Kaikki kuvat |
Kuvien kommentit |
Palaute |
Etusivulle
Kuvat,
Otettu
'2007-05-15'
![Mikko Koho, Saarlammen muuntoaseman kytkemörakennus. Asemaa rakennettaessa ISS:n entisen verkostopäällikön kertoman mukaan oli kaksi vaihtoehtoa, joko elementtirakennus tai nk. peltikoppi, joita esim. vanhat Melyt edustavat. Valinnan jälkeen pelättiin että aseman rakennuskustannukset karkaavat hallinnasta. Kuitenkin peltikoppi olisi tullut valittuun ratkaisuun nähden vain hieman halvemmaksi, ja pienen hinnannousun elementtirakennus sai anteeksi, jos ei nyt ihan täydellisesti, niin ainakin hyvin suurelta osin sen vuoksi että olosuhteet oikeassa rakennuksessa peltilaatikkoon nähden ovat paremmat. Talvisin peltilaatikossa on viileä, kesähelteellä sen sisäosa voi olla puolestaan kuin sauna. Oikeassa rakennuksessa saadaan tasainen lämpötila läpi vuoden ja tämä on hyvä asia laitteistojen kestoiän ja toimintavarmuuden kannalta., 15.05.2007](https://calm.iki.fi/tcdn/p/P51501681.jpg)
Imatra, 110/20kV
|
![Mikko Koho, Saarlammen muuntoaseman 110/20Kv 16MVA muuntaja. Vaikka itse asema on vuodelta 2002, muuntaja on kuitenkin hankittu 1970-luvulla ja toiminut lähinnä varamuuntajan asemassa. Asemaa rakennettaessa muuntaja kävi Vaasassa ja sille tehtiin täysi huolto. Huollon aikana muuntajan tukirakenteista löytyi kuulemma aitoa 2x4-tuumaista koivua. Sähkölaitteen kohdalla ehkä vähän ihmeellistä, mutta toisaalta aika loogista koska puu ei ole esim. magneettikentille kovinkaan herkkää., 15.05.2007](https://calm.iki.fi/tcdn/p/P51501591.jpg)
Imatra, 110/20kV
|
![Mikko Koho, Saarlammen muuntoaseman läpi kulkevat 110kV johdot, Imatra-Juva ja Imatra-Konkapelto. Normaalisti Saarlammen asema on kytkettynä Imatra-Konkapelto johtoon., 15.05.2007](https://calm.iki.fi/tcdn/p/P51501551.jpg)
Imatra, 110/20kV
|
![Mikko Koho, Stora Enson Kaukopään tehtaalle menevän linjan haarautumiskohdassa olevissa 20kV pylväissä on tällaisia eristinratkaisuja, ei oman muistini mukaan ole ainakaan täälläpäin kovinkaan yleinen., 15.05.2007](https://calm.iki.fi/tcdn/p/P51501431.jpg)
Imatra, 20 kV
|
![Mikko Koho, Stora Enson Kaukopään tehtaalle menevän linjan haarautumiskohdassa on päätepylväällä turvamarginaalit jätetty aika niukille, varsinkin kun alla kulkee kevyenliikenteen reitistö., 15.05.2007](https://calm.iki.fi/tcdn/p/P51501421.jpg)
Imatra, 110 kV
|
![Mikko Koho, Stora Enson Kaukopään tehtaalle meneviä linjoja, 15.05.2007](https://calm.iki.fi/tcdn/p/P51501371.jpg)
Imatra, 110 kV
|
![Mikko Koho, Imatran seudun sähkö Oy:n Immalan muuntoasema. Oikeanpuolimmaisen keltaisen kopin ansiosta asema lienee turvallinen valinta työskentelykohteeksi pahoinvointiaamuina. Muuntajaa vasten erottuu aidassa oleva ruosteinen hevosenkenkä. Hevosenkenkähän tuo onnea, jote toivottavasti se tuo myös varmuutta Vuoksenniskalaisten sähkönsaantiin., 15.05.2007](https://calm.iki.fi/tcdn/p/P5150133_pien.JPG)
Imatra, 110/20kV
|
![Mikko Koho, Imatran seudun sähkö Oy:n Immalan muuntoaseman kenttä. Parhaimmillaan asemalla on ollut kaksi muuntajaa, 25MVA ja 16MVA., 15.05.2007](https://calm.iki.fi/tcdn/p/P5150132_pien.JPG)
Imatra, 110/20kV
|
![Mikko Koho, Imatran seudun sähkö Oy:n Immalan muuntoasemalta Imatrankosken voimalan suuntaan lähteviä johtoja. Oikealla Imatran golfkenttä., 15.05.2007](https://calm.iki.fi/tcdn/p/P5150111_pien.JPG)
Imatra, 110/20kV
|
![Mikko Koho, Imatran seudun sähkö Oy:n Immalan muuntoasemalta pohjoiseen/koilliseen lähteviä johtoja. Oikeanpuolimmainen 20kV linja on moottoritien ylityksen kohdalta rakennettu 110kv pylväillä, joista yksi näkyy takimmaisena., 15.05.2007](https://calm.iki.fi/tcdn/p/P5150105_pien.JPG)
Imatra, 110/20kV
|
![Mikko Koho, Imatran seudun sähkö Oy:n Immalan muuntoasema. Etualalla oleva Mely-koppi on vuodelta 1975 oleva laajennus taka-allalla näkyvään alkuperäisen kytkemöön, joka valmistui 1968., 15.05.2007](https://calm.iki.fi/tcdn/p/P5150102_pien.JPG)
Imatra, 110/20kV
|
![Mikko Koho, Imatrankosken vesivoimalaitoksen 1. koneiston magnetointilaitteiston sähkökaavio Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulun Imatran toimipisteen käytävällä. Esimagnetointikojeistoa voi yrittää etsiskellä läheltä kaavion oikeaa alareunaa, kaikisto oikeanpuolimmaisimpana generaattoririvissä sijaitsee itse generaattori ja sen vasemmalla puolella on päämagnetointigeneraattori., 15.05.2007](https://calm.iki.fi/tcdn/p/P5150097_pien.JPG)
Imatra, -
|
![Mikko Koho, Imatrankosken vesivoimalaitoksen 1. koneiston päämagnetointigeneraattorin esimagnetointikoneisto. Koneiston teknisiä tietoja esittelevä kilpi käytävän seinällä. , 15.05.2007](https://calm.iki.fi/tcdn/p/P5150092_pien.JPG)
Imatra, -
|
![Mikko Koho, Imatrankosken vesivoimalaitoksen 1. koneiston päämagnetointigeneraattorin esimagnetointikoneisto. Ollut käytössä vuoteen 1993, sijaitsee nykyään näytillä Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulun Imatran toimipisteen käytävällä., 15.05.2007](https://calm.iki.fi/tcdn/p/P5150088_pien.JPG)
Imatra, -
|
![Mikko Koho, Vanha 300kW muuttaja, joka on muuttanut 3000V 50HZ 3-vaihevirran 250V tasavirraksi. Ollut ilmeisesti käytössä jossain Imatran terästehtaalla tai entisellä sulattimon tehtaalla. Viettää nykyään eläkepäiviään Etelä-Karjalan ammattiopiston (ent. Imatran ammattikoulu) ns. Tekun aulassa., 15.05.2007](https://calm.iki.fi/tcdn/p/P5150083_pien.JPG)
Imatra, -
|
1 - 15 / 15
© Janne Määttä 2004-2017