230 V
Niinsanottu "liitäntälaitteeton" litteä Led heitin on kuitenkin liitäntälaitteellinen. Tosin liitäntälaite on kokonaan verkkojännitteinen. Montaa komponenttia ei kuitenkaan ole. On vaan sulake, varistori, tasasuuntaaja, vastus ja konkka ja joku CYT1000A, joka liittyy Ledien ohjaukseen.
Vuodelta 2016. Jossain
04.11.2016
Kuvaaja: Ricu Pelkonen
04.11.2016 20:16
<calm>
Siinähän on oikein panostettu, kun on varistori laitettu lisäksi valmistajan esimerkkikytkentään nähden.
04.11.2016 20:46
<Make>
Tuolla esitteessä oli konkka sarjassa ennen tasurisiltaa. Eli "konkkapatentilla" pudotetaan suurimmat jännitteet pois. Ettei tuo sininen ole ko. konkka? Pienen oloinen kyllä siihen tarkoitukseen. Ainakin joissain merkkilampuissa käytetään ko. ratkaisua.
04.11.2016 22:43
<RicuP.>
Vai tuommoinen kytkentä.
Joo, tässä ei ole semmoista konkkaa. On vaan F1, joka on sulake(?). Tosin yleensä ovat olleet pyöreitä. Tuo sininen nappi on se varistori 10D471K, joka sitten sopivasti polttaa tuon sulakkeen piikin tullessa..
En tiedä, mitä sillä sulakkeella yritetään suojata, kun ei sitä tuskin kukaan ikinä vaihtaisi, että roskiin menee, niin on ihan sama, palaako komponentit, vai sulake.
Lisäksi valaisimessa lukee: "HUOM! Älä yritä avata valaisimen koteloa. Liitäntäjohtoa ei voi vaihtaa". Kuitenkin symboli osoittaa, että rikkinäinen suojalasi tulee vaihtaa, joten kotelo on kuitenkin avattava ja miksi johtoa ei voisi vaihtaa... Lasi on muuten melko paksu.
04.11.2016 22:49
<muhentaja>
Konkkapatentin ansiosta kelpo loistehokuorma, ja tuolla kytkennällä lisäksi komea pinkka harmonisia kaupan päälle.
Hienoja nämä Euvostoliiton porsaanreikäsäännökset jotka sallivat tietyn tehorajan alle jääville laitteille suurinpiirtein ihan mitä tahansa, kunhan vain mitattu pätöteho jää alle lobbauksen kautta sovitun rajan.
04.11.2016 22:54
<muhentaja>
Ja vielä erikoisemmaksi menee jos tosiaan kytkentäkaavion konkka on korvattu varistorilla.. no ainakin tarpeeksi monta laitetta menee rikki jo verkon perusräpsyjen kanssa, puhumattakaan ilmastollisista ylijännitteistä..
04.11.2016 23:18
<RicuP.>
Niin, tuossa levyllähän ei ole sitä konkkaa, mikä on kytkentäkaaviossa vaan sulake on tilalla. Varistori taas on N-L välillä, eikä maata vasten, kuten varmaan pitäisi olla.
Varmasti kaikenmaailman yliaallot ym. syntyvät tällä säästökytkennällä.. Niissä Filamenttilampuissa on sitten myös sama kytkentä...
05.11.2016 17:57
<Make>
Ehkä sitä konkkaa tarvitaan vain, jos ledejä on vähemmän. Miten lienee häiriöiden laita, kun ei mitään poistajia näy... Eikös varistori ole nyt ihan oikein? Eihän tuossa ole mitään PE:n ja äärijohtimien välillä. Jonkun mielestä juottamista vaativaa johtoa ei kai voi vaihtaa.
05.11.2016 21:05
<RicuP.>
Saadaan vaan enemmän myytyä, kun kielletään kaikki korjaaminen, vaikka tuo on yksinkertaisin Led virtalähde, mitä olen nähnyt. Kyllähän se varistori noinkin tietysti toimii, mutta yleensä on PE:tä vasten. Tiedä sitten kumpi on parempi.
Vähän vaikea sanoa, tuleeko tuosta minkälaisia häiriöitä. Kuinkahan tuo piiri sen virran saa rajoitettua..?
06.11.2016 18:58
<RicuP.>
Näköjään joissakin huonoissa Led putkissakin on tuo systeemi käytössä.
Tuo kytkentä muuten aiheuttaakin juuri kolmansia harmonisia yliaaltoja ilmeisesti melkolailla. Näköjään kaikki verkossa olevat puolijohteet aiheuttavat niitä ilman suodattimia.. Tätämenoa vaikuttaa, että sähköverkko on kohta entistä pahemmissa ongelmissa loistehon lisäksi..
06.11.2016 20:19
<Make>
Tuo esite ainakin väittää EMI- ongelmien puuttuvan... Onhan tuo kätevä piiri, ainakin jos tilasta on puutetta.
06.11.2016 20:47
<RicuP.>
Onpa siinä piiri. Ominaisuudet on kyllä melkoiset, jos pystyy välttämään noiden kolmansien synnyn. Tehokerroinkin on 0,95. Jos tuo on niin hyvä, niin miksi sitten ei käytetä pelkästään tuota. Vaikuttaa, että tuossa valaisimessa on sittenkin ykköstekniikkaa, tosin väärin laitettu samalle kuumalle levylle Ledien kanssa. Tasasuuntaus saisi vaan olla parempi, kun valö värisee.
06.11.2016 21:21
<Make>
Jos tuo piiri on kovin uusi keksintö. Kyllähän valo värisee, kun suotoa ei ole juuri ollenkaan. Elkon lisäämisellä tulisi varma vikapaikka lisää ja kerkot ehkä eivät riittäisi- ja tehokerroin varmaan muuttuisi.
07.11.2016 20:07
<RicuP.>
Toisaalta taas ite en haluaisi väriseviä valoja käyttää. Se rasittaa silmiä ja vaikuttaa muutenkin yllättäen aivoihin pidemmän päälle... Jos tekniikka menee tuohon, niin mun puolesta jäävät ostamatta. Ulkovalona ehkä vielä menee.. Myös PWM:n kanssa on se, että vaikka ihminen ei värinää näe, niin kyllä aivot sen huomaavat. Toisaalta Ledien kanssa loisteainekerros tasoittaa värinää melko hyvin. Nämä värinät pystyy helposti havaitsemaan ihan kotikonstein liikuttamalla kättä valossa vaikka valkoisen seinän edessä edestakaisin ja katsomalla kokoajan samaan kohtaan. Jos käden liike näyttää, että on ikäänkuin olisi monta kättä peräkkäin, eikä liike näytä lineaariselta, silloin valo värisee. Tämän näkee myös kameralla videota kuvatessa ja varsinkin hidastetussa kuvassa..
07.11.2016 20:59
<Make>
Kyllähän ne värisevät valot aika rasittavia ovat. Saa nähdä, mitä kiinalaiset siihen keksivät.
Rungossa on kai joku patti ledien takana, ettei piirilevy ilmassa ole?
08.11.2016 00:00
<RicuP.>
Saa nähdä, vai kiinnostaako se enää, kunhan valo vain palaa..
On tuossa levyn alla paksu kohta, jonka päällä levy on piitahnat välissä. Levy on vielä semmoista rakennetta, että se on oikeastaan metallia, jonka päällä on ohut piirilevykerros. On tehty niin, että Ledien pohjat on kiinni metallilevyssä ja näin suoraan yhteydessä jäähdytysrunkoon. Tuon yhden ruuvin alla on jostainsyystä punainen muovinen prikka. En sitä sen enempää miettinyt, kai siinäkohtaa on sitten jännite ruuvin kohdalla..
08.11.2016 13:58
<Toivo Miettinen>
Nykyautoissakin monissa takavalot värisevät. Värinän huomaa vähän samalla keinolla kuin yllä kuvattu. Liikuttaessaan katsetta nopeasti sivusuunnassa näkee valojen väräjävän.Ehkpä ilmiön saisi esiin myös kuvaamalla.
08.11.2016 21:10
<Make>
Tuollaista metallista piirilevyä olen nähnyt ainakin auton led-työvalossa. Sellainen oli palautettu kauppaan takuuseen. Vikana oli kuitenkin oikosulussa oleva väärän napaisuuden suojadiodi, joten se siitä takuunalaisesta viasta...
Autojen valojen värinä johtunee liiasta tinkimisestä...