<< ^ >>

Tainio.jpg

"VAARA Valon vilkkuessa patoluukku auki!" Ihanko tosi, eikö sitä mistään muusta havaitse?
Tainionkosken padolle oli tuon kyltin ja vilkkuvalon lisäksi, tarkkaan katsoen, toisen konehuoneen vastakkaiseen seinään, ilmestynyt jonkinlainen summeri/sireeni. Tuon jälkimmäisen ymmärrän kyllä siltä varalta että joku kaheli menee kuivaan uomaan liikkumaan mutta tuo tuikku tuntuu jotenkin vaatimattomalta ja lisäksi padon yläpuolella veneily, saatikka sitten uiminen, on muutenkin, juoksutuksista ja katsontakannasta riippuen, joko terveydellä tai hengellä leikkimistä.
Turvamääräykset ovat joka alalla menneet entistä tiukemmiksi mutta alkaako järjenkäyttökin olla kiellettyä? Ymmärrän kyllä että Patoturvallisuuslaki 494/2009 ja viranomaisten tulkinnat antavat selkeät pelisäännöt mm. äkillisistä juoksutuksista varoittamiseen.
Taisi olla v.2015 alussa kun sain lukea Facebookin eräästä ryhmästä erään "neron" valitusta "Järjestäkää nyt tohonkin ihmeessä kalastus kielto niiku uomaakin tuli uudet kyltit ja kettingit.." ja "Missää saa olla nykysi rauhassa..et ei olis joku valittamassa..tai puskassa kuvaamassa." Tuon kiukuttelun laukaisijana oli ilmeisesti se kun joku oli kuvannut pilkkijät keskellä Tainionkosken vanhan uoman suuta jokusen metrin päässä jään reunasta ja poliisi oli reagoinut siihen ja häätänyt mm. valittajan pois. Imatra 04.02.2016
Kuvaaja: Mikko Koho

05.02.2016 20:58 <Mikko Koho> Näkisittepä Saimaan kanavan aitaukset. Niissä on osin järkeä mutta sitten samalla ne estävät luotsien kulkua työpaikalleen ja sieltä pois kun Suomeen tultaessa ensimmäinen luotsinvaihto tapahtuu joko Soskuan tai Mälkiän sululla. Ensin koodinäppäimistöllä pyyntö kaukokäyttöön ja sitten avaavat kauko-ohjauksella portin. Senkin olen nähnyt kun lyö väärän koodin riittävän monta kertaa niin koko systeemi on lukossa ja alkaa helvetinmoinen avainrumba kun etsii että mikä avain käy portin lukkoon. Samalla on paatti sulussa ja alkaa olla kiire ehtiä vaihtoon..
05.02.2016 23:53 <Mikko Koho> Tulipa mieleen että tuossa ylisyöksymuurin vieressä tapahtui elokuussa 1998 onnettomuus jossa purettavana ollut sillan kansi romahti veteen ja kolme ihmistä joutui veden varaan. Kaksi lähti ajautumaan reilun 800m3/s virtaamassa kohti voimalaa ja saatiin pelastettua mutta kolmas jäi jumiin ja hukkui. Sikäli ikävä tapaus että tuon purkufirman päällikkö saa mennä hautaan tietoisena siitä että hän teki ne ratkaisut jotka muuttivat vanhan kannen tukitelineen rakennetta niin paljon että purettava sillan osa sortui ja oma työntekijä hukkui. Ilman ko. muutoksia sortuman aloittanut liike olisi, ainakin todennäköisesti, estynyt.
Tutkintaselostus löytyy tuolta:
http://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/muutonnettomuudet/1998/b11998y_tutkintaselostus/b11998y_tutkintaselostus.pdf
21.02.2016 20:00 <Make> http://www.hs.fi/kotimaa/a1455942058377

© Janne Määttä 2004-2017