|
26.01.2021 21:22 <Froggy> mitä ihmettä, kirjauduin sisälle ja sivusto väitti että paikalla olisi ollut vieraitakin, mutta ilman kirjautumista en sinne päässyt... |
|
26.01.2021 20:10 <Jouko> Onko Lighting galleria lyöty nyt ulkopuolisilta lukkoon kun linkit vie vain kirjautumissivulle.. |
![]() |
26.01.2021 19:45
<Jouko>
Onkohan nuo S-Marketin pihavalot myös Idmaneja kuten yllä kuvassa? https://www.google.fi/maps/place/Vanham%C3%A4entie+2,+50600+Mikkeli/@61.6782104,27.2019017,3a,75y,310.67h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1sCssCmbmZeHdwe7UsUE7uRg!2e0!4m2!3m1!1s0x469aa12159ba4245:0x3857c52d79bb7f4f Tuossa kuluneena kesänä kaupan sisä- kuin ulkovalotkin uusittiin, tilalle tuli jotkut led-läpyskät vanhoihin pylväisiin ja vuosituhannen taitteessa asennetut idmanit päätyi lavalle. Noissa oli alkujaan monimetallit ja myöhemmin vaihdettu 840 6250lm Winledit tilalle. Yhden lampun sieltä ongin ylös, hyvin toimi. Nyt sisävaloina uudet led-valaisimet, melkoinen käärö vanhoja loisteputkia lojui silloin ulkona. |
![]() |
26.01.2021 19:38
<Mikko Koho>
Asiaa sähköautojen latauksen kuormanhallinnasta. https://yle.fi/uutiset/3-11724528 |
![]() |
26.01.2021 00:46 <Hartsa> 1964 rakennettiin jyväskylään silloiselle kankaan paperitehtaalle suomen ensimmäinen kaasuturbiini voimalaitos teholtaan 12.5 Mw Sen jälkeen on tullut sitten nuo etelän laitokset. |
![]() |
26.01.2021 00:42 <Hartsa> Vähän samalla tapaa rullasi nesteen tankkiauton mittari aikoinaan kun tankkasi Finnairin MD80 lentokonetta hesan kentällä. |
![]() |
25.01.2021 08:47 <Samuel > En olekkaan ennen nähnyt tuommoista vartta... Aika outo mun mielestä. |
![]() |
25.01.2021 08:47 <Samuel > Olen nähnyt noita viininpunaisia joskus jossain. Alajärvellä on niitä mustia. |
![]() |
25.01.2021 08:46 <Samuel > Ei vissiin ole päivittynyt karttapaikka noiden uusien linjojen osalta. |
![]() |
24.01.2021 21:46
<Mikko Koho>
Tuosta muistui mieleen tämä mittari, kaasuturbiinin käyttämä polttoaine.. https://youtu.be/0ZggIi3a5-Q |
![]() |
24.01.2021 20:30 <muhentaja> Vielä huimemmaksi mennään noin 7 min kohdalla. Se ei ole käyttötuntimittari vaan laskee joka ikisen kampiakselin kierroksen. |
![]() |
24.01.2021 17:06 <Make> Kuvan valaisimen väri lienee viininpunainen RAL 3005: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/11440 |
![]() |
24.01.2021 17:01 <Make> Valaisimen väri taitaa olla sammaleenvihreä RAL 6005: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/11440 |
![]() |
24.01.2021 16:54 <Make> Vai Oculusta on saanut myös SOX:na... En ole taatusti nähnyt. Onkohan Keravan asemalla sitten grafiitinharmaat, mustilta ne lähinnä vaikuttavat. Vai vaijeriversio on uudempi keksintö. |
|
24.01.2021 16:48 <Make> Taas on luetteloa katsottu... Malleja riittää, ihan kaikki nimet vaan eivät ole tuttuja. |
![]() |
24.01.2021 16:43
<Make>
Jaa, se oli hämäyksenä... Tori se taitaa olla, kun kantaosa vaikuttaa sellaiselta kuppimaiselta. Tuon tuntemattoman sisäkalu onkin sukua Kentaurille: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9756 |
![]() |
24.01.2021 13:59
<Mikko Koho>
Tuosta nimenomaisesta aluksesta en tiedä, mutta joissain noissa todella isoissa aluksissa otetaan pääkoneen pakokaasujen hukkaenergiaa talteen mm.höyrykattila/höyryturbiiniprosessilla, ja energia siirretään potkuriakselille. Esimerkiksi Saimaan pienemmissä "kanooteissa" on akseligeneraattoria käytettäessä vakiokierroksinen pääkone. Yhdestä aluksesta onnistuin äänen spektriä mittaamalla löytämään 50Hz molemmin puolin seikkailevan taajuuden, joka indikoi suoraan pääkoneen suhteellista kierrosluvun vaihtelua. Tuo kierrosluvun nostovaatimus liittynee (myös) voiteluun. Samalla tavalla vesivoimakoneen valkometallisella kantolaakerilla, höyryturbiinien laakereilla jne. on minimikierrosluku, jolla hydrodynaaminen voitelu toimii. Sitä alemmilla kierroksilla on käytettävä painevoitelua ettei leikkaa kiinni. Tuo on aikoinaan testattu myös käytännössä, kun generaattorivalmistaja ja turbiinivalmistaja kilpailivat siitä, pitäisikö ensimmäinen kierrosluvunnosto tehdä hitaasti vai nopeasti.. |
|
24.01.2021 10:36 <muhentaja> Tarina taitaa tosiaan olla, mitä olen lueskellut niin prätkä on saattanut olla jopa suurimman osan matkasta lavetilla. Aiheeseen liittyvä youtube-video on myös täyttä roskaa jopa ilman että ymmärtää venäjää. Aikoinaan oli myös saksalaisen röntgenhoitajan kuvaama paljon uskottavampi video mutta koko tunnus näyttää hävinneen. Tässä onkin sitten oltu asian ytimessä: https://www.youtube.com/watch?v=Oe_zzTQFV3o |
![]() |
24.01.2021 06:51 <muhentaja> Tuolla videolla https://www.youtube.com/watch?v=awJIvdzL5dE näkyy 10min kieppeillä hieman isompi akseligeneraattori. Sitä en tarkalleen tiedä miten toimii, mutta ymmärtääkseni ohjauslaitteistoineen kykenee tuottamaan samantaajuista sähköä rajatun kierroslukualueen sisällä. Tosin motti itsekin rajoittaa kierroslukualuetta hieman omalla tavallaan, niin hullulta kuin se kuulostaakin noilla jättimäisillä 2-tahtidieseleillä on tietääkseni myös alin sallittu kierrosluku jonka yli pitää päästä tietyn aikaikkunan sisällä. Liittyy ilmeisesti valtavan kokoisen kampiakselin vääntövärähtelyihin. |
![]() |
23.01.2021 22:57 <Hartsa> Voi ollakkin että kankaan jälkeen on just tuonne asentaneet toisen kaasuturbiinin. |
|
23.01.2021 22:51
<Froggy>
Kaikki Idmanin aakkoselliset mallit ovat: Alfa, Alto, Axel, Bobby, Bruno, Capo, Cenda, Citylux, Cubus, Cupola, Da Capo, Disket, Domina, Elmo, Elmo 1000, Elmo 400, Fico, Form, Globus, Hermes, Ines, Instra, Jade, Kokkola, Largo, Linda, Luna, Majakka, Marco, Mega, Minda, Minikoffer, Modula, Numero, Oculus, Office, Ondo, Origo, Otto, Patio, Pilot, Pinja, Polycubus, Prima, Reimari, Ritz TC-lampp., Ritz hehku&purk.lampp., Rodeo, Sauna, Scala, Silvia, Stradalux, Stradalux mini, Tapiola, Terra, Tomba, Toto, Twigi, Villa ja Vista. |
![]() |
23.01.2021 21:14 <Froggy> Ei tuo ole totostakaan kyllä, liekö Torista, ei mitään hajua. En tainnut nähdä tuota yksilöä päivänvalossa ja vedin hatusta että se olisi ollut tuo, kun siellä oli noitakin ihan lähellä. |
|
23.01.2021 21:07 <Froggy> Jos tuo on Ines, niin se kartiokin on varmaan. Tyypit niille taitaa olla 704 71 ja 707 77, kumpi on kumpi siitä ei ole tietoa. Tämä on päätelty esitteiden luettelosta jossa on kaikkien mallien aakkoselliset nimet ja niiden esitenumerot ja kaikkien mallien numeraalinen hakemisto josta näkee myös esitenumeron. |
![]() |
23.01.2021 19:07 <Froggy> Jos tarkkaan katsoo niin huomaa että tuo "risan yksilön" kuva on ihan eri valaisimesta, liekö Idman Totosta... En enää muista. |
![]() |
23.01.2021 19:04
<Froggy>
Oculuksen muotoilu on tosiaan Antikaisen käsialaa. Vuonna 1994 sitä on saanut näillä lampputyypeillä (706-sarja): HME (E27) 50, 80, 125W HSE (E27, E40) 50, 70, 100W MST (E27, E40) 50, 70, 100W LST (BY22d) 18, 35W TCD (G24d-2, G24d-3) 18, 26W (Erikseen oli Oculus 708-sarja suuremmille tehoille. Siinä ei ollut LST tai TCD vaihtoehtoja.) Saatavana olivat värit: Viininpunainen RAL 3005, Safiirinsininen RAL 5003, merensininen RAL 5020, sammalenvihreä RAL 6005 ja grafiitinharmaa RAL 7024. Vuonna 1996 oli tulossa Oculus 716-sarja (keskikatuvalaisin vaijeriasennukseen) ja 706-sarjaan vakiovarsisovitin pylväsasennukseen. |
![]() |
23.01.2021 18:46
<Mikko Koho>
Lienee (vähän) samanlainen yksilö? https://www.quipbase.com/equipment/ul-02900 Ainakin Helsingin Suvilahdessa on ollut samanlainen vuodelta 1965. Vaasan Vaskiluodon kaasuturbiinin historiaa olivat selvitelleet sitä purettaessa ja museoitavaksi meni. https://www.flightforum.fi/topic/16340-50-v-sitten-ensimmäinen-atlantin-ylitys-suihkuliikennekoneella/ |
![]() |
23.01.2021 17:52 <Make> Mikäs tämä sitten on?? https://www.purkukolmio.fi/tuote/pylvasvalaisin-50-cm-ilman-pylvasta On ihan erilainen sisältä kuin kuvassa, kun lamppu on kanta ylöspäin viistossa. Tietenkään arvokilvestä ei oikein näy tyyppiä, mutta mikä tuo TNK- merkki mahtaa olla? Muuten on vain CE, FI, IP23 P125/80W, 230V 16A -o-. |
|
23.01.2021 17:37 <Make> ...aina vaan paranee. Nyt löytyi SLO-Metalli Oy 8508 HQL 250: https://www.purkukolmio.fi/tuote/katu-kauhavalaisin-slo-850-hql-250 Tuo lienee ihan viimeisiä HKB 10:n rungolla olevia. Taitaa olla jopa käyttämätön. Kuristimen päiväys voisi olla 79. päivä vuonna 1986. |
![]() |
23.01.2021 17:18 <Make> Oho. Onkohan tuo kotelo joku alkuperäisvaruste? En ole nähnyt. Pistorasia on Puristustuote Oy: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8279 |
![]() |
23.01.2021 17:14 <Make> Pylväs alkaa olla tarkkaan käytetty. Koukussa on ehkä ollut valonheitin. |
![]() |
23.01.2021 17:11
<Make>
Ja valaisimet ovat tietysti vaihtuneet varsia myöten... Varsi onkin erikoinen, kun se ohenee ylhäällä. Sulakepesä taitaa olla nyt vähän väärin päin... |
![]() |
23.01.2021 17:07 <Make> Oikein halogeenit ovat vielä jossain käytössä. |
![]() |
23.01.2021 13:16 <Jouko> Kallioluolastoon louhitun jätevedenpuhdistamon hintakin tarkentunut takavuosien 45 miljoonasta hulppeaan 75 miljoonaan euroon. Oijoi.. https://yle.fi/uutiset/3-11743528 19.1.2021 |
![]() |
23.01.2021 01:36 <Hartsa> Tuo läpivienti voisi olla ehkä kaasuturbiini-Varavoimalaitokselta tuleva, Koska kosken yli oli aikoinaan rakennettu syöttöjohto muuntoasemalle. Varmuuttahan tuosta ei ole ;) |
![]() |
23.01.2021 01:31
<Hartsa>
Löysin uutta tietoa kankaan kaasuturbiinista.... Laitos oli suomen ensimmäinen ostettu kaasuturbiini voimala paperitehollisuuden tarpeisiin Varavoimalaitos valmistui 23.10.1964 sai nimekseen "Severi" Tahdistettiin tehtaan verkkoon koeluontoisesti Huipputeho kaasuturbiinilla oli 12,5 Mw. sitä käytettiin huippujen tasaamiseen/ Varavoimana tehtaalle. Täysillä ajaessa oli lentopetroolin kulutus 5 m3 tunnissa Hyötysuhteen ollessa 26% Generaattori jännite oli 10,5 Kv Nostettiin 10/45 kV 15 Mva muuntajalla 45 kV verkkoon. Voimanlahteenä oli lentokoneen moottori Prat & Whitney JT 3C-6 jonka pystyi vaihtamaan noin 2h uuteen moottoriin jos tarvetta tuli. Asennuksen hoiti Stal-Laval Ab ja sähköistykset ja ohjaukset Maansähkö Oy. Rakennuksista ja polttoaine säiliönteosta vastasivat Kankaan ja Mäntän voimaosastot ja Mäntän konepaja. Teho oli laitoksella siihen aikaan Yli 3 kertainen kankaan tehtaan tehontarpeeseen nähden.. Kaasuturbiini purettiin Lämpölaitoksen purkutyön ohella Vuonna 2013 kun aluetta rakennettiin asuin käyttöön. |
![]() |
22.01.2021 22:58 <Froggy> Itse en ole ehkä nähnyt juuri tuollaista koskaan... |
![]() |
22.01.2021 21:35 <Make> 2.6.2020 mainittua linkkua on myös aika litteällä kulmikkaalla kuvulla: https://www.purkukolmio.fi/tuote/vanha-valkoinen-kulmikas-lasikupuvalaisin-2020-cm Noita taitaa olla eräässä rappukäytävässä. Tyyppi on Asea-Skandia 404/20-25, 60-75W. |
|
22.01.2021 16:04 <Samuel> Ja nämä on tässä vieläkin. |
![]() |
22.01.2021 15:43
<Mikko Koho>
Rumemmaksi menee.. https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000007755023.html |
![]() |
21.01.2021 22:43 <Mikko Koho> Lienee vähän sama idea kuin Imatran kaupungintalossa. Oli aika erinäköinen valmistuessaan kun kupari ei ollut ehtinyt patinoitua. |
![]() |
21.01.2021 22:32 <Samuel > Niin... Mukavasti nuo uudet valot ulkomutkassa että jos joku kolaroi... |
![]() |
21.01.2021 21:36 <Make> Valaisin taitaa olla Fresta. Häipyy tietysti kohta, kun katsoo, mitä oikealla on... |
![]() |
21.01.2021 21:31 <Make> Vai valaisimet on käännetty jalkakäytävän puolelle. Ovela idea. |
![]() |
21.01.2021 19:16
<Samuel>
Onko nuo jo miten ruosteessa? Tuo Cortenihan ruostuu pinnalta. Tänne tehdään uutta paloasemaa Corten-teräskestä. Tosi hieno sitten kun se ruostuu pystyyn :D |
![]() |
21.01.2021 19:01 <Samuel> Aika kauan meni rakennuksessa. |
![]() |
21.01.2021 15:36 <Koomikko> Kuvan erotin purettu kuten koko ympäröivä kauko-ohjattu erotin asema ja korvattu uusilla taso-orrellisilla pylvillä. Se viimeinkin uusi linja käytössä. |
![]() |
21.01.2021 12:18 <Hartsa> Lappeen kokeilusta https://www.is.fi/autot/art-2000007753602.html |
|
20.01.2021 21:49
<Mikko Koho>
Piristystä pimeään talveen. https://youtu.be/wHeBcvo5ArA Siinä vaiheessa, kun on aika trimmata aluskasvillisuuden sijaan organisaation, vaikkapa energiayhtiön, johtamista, niin suosittelen hevosia. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hei-pomo-haluatko-oppia-lisaa-esimiestaitoja-ota-opettajaksesi-hevonen-liika-paineistaminen-ei-toimi-silloin-hevonen-lahtee-pois/7739816#gs.qo7vb7 Kokemuksesta kerron, että lapsuuden elinpiiri onnistui juurruttamaan ennakkoluuloja hevosia ja niiden kanssa toimimista kohtaan. Joitakin vuosia sitten aloin kyseenalaistamaan niitä ja se on kannattanut. Tässä on havahtunut siihen, että miten paljon ennakkoluulot voivat olla esteenä objektiivisesti ajatellen hyvälle asialle. |
|
20.01.2021 00:26 <Hartsa> Toinen hyvä tarina tuolta tehty...https://www.angelfire.com/extreme4/kiddofspeed/page1_fin.html |
|
20.01.2021 00:23 <Hartsa> https://www.youtube.com/watch?v=sNvTUaaXLDc tchernobyl |
© Janne Määttä 2004-2017