![Janne Määttä, Mantilan kytkinasemalta Syvänkiin menevä linja tasopuuorsilla. Ensimmäinen pylväs on uusittu teräsorrelliseksi.
Kuvan valotus oli mennyt ihan täysin pieleen, mutta sai sieltä nyt vielä jotain informaatiotakin kaivettua esille.., 18.08.2014](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_1088.jpg)
Mänttä-Vilppula, Mantila, 45 kV
|
![Janne Määttä, Mäntän paperitehtaalta Mantilan kytkinasemalle tuleva linja tasopuuorsilla aakkospylväissä., 18.08.2014](https://calm.iki.fi/tcdn/p/1IMG_1093.jpg)
Mänttä-Vilppula, Mantila, 45 kV
|
![Janne Määttä, Elenian Mantilan kytkinasema. Oikealle Mäntän paperitehdas, kuvaajan taakse Huutoniemen sähköasema ja vasemmalle Syvängin sähköasema. Tehtaalta Syvängin puolelle kaksi virtamuuntajaa ja yksi jännitemuuntaja ennen katkaisijaa. Erottimia joka suuntaan, kiinni vain Huutoniemiestä Syvinkiin vievät erottimet., 18.08.2014](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_1099.jpg)
Mänttä-Vilppula, Mantila, 45 kV
|
![Janne Määttä, Elenian Mantilan kytkinasema. Oikealle Mäntän paperitehdas, kuvaajan taakse Huutoniemen sähköasema ja vasemmalle Syvängin sähköasema. Tehtaalta Syvängin puolelle kaksi virtamuuntajaa ja yksi jännitemuuntaja ennen katkaisijaa. Erottimia joka suuntaan, kiinni vain Huutoniemiestä Syvinkiin vievät erottimet. Taustan vihreä koppi taisi olla jonkinmoinen laitetila, eikä puusee., 18.08.2014](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_1089.jpg)
Mänttä-Vilppula, Mantila, 45 kV
|
![Janne Määttä, Elenian Mantilan kytkinasema. Oikealle Mäntän paperitehdas, kuvaajan taakse Huutoniemen sähköasema ja vasemmalle Syvängin sähköasema. Tehtaalta Syvängin puolelle kaksi virtamuuntajaa ja yksi jännitemuuntaja ennen katkaisijaa. Erottimia joka suuntaan, kiinni vain Huutoniemiestä Syvinkiin vievät erottimet. Taustan vihreä koppi taisi olla jonkinmoinen laitetila, eikä puusee., 18.08.2014](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_1087.jpg)
Mänttä-Vilppula, Mantila, 45 kV
|
![Janne Määttä, Huutoniemen sähköasema. 45/21 kV päämuuntaja, ylijännitesuojat, jännitemuuntajat, katkaisija, virtamuuntajat ja erotin. Toisellekin muuntajalle ja kojeistolle on paikka, mutta jäljellä on vain aukioleva erotin ja katkaisija., 18.08.2014](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_1085.jpg)
Mänttä-Vilppula, Huutoniemi, 45/20 kV
|
![Janne Määttä, Huutoniemen sähköasemalta länteen sahalle päin on myös käyttämättömäksi jäänyt päätepylväs vielä pystyssä., 18.08.2014](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_1084.jpg)
Mänttä-Vilppula, Huutoniemi, 20 kV
|
![Janne Määttä, Huutoniemen sähköasemalta itään on ylimääräinen kaapelipääte pylväässä, mutta mihinhän kohtaan tuossa on toinen linja oikeasti mahtunut. Sähköaseman syöttö tulee maakaapelilla tuolta muuntajan jälkeen toisen pylvään kohdalta toiselta puolen tietä muutaman sadan metrin tupla-PAS-linjan kautta Vilppulan sähköasemalta., 18.08.2014](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_1083.jpg)
Mänttä-Vilppula, Huutoniemi, 20 kV
|
![Janne Määttä, Huutoniemen sähköasemalta lähtevä 45 kV:n linja teräsorsilla., 18.08.2014](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_1082.jpg)
Mänttä-Vilppula, Huutoniemi, 45 kV
|
![Janne Määttä, Elenian Huutoniemen 45/20 kV:n sähköasema. Aikoinaan syöttänyt viereistä Finnforestin sahaa saaden sähkönsä Mäntän paperitehtaalta Mantilan kytkinaseman kautta. Nykyään toimii toisinpäin ja syöttää 25 km päässä olevaa Syvängin sähköasemaa saaden syöttönsä 400 metrin päässä eteläpuolelle olevalta Vilppulan sähköasemalta.
Aidassa edelleen sininen kyltti, jossa lukee 'Hälytysohje ! Huutoniemen sähköasema Tätä asemaa valvoo Mäntän voimalaitoksen valvomo. Havaitessanne asemalla jotain poikkeavaa ottakaa yhteys valvomoon puhelin 934/47430. Toimikaa sieltä annettujen ohjeiden mukaan. G.A.Serlachius Oy Sähkölaitos'., 18.08.2014](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_1077.jpg)
Mänttä-Vilppula, Huutoniemi, 45/20 kV
|
![Mikko Koho, Kaukokäytön nykyaikaa: Imatrankoskea juoksutetaan, näytösluonteisesti, vuodessa n.60-70 kertaa jos tilausnäytöksiä ei lasketa ja tänä kesänä avaus on jollaintavoin epäonnistunut jo kuusi kertaa. Pari kertaa on mennyt minuutti tai muutama että käsky on tullut valvomosta toteutukseen. Joskus, kuten eilen, toinen luukku ei ole lähtenyt auki. Useamman kerran on käynyt niin ettei luukkua ole saatu normaalisti kiinni. Ennätys on ollut se että toinen jätettiin aiempien vikojen takia kiinni ja toista ajettaessa se jumitti kiinniajossa.
Tuo tekee vikatilastoihin lähes 10% häiriöasteen mikä on, allekirjoittaneen mielestä, aivan liikaa ja "jotain tarttis tehdä" kun noilla on sentään tarkoitus hoitaa häiriötilanteiden juoksutus..
Kuvassa virtaama ehkä lähemmäs 600m3/s mikä alkaa olla maksimi mitä yhdestä luukusta mahtuu., 18.08.2014](https://calm.iki.fi/tcdn/p/CAM05968.jpg)
Imatra,
|