![]() |
14.09.2024 23:28 <Make> No on melkoista säätöä. Yllättäen kunnossapito on sitten unohdettu. |
![]() |
14.09.2024 23:25 <Make> Vai oikein yleinen on ollut... Ilmeisesti ovat Nastolasta häipyneet myös? |
|
14.09.2024 23:21 <Make> En ole Arisuon loistevalaisinta vielä nähnyt. Kuuluukohan siihen mitään heijastinta? Kyllä, perinteinen kolmijohdinkonkka näyttää olevan. Ja vielä sairaalassa... |
![]() |
14.09.2024 23:15 <Make> On kupu siinä aika iso osa ulkonäköä. Siitä en tiedä, onko sillä valoteknistä merkitystä. |
![]() |
14.09.2024 23:09 <Make> En ole minäkään tuollaisesta tekstistä koskaan kuullut. Ilmankos noidenkin muotoilu on kovin "iskevää". |
![]() |
14.09.2024 21:58 <Froggy> Ja Lumistreetiäkö vieläkin käytetään? Onko sitä luvattu tilata Philipsiltä joku tietty määrä tai jotain... Luulin, että olisi jo kiellossa se malli, ja oltaisiin vaihdettu Strihliin. 2-tiellä näkyi Strihliä Forssassa, kai nekin on aika hiljattain asennettu. |
![]() |
14.09.2024 21:49 <Froggy> Todella harmillista, että menee kaikki taas romuksi... Siis sitä irrotusongelmaa on niissä pitkävartisissa entisten ppNa valojen pylväissä? |
![]() |
14.09.2024 21:44 <Froggy> Se on 125W version kyljessä ihan valettuna. En minäkään aiemmin sitä ollut huomannut, vasta kun tuli nenän eteen yksi niin yllätyin. Mr. Lamp voisi laittaa kuvan siitä vielä, en muista tarkalleen, mitä siinä luki. Yllätti kuitenkin, että on aika kuuluisan muotoilijan suunnittelema tuokin valaisin... |
![]() |
14.09.2024 20:04 <RicuP. > Näin taitaa olla ja myös Siemensille myyty. Tuommoista tekstiä en ole kyllä nähnyt.. Pitäisikö tässä mallissa olla se ja missäkohtaa? |
![]() |
14.09.2024 20:01 <RicuP. > Itsehän vaihdoin Veikkolan ramppien valot juuri viime viikolla ja espoon keskuksen rampit siinä ykköstiellä. Motarilla on ollut ongelmia, kun valaisimia ei saa irti. Niissä pitää roikkua että saa kiinnityksen löysälle. Ruuvit ei liiku mihinkään niin hommassa kestää. Liikennekeskus haluaa vaihtaa kaikki Lohjalle asti. SQ:t on priimakunnossa yhä, mutta lavalle menee |
![]() |
14.09.2024 16:14 <Froggy> Juuri asensin Broadwayn pihasaunan seinälle. Ei se minun mielestä välttämättä kupua tarvitse. Espoosta tai jostain varmaan kuitenkin löytyisi niitä... |
![]() |
14.09.2024 15:46 <MrLamp> Olisi kyllä kiva saada kupu tuohon minun Broadwayhyn... tai oikeastaan kaksi kupua, toinen Froggylle, kun hänkin sai Broadwayn. Taitaa olla vaan aika hankala löytää... |
![]() |
14.09.2024 15:23 <Patrik.Y> Ei Ole tuo se. Se joka on mr lampilla nyt niin oli alunperin minulla. |
![]() |
14.09.2024 12:14 <Saku Nurmi> Kyllä, talvella vaihdettiin Veikkola-Ämmässuo väli, nyt näyttää jatkuneen Veikkolasta edelleen kohti Lohjaa. |
![]() |
14.09.2024 09:53 <Froggy> Niin oli, vaan Espoon alueelta korkeista pylväistä. Ne onkin nyt jo kolmannet valot tuolla pätkällä, ihan aluksi oli jotkut Leucit. Niissä oli varmaan samankaltainen säätöjärjestelmä kuin kuvan Mantoissa ja elektroniset liitäntälaitteet. Olivatko sitten niin epäluotettavia, että kaikki vaihdettiin normaaleihin SQ:hin... Kouvolassa on muutama Leuci rinnekeskuksessa, ja yhdestä puuttui kansi, niin näkyi olevan litteä elektroninen liitäntäaite siinäkin. |
![]() |
14.09.2024 09:48 <MrLamp> Eikös siellä päin oltu vaihdettu noita jo vuoden alussa? Helmikuun alussa jo huomasin että jollain pätkällä lyhytvartisissa pylväissä on niitä jo vaihdettu... vai onko niitä vaihdettu vielä sen jälkeenkin? |
![]() |
13.09.2024 21:47 <Saku Nurmi> Nyt on ykköstiellä vaihdettu noita Siteco SQ:ita yhä enemmän Lumistreeteiksi Espoo-Lohja välillä. Vaihto-operaatio alkaa olemaan kakkostien liittymän kohdalla. Edelleen näyttävät viljelevän tuota Lumistreetiä. Saa nähdä, lähtevätkö mantat vielä tämän vuoden puolella. |
|
13.09.2024 19:41
<MrLamp>
Tuossa taitaa olla Evox konkka jossain Aris merkkisessä sairaalavalaisimessa: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=2&pid=249096 Ainakin näyttäisi olevan kolmijohtoinen... ja vielä kytkettykin! |
![]() |
13.09.2024 18:26 <MrLamp> Tähän mennessä tuolla ei olla vielä purettu valoja kovinjaan paljoa. Vain yksi Minicompact sivutiellä on kaadettu, josta laitoinkin juuri viestiä urakoitsijalle että saako ottaa... |
![]() |
13.09.2024 16:32 <Froggy> Oli Lappeenrannassa joskus muinoin melko yleinen, nykyään löytyy muutama eräältä ok-taloalueelta enää. |
|
13.09.2024 16:30 <Froggy> Ai Alajärvelläkin on ollut T-pot SC:tä... |
![]() |
13.09.2024 16:23 <Froggy> Vähän luulen, että kun SLO muutti 8153:n rungon rakennetta tilavammaksi, Fresta osti nuo vanhat rungot itselleen ja käytti kauhana omaa (tai kenties minkä lie alihankkijan) urallista kauhaa. Nyt tekisi mieli tietää, onko noihin valettu sama "Design Tapiovaara, Metallivalmiste..." -teksti... |
![]() |
13.09.2024 16:14 <Froggy> Onko tuo se, joka kyljessä lukee "Design Tapiovaara, suojattu malli, Metallivalmiste" kun on tarrakilvellä? Se lukee ainakin siinä 60-luvun varhaisessa versiossa, joka on Mr. Lampilla... |
![]() |
13.09.2024 13:13 <MrLamp> Ja tämän porraskäytävän viidennessä kerroksessa on nyt myös yksi noista pitkistä valoista pimeänä! |
![]() |
13.09.2024 12:54
<MrLamp>
Kiinteät sen kun vaan lisääntyy täällä... nyt on tuosta vaihdettu: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-233536 Taas jotkut ihan perus paneelit tilalla, miksi on haluttu vaihtaa? Huonot kannatko vai? Kun tämä rakennus pitäisi purkaa... Kuvan pimeälle valolle sen sijaan ei ole tapahtunut mitään... |
![]() |
13.09.2024 10:26
<Froggy>
Tuossa vähän tarkempana mitä itse sain: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-249078 On nuo aika harvinaisia suomenruotsalaisten alueiden ulkopuolella, 7417:ä on käytetty yleisesti varmaan vaan lähinnä länsirannikolla. |
|
13.09.2024 10:20
<Froggy>
Joo, on Metallivalmiste: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-248880 Aika järeä 125W kuristimelle. Sisällä on vielä erillinen kytkentärinkula, joka on aika turha, olikohan tuo minunkin kytketty suoraan kuristimen liittimiin... Tuo minun BBT ei kuitenkaan toimi. Ilmeisesti johto kuristimen ja lampunkannan välillä on poikki, kun on ihan mykkä. On perus MMJ, lampunkantakin taitaa olla Sähkövaruste. Tietysti sen toinen ruuvi on niin ruosteessa, että meisselin ura on kulunut kokonaan pois... Onkohan tuossa PSO:ssa HKB4:n kauha... |
![]() |
12.09.2024 22:01
<Make>
Jaa, siinä on ilmeisesti Cebe 4923: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-109596 Näyttää olevan myös Järnkonst 7417: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-104864 Vai niin on käynyt kuvuille... Nuo ym. mallit kun ovat aika harvinaisia Suomessa. |
|
12.09.2024 21:49
<Make>
Sellaisia ne vanhat ja laadukkaat eh:t tahtovat olla. Mikä lienee merkki? Johonkin on tietysti tullut kiinteät... Mutta Relumina toimii edelleen. |
![]() |
12.09.2024 21:03 <Koomikko> Molemmat muuntajat ovat vielä paikoillaan vaikka viereen on rakennettu uusi 45/20 kV:n sähköasema. Tosin voimalaitos seisoi ja koko kenttä työmaadoitettuna. |
![]() |
12.09.2024 20:57 <Koomikko> 20 kV:n ilmajohdot vähentyneet kahteen, seinälle ei mene ainuttakaan. |
![]() |
12.09.2024 20:53 <Koomikko> 20 kV:n linja purettu mutta 45 kV:n puolestaan uusilla tervapylväillä vastaavalla rakenteella kuitenkin riippueristimillä. |
![]() |
12.09.2024 20:48 <Koomikko> Kuvan rakennelma korvattu uudella vastaavalla mutta metallirakenteisella. |
![]() |
11.09.2024 20:24 <MrLamp> Taisin käydä tuolla heinäkuun lopulla. Onko tuo paikka siis vielä silloin tällöin käytössä eikä kokonaan hylätty? |
![]() |
11.09.2024 14:29 <Jouko> Betonibrutalismia parhaimmillaan.. Kuvahaulla taisi löytyä alkuperäiset valaisimet, muut tulokset uudempia joissa nuo mainitut pallot vilahtaa. https://api.architectuul.org/media/4ca35823-f5a8-4b10-91b7-0d20183d6281/1600x900.jpg https://architectuul.com/architecture/tallinna-linnahall |
![]() |
11.09.2024 13:54 <Jouko> Rentoa työskentelyä voimajohdon eristinlautasilla https://youtube.com/shorts/O_CyLHTiNiA?feature=shared "How an Electrical Engineer Deals With Real Life Problems" |
![]() |
11.09.2024 11:54 <Jouko> "What's inside a Transformer?" https://youtu.be/ONOyvBx2bp8?feature=shared Ilmeisesti Kanadan sähköverkkoa (12,4 kV oli toisessa videossa mainittu jakeluverkon jännitteeksi) |
|
11.09.2024 11:45 <Jouko> <14.2.2018> Löytyi romuista ehjä, aivan loppuun poltettu 125 W elohopealamppu joka vielä toimikin. Tuosta uuden lampun 6300 lumenen valotehosta voi tosiaan ne nollat ottaa perästä pois, kun aivan pimeässäkään ei valaissut kuin hentoa vihertävää utua. Palvella kituuttanut kuitenkin ulkoilureitillä sellaisenaan loppuun asti. Pitää varmaan arkistoida myöhempiin vertailuihin että "näillä mentiin vielä vuonna 2024" ;) |
![]() |
11.09.2024 10:17
<Froggy>
Se ruotsalainen kauha on Cebe eikä Järnkonst. Niistä kaikista oli kilvet hävinneet. Harmi vaan että suurin osa noista valoista on olleet kuvullisia, ja nyt suurin osa niistä on kadonnut tai vaurioitunut... Siellä mietittiin, josko tekisi niihin tasolasit, mutta ainakin JK:n malleissa se olisi liian haasteellista, kun niissä tulee heijastimet kuvun reunuksen ulkopuolelle. Kai uusia muovikupuja voisi itsekin alkaa valmistaa, tai tilata Luminumilta... Olisi niissä hyvä olla jotkut kuvut, jos aikoo laittaa ledeille ja myydä eteenpäin. |
|
10.09.2024 23:07 <Lars> Ne siirretään muuntamoihimien PJ-puoleen. Siellä on yleensä valmis mittariristikko keskittimen varten ja johdotettu valmiiksi sulakkeet ja riviliittimet. Ei muuta kun kiinni vain ja asentaa antennin ulkoseinään. |
![]() |
10.09.2024 21:57 <Make> Vai jalustoja myöten siellä säädetään. |
|
10.09.2024 21:52
<Make>
Aivan, paksun kaapelin tarkoitus on tuollainen. Keskuksen sisällä 10 mm2 on 62 A. Tuokin kaappi vaan on tainnut häipyä/siirtyä johonkin. |
![]() |
10.09.2024 21:47 <Make> Oho, siellä on ainakin valikoimaa. Sellainen vanha kauhan mallinenkin Järnkonst löytyi. |
|
10.09.2024 20:56 <Lars> On kyllä mittareiden keskitin, tulee yksi per muuntopiiri. MMJ on sen kokoinen että sen voi asentaa suoraan AMKAlle kiinni ilman välisulakkeet, salliiko 10 mm2 kuparijohdin 63 A sulakkeet vai jopa enemmänkin? Laatikon sisällä on omat automaatisulakkeet keskittimen ja lämmitimen varten. |
![]() |
09.09.2024 22:01 <Froggy> Tuo tyyppi oli ostanut nuo valaisimet, kun kunta olisi muuten romuttanut kaikki. Noin 800 valaisinta siellä on, kaikki myynnissä. Siitä vaan ottamaan yhteyttä tuon ilmoituksen kautta... |
![]() |
09.09.2024 18:28 <Late> Vähän näyttäisi että taustalta tuleva johto (syöttö ?) voidaan kytkeä syöttämään mitä tahansa toista johtoa. Kuitenkin on samalla mahdollisuus kytkeä eteen tuleva johto sekä vasemmalle lähtevä johto yhteen sekä taakse ja oikealle menevä johto ilman, että näitä kahta suuntaa tarvitsee kytkeä yhteen |
![]() |
08.09.2024 22:26 <Jouko> Jopa on bisnes, tekisivät muutkin kunnat Euran tavoin vanhat katuvalot tarjolle (eikä lavalle) niin harrastajille mahdollisuus hienoihin löytöihin ollut. |
![]() |
08.09.2024 22:09 <Jouko> Nyt kun googlen katunäkymästä katsoi niin vielä enemmän ymmällään, kerrassaan kummallinen kiskohässäkkä.. Ymmärtääkö kukaan muu mitä tuossa tapahtuu tai mitä muuta siinä on joskus ollut? |
![]() |
08.09.2024 21:49 <Make> 17.1.2018 mainitut Prisman Oculukset ovat häipymässä huolimatta korvaavista lampuista... Jostain syystä yksi rivi on ollut melkein täysin pimeä. Tarrojen mukaan on muutettu Led-valaisimiksi 2019 ja lamppuina Sanpek SPE:t. Tilalle on tulossa jotkut CREE Lightingit. Luonnollisesti designista ei ole enää tietoakaan. |
![]() |
08.09.2024 21:06 <Make> Oho, vai te kävitte oikein yhdessä ostoksilla... |
© Janne Määttä 2004-2017