![Ricu Pelkonen, Tuntematon valaisin, 14.04.2022](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_20220716_132210.jpg)
Hyvinkää, Keskusta, 400/230 V
|
![Ricu Pelkonen, Tuntemattoman tyyppinen pylväsjalusta, jonka on Hyvinkäällä ja muuallakin erittäin yleinen. Purettu valaisin on vaihtunut roskikseksi., 14.04.2022](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_20220716_131945.jpg)
Hyvinkää, Keskusta, 400/230 V
|
![Ricu Pelkonen, Tuntemattoman tyyppinen pylväsjalusta, jonka sisällä on kiilattava nauha. Hyvinkäällä aika harvinainen. On käytetty 1980 luvun alkupuolella., 14.04.2022](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_20220716_132152.jpg)
Hyvinkää, Talvisilta, 400/230 V
|
![Ricu Pelkonen, Tuntemattoman niminen pylväs liikenneympyrässä. Toinen versio on, että kaikille valaisimille on oma pylväs, jotka on n. metrin etäisyydellä toisistaan. Lamppuina 250W SON-T, 14.04.2022](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_20220716_171206.jpg)
Hyvinkää, Keskusta, 400/230 V
|
![Ricu Pelkonen, Erikoisen ohuen oloinen kartiopylväs kuusiolukolla paljastui avattaessa puolalaiseksi Valmont Tehomet pylvääksi. Sisältää erikoisen oloisen muovisen pylväsvarokkeen, jossa ei ole pohjakosketinta ollenkaan., 14.04.2022](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_20220716_173459.jpg)
Hyvinkää, Vehkoja, 400/230 V
|
![Ricu Pelkonen, Erikoisen ohuen oloinen kartiopylväs kuusiolukolla paljastui avattaessa puolalaiseksi Valmont Tehomet pylvääksi. Sisältää erikoisen oloisen muovisen pylväsvarokkeen, jossa ei ole pohjakosketinta ollenkaan., 14.04.2022](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_20220716_173452.jpg)
Hyvinkää, Vehkoja, 400/230 V
|
![Ricu Pelkonen, Hyvinkää Railway City -pylväs on suunniteltu 1995 ja sitä käytettiin ensimmäisen kerran Hyvinkään rautatiepuiston valaistuksessa. Nykyään pylväitä näkee myös Villatehtaan ja rautatiemuseon ympäristössä, mutta vain keskustassa. Pylväitä on viittä eri tyyppiä: Yksihaarainen 8m, kaksihaarainen eritaso 8+6 ja yksihaarainen 6m, sekä vielä laippakiinnitteinen malli, sekä seinävarsi. Pylväitä on käyttänyt myös eräs taloyhtiö omalla pihallaan, valaisimina 125W Eh. Kaupungin asettamat valaisimet ovat tyypillisesti Victor 250W ja 150W SON-T, sekä pyöräteillä 70W. Pylväistä ja valaisimista on olemassa vuoden 1997 erikoisversio, jossa tasoristeys merkin väriset oranssit raidat pylvään kyljessä, pään pallossa, sekä valaisimen alareunassa. Näitä on ainoastaan Hyvinkäänkadulla, myös uusissa pylväissä. Valmistettu Kangasniemellä., 14.04.2022](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_20220716_132347.jpg)
Hyvinkää, Tehdas, 400/230 V
|
![Ricu Pelkonen, Hyvinkää Railway City -pylväs on suunniteltu 1995 ja sitä käytettiin ensimmäisen kerran Hyvinkään rautatiepuiston valaistuksessa. Nykyään pylväitä näkee myös Villatehtaan ja rautatiemuseon ympäristössä, mutta vain keskustassa. Pylväitä on viittä eri tyyppiä: Yksihaarainen 8m, kaksihaarainen eritaso 8+6 ja yksihaarainen 6m, sekä vielä laippakiinnitteinen malli, sekä seinävarsi. Pylväitä on käyttänyt myös eräs taloyhtiö omalla pihallaan, valaisimina 125W Eh. Kaupungin asettamat valaisimet ovat tyypillisesti Victor 250W ja 150W SON-T, sekä pyöräteillä 70W. Pylväistä ja valaisimista on olemassa vuoden 1997 erikoisversio, jossa tasoristeys merkin väriset oranssit raidat pylvään kyljessä, pään pallossa, sekä valaisimen alareunassa. Näitä on ainoastaan Hyvinkäänkadulla, myös uusissa pylväissä. Valmistettu Kangasniemellä., 14.04.2022](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_20220716_171401.jpg)
Hyvinkää, Tehdas, 400/230 V
|
![Ricu Pelkonen, Hyvinkää Anthracite City -pylväitä minun kotikadun sillalla. Pylvään kiinnitys siltakanteen näyttää äkkiseltään perus pylväsjalustalta. Tälle pylväälle on kolme kiinnitystapaa: Perus jalusta, tämä laippa ja jalustan ja laipan yhdistelmä, jolla pylväs sovitetaan normaaliin jalustaan sopivan paksuiseksi sovitelaipalla. Tätä käytetään vanhojen pienempien jalustojen kanssa., 15.04.2022](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_20220716_132023.jpg)
Hyvinkää, Metsäkalteva, 400/230 V
|
![Ricu Pelkonen, Hyvinkää Anthracite City -pylväitä minun kotikadun sillalla. Alunperin pylväs suunniteltiin jo vuonna 2001 ja näissä käytetty valaisin oli Thorn Galax. Sen jälkeen kun valmistus loppui, alettiin näissä käyttää Mantaa, kun Manta loppui, niin Milewide ja kun sekin loppui, niin Compas2 joka on se, mitä nykyäänkin käytetään. Pylväsmalli on edelleen mallistossa ja käytössä tietyissä kaupunginosissa. Pylvästä on kolmea kokoa ja neljää eri kokoonpanoa. On Hyvinkään yleisin kaupunkipylväs. Hintaa on kuulemma "vain" vajaa tonni/ kpl. Valmistettu Kangasniemellä., 15.04.2022](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_20220716_132044.jpg)
Hyvinkää, Metsäkalteva, 400/230 V
|
![Ricu Pelkonen, Hyvinkää Azur Centrum -pylvään sisuksia. Sisältä on unohtunut suunnitella maadoitusliitin. Valaisimina 2x Idman Wok 150W. Pylväitä on kahta erilaista joita voi käyttää sekä keskikaistalla, kadun reunassa eritasoasennuksena tai ilman. Sarjaan kuuluu myös portaalit ja liikennevalopylväät. Pylväs suunniteltiin 2002 ja on edelleen käytössä. Valmistettu Kangasniemellä. Hintaa on useampi 1000e/ kpl., 15.04.2022](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_20220702_044436.jpg)
Hyvinkää, Centrum, 400/230 V
|
![Ricu Pelkonen, Vanha valopylväs sairaalan pihassa Idman Tapiola valaisimella, 15.04.2022](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_20220716_131923.jpg)
Hyvinkää, 400/230 V
|