<< ^ >>

Pylvasrauta.jpg

400/230 V Näin nykyään ainakin Itäsuomessa tapahtuu uusien puupylväiden kiinnitys. Kaikki muutaman vuoden sisällä tulleet valaisinpylväät on kiinnitetty näin, luultavasti Destian toimesta. Aika kova pamaus tulee, jos tuohon menee törmäämään... Vuodelta 2013. Rantasalmi 10.06.2016
Kuvaaja: Ricu Pelkonen

16.06.2016 19:45 <tolppa-apina> tehty irtoamaan tuosta laipasta, lähtee melko pienestä kolhusta irti
16.06.2016 22:01 <RicuP.> Kuulin myös, että tuolla raudalla erotetaan pylväs maasta, ettei kyllästysainetta imeydy maahan. Lisäksi pärjätään normaalia hieman lyhyemmällä pylväällä. Nämä tosin vaikuttavat pidemmiltä, kuin vanhemmat 90 -luvun pylväät. Yläpäässä on valaisin AEC Kaos 250W. Käytetäänköhän vastaavia rautoja myös muissa linjojen pylväissä?
04.05.2017 11:40 <RicuP.> Niin, tämähän on liikenneviraston keksintö. Nyt ovat uudemmissa asennuksissa keksineet istuttaa puupylväs ilmajohtoineen tavalliseen teräspylväiden pylväsjalustaan. Niitä on nyt ko. kokoonpanolla ilmestynyt tänne Hyvinkään nurkille. Tulee vaan mieleen, että miksi on näin tehty, vai pelätäänkö tuota kyllästettä joutuvan maahan?
Valaisimina on myös AEC Kaos, lie liikenneviraston suosima malli. Samoja valaisimia on myös Vantaan puolella kehä III:lla. Häikäisevät tosin enemmän autoon, kuin aiemmin asennetut Mantat.
04.05.2017 18:27 <muhentaja> Näiden http://www.otokkatieto.fi/species?id=299 elämäähän se maahan joutunut suolakylläste kuulemma haittaa. Ihmetyttää vaan sitäkin enemmän, että miten se kreosootti ei niitä matoja haittaa..
04.05.2017 21:34 <Make> Jalustan käytöstä tulee mieleen helpompi pylvään vaihto. Muutenhan siinä tarvitaan kaivinkonetta tai vastaavaa?
04.05.2017 21:57 <tolppa-apina> edelleen tehty irtoamaan kolarissa, siis turvallisuuden takia ovat.
05.05.2017 18:59 <RicuP.> Jos kunnolla kolahtaa, niin se betonijalustakin murtuu ainakin teräspylvään kanssa.
Eikö niitä törmäysturvallisia puupylväitä sitten enää saa tai käytetä? Niitä näkee aina välillä vähän vanhemmissa asennuksissa.

Puupylväs lähtee kyllä irti ihan vetämällä, kun on oikeat vehkeet, ellei ole niin pahasta paikasta mennyt poikki. Jotkut, joilla on koneet, niin asentaa semmoisella kairalla ne maahan.
05.05.2017 21:27 <Make> Kauan sitten näin pikaisesti Keravan Energian puupylvään pystytystä. Oli aikalailla museoauton oloinen kuorma-auto, jossa oli kai jonkinlainen koura, jolla pylvästä liikutettiin. En tiedä, oliko myös muuta työssä tarvittavaa. Kalustosta tuli sellainen olo, että kyseistä työtä ei kovin paljoa enää tehdä.
06.05.2017 11:16 <RicuP.> Nykyään tosiaan niin vähän niitä pystytetään, että täällä on taidettu ulkoistaa koko homma maanrakennukselle. Semmoisella kouralla ne tosiaan pystytetään valmiiseen reikään tai kaivantoon.
Teräspylväät sitten pystyttyy pienellä hiabilla ja lyhyemmät jopa ihan käsipelillä.

Kerran näin wanhasta kuvasta jostain 60 -luvulta, kun pystytettiin teräspylvästä. Oli vain semmoinen puusta tehty A:n muotoinen hökötys, johon pylväs nojasi ja sitä työntämällä tai vetämällä pylväs nousi paikalleen. Valaisimet ja kaikki oli valmiina paikallaan. Kapulalla kytkentäluukusta vääntämällä saatiin käännettyä pylväs oikeaan suuntaan.
12.10.2019 20:24 <Froggy> Täällä harrastettiin tuota kuvan tapaa. Nyt se on vaihtubut em. betonijalusta- tapaan.
14.10.2019 20:56 <Make> "Liikenneviraston uusimman ohjeen mukaan puupylväitä ei saa enää asentaa suoraan maahan ilman jalustaa." https://www.sahkojokinen.fi/fi/pylvaat/sjp
31.05.2020 22:24 <Froggy> Tälle systeemille käy juuri niinkuin tolppa-apin sanoi: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12124 On varmaan taas ollut itse tuota laittamassa..

© Janne Määttä 2004-2017