<< ^ >>

Hyryla3.JPG

230 V Yksi alikulun valaisin oli viety pois. Ihmetystä aiheuttaa, että betonissa ei näy yhtään ruuvinreikää. Kuinka nämä oikein kiinnittyvät? Kiilataanko nuo jotenkin kiinni tuolla upotuskehyksellä?
Valaisin on Idman 807 71-HME 125/80. Vuodelta 1993. Tuusula, Hyrylä 07.06.2016
Kuvaaja: Niko Pajunen
Sijainti: N 60.40430° E 25.02839° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

26.06.2016 01:38 <RicuP.> Valaisimen alla pitäisi olla kotelo, joka on valettu suoraan betoniin. Valaisin on sitten siinä kotelossa kiinni. Putket kiinnitetään nysillä koteloon ennen valua. Onkohan tästä koko kotelo lähtenyt matkoihinsa..
26.06.2016 14:14 <muhentaja> Betonissa tosin näyttäisi olevan ennemminkin muottilautojen jäljet, kotelon jäljiltä betonin pinnan luulisi olevan tasaisempi. Lisäksi voisi olla oma haasteensa saada repäistyä kotelo irti betonista kaapeleita vahingoittamatta, kun tulevat tuolta sivukulmasta sisään. Olisiko tuossa valaisimessa jokin työkalulla kiristettävä kiilamekanismi?
26.06.2016 16:00 <RicuP.> Niinpäs näkyykin.. Saattaa sitten ollakin joku kiilakiinnitys juttu. En ole koskaan joutunut tuollaista avaamaan. Se onkin varmaan helppo asentaa, kun ei tarvitse porailla. Kehys on kai vain jousilla kiinni. Hyvinkäällä on myös semmoista mallia, jossa ei näy tuota koteloa. Lisäksi on kuvan mukaisia uusia valaisimia, mutta Led mallia. Sinertävä kilpi on tuossa kannessa kiinni, täytyisi katsoa mitä lukee..
26.06.2016 17:04 <tolppa-apina> Kyllä nuo normaalisti poraamalla laitettiin, onkohan tuossa kolossa ollut valaisinta ollenkaan?
26.06.2016 18:32 <Make> Kyllä siinä valaisimen luulisi olleen. Olisiko se revitty täysin irti ja joku on tehnyt vikailmoituksen.
Jotenkin tuo kehys varmasti liittyy kiinnitykseen. Edellisessä kuvassa näkyy, että kehyksen pidinraudat lähtevät aika vinosti ylös. Yhdessä kuvassa puolestaan näkyy, että valaisin olisi pohjastaan ruuveilla jossain kiinni.
04.07.2016 22:34 <RicuP.> Tuo sama valaisin löytyy myös tyypillä SLO 8710. Löytyy eräältä kolmostien alittavalta sillalta, eli on samaa vuosimallia motarin kanssa.
04.07.2016 22:43 <RicuP.> Myös Idman/philips 222HGS 125W mallia löytyy SLO 8522 nimisenä ja myös uusinta isoa kauhaa SLO 8518 tyypillä ko. motarin lähettyviltä.
05.07.2016 17:16 <Make> Taas löytyi kaikenlaista... Keravalla on sitten SLO-Idman 8710, numerosta ei oikein saanut enää selvää.
03.04.2020 22:11 <Make> Nuo ovat jossain vaiheessa häipyneet/ korjattu. Toiseen tunneliin on tullut tuota keskimmäistä ratkaisua: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9110 Toiseen taas jotakin tuntematonta paljon isompaa mallia samaan tyyliin asennettuna.
22.04.2020 20:20 <Make> Myös Siltavalaisimet alkavat olla harvinaisia... Kävin näköjään ihan viime hetkellä katsomassa tuota 197SRB- eli natikkaversiota. Kilpi on sisällä kannan vieressä. Tietysti lamppu oli melkein palanut, joten se paloi vain hetken valojen syttymisen jälkeen. Se sammui ennen kuin ehdin kohdalle. Eikä sitten syttynyt uudestaan puoleen tuntiin mitä siinä odotin. Ilmeisesti sytytinlaitteessa on poiskytkentäautomatiikka. Häipyivät sitten seuraavana päivänä! Toisessa tunnelissa taas kuvut ovat niin likaisia, ettei läpi näe.
04.07.2023 21:06 <RicuP. > Ne onkin ärsyttäviä vaihtaakin, kun mistään et saa sähköjä pois muutakun ravaamalla keskuksen ja valaisimen väliä. Sitten kun saat ne taas päälle ja menet katsomaan, niin joku muu on taas pimeänä.
Tämä on vähän pienempi malli, kuin SLO:n. Otin pleksin mittoja ylös. Muuten on kyllä samanlainen ja samalla tavalla kiinnitetty heijastin ym. Eroa on myös siinä, että nuo kalterit on päästä vain L -taivutettu, joten pääsevät kääntymään. SLO:ssa ne on taivutettu U -muotoon mikä estää kääntymisen. Molemmissa on, tai ainakin ollut huopa tiiviste rungon ja kehyksen välissä ja pleksin ja kehyksen välissä silikoni.
04.07.2023 21:51 <Froggy> Taitaa olla Idmanin malli alunperin kun tyyppkin on tuollainen. Vuoden 85 luettelo ei kuitenkaan tunne tuollaista, vaikka vähän erilaisia tunnelivaloja löytyy kyllä.
04.07.2023 23:00 <Make> Jaa, että tuo ei ole ihan sama laite kuin 8710. Samalta vaan näyttää väriä lukuunottamatta. Outo juttu myös, jos Idmanilla ei -85 ollut kuitenkaan tuollaista. Vai onko sama tilanne kuin PSO-SLO-siirtymässä, että parannetuille malleille annettiin uusi numero?

Siltavaloissa ei ilmeisesti ole huoltokytkintä, vaikka tarvetta selvästi olisi. Hyvältä kuulostaa, että pleksin mittoja on otettu ylös.
06.07.2023 19:17 <RicuP. > Tämä on hieman pienempi kuin 8032 ainakin. Joku malli on saman näköinen ja kokoinen, mutta ilman kuristinkoteloa, eli on vain pleksi ja kalterit. Kuristin sielläkin kyllä on.
On kyllä ärsyttävää, ettei näissä ole mitään kytkintä. Sama homma on Victor valaisimessa, jossa joutuu ottamaan heijastimen alas, että pääsee EnstoNet liittimen avaamaan. Siinä Ranskan mallin Victorissa on taas painike, jonka lasi painaa sisään ja pika sormiruuvit. Tosin ne ei paljoa lohduta, kun lasi on aina niin liimaantunut tiivisteeseen, että saa tosissaan vääntää monesta kohtaa ja pelätä lasin hajoamista...
06.07.2023 21:42 <Make> En ole varmaan nähnyt tuota ilman kuristinkoteloa olevaa.

Kun alunperin on ollut vain eh-versio, niin kytkintä ei ole tarvinnut eikä ole natikkaversiossa päivitetty...

Vai Victoreita on monenlaisia. Tiivisteen liimaantuminen on heittimistä tuttu juttu.

© Janne Määttä 2004-2017