.2021 21:58 <Make> Kyllä siinä vettä virtaa... |
![]() |
19.03.2021 10:55 <Koomikko> https://koneporssi.com/tyokoneet-2/tyomaiden-kaapelivarkauksille-loppu/ varkaiden kiusaksi aluumiinikumikaapeleita. |
|
18.03.2021 11:54 <Jouko> Pato murtuu, https://youtu.be/WrTp3JDG9Fs "Video shows moment dam gate collapsed at Lake Dunlap" 2019 |
![]() |
17.03.2021 20:50 <Make> Erikoista, olisiko ollut nollavika tai jotakin. Tai vain huono liitos. |
![]() |
17.03.2021 19:42
<Mikko Koho>
Nykyisin jos joutuisi käyttämään tuollaista ratkaisua, niin kannattaisi tehdä Pohjolan olosuhteissa samantyylinen ratkaisu kuin tuolla tutkimusasema Aboalla: generaattori käy vain suurempitehoisten sähkölaitteiden tarvitessa, ja samalla latautuu akusto (Aboalla 24V/1100Ah), joka syöttää invertterin kautta jatkuvaa syöttöä tarvitsevia laitteita. Jäähdytysnesteen lämmöllä puolestaan lämmitetään varaaja, jonka neste kiertää lämpöpattereissa. En ole ihan varma aseman nykyisestä käyttötavasta, mutta noin oli järjestelmän tarkoitus toimia sen jälkeen, kun asema saneerattiin vuosina 2002 ja 2003. Aiemmin oli toinen generaattori ollut jatkuvasti vuorokäytöllä päällä, jolloin polttoainetta paloi, ja se on noissa olosuhteissa todella kallista. Toinen huomio kiinnittyy siihen, mikä on itsestään selvää. Nykyisin se on sähkö, vaikka se ei ollut kaikkialla sitä vielä 1970/80-luvun taitteessa. Nykyisin ollaan tarkkoja sähköverkkojen käyttövarmuudesta, mutta paikallisen sähköyhtiön verkon hänniltä Taipalsaaren Kyläniemestä muistan vielä 1990-luvulta, kuinka oli vakio homma aina ukkosen aikaan, että sähköt menivät, ja sitten ihmeteltiin, että kuinka pitkään ne ovat pois. Internet on omana elinaikana vähän vastaava ilmiö, jota ei alussa ollut kuluttajakäytössä, mutta josta on pikkuhiljaa tullut itsestäänselvyys. |
![]() |
17.03.2021 16:28 <Hartsa> Ukkeli kääns pääkytkintä niin johan petteri pihan perällä hiljeni...Jännä kun ei ole tehty automaatti tarttia et valot napsaa niin ois tärähtänyt kone käyntiin. |
![]() |
17.03.2021 16:23 <Hartsa> Ksainuusta -79 oli sähköttömiä kyliä....https://www.youtube.com/watch?v=Q7solQdsS9Q |
|
17.03.2021 13:15 <Mikko Koho> Edellinen siis noin 35:08 eteenpäin. Oli tarkoitus laittaa aika, mutta unohtui. Pahoittelut siitä. |
![]() |
17.03.2021 08:51
<Koomikko>
Kantatie 62 vrt. https://maps.app.goo.gl/cZQ14nz2cmLEc1CdA oli muuten mutta kuvan pylvään paikalla oli vapaasti seisova ristikkopylväs. |
![]() |
16.03.2021 23:31
<Froggy>
Kuusaantillä oli vilkkumisongelma: https://youtu.be/RaUquVhAWMM Välkkyviä valaisimia taisi olla Motonetin viereisestä liittymästä ensimmäiseen pohjoiseen liikenneympyrään. Vika oli vissiin kaapelissa. Alakyläntielläkään ei ole enää muutakuin LumiStreetiä. Valaisevat erittäin kehnosti pyörätielle, muuten ihan ok. Kohta tulee vertailu kuva, kun ehdin ottaa kuvan vielä natikoiden siellä ollessa. |
![]() |
16.03.2021 23:30 <Hartsa> olikos tuo väli ennen kreosootti pylväillä ?? |
|
16.03.2021 20:22
<Mikko Koho>
Kun tällä foorumilla käy varmasti myös insinöörejä ja näiden kanssa tekemisissä olevia, niin tositarina siitä, mikä yhdistää hevosen ja insinöörin motivointia. :) http://areena.yle.fi/1-50763370 |
|
15.03.2021 22:39
<Mikko Koho>
Ei mielestäni. Mutta, toimiala huomioiden, turvallisuuspuolen ihmiset voivat olla toista mieltä. Ehkä on vain sääntö, että tietokoneiden näyttöjä ei kuvata. Niillä kun on varmasti toisissa tapauksissa salassapidettäviä tietoja, niin on helpompi kategorisesti kieltää. Toisaalta, noin 40:36 eteenpäin on mielenkiintoinen kertomus siitä, miten Stuxnet-haittaohjelma saatiin iskemään oikeaan kohteeseen, ja siitä vielä eteenpäin on kertomus siitä, miten jopa suurin asiakas ja oma hallinto voivat olla samalla yritysten pahin vihollinen. https://youtu.be/S317E_64ahM Kun tarinat onnistuneista tietoturvahyökkäyksistä ja niiden anatomiasta ovat ajoittain menneet tasolle "totuus on taruakin ihmeellisempää", niin ymmärtää ainakin vähän paremmin sen, mistä alan ihmisten "vainoharhaisuus" ja varovaisuus tulee. |
|
15.03.2021 21:23 <Koomikko> Niinpä näkyy, olikohan alunperin näkyvät lukemat kovinkin salaisia. |
|
15.03.2021 20:31 <Mikko Koho> Näkyi iskeneen blurraussensuuri jälkikäteen tuolla kaasuturbiinivideolla. |
|
14.03.2021 20:43 <Make> Lehtijutun mukaan Järvenpäässä koulun pihalla sattui ja tapahtui latausaseman kanssa. Sen oli tarkoitus toimia vain henkilökunnan kulkulätkää näyttämällä. Ilmeisesti ohjelmisto oli tehnyt jonkin kepposen, jolloin kuka vaan pystyi lataamaan. Jotkut olivat sen huomanneet ja ladanneet autoja iltaisin ja öisin. Koulussa oli jo jonkin aikaa ihmetelty, mistä on kyse. Kuvan mukaan oli Enston tekemä. |
|
14.03.2021 20:09
<Mikko Koho>
En ole ihan varma, mutta nähtävästi Ansaldo on tehnyt kaasuturbiininsa Siemensin lisenssillä, joten luulisi, että kahden eri firman v94.2-mallit eivät niin hirveästi eroa toisistaan. Tuossa siis lienee erään vähän vastaavien, Pakistanissa sijaitsevien, kaasuturbiinien käynnistys yksityiskohdiltaan. Tokihan samaa konetyyppiä saa pelkästään kaasua, öljyä tai sitten molempia polttoaineenaan käyttävänä. https://vdocuments.mx/start-up-in-steps-siemens-v942-gas-turbine-at-kapco.html |
|
14.03.2021 19:03
<Mikko Koho>
Forssan kaasuturbiinin startti. https://youtu.be/yD2-auVioyU |
|
13.03.2021 21:14 <Make> Ai se olisi uudempi tyyppi, hyvä tietää. Onhan noita ainakin ennen ollut siellä täällä. |
![]() |
12.03.2021 10:08
<Jami/ABB>
Kuvassa kaukokäyttöinen SafeRing CCC-kojeisto (3 kouromanerotinta) omakäyttömuuntajalla (pieni "kenno" oikealla). |
|
10.03.2021 23:01 <Arho Flyktman> Valaisin on Idman 807 61 jollaisia asennettiin Jyväskylän Seppälän Prisman seinään 1985. Tuolloin oli ainoa Suomen ensimmäinen Prisma Seppälä Jyväskylässä. |
|
10.03.2021 18:23 <Make> Nyt on kaikki Large Kofferit ja HKP:t häipyneet parkkipaikalta... Kaikkien tilalla Ledinairet. Sen sijaan HKB 14 on vielä paikallaan. |
![]() |
10.03.2021 18:19 <Make> Nyt sitten Vantaalta on häipynyt jotakin kuvan tyylistä natikkaversiota... |
![]() |
10.03.2021 18:11 <Make> Tuolla nyt kyseisistä liittimistä: http://calm.iki.fi/tolpat/kuvat?lisatty=2021-03-10 |
![]() |
08.03.2021 22:11 <Make> Onkohan olemassa joku vieläkin isompi malli, kun tuolla on joku R2" D V- koko, 100A: https://www.ecs.fi/node/57 Tuo kuvan "normaali" on kai R11/4" D IV. |
![]() |
05.03.2021 19:26 <Koomikko> Orren leveys on 3,6 metriä. |
|
04.03.2021 20:13 <Make> Jaa, että välillä jokin oikein onnistuu... |
|
03.03.2021 17:55
<Mikko Koho>
Sarjastamme: "kaupungin hankkeet".. Täälläkin menneinä vuosina voimakkaasti kritisoimani hanke, Imatran kaupunkipuro, osoittautui lopulta ihan viisaaksi ideaksi varsinkin, kun se osoittautui, vastoin epäilyksiä, toimivaksi ja takuuasiat oli hoidettu kaupungin mittapuulla hyvin. Allekirjoittaneelle kävi kuten monelle muulle kuului käyneen, eli mielikuva oli huono. Eikä kyllä ihme miksi yleinen mielikuva monista kaupungin hankkeista on mitä on. Taas on yksi hanke vireillä, venekanava Tainionkosken ohi. Toivottavasti järkipuhe menee ajoissa jakeluun. https://uutisvuoksi.fi/uutiset/lahella/7baeb54d-c022-47cc-9aa9-eb34543efabc |
![]() |
01.03.2021 21:47 <Koomikko> Puolen metriä lunta ja leveä orsi niin näyttää lyhyeltä. |
![]() |
01.03.2021 21:30 <Make> Niin se näyttää. Tuossa kyljessä taitaa lukea valmistaja. |
![]() |
01.03.2021 21:29
<Make>
Vai niin kävi. Ehkä alunperin oli monimetallit, kun kannessa on salamamerkki. |
![]() |
01.03.2021 21:23 <Make> Pylväät ovat kovin lyhyet, vai näyttääkö vain? |
![]() |
01.03.2021 13:43 <LordKhaos> Kantaosa näyttäisi mallilta Idman 2421-2453. "Vesitiivis valurautavalaisin, 13,5mm panssariputkiasennuksiin" |
![]() |
01.03.2021 12:12
<Jouko>
Mikkelin viimeisistä kyläkaupoista toinen lopetti nyt syksyllä 2020 tässä Seo:n kylmäaseman naapurissa. https://mikkelinkaupunkilehti.fi/2020/09/kolumni-kylakaupan-henki/ 30.9.2020 <11.3.2020> Elohopeat oli aiemmin, tai ainakin valkoista valoa pukkasi.. |
![]() |
01.03.2021 11:20 <Jouko> Yhden aikakauden, tai ainakin orsimallin päätös. |
![]() |
28.02.2021 00:32
<Mikko Koho>
Edelleen Etelämannerta https://valtrateam.valtra.com/valtra-world/luottokoneet-etelamantereella/ |
![]() |
28.02.2021 00:20
<Mikko Koho>
Sähkömiehen työkeikka Etelämantereelle. http://www.nssoy.fi/uploads/Plaani2-14tab/desktop/index.html?article=40&page=1 |
|
25.02.2021 21:40 <Make> Vähän on sen oloinen paikka, että on muuteltu monesti vuosien varrella. HKB 13:n pylvään maakaapeliasennukset näyttävät melkoisen vanhoilta. Kaapeli kai tulee edelliseltä pylväältä. Vaikea sanoa haruksen tarkoitusta. Olisiko siinä ollut joku muu AMKA. Haruksen kulmakin vähän vaikuttaa, että olisi ollut joku kulmapylväs. |
|
25.02.2021 21:23
<Make>
Oho, niin näkyy. Joskus jo Lahdesta löytyi pari, nyt näköjään lisää. Lienee erittäin harvinainen, itse en ole nähnyt luonnossa. Sulake on erikoisesti aika keskellä luukkua. Em. HKB 10:t ovat edelleen paikoillaan, mutta kuinka kauan... |
![]() |
25.02.2021 20:42 <Mikko Koho> Mikään ihmisen tekemä ei ole 100% varmaa. |
![]() |
25.02.2021 17:41 <Hartsa> https://yle.fi/uutiset/3-11799624 huups,,, |
|
25.02.2021 10:33 <Froggy> Tuossa oli vielä 2013 elohopeaa ja natikkaa sekaisin, ennen kuin tuli Iridiumit: https://www.google.fi/maps/@60.8514793,26.6123625,3a,73.3y,197h,100.68t/data=!3m6!1e1!3m4!1slrVieQ81e4EBSsS7vy3w2Q!2e0!7i13312!8i6656 Aika ihmeellisesti jätetty pari 60-luvun valaisinta 80-luvun natikoiden sekaan. Ottivat sähkönsä vielä kaupungin AMKAsta ja natikat ELYn maakaapeleista. HKB 13 on vielä viritetty 60-luvun pylvääseen johon aiemmin valojen syöttöjohto on päättynyt, eikä harusta ole tietenkään poistettu... |
|
25.02.2021 09:28 <Froggy> Tuossa on HKB 10 sulakkeella: https://www.google.fi/maps/@60.9340405,25.6471645,3a,15y,3.89h,136.92t/data=!3m6!1e1!3m4!1sn4fOrtClOMrNVjoIl4rkQw!2e0!7i13312!8i6656 |
|
22.02.2021 19:44 <Make> Näköjään tästä on jopa video tehty ulkopuolelta: https://www.youtube.com/watch?v=RzQQyBVvtQY |
|
22.02.2021 19:25 <Make> Ilmeisesti nolla on sitten normaali korkeus. On aikamoinen tulva, jos lukema olisi 2,5 m... |
|
21.02.2021 20:44 <Mikko Koho> Monilla padoilla on lupaehdoissa velvoite, että padolla on pidettävä asteikkoa, josta kuka tahansa saa käydä katsomassa vedenkorkeuden. |
|
21.02.2021 20:09 <Make> Niin on, asteikko on 0-2,5, ilmeisesti metriä. Nyt se ilmeisesti näyttää nollaa, kun ohut tikku on siinä kohti. Mitä mahtaa asteikko kertoa? |
![]() |
21.02.2021 17:28
<Mikko Koho>
Jutussa oli sikäli virhe, että pinta oli 44cm yli yliveden ja oikein oli se, että hätäylivedestä jäätiin 6cm. https://twitter.com/Patotiimi/status/1362673039570309121?s=19 "Vesi kävi tasolla + 11.44. Hätäylivesi (hätä-HW) on +11,50, ylivesi (HW) +11,00 ja alivesi (NW) +10,65." Hätäyliveden ylityshän ei, padosta riippuen ja etenkin lyhytkestoisesti tapahtuvana, välttämättä aiheuta heti täydellistä katastrofia ja padon murtumista, mutta tilanne ei myöskään ole turvallinen koska hätäylivesi on suurin ylävedenpinnan korkeus, jolla padon on suunniteltu olevan turvallinen. |
![]() |
21.02.2021 14:21
<Topiax>
Sulanapitomuuntaja Haapakosken voimalaitoksella. Toisiojännite muutamia voltteja. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/3258 |
© Janne Määttä 2004-2017