6600/720/720V
Teknologia13-messuilta napsastu kuva nykyisin vielä vähän harvemmin nähdystä muuntajasta.
Teknisiä tietoja: Valmistaja Trafotek Oy. Teho 2530kVA. Jännitteet: 6,6kV kolmiossa, 720V tähdessä ja 720V kolmiossa. Toision vaihesiirrot sikäli eksoottisia että tyyppikilven mukaan ne olivat lukuarvoina xy.5 ja kummallakin taisi olla vielä oma. Jäähdytys AFWF eli ilmaa kierrätetään vitriinin sisällä puhaltimien avulla ja tätä kiertoilmaa jäähdytetään vedellä.
Käyttökohde noin oudolle muuntajalle on laivan dieselsähköisessä voimansiirrossa ruoripotkuria pyörittävän taajuusmuuttajan syöttö. Tuo yksilö oli luokituslaitos DNV:n (Det Norske Veritas) hyväksymä. Luokituslaitos on siis organisaatio joka valvoo laivan teknistä merikelpoisuutta piirustuspöydältä romutukseen tai uppoamiseen asti ja laitoksen antamat luokat määräävät sitten pitkälti mm. laivan vakuutukset. Kaikki oleelliset muutokset laivan tekniikassa pitää laivan käyttöhistoriankin aikana ensin hyväksyttää paperilla ja sitten, valmiina, tarkastajalla. Jos tarkastus ei mene läpi niin sen jälkeen laiva ei liiku tai jos liikkuu niin ilman voimassaolevia vakuutuksia. Ennätyksenä on tullut nähtyä sekin että yksi alle metrinen puupala potkurissa pysäytti aluksen kulun muutamaksi tunniksi kunnes luokituksen hyväksymä sukeltaja kävi poistamassa sen. Mikäli poiston olisi käynyt tekemässä vaikkapa pelastuslaitoksen sukeltaja niin laiva olisi edelleen seisonut tai sitten kulkenut omalla vastuulla ilman vakuutusturvaa.
DNV:n hyväksyntä koskee teknisten laitteiden osalta vain DNV:n luokittamia laivoja. Jos siis haluaa tuon muuntajan alukseen jonka luokituksen on tehnyt vaikkapa Bureau Veritas tai Germanische Lloyd niin miniminä on se että ko. firman tarkastaja hyväksyy tuon jos rakenne sattuu osumaan yhteen firman standardien kanssa.
Tuon selostukseen jälkeen voi miettiä palaako raha. Ei tarvitse miettiä: kyllä palaa..
Helsinki
02.10.2013
Kuvaaja: Mikko Koho
© Janne Määttä 2004-2017