<< ^ >>

Jpaa6.JPG

230 V Viereisellä kävelytiellä oli muutama näitä SLO HKB 9:n näköisiä valaisimia 125 watin elohopealampulla. Ei vaan tiedä varmasti, kun kaikista oli teksti lähtenyt. Jos nämäkin ovat SLO-MMO 8xxx: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8441
Varren johtimet ovat aika järeät. Näiden pylväissä on vuosimallina -83. Vuodelta 1983. Järvenpää, Haarajoki 01.03.2016
Kuvaaja: Niko Pajunen
Sijainti: N 60.49860° E 25.14131° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

01.10.2016 22:38 <RicuP.> Nykyään näkyykin, että tuo lampputarra on alettu liimaamaan pylvääseen parin metrin korkeuteen tien puolelle. Varmaan tekee valaisimesta siistimmän ja tarran näkee pimeälläkin helposti.
Ainakin Idmanin valaisimissa ne oli aikoinaan valmiiksi liimattu valaisimen runkoon, vaikka kyllä ammattilainen näkee jo tiestä ja valaisimesta/lampusta sen oikean lamppumallin..
02.10.2016 19:16 <Make> Tarroja on liimattu jälkeenpäin varmaan asentajan mielen mukaan. Ainakin niitä näkee joko kauhan tai rungon jommallakummalla sivuilla, rungon pohjassa tai pylväässä valaisimen juuressa. Tuota uutta tapaa en ole vielä nähnyt.
Tehon arvaaminen varmaan vaatii jo kokemusta...
02.10.2016 21:37 <RicuP.> Tuokin tarra on ikäänkuin väärällä puolella kulkusuuntaan nähden, ellei kierto tehdä sitten aina juuri tuohon suuntaan. Täällä ei oikeastaan olla jälkeenpäin tarroja liimailtu.

Melko hyvin tunnistaa, kun kaikki pienet kauhat on lähes poikkeuksetta 125W ja isot 250W. Pienillä tonttikaduilla 70W kokoojakaduilla 100W ja jos KL väylät vieressä ilman omia valoja, niin 150W, matalammilla ja lyhyemmällä pylväsvälillä kuitenkin 100W. Pääkaduilla 150W, -leveämmillä/ vilkkaimmilla 250W, pääteillä 150, tai 250W tien leveydestä ja pylväsvälistä riippuen. 400W harvemmin, mutta niitäkin isojen risteysten ja liittymien kohdalla jossain. Lähes poikkeuksetta 50W vain KL väylillä, tai vanhemmat ellipsilamput 70W.
Hyvä sääntö on, että jos pääkadun viereisellä KL väylällä ei ole omia valoja, on ajoradan valaistus +50W ilman KL väylää olevaan katuun nähden. Sitten taas, jos KL väylät on molemmilla puolilla katua, on yleensä kadun valaisinpuolta vastakkaisella KL väylällä omat valot, tai kadun keskikaistalla/ kummallakin reunoilla vain ajoradan valot. Keskustassa valaistusluokitukset on sitä luokkaa, että myös KL väylillä on aina omat valot ajoratavalojen lisäksi ja nekin 70W.
03.10.2016 21:16 <Make> Tarroja on tosiaan liimattu hyvin monella tavalla.
Siinähän ammattilaisen kokemus tulikin... Keravan keskustassa oli 250 watin HKB 10:t molemmin puolin tietä ja vielä jalkakäytäville omat! Se on jo aika paljon.
04.10.2016 00:58 <RicuP.> Sama Hyvinkäälläkin oli. Ihan ydinkeskustassa oli aikoinaan 250W salmiakit kummallekin puolelle ja niitten lisäksi 2x 125W Ornon pallot molemmilla puolilla, eli yhteensä 1000W. Nykyään on 2x 150W +2x 70W, jossakin vielä pallojen tilalla 2x 2x70W. Vielä 90 -luvun lopussa oli käytössä pääteillä HKP vitoset 4x 400W, sitten käyttivät niissä vain kahta lamppua ja nyt osa saneerattu 4x 150W natikalle ja osassa korvaavat lamput vieläkin.
Lahdessa vasta palaakin sähköä, kun siellä on ALH 800, 8x 400W valaisimia 20kpl eli yli 65kW ja pääkadulla Cityluxeja 2x 3x 150W.
04.10.2016 21:16 <Make> Ennen oli varmaan sähkö halpaa... Nuo Cityluxit ovat 90-luvun lopulta, jossain vanhassa Idmanin mainoslehdessä niistä puhutaan.
07.10.2016 02:27 <RicuP.> Pelkästään jo Siemensit vievät vissiin yli 20000e vuodessa...
07.10.2016 20:57 <Make> Siemenseihin varmaan riittäisi vähän pienempitehoiset lamput...
09.10.2016 22:09 <RicuP.> Olisi varmaan riittänyt 6x 150W ihan hyvin. Tosin tuon ajan valaisimen hyötysuhde on aika huono, joten tehoa piti olla, että valoa tulee muuallekin, kuin pylvään tyveen.. Nythän ne on lähtemässä lähiaikoina ja tilalle tulee kohdennetumpaa valaistusta nykyisen jokapuolelle valaisevan ratkaisun tilalle.
10.10.2016 21:29 <Make> Näkyy tuolla katujakin olevan aika paljon: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6337
11.10.2016 01:12 <RicuP.> Tuo on tavallaan silti vain X risteys, mutta suuntaansa menevät kaistat on vedetty metrejä erilleen toisistaan, mikä lisää tuon risteyksen pinta-alaa..
Saas nähdä, minkälainen on uusi ratkaisu.
11.10.2016 21:26 <Make> Varmaan asiaa on sitten mietitty, ettei lamppujen tehon vähennys onnistu vaikka Hyvinkään tyyliin. Lahdessa kun on liitäntälaitteita vaihdettu muutenkin. Luulisi Siemensissä olleen valotekniikka kunnossa. 400 wattia on kai ollut aikoinaan ainoa myynnissä ollut natikka, tiedä sitten, miksi niitä noin paljon on laitettu. Pylväät ovat kai aika lähekkäin. http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2509&pos=8&pid=71109
11.10.2016 23:43 <RicuP.> On noita Hyvinkään tyyliin osa jätetty vaihtamatta, kun on pimentynyt. Tuossa vähän valotekniikasta kuvaa, ei näytä kovin mihinkään erityisesti suunnatulta, ainakaan heijastimilla ja kupukin on tuommoinen opaali valoa hajottava. http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2509&pos=3&pid=117640
On tuossa vähän yritetty suunnata valoa pylvään suuntaan. Järjetön teho on kuitenkin.
12.10.2016 21:16 <Make> Ihan kuin kuvusta olisi sahattu pala pois? Onkohan sekin ollut joku kokeilu.
13.10.2016 02:12 <RicuP.> Tuo on kyllä saanut vähän osumaa, kun valaisimen kylki on melko rytyssä ja pylväskin aika vino. Tiedä sitten, mitä on tapahtunut ja miksi kuvusta puuttuu tuo pala, joka kyllä on melko suora. Muut taitavat olla täysin ehjiä.
Voi olla, että on joskus kaadettu maahan ja pylvään paino rytännyt valaisinta, ja samalla on saanut kenkää tai jotain..
20.02.2017 14:01 <RicuP.> Nythän nuo Siemensit ja Stradavaarit lähtevät kevään mittaan, kun koko Rantakartanon alue pannaan uusiksi. Tuo valaisinkanta onkin 50- 70 -lukua lähes kokonaan liikennevaloja myöten.
20.02.2017 20:16 <Make> Vai sillälailla. Kaikki on varmaan bongattu...
20.02.2017 23:08 <RicuP.> Eipä siellä ollut noiden lisäksi, kuin perus 8153 mallia, ym perus kamaa.
02.03.2018 16:34 <Make> Kuvan valaisimesta on kupu viety ja varmaan lamppu vaihdettu. Myös kilvessä näkyy tekstiä oikein tarkkaan katsomalla.

© Janne Määttä 2004-2017