18.09.2015 03:04
<Hartsa>
Ihmetyttää nykyaikana miks S-ryhmät ja muut voi investoida varavoimakoneeseen jotta kaupppa pyörii omillaa vaikka valtakunnan verkko on alhaalla ja pakasteet pysyy kylminä. Täälläpäin on kolmessa kaupassa varavoima. Vanhin on -78 olevassa kauppakeskuksessa joka oli jo silloin varautunut kaukokatseella sähkökatkoksiin Valmet hoitaa homman =D
18.09.2015 14:55
<Mikko Koho>
Kuulemma paikallisessa Citymarketissa on varavoima, näin kertoi erään oheisliikkeen myyjä ja heillä tuo 24/7 sähkönsaanti on aika oleellista. Tällä kertaa vain kyseinen liike, onneksi, rajautui katkon ulkopuolelle. Tuo pakastehomma on sikäli totta että eräässä toisessa, paikkakunnan pienemmässä, kaupassa jotkut "nerot" olivat menneet keksimään, joko vahingossa tai tietämättä tekojensa suuruutta, keinon millä sabotoida kylmäkoneita kaupan ulkopuolelta ja lehtijutussa kauppias totesi niissä olevan isot rahat kiinni. Olisiko peräti ollut että siinä liikkeessä kylmäkoneissa olisi ollut tavaraa n.10 000€ arvosta..
19.09.2015 12:38
<Hartsa>
Ihan järkevää varautumista, Voisi olla ihan jokaisessa uuvessa pakollisen varusteena generaattori.Esim jotkut huoltoasemat voisi kanssa hommata niin löpönsaanti helpottuu. Tässähän etelä-suomessa jossain oli nyt vasta rakennettu varavoimakontit huoltiksille, Joku oli keksinyt hyvän projektin siitä varavoimaa myös huoltoasemille. Vois niissäkin keskitetysti olla jo ennestään tiiselit valmiina että saisi polttoainetta ja sapuskaa jos tulisi isompi laajamittainen myräkkä taikka häiriö.
16.07.2021 12:17
<Mikko Koho>
Kun on kuvan kommenteissa puhuttu aiheesta niin laitetaan tämä tänne. Joensuun Prismalla muuntajavika pimensi kylmäkoneet ja kaikki tuotteet hävitykseen.
https://yle.fi/uutiset/3-12023093
16.07.2021 17:35
<RicuP. >
Eikö sitten ollut mitään varavoimaa?? Kyllä nyt tuon kokoisessa kaupassa pitäisi olla. Meillä töissä muuntajien käämit on päälle 65c yksi käy usein yli 80c. On vähän jäähdytelty pitämällä ovia auki tunneliin jossa on jäähdytys, mutta ei näissä vanhoissa muuntamoissa ole muuta kuin iso kanavapuhallin.
16.07.2021 18:50
<Hartsa>
Tässä tapaus viime yöltä... Muuntaja poksahtaa niin menee puolet kaupasta pimeeksi....En tiedä varmaksi että kun laajensivat niin uusivatko muuntamoja kuivamuuntajiksi. Kyllähän tollaisessa pitäs kanssa olla varavoimakone jo pakollinen että ei 20/0,4 kV muuntamo vian vuoksi sula pakasteet piloille !! oliko tuolla muuntamoita 3-4 kpl
16.07.2021 20:42
<Make>
Taisi käydä vähän kuin perinteinen. Erikoista niin, jos ei ole mitään varajärjestelmää.
Sen olen huomannut, että muuntamoiden ja varmaan tukiasemakoppien puhaltimet ovat huutaneet viime aikoina... En muista monessa paikkaa puhaltimen ääntä ennen edes kuulleeni.
17.07.2021 00:04
<Mikko Koho>
Imatralla tuossa muuntoaseman lähellä on keskuskeittiö, jolla näkyy olevan varavoimakone pihalla.
Monissa kaupoissa taitaa olla vain pelkkä UPS-järjestelmä kassoille, varavaloille ym. järjestelmille. Sekään ei auta kun lähes kaikki maksavat nykyisin korteilla ja kortit menevät pois käytöstä heti, kun sähköt menevät.
Tämähän on klassinen todennäköisyyslaskennan tapaus: mikä on sähkökatkon todennäköisyys, miten pitkään se todennäköisesti kestää ja niin edelleen. Noiden tietojen pohjalta voi laskea, että paljonko varavoima saa maksaa, jotta hyöty on suurempi kuin kulut.
17.07.2021 00:52
<Hartsa>
Poistumistie valoille on aina oma akustonsa...ups perässä on kassat yleensä jos ei ole kytketty varmennettuun syöttöön dieseliltä..Oiskp vähän näin että kesko on vähän varautunut paremmin verkkohäiriöihin kun meidän pko marketit.
17.07.2021 12:14
<Jouko>
Mikkelin Prismalla ja Cittarilla on ulkona isohko varavoimakontti ja muuntamokopit samassa nipussa, kun saman katon alla molemmat liikkeet. Paljonko lie käyttöä ollut noin kymmenen vuoden aikana.
Varavoimaloista kannattaa pitää huolta, Aatu-myrskyn aikaan oli sähköt poikki koko päivän, vaan agregaattipa ei lähtenyt millään käyntiin. Myöhemmin kun tsekkasi niin vanhat bensat hyytyneet kaasuttimeen, tietääpä nyt pitää kunnossa ja välillä startatakin..
17.07.2021 16:09
<Mikko Koho>
Joukon kertoma tapaus ei todellakaan ole ainoa. Ihan vastikään erään verorahoilla ylläpidettävän kohteen varavoima ei käynnistynyt ja aikoinaan eräällä dieselkäyttöisellä varavoimakoneella oli huollon yhteydessä huomattu, että polttoaine oli muuttunut olomuodoltaan vaseliiniksi. Kyseinen kone oli ollut paikallaan pitkään ja sen aikana käyttötunteja oli tullut käsittämättömän vähän. Kyseinen käyttö on kuitenkin sellainen, että jos "mahdottomasta tulee mahdollinen", ja sähköt katkeavat, niin vahinkoa alkaa tulla erittäin nopeasti.
Hyvää käytäntöä lienee ajaa kone kerran kuukaudessa käyntiin ja ajaa pari tuntia suurimmalla sallitulla jatkuvalla teholla. Silloin palavat myös varavoimakäytön vajaakuormalla syntyneet karstat pois.
Yksi hyvä keino välttää näitä ongelmia voisi olla varavoiman aggrekointi suuremmiksi yksiköiksi. Jotkut palveluntarjoajat tekevät tätä jo häiriöreserviksi, enkä näkisi mahdottomana sitäkään, että aggrekointi suoritettaisiin säätösähkömarkkinoille. Silloin pienemmillekin koneille tulee käyttötunteja suuremman ryhmän osana ja lisätienestit voivat hyvinkin lisätä motivaatiota ylläpitoon, joka voi muuten tuntua yhtä viisaalta touhulta, kuin ruutupaperin ruutujen leikkaaminen irti ja niiden liimaaminen toiselle ruutupaperille..
18.07.2021 08:27
<muhentaja>
Pööliin lie ehtiny kertyä vettä ja ties mitä muuta moskaa aika runsaasti jos on tuollaista vaseliinia havaittu. Tuon perusteella voisi arvailla että polttoainesäiliö lie ollut muutenkin jo aika ruostunut.
Sitten on tuo toinen ääripää jossa kone ajaa katkon minimoimiseksi aina verkon rinnalla ja ilmeisesti vielä ainakin osa kuormasta päällä
https://www.youtube.com/watch?v=rtYETSuWpQU