<< ^ >>

Tek13_trafotek_netti.jpg

6600/720/720V Teknologia13-messuilta napsastu kuva nykyisin vielä vähän harvemmin nähdystä muuntajasta.
Teknisiä tietoja: Valmistaja Trafotek Oy. Teho 2530kVA. Jännitteet: 6,6kV kolmiossa, 720V tähdessä ja 720V kolmiossa. Toision vaihesiirrot sikäli eksoottisia että tyyppikilven mukaan ne olivat lukuarvoina xy.5 ja kummallakin taisi olla vielä oma. Jäähdytys AFWF eli ilmaa kierrätetään vitriinin sisällä puhaltimien avulla ja tätä kiertoilmaa jäähdytetään vedellä.
Käyttökohde noin oudolle muuntajalle on laivan dieselsähköisessä voimansiirrossa ruoripotkuria pyörittävän taajuusmuuttajan syöttö. Tuo yksilö oli luokituslaitos DNV:n (Det Norske Veritas) hyväksymä. Luokituslaitos on siis organisaatio joka valvoo laivan teknistä merikelpoisuutta piirustuspöydältä romutukseen tai uppoamiseen asti ja laitoksen antamat luokat määräävät sitten pitkälti mm. laivan vakuutukset. Kaikki oleelliset muutokset laivan tekniikassa pitää laivan käyttöhistoriankin aikana ensin hyväksyttää paperilla ja sitten, valmiina, tarkastajalla. Jos tarkastus ei mene läpi niin sen jälkeen laiva ei liiku tai jos liikkuu niin ilman voimassaolevia vakuutuksia. Ennätyksenä on tullut nähtyä sekin että yksi alle metrinen puupala potkurissa pysäytti aluksen kulun muutamaksi tunniksi kunnes luokituksen hyväksymä sukeltaja kävi poistamassa sen. Mikäli poiston olisi käynyt tekemässä vaikkapa pelastuslaitoksen sukeltaja niin laiva olisi edelleen seisonut tai sitten kulkenut omalla vastuulla ilman vakuutusturvaa.
DNV:n hyväksyntä koskee teknisten laitteiden osalta vain DNV:n luokittamia laivoja. Jos siis haluaa tuon muuntajan alukseen jonka luokituksen on tehnyt vaikkapa Bureau Veritas tai Germanische Lloyd niin miniminä on se että ko. firman tarkastaja hyväksyy tuon jos rakenne sattuu osumaan yhteen firman standardien kanssa.
Tuon selostukseen jälkeen voi miettiä palaako raha. Ei tarvitse miettiä: kyllä palaa.. Helsinki 02.10.2013
Kuvaaja: Mikko Koho

04.10.2013 22:27 <Hartsa> Ompa kyllä erikoinen =)
05.10.2013 17:03 <muhentaja> Mkähän lie kun ei ole öljytäytteinen kelvannut, palokuormako kenties vaiko ympäristösyyt? Aika mitätönhän muuntajan öljymäärä kuitenkin on verrattuna muuhun mukana kulevaan öljyjen ja polttoaineen määrään verrattuna. Erikoiset toisiot selittynevät 12-pulssisella tasasuuntauksella.
05.10.2013 18:17 <Mikko Koho> Todennäköisesti palokuorma on määräävä mutta ehkä myös ympäristösyyt. Tulipalohan on aluksella se pahin piru vedellä täyttymisen ohella. Öljyyn taas kuuluu suhtauduttavan tiukemmin kuin väsyneenä ajamiseen. Erään julkisen raportin kommentin mukaan, ainakin raportin tekohetkellä, väsyneenä ajamista ja työaikakirjanpidolla kikkailua ei ollut kansainvälisesti mitenkään kriminalisoitu (Suomessa kylläkin) mutta sen sijaan pilssiöljykirjanpidon epäselvyyksistä tulee heti sanomista. Erään konemiehen sanoin "hitto, siitähän joutuu linnaan."
05.02.2014 17:52 <Jouko> Terveiset Jyväskylästä; Sähkö, tele, valo & AV -messuilta! Vihdoinpa tämäkin tapahtuma tuli koettua ja hieno oli.

© Janne Määttä 2004-2017