Kaikki kuvat |
Kuvien kommentit |
Palaute |
Etusivulle
Kuvat,
Paikka
'Helsinki'
![Ricu Pelkonen, Lapinlahden sillalla on ollut ongelmia uusien ja myös vanhojenkin valaisimien kanssa joka lähtöön.
Vanhoissa valaisimissa -oli ne mitä hyvänsä -lamput ja lasit hajosi ennemmin tai myöhemmin, tai varret kääntyi.
Monta mallia on ollut. Viimeksi tuli GreenLed Sirius. Siriukselle tehtiin kuvan mukainen erikoiskiinnike, mikä on A2 terästä. No ei sekään kestä... Valaisimia on usein johdon päässä roikkumassa. Sattuipa kerran aika vaarallinenkin tilanne, kun valaisin putosi erään auton tuulilasista sisään ja siitä ketjukolari.
Olen ollut näitä korjaamassa millon mistäkin syystä ja tärinää on sillan kannella. Tärinä on kuitenkin astetta kovempi pylvään päässä. Siellä tärisee ihan kunnolla kun olisi subwoofer pylväässä...
Sähköt tulee muuten sillan sisällä kulkevasta tunnelista, missä mm. Vatco koteloita, missä kai ppna liitäntälaitteet. Pylväissä ei siis sisällä ole mitään kytkentää, vaan MMJ suoraan sillan sisältä pylväåseen. Näin on, vaikka siltaa on levennetty 1990 - luvulla., 21.09.2023](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_20230923_032733.jpg)
Helsinki, 400/230 V
|
![Ricu Pelkonen, Lapinlahden sillalla on ollut ongelmia uusien ja myös vanhojenkin valaisimien kanssa joka lähtöön.
Vanhoissa valaisimissa -oli ne mitä hyvänsä -lamput ja lasit hajosi ennemmin tai myöhemmin.
Monta mallia on ollut. Viimeksi tuli GreenLed Sirius. Siriukselle tehtiin kuvan mukainen erikoiskiinnike, mikä on A2 terästä. No ei sekään kestä... Valaisimia on usein johdon päässä roikkumassa. Sattuipa kerran aika vaarallinenkin tilanne, kun valaisin putosi erään auton tuulilasista sisään ja siitä ketjukolari.
Olen ollut näitä korjaamassa millon mistäkin syystä ja tärinää on sillan kannella. Tärinä on kuitenkin astetta kovempi pylvään päässä. Siellä tärisee ihan kunnolla kun olisi subwoofer pylväässä...
Sähköt tulee muuten sillan sisällä kulkevasta tunnelista, missä mm. Vatco koteloita, missä kai ppna liitäntälaitteet. Pylväissä ei siis sisällä ole mitään kytkentää, vaan esi-MMJ suoraan sillan sisältä pylväåseen., 21.09.2023](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_20230922_195610.jpg)
Helsinki, 400/230 V
|
![Topi Priha, Asematunnelista löytyi myös LE-ME -nimisiä toimistovalaisimia. On jopa turvasytyttimillä: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/11048, 20.06.2022](https://calm.iki.fi/tcdn/p/le-me.jpg)
Helsinki, 230 V
|
![Topi Priha, Pleksin takaa paljastuikin uusi ledivalaisin...: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/13187
Oli muutama Glamoxikin jäjellä., 20.06.2022](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_38461.JPG)
Helsinki, 230 V
|
![Topi Priha, Tämä metroasemien valaisinmalli paljastui Orno 440-297:ksi. Käyttävät nykyään lediputkia ja oranssinvärisiä ledisytkiä., 20.06.2022](https://calm.iki.fi/tcdn/p/rautatientri-rn.png)
Helsinki, 230 V
|
![Keijo Väänänen, Kerrostalon nousujohtokaavio. Huomaa alunperin käytössä ollut 220/127V vaihtojännite., 02.06.2020](https://calm.iki.fi/tcdn/p/20200608205611_IMG_0432.JPG)
Helsinki, 400/230 V
|
![Keijo Väänänen, Kerrostalon nousujohtokaavio. Huomaa alunperin käytössä ollut 220/127V vaihtojännite., 02.06.2020](https://calm.iki.fi/tcdn/p/20200608205601_IMG_0431.JPG)
Helsinki, 400/230 V
|
![Samuel, Spottivaloja ja kameroita., 05.05.2017](https://calm.iki.fi/tcdn/p/CSC_07621.JPG)
Helsinki, 230 V
|
![Keijo Väänänen, Ylärivissä: alkuperäinen kangasjohtimen pätkä. Lankamaiset johtimet tinattu ja eristeen pää teipattu kangasteipillä. Vieressä 3-napainen sokeripala VDE leimalla.
Vasemmalta oikealle: eristysputken jatkoholkki, eristysputken pätkiä 2kpl, taipuisaa panssariputkea ja viimeisenä mustaksi maalattua pistoputkea.
Alimmaisena kellarieristin, jossa alkuperäinen johdinsidos., 24.02.2019](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_20190224_154305.jpg)
Helsinki, 400/230 V
|
![Keijo Väänänen, Jako-ja kojerasioita. Kahdessa rasiassa pahvivuoraus sisäpuolella. 1930-1950-luvuilta., 24.02.2019](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_20190224_154054.jpg)
Helsinki, 400/230 V
|
![Keijo Väänänen, Posliinisia kytkentärenkaita. Ylärivissä vasemmalla oleva 1920-luvulta ja muut 1940-1960-luvuilta., 24.02.2019](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_20190224_153918.jpg)
Helsinki, 400/230 V
|
![Keijo Väänänen, 60A pohjakosketin., 24.02.2019](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_20190224_153728.jpg)
Helsinki, 400/230 V
|
![Keijo Väänänen, 100A varokekansi vertailussa 25A kannen kanssa. Alhaalla 100A tulppasulake., 24.02.2019](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_20190224_153550.jpg)
Helsinki, 400/230 V
|
![Keijo Väänänen, Varokepesät pohjapuolelta. Vasemmalta oikealle: 100A, 60A, 25A ja 5-kytkin. Kojeet oli kiinnitetty marmorilevyn läpi porattuihin reikiin mutterikiinnityksellä. Johdinliitokset oli taas tehty kahden mutterin välissä olevaan eräänlaiseen ruuvikaapelikenkään, jotka tosin puuttuvat kuvasta., 24.02.2019](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_20190224_153352.jpg)
Helsinki, 400/230 V
|
![Keijo Väänänen, Tulppavarokepesiä marmoritaulukiinnityksellä. Vasemmalla 100A pesä, ylhäällä 60A, alhaalla 25A sekä oikealla kiertokytkin (5-kytkin). Purettu vanhasta kerrostalon sähköpäätaulusta., 24.02.2019](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_20190224_153214.jpg)
Helsinki, 400/230 V
|
![Harri Pesonen, Sörssensön sähköasemalla "Täällä on karmeen valoisaa joku voi nähdä meikeläisen...Härski" ammu lamput paskaks..... Kuvattu jossain MTV muuntamossa tuo pätkä uuno elokuvassa, 30.11.1986](https://calm.iki.fi/tcdn/p/Kuva1372.jpg)
Helsinki,
|
![Harri Pesonen, AEL pihassa oli tuollainen 110Kv pylvään harjoittelu malli., 08.08.2017](https://calm.iki.fi/tcdn/p/20170808_203421.jpg)
Helsinki,
|
![Harri Pesonen, Hanasaari lähempää, 05.08.2017](https://calm.iki.fi/tcdn/p/20170807_165610.jpg)
Helsinki,
|
![Harri Pesonen, Hanasaari hiilikasoineen, 05.08.2017](https://calm.iki.fi/tcdn/p/20170807_164542.jpg)
Helsinki,
|
![Ricu Pelkonen, Pistorasiaryhmän jakorasian asennus on nyt tehty hieman toisenlaisella tavalla kattotuoliin., 02.07.2015](https://calm.iki.fi/tcdn/p/49image.jpg)
Helsinki, 230 V
|
![Mikko Koho, Teknologia13-messuilta napsastu kuva nykyisin vielä vähän harvemmin nähdystä muuntajasta.
Teknisiä tietoja: Valmistaja Trafotek Oy. Teho 2530kVA. Jännitteet: 6,6kV kolmiossa, 720V tähdessä ja 720V kolmiossa. Toision vaihesiirrot sikäli eksoottisia että tyyppikilven mukaan ne olivat lukuarvoina xy.5 ja kummallakin taisi olla vielä oma. Jäähdytys AFWF eli ilmaa kierrätetään vitriinin sisällä puhaltimien avulla ja tätä kiertoilmaa jäähdytetään vedellä.
Käyttökohde noin oudolle muuntajalle on laivan dieselsähköisessä voimansiirrossa ruoripotkuria pyörittävän taajuusmuuttajan syöttö. Tuo yksilö oli luokituslaitos DNV:n (Det Norske Veritas) hyväksymä. Luokituslaitos on siis organisaatio joka valvoo laivan teknistä merikelpoisuutta piirustuspöydältä romutukseen tai uppoamiseen asti ja laitoksen antamat luokat määräävät sitten pitkälti mm. laivan vakuutukset. Kaikki oleelliset muutokset laivan tekniikassa pitää laivan käyttöhistoriankin aikana ensin hyväksyttää paperilla ja sitten, valmiina, tarkastajalla. Jos tarkastus ei mene läpi niin sen jälkeen laiva ei liiku tai jos liikkuu niin ilman voimassaolevia vakuutuksia. Ennätyksenä on tullut nähtyä sekin että yksi alle metrinen puupala potkurissa pysäytti aluksen kulun muutamaksi tunniksi kunnes luokituksen hyväksymä sukeltaja kävi poistamassa sen. Mikäli poiston olisi käynyt tekemässä vaikkapa pelastuslaitoksen sukeltaja niin laiva olisi edelleen seisonut tai sitten kulkenut omalla vastuulla ilman vakuutusturvaa.
DNV:n hyväksyntä koskee teknisten laitteiden osalta vain DNV:n luokittamia laivoja. Jos siis haluaa tuon muuntajan alukseen jonka luokituksen on tehnyt vaikkapa Bureau Veritas tai Germanische Lloyd niin miniminä on se että ko. firman tarkastaja hyväksyy tuon jos rakenne sattuu osumaan yhteen firman standardien kanssa.
Tuon selostukseen jälkeen voi miettiä palaako raha. Ei tarvitse miettiä: kyllä palaa.., 02.10.2013](https://calm.iki.fi/tcdn/p/Tek13_trafotek_netti.jpg)
Helsinki, 6600/720/720V
|
![Jouko Järvinen, Hanasaaren voimalaitoksen ja Herttoniemen sähköaseman välillä kulkevan voimalinjan tavallista korkeammat Tannenbaum -pylväät, M/S Silja Serenadelta kuvattuna. Vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=2150 Kuvanlaatu on mikä on terävöityksen ja kontrastisäätöjen jälkeen, aurinkokannen kaidetta jalustana pitäen ja digizoomia mahdollisimman vähän käyttäen tärinän vuoksi. Nuo voimalinjan tukieristimet eivät juuri erottuneet alkuperäiskuvastakaan...
Etualalla lienee Korkeasaaren ja Mustikkamaan puustoa, Vanhankaupungin/Koskelan kaupunginosan jäädessä taustalle. Ilmansuunta noin pohjoiseen., 15.06.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_3668-0.jpg)
Helsinki, 2x110 kV.
|
![Janne Määttä, Salmisaaren voimalaitokselta Pitäjänmäen sähköasemalle menevän linjan maisemapylväitä meren yllä., 13.06.2005](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_6587.JPG)
Helsinki, 2x110 kV
|
1 - 23 / 23
© Janne Määttä 2004-2017